Permalänk
Medlem

42år...

smidig sida minpension...
egen ISK utanför detta.. pension räknar jag med runt 60.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Det roliga är väl att arbetsgivare behöver ju inte betala in tjänstepension för folk under 25 år, vilket gör att de som jobbar från 18 år eller tidigare har noll i tjänstepension, såvida de inte har varit duktiga på lönesamtal?

25 år

Totalt
344 356 kr

Inkomstpension
288 570 kr

Premiepension
55 786 kr

Tjänstepension
0kr

Permalänk
Medlem

Inkomstpension: 315k
Premiepension: 70k
Tjänstepension: 150k

= Totalt ca 530k

Fyller 30 i år

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem

Inkomst: 560kkr
Premie: 140kkr
Tjänstepension: 250kkr

Är 34 år, och känns som man ligger rätt långt efter flera vid liknande ålder. Samtidigt närmar sig det privat sparandet för ekonomiskt oberoende 2 miljoner.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av cyklonen:

Faat det stämmer ju inte. Den "intjänade" för mig är minst 50 procent för stor. Jag har inte tjänat så mycket.

Då får du nog kolla med Pensionsmyndigheten, om du är säker på det är fel. Testa logga in direkt där och se vad de säger. https://www.pensionsmyndigheten.se/

För som sagt, siffrorna på Min pension ska vara de facto, ingen uppskattning. Det är ju till exempel konkreta, köpta, fondandelar som redovisas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Samtidigt närmar sig det privat sparandet för ekonomiskt oberoende 2 miljoner.

hur tänkte du lyckas leva på 2miljoner? kanske inte har så många fasta utgifter?

https://blogg.avanza.se/ekonomiskt-oberoende/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När jag kollar på minpension.se så verkar det inte gå att se det hittills intjänade, utan den envisas med att baka in min nuvarande lön fram till 65 års ålder i totalbeloppet, så det är helt galna siffror.

900 000 kr i allmän pension (varav 210 000 kr i premiepension). Sen ca 200 000 kr i tjänstepension.

I själva verket är det snarare kanske 200 000 kr i allmän pension och 50 000 kr i premiepension. Tjänstepensionen stämmer däremot, eftersom den bara beräknas på det hittills inbetalade.

Pensionsutbetalningsprognosen säger, med de absurda felsiffrorna ovan, ca 17 000 kr/mån vid 65 års ålder, men det lär snarare bli runt 10-12 kkr/mån för min del.

Pensionssparar inget separat. Jag tycker att det är korkat, och bara vettigt om man har så hög lön att man kan skatteväxla bort statlig skatt. Men så hög lön har jag inte, och lär aldrig få.

det är ju för att det bygger på framtida avsättningar på samma nivå som du har lön på nu. -

tar man bort lönen under säg 20 år så får du väl minimi pension oavsätt tidigare intjäning (nästan) därför inte något amn vill visa.
och är du runt 55 så kan du ställa in så den slutar räkna med din lön genom att " ta ut pension vid din nuvarande eller tänkta pensionsålder"

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Någon som flyttat sin pension till avanza och har erfarenheter av det vs andra ställen?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

kaos, tyckte det såg bra ut ända tills man ser vad alla duktiga har tjänat in.

ålder mellan 30 och 40

1M

allmän ca570
Premie ca 135
Tjänste ca300
privat ca10

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

39 år
Totalt: 2,2MSEK

Inkomstpension:
1,2MSEK
Premiepension:
343KSEK
Tjänstepension:
668KSEK

Tillkommer ett extra pensionssparande från arbetsgivaren där det är 99KSEK för tillfället.

Sen äger jag (och delvis banken såklart) mitt hus, det kan väl räknas som ett hyfsat pensionssparande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

hur tänkte du lyckas leva på 2miljoner? kanske inte har så många fasta utgifter?

https://blogg.avanza.se/ekonomiskt-oberoende/

Jag ska inte leva på 2 miljoner, sparandet till det är där nu. Snart kommer det vara 2.1, sedan 2.2 osv. tills jag når vad som krävs

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag ska inte leva på 2 miljoner, sparandet till det är där nu. Snart kommer det vara 2.1, sedan 2.2 osv. tills jag når vad som krävs

OK, missuppfatta då för antingen var du döende eller levde i ett tält och åt havregrynsgröt

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

33 år och totalt 1,8 MSEK

Inkomstpension: 0,75 MSEK
Premiepension: 0,2 MSEK
Tjänstepension: 0,85 MSEK

Privat sparande i pensionslösningar är bara dumt men har ju såklart annat sparande.

Permalänk
Medlem

När man enbart är 25 år så är det inte något man riktigt tänker på. Särskilt med tanke på värdssituationen just nu men detta är enligt minpension.se

Totalt: 300K
Inkomstpension:
250K SEK
Premiepension:
50K SEK
Tjänstepension:
0 K SEK
Privat Pension:
0K SEK

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När man enbart är 25 år så är det inte något man riktigt tänker på. Särskilt med tanke på värdssituationen just nu men detta är enligt minpension.se

Totalt: 300K
Inkomstpension:
250K SEK
Premiepension:
50K SEK
Tjänstepension:
0 K SEK
Privat Pension:
0K SEK

Om du inte har barn så kan jag rekommendera att inte ha återbetalningsskydd/familjeskydd då det kostar en del och tas från pensionen.
Det brukar automatiskt bli valt. Går att stänga av om man kollar på sin valcentral.

www.collectum.se – Privatanställda tjänstemän
www.Fora.se – Privatanställda arbetare
www.SPV.se – Statligt anställda

www.Pensionsvalet.se
www.Valcentralen.se
Valcentraler för anställda i kommun, landsting, region, kommunalförbund, kommunförbund eller kommunalt företag

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Om du inte har barn så kan jag rekommendera att inte ha återbetalningsskydd/familjeskydd då det kostar en del och tas från pensionen.
Det brukar automatiskt bli valt. Går att stänga av om man kollar på sin valcentral.

www.collectum.se – Privatanställda tjänstemän
www.Fora.se – Privatanställda arbetare
www.SPV.se – Statligt anställda

www.Pensionsvalet.se
www.Valcentralen.se
Valcentraler för anställda i kommun, landsting, region, kommunalförbund, kommunförbund eller kommunalt företag

Jag skaffade nån tjänst på Benify (Lifeplan) som ska sköta den delen av pensionen. Fick hem två papper, en från AMF och en från Alecta nu. Båda var utan återbetalningskydd/familjeskydd så förhoppningsvis sköts det korrekt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

36 år, jobbat utomlands en del, började jobba i Sverige vid 26. Låglöne jobb till en början, tjänar ok nu.

Inkomstpension: 652K
Premiepension: 196K
Tjänstepension: 258K
Totalt: 1,1milj.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

31 år
Inte alls lika bra vad man hade hoppats på, lågavlönad så man får väl knega tills dagen man stämplar in på äldreboende vid 70år, kanske till o med extraknäcka på boendet
Inkomstpension: ~350K
Premiepension: ~80K
Tjänstepension: ~100K
Totalt: ~530k

Privat Pension: 0(?) ca 500k i fonder/aktier som antingen kommer gå till pension eller annat " roligt "

en snabb fråga till er som säkert vet mera. om jag får traktamente och övertidsersättning/bonus etc man betalar skatt på, räknas det in till pension också?

Permalänk
Inaktiv

Fyllde 57 i januari, alltid haft lågavlönade jobb och just nu har jag inte jobbat alls senaste 3 åren och sist jag jobbade heltid var 2016

Inkomstpension - 2 838 202
Premiepension - 380 508
Tjänstepension - 516 139
Privatpension - 900 000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

31 år
Inte alls lika bra vad man hade hoppats på, lågavlönad så man får väl knega tills dagen man stämplar in på äldreboende vid 70år, kanske till o med extraknäcka på boendet
Inkomstpension: ~350K
Premiepension: ~80K
Tjänstepension: ~100K
Totalt: ~530k

Privat Pension: 0(?) ca 500k i fonder/aktier som antingen kommer gå till pension eller annat " roligt "

en snabb fråga till er som säkert vet mera. om jag får traktamente och övertidsersättning/bonus etc man betalar skatt på, räknas det in till pension också?

Allt som du får som inkomst av tjänst genererar pension. Så, japp!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Allt som du får som inkomst av tjänst genererar pension. Så, japp!

Dock så genererar inkomst över ca 42 600 kr/mån ingen avsättning till den allmäna pensionen.

Beroende på tjänstepension så kan det vara så att den bara är baserad på grundlönen (gäller t ex för ITP2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

40 år

Totalt
3,9 MSEK

Inkomstpension
1,3 MSEK

Premiepension
0,4 MSEK (överlåter mina premiepensionsrätter till min fru sedan något år tillbaka)

Tjänstepension
2,2 MSEK

Jag har tyvärr inte varit jätteintresserad eller särskilt insatt gällande pensionsplaceringarna. Ska ta tag i det.

Privat pensionssparande har jag aldrig riktigt kommit igång med. Men månadssparar i en ISK.

40 år och en tjänstepension på 2,2 MSEK redan? Låter väldigt högt, du måste ha tjänat väldigt bra deg på relativt kort tid? (15 år)

Permalänk
Medlem

Närmar mig 40-strecket!

Totalt: Cirka 2,4 MSEK

Inkomstpension:
1,2M SEK

Premiepension:
420K SEK

Tjänstepension:
827K SEK

Privat pension:
40K SEK innan jag såklart slutade med det när inte var avdragsgillt längre

Privat sparade:
Finns 😎

Tips! Ta aldrig ett jobb som inte ger er rätt till tjänstepension (Brukar gälla från 25års ålder), antingen genom kollektivavtal eller separat avtal. Ni kommer tacka er själva på ålders höst. Det är den bästa och viktigaste jobbförmånen man kan ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Allt som du får som inkomst av tjänst genererar pension. Så, japp!

Beskattningsbar inkomst ja (inte traktamente, men övertidsersättning m.m.). Värt att notera är även att vi ett tak i det här landet, när man tjänar över 550.000 per år så sätts inte en krona till av till ens pension på lön över gränsen. Utan då gäller det att ha bra tjänstepension på lönen däröver: https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pens...

OnT:
Just under 50 (halvvägs? )
1.9 MSEK allmän pension
0.6 MSEK ppm
+tjänstepension

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

40 år och en tjänstepension på 2,2 MSEK redan? Låter väldigt högt, du måste ha tjänat väldigt bra deg på relativt kort tid? (15 år)

Något förenklat så:

Vid 30 så låg jag på ca 600’ och låg rätt stilla där tills 37 då jag bytte jobb och hamnade på runt 1200'. Ligger kvar där fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Då får du nog kolla med Pensionsmyndigheten, om du är säker på det är fel. Testa logga in direkt där och se vad de säger. https://www.pensionsmyndigheten.se/

För som sagt, siffrorna på Min pension ska vara de facto, ingen uppskattning. Det är ju till exempel konkreta, köpta, fondandelar som redovisas.

Kollade på pensionsmyndigheten.se och det står samma fel där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kollade på pensionsmyndigheten.se och det står samma fel där.

Då är det inte fel alls utan det är vad du har tjänat in i allmän pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Då är det inte fel alls utan det är vad du har tjänat in i allmän pension.

Jo, ni säger det, men för att det ska kunna vara korrekt skulle jag ha behövt tjäna 50 procent mer än vad jag faktiskt har tjänat. Så det är tekniskt omöjligt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, ni säger det, men för att det ska kunna vara korrekt skulle jag ha behövt tjäna 50 procent mer än vad jag faktiskt har tjänat. Så det är tekniskt omöjligt!

Vad menar du? Det är ju inget öronmärkt just för dig utan det fördelas och idén är ju att de som tjänar lite skall kunna få någorlunda drägligt. Jag betalar många gånger mer än vad jag får in i allmän pension så tjänar man mer är det åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

38 år
Totalt: 3,4MSEK

Allmän pension
1,25M

Tjänstpension
2M

Premiepension (Går numera till frugan)
225k

Tips för er som tycker det är viktigt att jämna ut pensionen (lite iaf) mellan dig och din partner
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Visa signatur

Macbook pro 13" :)