Minilaptop med standard USB-laddning

Permalänk

Minilaptop med standard USB-laddning

Jag har en quadcore Acer Intel Atom surfplattehybrid från 2015 med 10" skärm som kostade ca 2000;- i inköp.
Verkligt underbart med den är att den har standardladdport (Micro-USB). Så du behöver inte dra med någon klumpig specifik laddare, en vanlig 2A Samsungplugg som man ändå använder till luren räcker för att tanka den var som helst. (Den laddar fint med 500mA också, men då tar det två dygn att fylla batteriet...)

Den börjar kännas lite i klenaste laget och anslutningen mellan skärmdel och tangentbordsdel glappar ibland. Så jag har börjat se mig om efter något nytt som motsvarar den. Men det verkar inte finnas något!

Det jag söker är alltså en färsk Wintel lågenergilaptop med 10-14" skärm med Micro-USB eller USB-C plugg för laddning, och den ska ladda med vanlig USB-ström (vilken laddström från 500mA@5V som helst). Budget upp till 8000:-. Touchscreen surfplattehybrid som min nuvarande hade varit roligt, men inget krav.

-De laptops som har t.ex. USB-C plugg för laddning är av högprestanda premiumklass och kostar 10k+. Dessutom verkar det inte vara vanlig 5volts-laddning in, det krävs en specialladdare ändå som ger ut högre spänning för att de ska ladda, råkar bara vara så att pluggen är USB-C. Så det är meningslöst.

Några idéer?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

'special-laddare' som du pratar om börja bli rätt standard - dvs. de med QC3/PD3 och finns nu både i powerbank och olika väggladdare.

Dessa börja också med 5 Volt och förhandlar sig till högre spänning när andra sidan (det som skall laddas) meddelat vad den är kapabel till - är det inget som svarar så fortsätter de vidare på 5 Volt.

Och alla - även med PD3/QC3 laddkretsar kan ladda från vanlig 5V USB-laddare utan laddelektronik, men med mer kraftfulla enheter så har de svårt att klara sig på 5 Volt 2 Ampere där 2 Ampere är max på micro-USB (3 Ampere på USB-C) om de är igång samtidigt och tar lång tid på sig att ladda batteriet.

500mA-laddare var länge sedan jag såg, och otillräcklig för de flesta modernare USB-matade enheter - idag är de flesta på minst 1.5 - 2 Ampere även för laddning av telefoner - och med QC/PD-kretsar med höjd spänning för att få in mer effekt med de tillåtna 2 Amperen under laddning på åtminstone senaste 5 årens smartphone...

Permalänk
Medlem

Du kommer nog tyvärr inte hitta någon minilaptop som kommer vilja ta emot 2.5W som laddning. Knappt så att alla telefoner gillar så lågt längre.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Du kommer nog tyvärr inte hitta någon minilaptop som kommer vilja ta emot 2.5W som laddning. Knappt så att alla telefoner gillar så lågt längre.

Häpp. Det är ju det jag menar - helt obegripligt?
Betyder att vi tagit "ett steg fram och två steg bak" (texten från någon tjatig låt om ett trasigt förhållande som spelas alltför ofta på P3...)

Vi har 7-nanometersteknik i antågande, naturlig progression av saker och ting skulle ju vara laptops som accepterar mindre ström än för fem år sen...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Och alla - även med PD3/QC3 laddkretsar kan ladda från vanlig 5V USB-laddare utan laddelektronik, men med mer kraftfulla enheter så har de svårt att klara sig på 5 Volt 2 Ampere där 2 Ampere är max på micro-USB (3 Ampere på USB-C) om de är igång samtidigt och tar lång tid på sig att ladda batteriet.

Coolt, om detta stämmer kanske jag ska köpa mig en premiumlaptop och ställa den på lågklockade energiinställningar.
Sväljer den 5V2A som lägsta acceptabelt får det vara ok.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Skrivet av MatteN:

ok, finns mycket lågenergigrejer, men då är det inte x86/64/Wintel längre.
Går man ifrån det kravet kan man t.ex köpa en samsungplatta som fint följer mina krav.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns