Permalänk

Nybbygd dator, svart skärm

Hej.

Hjälpte min kompis att bygga ihop hans nya dator i komponenter. Vi kopplade in allting och startade upp, svart bild... Körde på hans TV till en början som han tänkte ha till dörren men testade sedan att koppla in i en vanlig skärm men lika svart där med. Testat display och HDMI. Har även kopplat ut allt onödigt och testat men inget har hjälpt. Fläktar går igång och det låter som att datorn arbetar men ja... Svart skärm. Just det, även testat i moderkort och grafikkort men inget av dom skickar ut bild.

Som sagt googlat och testat det mesta, men kanske är något jag missat.

Tack på förhand!

//Hiblahiblan

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vilka delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiblahiblan:

Hej.

Hjälpte min kompis att bygga ihop hans nya dator i komponenter. Vi kopplade in allting och startade upp, svart bild... Körde på hans TV till en början som han tänkte ha till dörren men testade sedan att koppla in i en vanlig skärm men lika svart där med. Testat display och HDMI. Har även kopplat ut allt onödigt och testat men inget har hjälpt. Fläktar går igång och det låter som att datorn arbetar men ja... Svart skärm. Just det, även testat i moderkort och grafikkort men inget av dom skickar ut bild.

Som sagt googlat och testat det mesta, men kanske är något jag missat.

Tack på förhand!

//Hiblahiblan

En vild gissning är att det är ett AMD processor och en moderkort som måste uppdateras bios på...

Permalänk
Skrivet av zogez:

En vild gissning är att det är ett AMD processor och en moderkort som måste uppdateras bios på...

Det är mycket möjligt att det är så, hur går man då tillväga? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiblahiblan:

Det är mycket möjligt att det är så, hur går man då tillväga? 🤔

En bra start är att lista vilka komponenter det gäller, svårt att ge något vettigt råd annars

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vilka delar?

https://komponentkoll.se/bygg/ywjmb

Permalänk
Skrivet av perost:

En bra start är att lista vilka komponenter det gäller, svårt att ge något vettigt råd annars

https://komponentkoll.se/bygg/ywjmb

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vilka delar?

Skrivet av zogez:

En vild gissning är att det är ett AMD processor och en moderkort som måste uppdateras bios på...

Skrivet av perost:

En bra start är att lista vilka komponenter det gäller, svårt att ge något vettigt råd annars

Ser att moderkortets standard ligger på 3200mhz och dom ram minnen han köpt ligger på 3600mhz, men spelar det någon roll? Det blir väl att ramen för till 3200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiblahiblan:

Ser att moderkortets standard ligger på 3200mhz och dom ram minnen han köpt ligger på 3600mhz, men spelar det någon roll? Det blir väl att ramen för till 3200?

Nej, det ska inte spela någon roll, det är moderkortet som bestämmer frekvensen på dem. Problemet är säkert som nämnts att ni måste uppdatera BIOS:et på moderkortet, processorn är mycket nyare än moderkortet. Lyckligvis har moderkortet funktionen att uppdatera BIOS utan processor, kolla i manualen för instruktioner.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, det ska inte spela någon roll, det är moderkortet som bestämmer frekvensen på dem. Problemet är säkert som nämnts att ni måste uppdatera BIOS:et på moderkortet, processorn är mycket nyare än moderkortet. Lyckligvis har moderkortet funktionen att uppdatera BIOS utan processor, kolla i manualen för instruktioner.

Uppdatering av BIOS fixade problemet! Tack för assistans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det ska inte spela någon roll, det är moderkortet som bestämmer frekvensen på dem. Problemet är säkert som nämnts att ni måste uppdatera BIOS:et på moderkortet, processorn är mycket nyare än moderkortet. Lyckligvis har moderkortet funktionen att uppdatera BIOS utan processor, kolla i manualen för instruktioner.

Fliker ut lite. Jag kör en Ryzen 5 3600 med minnen på 3600 Mhz från råd i forumet, men såg nyligen "System Memory Specification Up to 3200MHz" som spec. Ska man bara ignorera det?

Permalänk
Skrivet av hiblahiblan:

Uppdatering av BIOS fixade problemet! Tack för assistans!

Hej! Hur gjorde du? Har samma problem och suttit hela dagen och försökt klura...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Fliker ut lite. Jag kör en Ryzen 5 3600 med minnen på 3600 Mhz från råd i forumet, men såg nyligen "System Memory Specification Up to 3200MHz" som spec. Ska man bara ignorera det?

Jag antar att det är AMDs egna specification för 3600 du syftar på, i så fall så skriver de "upp till 3200MHz" eftersom det är den frekvensen de specar att processorn ska klara. Kör man DDR4-3600 med en 3600 så räknas det officiellt som överklockning, vilket ju per definition är att köra hårdvaran utanför specifikationen och därför inte går att speca.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att det är AMDs egna specification för 3600 du syftar på, i så fall så skriver de "upp till 3200MHz" eftersom det är den frekvensen de specar att processorn ska klara. Kör man DDR4-3600 med en 3600 så räknas det officiellt som överklockning, vilket ju per definition är att köra hårdvaran utanför specifikationen och därför inte går att speca.

Precis, det var AMD jag citerade. Rådet jag fick var att Ryzen presterar bättre med RAM i 3600 Mhz, men inte riktigt förstått varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Precis, det var AMD jag citerade. Rådet jag fick var att Ryzen presterar bättre med RAM i 3600 Mhz, men inte riktigt förstått varför.

Snabbare minnen = bättre prestanda. Inte svårare än så

Ok, Ryzen är faktiskt lite knepigare än så eftersom prestandan kan bli sämre med högre minnesfrekvens, se t.ex. Sweclockers test. Men generellt ger snabbare minnen bättre prestanda, även om skillnaden ofta är ganska liten.

Permalänk
Skrivet av DaCriticalOne:

Hej! Hur gjorde du? Har samma problem och suttit hela dagen och försökt klura...

Gick in på moderkortets hemsida och letade upp uppdaterade bios, ladda ner, fick tre filer men den filen med siffror och bokstäver är rätt, fick efter det döpa om filen till gigabyte.bin.

Satte in usb i moderkortet och så gick det att köra, om det inte skulle gå att boota kan man trycka på en knapp på moderkortet så löste den resten själv. När allt slutade blinka var det klart.

Permalänk
Skrivet av DaCriticalOne:

Hej! Hur gjorde du? Har samma problem och suttit hela dagen och försökt klura...

https://youtu.be/y9uGfIFufZI för det moderkortet vi gjorde det på.