Nvidia dödar brytning av kryptovaluta på Geforce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0opy:

Bra poäng. ASIC-miners har ju just det problemet: 0 andrahandsvärde. GPUer kan ju användas för gaming långt efter att de har slutat vara profitabla för mining.

Så de här miningkorten är typ som sämre asics.. Kommer inte bli en höjdare alls.

De flesta minear ju på Linux idag, så frågan är om noveau kommer att släppas med stöd för 3060 snart, och då kommer den garanterat inte ha några spärrar i sig lmao.

Basically är det bara en PR-kupp för att få folk att sluta köpa deras produkter.. Helt idiotiskt. Hoppas det går åt h-vete för dem.

Nouveau har varken stöd för CUDA eller OpenCL så det lär inte vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Bara förbjud krypto-skiten i hela världen... med tanke på klimatpåverkan, (om gamers gynnas "all the better").

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

AMD kort gör ju redan detta mer eller mindre, korten suger för mining.

Ett 6800XT har samma hashrate som ett gammalt Vega.

Vega 56/64 = ~45MH/s
6800xt = ~60MH/s

Inte riktigt samma

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nouveau har varken stöd för CUDA eller OpenCL så det lär inte vara ett alternativ.

Heh, true. Men antagligen kommer man kunna kompilera drivisarna själv till Linux och ta bort ev. spärrar. Eller vad tror du? Kommer detta vara ett riktigt hinder eller bara ren PR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jadu fint för dig. Om du är rädd för enerhiförbrukning så gå och bränn ner facebooks server som suger i sig 500mw.

Har ingen lust att rädda mänskligheten från dårskap så det får någon annan göra 😂🤣

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Är ju fortfarande brist på kretsar/komponenter så att dela upp kort efter område löser inga problem.
Inte jämförbart med att gräva ett hål.

Det jag menade var att bara för att något är dåligt ska man inte bara rycka på axlarna åt något som gör det värre. Helst hade jag såklart sett att mining som fenomen helt upphörde och blev straffbart med fängelse, men går det inte så är alla åtgärder som försöker stävja otyget välkomna. Stora som små.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0opy:

Heh, true. Men antagligen kommer man kunna kompilera drivisarna själv till Linux och ta bort ev. spärrar. Eller vad tror du? Kommer detta vara ett riktigt hinder eller bara ren PR?

Om det bara vara att kopmpilera drivrutinerna med stöd för CUDA eller OpenCL hade det varit gjort för länge sedan.

Det kommer då inte vara en bagatell att komma runt detta. Även OM det skulle gå är frågan om det är värt det. Hur mycket resurser ska man lägga ner på att få en kortmodell att funka för brytning av kryptovalutor?

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Vega 56/64 = ~45MH/s
6800xt = ~60MH/s

Inte riktigt samma

Tror du är inne på något där! Ett gammalt Radeon vii gör 100MH eth medan ett rx6900xt knappt gör 80

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Tror du är inne på något där! Ett gammalt Radeon vii gör 100MH eth medan ett rx6900xt knappt gör 80

Så är det, ett "gammalt" Radeon VII säljs även för en 12-15k på Tradera

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Finns en aspekt till och det är andrahandsvärdet, mining kort har inget medans vanliga går att sälja.

Ett vanligt grafikkort som slitit överklockat 24/7 i några år för crypto-mining är nog inte mycket att ha heller. Köper man en begagnad GPU så vill man ha en som har någon livslängd kvar.

Svårt som köpare att ta reda på i vilket fall som helst. Även en vanlig gamer kan ju ha överklockat det mycket, och slitit på det på det sättet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett vanligt grafikkort som slitit överklockat 24/7 i några år för crypto-mining är nog inte mycket att ha heller. Köper man en begagnad GPU så vill man ha en som har någon livslängd kvar.

Svårt som köpare att ta reda på i vilket fall som helst. Även en vanlig gamer kan ju ha överklockat det mycket, och slitit på det på det sättet.

Dom flesta som minear underklockar väl korten idag som jag förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om det bara vara att kopmpilera drivrutinerna med stöd för CUDA eller OpenCL hade det varit gjort för länge sedan.

Det kommer då inte vara en bagatell att komma runt detta. Även OM det skulle gå är frågan om det är värt det. Hur mycket resurser ska man lägga ner på att få en kortmodell att funka för brytning av kryptovalutor?

Jo, men jag menar Nvidias officiella drivisar givetvis. Borde inte de gamla ha stöd för 3060 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett vanligt grafikkort som slitit överklockat 24/7 i några år för crypto-mining är nog inte mycket att ha heller. Köper man en begagnad GPU så vill man ha en som har någon livslängd kvar.

Svårt som köpare att ta reda på i vilket fall som helst. Även en vanlig gamer kan ju ha överklockat det mycket, och slitit på det på det sättet.

Tror det är lite av en myt att ett kort som minat skulle ha lägre livslängd. Som andra påpekat körs ju korten inte direkt överklockade, kanske minnet på vissa kort, men core clocken körs ju på typ 50-60% i många fall. och betydligt lägre volt än om man skulle spela på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0opy:

Jo, men jag menar Nvidias officiella drivisar givetvis. Borde inte de gamla ha stöd för 3060 också?

Nvidias officiella drivrutiner har ingen öppen källkod att kompilera ifrån. 3060 lär få modifierade drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tror det är lite av en myt att ett kort som minat skulle ha lägre livslängd. Som andra påpekat körs ju korten inte direkt överklockade, kanske minnet på vissa kort, men core clocken körs ju på typ 50-60% i många fall. och betydligt lägre volt än om man skulle spela på det.

Frågan är väl 3080/3090 som har minnen som går väldigt heta, många gånger mycket varmare än de blir i gaming och korten är olika bra på att kyla dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Frågan är väl 3080/3090 som har minnen som går väldigt heta, många gånger mycket varmare än de blir i gaming och korten är olika bra på att kyla dessa.

Hehe jo men har du testat skillnaden? Är inte så stor skillnad mellan mining och gaming på de korten jag testat. Vissa kort Närmar sig 100grader memory junction temp även vid gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Bara förbjud krypto-skiten i hela världen... med tanke på klimatpåverkan, (om gamers gynnas "all the better").

Gaming använder 577 TWh vs mining på 121 TWh.
En finans service vs underhållning, vad är egentligen slöseri?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag menade var att bara för att något är dåligt ska man inte bara rycka på axlarna åt något som gör det värre. Helst hade jag såklart sett att mining som fenomen helt upphörde och blev straffbart med fängelse, men går det inte så är alla åtgärder som försöker stävja otyget välkomna. Stora som små.

Där är vi helt överens på den punkten.
Därför är låsning av 3060 inte en bra ide när miners köper upp allt dom kan ändå oavsett om det är för mining eller gaming så för svensson i butik X sså gapar hyllan tom ändå tills viktiga fordonsindustrin är helt försörjd och tillgång kan möta efterfrågan för mindre viktiga produkter som grafikkort för gamers.

Bästa är att värdet på det som minas helt kraschar, fort och skoningslöst så att miners inte hinner ta hem det som kan tas hem innan det saknar värde.
Att det skulle kriminaliseras ser jag som uteslutet då för många med för mycket att säga till om skulle förlora på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hehe jo men har du testat skillnaden? Är inte så stor skillnad mellan mining och gaming på de korten jag testat. Vissa kort Närmar sig 100grader memory junction temp även vid gaming.

Ja.

Ett TUF 3080 låg på 90 grader i gaming men slog upp i 105c hur lätt som helst vid mining även om jag skruvade ner allt rejält.

Satte på ett vattenblock från Alphacool och använde deras pads som följde med i paketen så låg minnena på 90-92c vid mining med ”optimala inställningar”.

Tänkte att jag ändå skulle testa riktigt bra thermal pads så jag beställde Gelids och det är knappt så jag tror på förbättringen. Från 92c ner till 72c.

Så ja, funderar man ens lite på att testa mining så skulle jag rekommendera att byta thermal pads. Det är hur som helst inte temperaturer jag känner är bekvämt att ha i elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ja.

Ett TUF 3080 låg på 90 grader i gaming men slog upp i 105c hur lätt som helst vid mining även om jag skruvade ner allt rejält.

Satte på ett vattenblock från Alphacool och använde deras pads som följde med i paketen så låg minnena på 90-92c vid mining med ”optimala inställningar”.

Tänkte att jag ändå skulle testa riktigt bra thermal pads så jag beställde Gelids och det är knappt så jag tror på förbättringen. Från 92c ner till 72c.

Så ja, funderar man ens lite på att testa mining så skulle jag rekommendera att byta thermal pads. Det är hur som helst inte temperaturer jag känner är bekvämt att ha i elektronik.

Jag förstår vad du menar, men vad du känner är ju subjektivt. Det verkar ju som att micron har okejat temps upp till 110.
Sen kan jag nästan lova att 99% av gamers som sen vill sälja sina 3080's inte är så hardcore som dig när det kommer att ta hand om hårdvaran, så deras temperaturer lär ju ha legat betydligt högre.
Kanske suttit i ett sunkigt chassi med dåligt luftflöde också.

Plus dessa nya sensorer som poppat upp, hade de funnits liknande på äldre hårdvara hade man säkert sett sjukt höga siffror även där, men dom har tuggat på ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Tror du är inne på något där! Ett gammalt Radeon vii gör 100MH eth medan ett rx6900xt knappt gör 80

Ja, Radeon VII har dubbelt så mycket minnesbandbredd som ett 6900 XT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Precis, det var också därför jag skrev just den biten i mitt inlägg, att elementet drar mer ström.

Ja, jag läste ditt inlägg fel på nån jävla vänster...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Där är vi helt överens på den punkten.
Därför är låsning av 3060 inte en bra ide när miners köper upp allt dom kan ändå oavsett om det är för mining eller gaming så för svensson i butik X sså gapar hyllan tom ändå tills viktiga fordonsindustrin är helt försörjd och tillgång kan möta efterfrågan för mindre viktiga produkter som grafikkort för gamers.

Bästa är att värdet på det som minas helt kraschar, fort och skoningslöst så att miners inte hinner ta hem det som kan tas hem innan det saknar värde.
Att det skulle kriminaliseras ser jag som uteslutet då för många med för mycket att säga till om skulle förlora på det.

Reddit kan väl fixa det så. De lyckas ju få Hedgefonder och andra styggelser att darra av skräck så tycker det är dags för en koordinerad insats mot mining. Men det är väl att hoppas på för mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0opy:

Bra poäng. ASIC-miners har ju just det problemet: 0 andrahandsvärde. GPUer kan ju användas för gaming långt efter att de har slutat vara profitabla för mining.

Så de här miningkorten är typ som sämre asics.. Kommer inte bli en höjdare alls.

De flesta minear ju på Linux idag, så frågan är om noveau kommer att släppas med stöd för 3060 snart, och då kommer den garanterat inte ha några spärrar i sig lmao.

Basically är det bara en PR-kupp för att få folk att sluta köpa deras produkter.. Helt idiotiskt. Hoppas det går åt h-vete för dem.

Hur skulle det vara en sämre ASIC? Miningspecifika kort är per definition ASICs som lämpar sig för minnesberoende mining.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Faktiskt testat mina så helt ren bakom öronen är jag inte. Slutade dock snabbt. Testade förra året vid -5 grader ute att i tre dagar mina och tre dagar elvvärme-element i mitt datorrum på 10 kvm. Elementet gav överlägset mer värme och drog mindre ström inklusive min datortid. Mätte dock med en billig 300 kr elmätare i grenuttaget.

Och exakt hur fan levererar ett EL-element mer värmeenergi än en dator medans den drar mindre effekt under samma tid? Har du någon enorm RGB i din dator som skickar ut ljuset genom fönstret? Eller har termodynamikens andra huvudsats uppdaterats utan att jag märkt det?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Och exakt hur fan levererar ett EL-element mer värmeenergi än en dator medans den drar mindre effekt under samma tid? Har du någon enorm RGB i din dator som skickar ut ljuset genom fönstret? Eller har termodynamikens andra huvudsats uppdaterats utan att jag märkt det?

Hahaha, rgb hjälper till att bryta fysikens lagar.

Möjligtvis borde dock ett elelement ha en större kylfläns som fördelar värmen bättre i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Hahaha, rgb hjälper till att bryta fysikens lagar.

Poängen är nog att du slipper bryta mot fysikens lagar om du kan skicka ut energin som strålning (ljus) genom ett fönster istället, då värmer den inte rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett vanligt grafikkort som slitit överklockat 24/7 i några år för crypto-mining är nog inte mycket att ha heller. Köper man en begagnad GPU så vill man ha en som har någon livslängd kvar.

Svårt som köpare att ta reda på i vilket fall som helst. Även en vanlig gamer kan ju ha överklockat det mycket, och slitit på det på det sättet.

Hur många g-kort har gått sönder?

Permalänk
Medlem

När jag mineade "seriöst", dvs. när man kunde tjäna schyssta pengar på vanliga 280 hade jag 3 grader varmare i min etta på 42 kvm än när jag inte mineade Två kort dygnet runt och en liten serverpark också visserligen men den bestod av fyra datorer som bara värmde 2 grader. Soc betalade inte tandläkaren men en elräkning på tusen spänn i månaden var inga problem så det gick jämt ut till slut. Har räknat ut att jag fick ut sådär 75 lax per år i tre år, bytte grafikkort en omgång men minns inte vilka.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Hur många g-kort har gått sönder?

Troligen inte mer än vanliga som skickats på RMA.
Men folk som inte minear gillar att upprepa denna skröna, mest som en ursäkt för att dom inte vet hur man gör om du frågar mig.

Har ju börjat köra med mitt 1080, runt 27-28Mh/s ~90€/mån en bra dag.
Ett 3060ti ger dubbelt så mycket hashrate, så det blir väl nästa investering.
Dock kostar en asic miner 14k för ~430Mh/s. Betalar igen sig på drygt en månad, snabbare om Eth fortsätter stiga...
Enda anledningen till att köra på en Gpu är för att man vill kunna spela, eller att det är billigt/de enda man kommer över, vill man göra nå större pengar är Asic enda vägen att gå.