Vilket bilmärke är billigast på bildelar/reparation? (Köpråd)

Permalänk

Kan iaf säga att Dacia Duster är dyr i service. Yttre styrled: 3600:-. Då var det visserligen Bilia, och de är alltid dyra, men å andra sidan är det ont om andra firmor som reparerar Dacia.

Permalänk
Medlem

Toyota alla dagar i veckan finns ingen annan bil som är så drift säker.

Permalänk
Medlem

Vad får ni ens för Toyota för 200 000 kr? Är det inte en Yaris är min uppfattning att allt kommer vara utanför nybilsgarantin för det priset. Möjligtvis en Auris med några månaders garanti kvar eller en Corolla halvkombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Vad kör du själv för någon?

2010 Ford Mondeo disel. Ingen höjdare men stor och billig. Jag är mycket snål

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det jag menar.

Ett bra exempel. Många motorer har idag kamrem. Det kan vara en billig bil i inköp men den är konstruerad så att för att kunna byta rem-eländet måste motorn lyftas ur. Själva delarna kostar egentligen ingenting men arbetet att göra jobbet kan ta två hela arbetsdagar. Det är inget taget bara ur luften, så är det på vissa bilmodeller.

Så ska man köpa en bil och vill vara säker på att inte stå där med svarte petter när saker behöver fixas, kolla upp vad standardreparationer kostar. Kamremsbyte, bromsar (såväl skivor som ok och motorer till handbroms, alltså inte bara belägg), styrleder, bärarmar, drivaxeldamasker, turboaggregat (om sådant finns), ABS-sensor, AC-pump, generator, vattenpump, kylare osv. osv. Alla dessa saker är sådant som kommer att behöva bytas, frågan är bara när.

Och se för tusan till att byta olja ofta och använda rätt olja, särskilt om motorn har kamkedja, annars står man där med motorras och det är billigare köpa ny bil än reparera.

Jag har aldrig stött på en motor som måste ur för att byta kamrem. Lossa på några motorfästen och sen sänka ner lite är ganska vanligt dock.

Men även om motorn skulle ut helt och hållet så är det något som görs på mindre än en arbetsdag om man har tillgång till verktyg och man har gjort det förr.

Det är förövrigt svindyrt att reparera bilar i Sverige då dels är timdebiteringen dyr, och sen är delarna minst dubbelt så dyra som Tyskland, ofta trippelt.

TS. Köp en ny eller bättre begagnad bil av valfri variant. Det skiljer inte så mycket och de flesta bilar håller hög kvalité idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Många verkstäder går runt på bara oljan, dessutom. Man kan tycka att en service på 8000 är dyrt, men kollar man kvittot så ser man vart de mesta av slantarna går.

När första kamremsbytet på min vw polo skulle göras gick jag på kryckor. Jag lämnade bort det och det kostade 8200 kr. Andra gången kamremmen skulle bytas så köpte jag delsr från Tyskland skf och continental stod det på lådorna som kom, kostnaden då? 2200 kr ogh det inkluderade ny vattenpump och generatorrem samt alla spännrullar och löphjul. Själva bytet var relativt enkelt men tog tid. Men det var så tydligt att det mesta var arbetskostnad första kamremsbytet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Toyota alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

När jag körde Mustang var det löjligt billigt att byta grejor, då man kan byta allt själv och det är massproducerat.
Däremot slukar dom en hel del soppa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Inre och yttre, bara jobb. Har svårt att förstå hur det blir drygt fyra timmar jobb även med inre leder. Delarna i sig kostade mig hutlösa 20 euro för båda sidor. Saknar lyft att göra det själv på, bara.

Låter mycket ändå. Byta både inre och yttre på båda sidor är en rätt enkel procedur, såvida det inte är en nyare modell och de gjort om konstruktionen, inte jobbat med dem på några år så kan inte säga säkert.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kan iaf säga att Dacia Duster är dyr i service. Yttre styrled: 3600:-. Då var det visserligen Bilia, och de är alltid dyra, men å andra sidan är det ont om andra firmor som reparerar Dacia.

Dacia är Renault och de kan jag hyfsat bra. Det låter inte rimligt någonstans.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har aldrig stött på en motor som måste ur för att byta kamrem. Lossa på några motorfästen och sen sänka ner lite är ganska vanligt dock.

Men även om motorn skulle ut helt och hållet så är det något som görs på mindre än en arbetsdag om man har tillgång till verktyg och man har gjort det förr.

Jag har stött på ett par st. Förvisso, en märkesverkstad ska ha alla nödvändiga verktyg och utbildning för att göra det på en viss tid men det är ändå ett stort jobb som gör att det tar längre tid och därmed kostar mer.

Min poäng var dock att det är alltid en bra idé att ta reda på vad normala service- och underhållsarbeten kostar innan man köper en bil om sådant är viktigt. En bil som är billig i inköp kan vara dyr att underhålla och i slutändan kosta mer än en bil som är lite dyrare i inköp.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Många skriver Toyota. Har just nu en Toyota, fast en gamling från 2005.
Kan ju tänka mig köpa mig en ny Toyota. Men funderar även på något annat japanskt, typ Honda eller Mazda? Vad tror ni om dem?

Sen undrar jag även; är franska bilar så kassa som folk säger att de är?

Permalänk
Medlem

Men om din bil från 2005 funkar bra, varför byta? Det är nu delarna börjar bli billiga dessutom. Gör så mycket service och reparationer själv så har du redan en bil som är driftsäker och funkar i många år till om den inte råkar ha gått mer än 40000 mil?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för alla svar.

Många skriver Toyota. Har just nu en Toyota, fast en gamling från 2005.
Kan ju tänka mig köpa mig en ny Toyota. Men funderar även på något annat japanskt, typ Honda eller Mazda? Vad tror ni om dem?

Sen undrar jag även; är franska bilar så kassa som folk säger att de är?

Honda är i samma klass som Toyota kvalitetsmässigt, däremot vet jag inget om deras verkstäder/service. Kolla alltid upp skillnaden för specifika modeller du är intresserad av.

Peugeot har jag köpt en gång och det var den sista. Hade bilen ett halvår och den krånglade mer än mina andra bilar gjort under de resterande 12 åren som bilägare.

Kör idag Toyota Rav4 2007 som hittills aldrig fått nedslag på besiktningen och där jag hittills bara bytt slitdelar på den efter 27000 mil... Bromsskivor och belägg, dämpare och fjädrar bak, krängningshämmare bak och en lambdasond samt såklart alla planerade åtgärder i samband med service såsom tändstift. Då har bilen körts mycket på dåliga vägar och med släp, vilket slitit på bakvagnen. Av åtgärderna jag gjort är det bara lambdasonden och krängningshämmarna som varit akuta åtgärder och dämpare/bromsar i förebyggande syfte. Stora servicen kostar ~5k på märkesverkstad och mellanservice ~2k.

Syftningsfel
Permalänk
Föredetting
Skrivet av outbox:

Tack för alla svar.

Många skriver Toyota. Har just nu en Toyota, fast en gamling från 2005.
Kan ju tänka mig köpa mig en ny Toyota. Men funderar även på något annat japanskt, typ Honda eller Mazda? Vad tror ni om dem?

Sen undrar jag även; är franska bilar så kassa som folk säger att de är?

Honda är också sjukt bra, men varit ett uddamärke på den svenska marknaden länge. Min erfarenhet är att driftsäkerheten inte skiljer sig speciellt mycket från Toyota, men de är heller inte jättekul att köra. Välbyggda och lite tråkiga, oavsett modell, typ. Civic Type-R är väl det enda Honda tillverkat som släpper ner håret lite grann, men det är inte speciellt finessrika bilar sett till körglädje heller, mest "vi slänger på en herrejössesmotor och styvar upp fjädringen".

Mazda är japans fransmän, de tar fram egna lösningar på det mesta bara för att de kan. Ibland blir det bra, ibland mindre bra.

Gällande franska bilar (från riktiga Frankrike, inte Mazda) är det mest gamla fördomar som sitter i. Men även jag som proponent för franska bilar skulle helst undvika PSA:s bilar fram till typ 2014, och Prince-motorn är lite av ett missfoster. Förutom att gilla att sträcka kamkedjor sotar den även igen titt som tätt. Dieslarna är dock bra.

Renault hade sin svacka runt millennieskiftet (ser du en IDE-motor, spring), men sedan typ Laguna III och Megane III (2008) är det vettiga bilar. De är bäst på rostskydd, rent objektivt, och som med så mycket annat europeiskt är det elfel som gör att det skiter sig om det skiter sig. 1.5 dCi-motorn är lite för billigt byggd för sitt eget bästa, men alla andra motorer är rätt schyssta i övrigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kolla på lite statistik för hållbarhet så undviker du verkstadsbesök så gott det går, och det blir troligtvis inga konstiga kostnader. Historiskt har japaner och kia varit i topp gällande hållbarhet. Men sök själv.

Honda, Toyota, Mazda, Subaru, - Nissan håller på gå i konkurs så ok kanske inte de.
Kia - mer för pengarna än Japanerna som blivit dyra de senaste 20.

Annars är det bara lista vad du värderar - stadsbil, eller långåka, dragkrok, läder, elektronik osv osv. Så är det lättare att titta efter bilar. Gärna sånt som är måsten. Så utvärderade jag själv när jag skulle ha bil istället för jag känner att bil x ser bra ut den måste jag ha.

Egen priolista var 6 växlad manuell, bra bil för långåka - då jag åker långt ofta norr om 40 mil i sträck, trimvänlig, läder eller delläder, pris och inga vanliga kända fel som ofta uppstår.

Permalänk
Medlem

@outbox

Länsförsäkringar släpper varje år bra statistik som du kan kolla. Det korta svaret är att asiatiskt dominerar i att ha minst antal skador, och många av märkena ligger också bra till för kostnaden av att fixa skador:
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume...

För att kolla för specifika bilmodeller har jag för mig att Dekras mobilapp har rätt bra info, men har inte den installerad i nuläget så kan inte kolla.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mazda är japans fransmän, de tar fram egna lösningar på det mesta bara för att de kan. Ibland blir det bra, ibland mindre bra.

Har du något bra exempel på det där påståendet?`

Själv skulle jag rekomendera Mazda, kör det själv just nu. Mazda 3 2.2 Diesel. Under de 5-6 åren jag har haft den. Så har jag inte bytt några andra delar än Bromskivor och klossar varvet runt.
Drar inte olja som många andra bilar gör.
Kräver ingen dyr olja och så har de inte gått inför det här vansinnet med Downsizing på motorerna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Så länge du unviker en tysk bil så ska ju service vara överkomligt.
Sedan kan alla reparationer dra iväg oavsett vilken kontinent som byggt den.

Själv har jag två åk byggda i Torslanda

Permalänk

skulle säga audi.. jag köpte en ny 2013 o 17.000 mil senare har jag bytt bromsarna 1 gång.. det är allt, servicen är också billigare än morsans citroen

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Som andra svarat, japanskt om du vill ha kvalité och billiga reservdelar. Kör själv Mazda 3 2020 modellen nu och är överdrivet nöjd. 10 års garanti som någon nämnde tidigare också. Får inte mer välutrustade och bättre designade bilar för pengarna i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg på japanerna: fundera på att göra en underredsbehandling på den om du köper den ny och planerar att ha länge, tror bara att det är subaru som fixar extra rostskydd på sina bilar när de tas in i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wyver:

Har du något bra exempel på det där påståendet?`

Själv skulle jag rekomendera Mazda, kör det själv just nu. Mazda 3 2.2 Diesel. Under de 5-6 åren jag har haft den. Så har jag inte bytt några andra delar än Bromskivor och klossar varvet runt.
Drar inte olja som många andra bilar gör.
Kräver ingen dyr olja och så har de inte gått inför det här vansinnet med Downsizing på motorerna.

Wankelmotorerna och KJ-ZEM-motorn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

@outbox

Länsförsäkringar släpper varje år bra statistik som du kan kolla. Det korta svaret är att asiatiskt dominerar i att ha minst antal skador, och många av märkena ligger också bra till för kostnaden av att fixa skador:
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume...

För att kolla för specifika bilmodeller har jag för mig att Dekras mobilapp har rätt bra info, men har inte den installerad i nuläget så kan inte kolla.

Nu finns det ju fler fel som kan uppstå på bilar än vad som blir försäkringsskador och nedslag på besiktningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@outbox

Länsförsäkringar släpper varje år bra statistik som du kan kolla. Det korta svaret är att asiatiskt dominerar i att ha minst antal skador, och många av märkena ligger också bra till för kostnaden av att fixa skador:
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume...

För att kolla för specifika bilmodeller har jag för mig att Dekras mobilapp har rätt bra info, men har inte den installerad i nuläget så kan inte kolla.

Grymt. Tack för tipset.

Och tack till er andra Sweclockare också. Grymt bra tips och ideer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@outbox

Länsförsäkringar släpper varje år bra statistik som du kan kolla. Det korta svaret är att asiatiskt dominerar i att ha minst antal skador, och många av märkena ligger också bra till för kostnaden av att fixa skador:
https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume...

För att kolla för specifika bilmodeller har jag för mig att Dekras mobilapp har rätt bra info, men har inte den installerad i nuläget så kan inte kolla.

Vet du vad dekra-appen heter? När jag söker på Dekta på Apple Store får jag upp en massa olika appar.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en pålitlig bil så ska du köpa en med så lite extra material som möjligt. Mer teknik=mer som kan gå sönder. Kört Honda nu sen jag tog körkortet +10år. Inga problem alls. Undvik CVT lådan bara. Den är skt.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Dacia är Renault och de kan jag hyfsat bra. Det låter inte rimligt någonstans.

Jag ska hälsa Bilia att de tar ut överpriser.

Skrivet av Xarion:

Vill du ha en pålitlig bil så ska du köpa en med så lite extra material som möjligt.

Däcktrycksövervakning är ett jävla otyg. Total misfeature.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar gjorde väl nån gigant test på bilreparationer och då vann väl Kia ganska överlägset .

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Har du något bra exempel på det där påståendet?`

Själv skulle jag rekomendera Mazda, kör det själv just nu. Mazda 3 2.2 Diesel. Under de 5-6 åren jag har haft den. Så har jag inte bytt några andra delar än Bromskivor och klossar varvet runt.
Drar inte olja som många andra bilar gör.
Kräver ingen dyr olja och så har de inte gått inför det här vansinnet med Downsizing på motorerna.

Kör en Mazda 3 2.0 bensin skyactive. Tvärnöjd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av outbox:

Tack för alla svar.

Många skriver Toyota. Har just nu en Toyota, fast en gamling från 2005.
Kan ju tänka mig köpa mig en ny Toyota. Men funderar även på något annat japanskt, typ Honda eller Mazda? Vad tror ni om dem?

Sen undrar jag även; är franska bilar så kassa som folk säger att de är?

Hade samma tankar själv då jag skaffade nuvarande bilen. Billiga delar/reparation var en av högsta priona.
Det blev en Mitsubishi Outlander (för vi behöver en större bil), vart duktigt nöjd med bilen, och ännu nöjdare med priserna.

Hade en Renault före Mitsubishin. Som exempel, byte av bromsklossar och skivor kostade runt 600€/par på Renaulten, 200€ på Mitsubishin..

Personligen kommer jag hålla mig från alla franska bilar för resten av mitt liv. Körde en Citroen C3 för 10+ år sedan i några månader, den var också hemsk..

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)