Kan jag få Wifi 6 från en Wifi 5-router?

Permalänk
Medlem

Kan jag få Wifi 6 från en Wifi 5-router?

Jag har en 1000mb/s Asus-router som endast stödjer Wifi 5.

Om jag köper ex en Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point som stödjer Wifi 6 och ansluter den med Ethernet-kabel till min router - kommer jag då att få Wifi 6?

Eller måste jag ha en router som stödjer Wifi 6?

Permalänk
Medlem

Det räcker att AP:n stöder WiFi 6.

Permalänk

Enligt beskrivningen: "Wi-Fi 6 APs deliver an aggregate radio rate of up to 1.5 Gbps with 5 GHz (2x2 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 2x2 MIMO radios." så kör wifi-6 routern med wifi-5 hastighet. Ethernet kabeln drar ner farten mellan routrarna till 1.0 Gbps.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Waxinator:

Enligt beskrivningen: "Wi-Fi 6 APs deliver an aggregate radio rate of up to 1.5 Gbps with 5 GHz (2x2 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 2x2 MIMO radios." så kör wifi-6 routern med wifi-5 hastighet. Ethernet kabeln drar ner farten mellan routrarna till 1.0 Gbps.

Det blir väl inte "wifi 5 hastighet" Bandbredden "begränsas" iom kabel ja men thats it, TS har fortfarande en W6-anslutning och han har heller ingen W6-router. Dessutom har han en 1Gb-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleinis:

Jag har en 1000mb/s Asus-router som endast stödjer Wifi 5.

Om jag köper ex en Ubiquiti UniFi 6 Lite Access Point som stödjer Wifi 6 och ansluter den med Ethernet-kabel till min router - kommer jag då att få Wifi 6?

Eller måste jag ha en router som stödjer Wifi 6?

Du kommer att få en Wifi6 anslutning mellan din AP och dina andra enheter som ansluter sig trådlöst till AP:n (förutsatt att de andra enheterna stöder Wifi 6). Enheter som ansluter sig trådlöst direkt till routern får en Wifi5 anslutning.
Du har även en Ethernet anslutning mellan din AP och din router - troligen på 1Gbit/s om inte både AP och router stöder ännu snabbare Ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Enligt beskrivningen: "Wi-Fi 6 APs deliver an aggregate radio rate of up to 1.5 Gbps with 5 GHz (2x2 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 2x2 MIMO radios." så kör wifi-6 routern med wifi-5 hastighet. Ethernet kabeln drar ner farten mellan routrarna till 1.0 Gbps.

Wifi-hastighter är half-duplex (delar på samma bandbredd för trafik i båda riktningarna), medan 1Gbit/s länk med kabel är full-duplex (2Gbit/s om man räknar båda riktningarna) så blir inte flaskhals ändå, och så har unifi-6-lite bara en 1Gbit/s port.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6