Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hu vad hemskt att någon vill ha betalt för deras arbete, hur vågar dom..

Skrivet av Orici:

Eftersom LastPass är så billigt ser jag inga problem med detta.

Det jag ser som lite problematiskt är väl just att de i efterhand rycker bort kärnfunktionalitet ur gratisversionen.

Nu kör jag inte Lastpass själv längre, och när jag tidigare gjorde det hade jag betalversionen.
Personligen hade jag alltså inte drabbats om jag hade fortsatt, men tycker ändå att det känns som en tveksam grej att ändra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Så tolkar vi det. Så du kan nog lugnt köra vidare. Eller så byter du, motståndarsidan fungerade jäkligt bra

Vilken tur, för jag pallar inte betala för något extra samt orka inte flytta över allt.

Skrivet av Sebbepojken:

Jag undrade också det här och hittade precis svaret! Svaret är att webbläsartillägg ingår. Så om du kör Chrome med LastPass extension installerat så räknas denna device type som "Computer".

https://i.imgur.com/AENmNz0.png

Toppen, då jag kan andas ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att Bitwarden skickar ut email notifieringar vid tex ändrade lösenord, etc? Mycket märkligt att detta saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag säger inte att du har fel, men hur dekryptas det på din dator om du kör web-versionen? Är inte så kunnig om det går genom att ladda ner till lokal storage i webbläsaren och med js öppna valvet lokalt? Känns som att det borde vara samma sätt som med Bitwarden och de flesta andra lösenordshanterare som är molnbaserade.

https://support.logmeininc.com/lastpass/help/manage-your-vaul...

Oklart hur det fungerar med web versionen, jag kör själv med tillägget.

"Local-only encryption.

Your data is encrypted and decrypted at the device level. Data stored in your vault is kept secret, even from LastPass. Your master password, and the keys used to encrypt and decrypt data, are never sent to LastPass’ servers, and are never accessible by LastPass."

Man hämtar helt enkelt en krypterad databas som man avkrypterar på plats för att använda den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Oklart hur det fungerar med web versionen, jag kör själv med tillägget.

"Local-only encryption.

Your data is encrypted and decrypted at the device level. Data stored in your vault is kept secret, even from LastPass. Your master password, and the keys used to encrypt and decrypt data, are never sent to LastPass’ servers, and are never accessible by LastPass."

Man hämtar helt enkelt en krypterad databas som man avkrypterar på plats för att använda den.

Det verkar som att Bitwarden också gör på samma sätt:

Bitwarden always encrypts and/or hashes your data on your local device before anything is sent to cloud servers for storage. Bitwarden servers are only used for storing encrypted data. For more information, see Storage.

Vault data can only be decrypted using the key derived from your master password. Bitwarden is a zero knowledge solution, meaning you are the only party with access to your key and the ability to decrypt your Vault data.

Tror att de 1password, Dashlane, Lastpass och Bitwarden är rätt likvärdiga med säkerheten. Men det skulle vara intressant hur det tekniskt fungerar med webb-versionerna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Yep den var för bra för att vara grattis, men 36 dollars. nej tack. bli en bytt till bitwarden som är på g.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Migrerade till Lastpass från Keepass i höstas för att det sistnämnda hade undermåliga appar till IOS, så perfekt timing att det blev en betaltjänst nu.

Lär nog punga ut för ett år premium i vilket fall som helst och utvärdera om det är värt att byta tjänst igen. Är ändå väldigt nöjd med Lastpass så här långt.

att byta tar inte många sec.
export en csv fil från lastpass och importera samma fil så är det klart.

så prova båda ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hej och tack för sparken i arslet så man kom iväg till bitwarden, som jag planerat i flera år, men inte "orkat". Antar det inte går så bra för lastpass, jag hade premiumkonto tills de dubblerade avgiften, nu höjer de IGEN. Till tre ggr ursprungspriset. Utan någon förbättring. Glad att jag redan hade flyttat alla mina 2FA från lastpass, då det är en helt trist manuell flytt och inte bara en liten export.

Jag har använt lastlass sedan det släpptes och har en ganska gedigen samling lösenord och annan data där. Flytten till bitwarden tog inte ens 45 minuter. Då räknar jag in skapa konto, även ett nytt email-konto på krypterad tjänst, sätta på 2FA, ladda ner till alla enheter och logga in för att synca.

Så ni som funderar på om ni orkar eller om det är värt det? Tja, är du inte helt oteknisk så absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att ditt pappersblock och din bläckpenna inlåsta i ett kassaskåp är så omständiga att du kommer fortsätta att välja dåliga lösenord, kanske rentav samma för massor av tjänster?

Det är rätt sant. På blocket har jag enbart de viktigaste lösenorden, men det är drygt när man väl behöver dom.
Exakt hur funkar en så här lösenords hanterare, är det säkert, är det lokalt sparat eller någon "moln" som man inte vet vem som har hand om?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är rätt sant. På blocket har jag enbart de viktigaste lösenorden, men det är drygt när man väl behöver dom.
Exakt hur funkar en så här lösenords hanterare, är det säkert, är det lokalt sparat eller någon "moln" som man inte vet vem som har hand om?

Finns många olika varianter. KeePass är lokalt, Bitwarden är moln eller self-hosted, flera andra som LastPass är moln.
Men även de tjänster som är molnbaserade är i regel rätt säkra eftersom (hos bra tjänster, som Bitwarden och LastPass) all kryptering och dekryptering sker på din dator.
I molnet lagras alltså enbart krypterade "blobs" som är praktiskt omöjliga att knäcka om du har ett bra huvudlösenord.

I princip alla säkerhetsforskare är överens om att man är säkrare med en lösenordshanterare än utan, t ex för att man kan ha unika lösenord för alla siter, och ha lösenord såsom "dJ86U*%$9vwveV3YDKvJ!Cgu" som LastPass precis genererade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Extremt svinigt av dem, känns som riktiga kräk som lurar in en i en tjänst som är dryg som fan att sätta upp sen när man är där så ska man plötsligt betala.
Kommer 100% byta av princip, även om jag skulle börja betla så kommer jag ge mina pengar till någon som åtminstone inte FÖRST lurat in en i att det skall vara gratis.. ruttet!

Permalänk
Medlem

Kört LastPass sen 2016, varav betalande kund första 2 åren. Extremt nöjd med deras tjänst och det har verkligen förenklat mitt liv och min vardag. Men detta var lite smågirigt, att inte erbjuda ett bättre alternativ. Jag tackade för mig och gick på Bitwarden. Tog som alla andra påpekat 2min från reg till import. Gick även lätt att enablea Bitwarden i iOS.

Permalänk
Medlem

Har kört Lastpass sen 2016 och betalade fram till 2019 men bytte idag till Bitwarden.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Det konstiga kan jag tycka är att man inte har fått någon info från LastPass om den stundande ändringen? Det har jag missat i alla fall. Har de medvetet valt att inte gå ut med infon via mail för att det ska bli fler som betalar när de får så kort tid på sig sen? Det är ju inte så att jag är på deras hemsida dagligen:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Inaktiv

Fy fan när folk vill ha betalt för sina tjänster! Allt ska ju vara gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns många olika varianter. KeePass är lokalt, Bitwarden är moln eller self-hosted, flera andra som LastPass är moln.
Men även de tjänster som är molnbaserade är i regel rätt säkra eftersom (hos bra tjänster, som Bitwarden och LastPass) all kryptering och dekryptering sker på din dator.
I molnet lagras alltså enbart krypterade "blobs" som är praktiskt omöjliga att knäcka om du har ett bra huvudlösenord.

I princip alla säkerhetsforskare är överens om att man är säkrare med en lösenordshanterare än utan, t ex för att man kan ha unika lösenord för alla siter, och ha lösenord såsom "dJ86U*%$9vwveV3YDKvJ!Cgu" som LastPass precis genererade.

Låter bra få definitivt kika på dessa program, tack för infon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

BW har visst en lösenordsgenerator.

Dock har jag inte förstått poängen med det? Bara tryck på lite random tangenter?

Blir långtifrån lika säkra/random lösenord då!
Bara att använda sig av stora/små bokstäver samt "shift" symbolerna för att det tar längre tid att bara trycka lite random tangenter.
Lägg sen till att man helst inte bör ha flera stora heller små bokstäver eller shift symboler efter varandra så tar det ännu längre tid.
Lägg sen till alla Alt Gr symboler så blir det genast jobbigare att hålla på med shift/Alt Gr.
Kanske man vill använda sig av några andra symboler som ej finns på shift/Alt Gr för ännu högre säkerhet/randomisering som tex ° (dvs ALT+248).

Utöver det så blir det ganska lite randomisering när man ska trycka ner random tangenter om man inte använder sig av ett finger för två heller mer så är det ganska lätt att utesluta ett stort antal tangenter när man ska gissa sig fram till vad som trycktes ner som nästa tangent.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Gällande komplexitet och lösenord tycker jag denna strip från xkcd fortfarande är en helt lysande illustration:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deeziel:

Gällande komplexitet och lösenord tycker jag denna strip från xkcd fortfarande är en helt lysande illustration:

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

QUICK MATHS TRUTH!

Angående lösenord så undrar jag när majoriteten av världens hemsidor skall komma in i så kallade HTML Entity-matchen och börja tillåta tecken som åäö, danska, tyska och franska bokstäver, med mera. Kan knappast vara krångligare att implementera än att plötsligt tillåta kinesiska "tecken" där varje tecken är ett ord med tanke på hur många ord det finns.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag förstår att tjänster vill ha betalt. Det dryga är när dom smetar på ändringar i efterhand.

Men det är lite samma sak med appar, iaf till iOS...
Eftersom "alla" kör med köp inuti appen, så behöver alla andra haka på. Jag hade hellre betalat en gång och sen fått hela appen direkt, istället för att man ska ladda ner först och sen mötas av femtielva betalväggar.

Men är väl samma här med passwordmanagers, hade lastpass smetat på sina 36 usd per år direkt hade dom inte fått en enda kund.

Men ska spana på Bitwarden, 10 usd per år är lite mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Det konstiga kan jag tycka är att man inte har fått någon info från LastPass om den stundande ändringen? Det har jag missat i alla fall. Har de medvetet valt att inte gå ut med infon via mail för att det ska bli fler som betalar när de får så kort tid på sig sen? Det är ju inte så att jag är på deras hemsida dagligen:).

Jag har fått mail från LastPass om ändringen iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Locos:

Det konstiga kan jag tycka är att man inte har fått någon info från LastPass om den stundande ändringen? Det har jag missat i alla fall. Har de medvetet valt att inte gå ut med infon via mail för att det ska bli fler som betalar när de får så kort tid på sig sen? Det är ju inte så att jag är på deras hemsida dagligen:).

Jag har fått mail om det här i förrgår.
kolla spamfiltret kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Verkar inte som att Bitwarden skickar ut email notifieringar vid tex ändrade lösenord, etc? Mycket märkligt att detta saknas.

Ingen som vet något hur notifieringar fungerar?

Tex iom man får ett email vid inlogg från ny device, om masterpassword har ändrats eller lösenordet till någon sparad site ändrats, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Ingen som vet något hur notifieringar fungerar?

Tex iom man får ett email vid inlogg från ny device, om masterpassword har ändrats eller lösenordet till någon sparad site ändrats, etc?

Man får i varje fall notifiering via mail om man har loggat in från en ny enhet.

Permalänk
Hedersmedlem

För ett gäng år sedan var lösenordshanterarna i respektive webbläsare inte särskilt bra säkerhetsmässigt. Eller ja, de var riktigt undermåliga.
Det fanns en efterfrågan på ett bättre säkerhetstänk helt klart. Så lösningarså som keepass, LastPass och liknande gjorde sitt inträde för många år sedan.

Men hur ser säkerheten ut för webläsarnas inbyggda lösningar i dagsläget? Det har rimligen hänt grejer även här de senaste 10 åren right?
Användningen av dessa är utbredd så detta är relevanta aktörer på den här fronten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon242437:

Fy fan när folk vill ha betalt för sina tjänster! Allt ska ju vara gratis

Det finns tyvärr två stora problem här;
Man har över tid tredubblat priset för sin betaltjänts utan att medfört något direkt nytt eller extra mervärde.
Utöver det nu så väljer man att strypa sin "lockningsmetod" till något helt arbiträrt... Istället för att t.ex. sätta en gräns som "max 3 enheter" så väljer man att gate'a bort det hela till "1 TYP av enhet", vilket är helt absurt och gör tjänsten mer eller mindre värdelös som en "gratistjänst".

Att man slaktar sin "prova på"-tjänst (eller om man bara inte har råd för premium för tillfället) på detta viset ihop med en (i mina ögon) omotiverad prisökning gör att jag äntligen kunde släppa bekvämligheten och fick upp ögonen för konkurrenterna och vad dom erbjuder.

Med andra ord gjorde dessa ändringar för mig (och till synes många andra) att istället för att bara hosta upp för ett år till, så byter man till något mer prisvärt helt enkelt. Extremt girigt drag från LastPass som jag inte kan se hur det ska gynna dom i slutändan.

EDIT:
Exempelvis Netflix eller Spotifys prisökningar över tid kan åtminstone motiveras med att deras utbud växer parallellt med ökningarna, speciellt med åtanke om hur mycket eget dom pumpar ut som generellt är av hög kvalité (sedan är det såklart subjektivt om man gillar det som släpps eller inte, men det ändrar inte faktumet att det fortfarande är en växande tjänst med nya tillskott).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har kört Lastpass Premium i några år nu och har varit hyffsat nöjd, dock upplever jag att extensions och appar blivit sämre snarare än bättre. Klart redo att testa något annat och redan på gratis utvärderingsnivå känns Bitwarden användarvänligare. Självklart precis betalat för ett helår på Lastpass men det blir sista.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av Deeziel:

Gällande komplexitet och lösenord tycker jag denna strip från xkcd fortfarande är en helt lysande illustration:

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Stämmer inte då du kan använda ordboks attack istället. För bara karaktärer så stämmer det. Men om man lägger till ett täcken så blir det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Blir långtifrån lika säkra/random lösenord då!
Bara att använda sig av stora/små bokstäver samt "shift" symbolerna för att det tar längre tid att bara trycka lite random tangenter.
Lägg sen till att man helst inte bör ha flera stora heller små bokstäver eller shift symboler efter varandra så tar det ännu längre tid.
Lägg sen till alla Alt Gr symboler så blir det genast jobbigare att hålla på med shift/Alt Gr.
Kanske man vill använda sig av några andra symboler som ej finns på shift/Alt Gr för ännu högre säkerhet/randomisering som tex ° (dvs ALT+248).

Utöver det så blir det ganska lite randomisering när man ska trycka ner random tangenter om man inte använder sig av ett finger för två heller mer så är det ganska lätt att utesluta ett stort antal tangenter när man ska gissa sig fram till vad som trycktes ner som nästa tangent.

Jag kör alltid en blandning av stora och små, symboler, siffror och även åäö ibland, brukar köra runt 40 tecken. Borde vara tillräckligt. Det är nog bättre än de flesta ändå. ;P

Skrivet av Deeziel:

Gällande komplexitet och lösenord tycker jag denna strip från xkcd fortfarande är en helt lysande illustration:

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Det där är dock ingen höjdare. Kör du en brute force attack så visst, då är det nog rätt bra men med en dictionary attack så hittar man lösen rätt fort den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det där är dock ingen höjdare. Kör du en brute force attack så visst, då är det nog rätt bra men med en dictionary attack så hittar man lösen rätt fort den vägen.

Poängen är inte att följa strippen slaviskt utan att illustrera tankesätt. Dictionary attacks är inte ett nytt fenomen det heller, ungefär lika gammalt som brute force.