Värt att uppgradera 1600p-skärm till 4K-skärm?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera 1600p-skärm till 4K-skärm?

Har i dagsläget en 2560x1600-skärm (30", IPS). Är det någon idé att uppgradera denna till en 4K-skärm? Det handlar om cirka 50 procent högre PPI. Jag planerar inte att spela något på den skärmen, så vad jag eftersträvar är skarpare text. I dagsläget kör jag 1920x1080 på min bärbara med 100 procent skalning, och tycker det fungerar utan problem.

Alltså, för er som uppgraderat 1440p/1600p till 4K - hur mycket skillnad blev det egentligen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakro807: Det handlar inte om enbart mängden pixlar utan du behöver också kliva över till något som är av motsvarande kvalitetsnivå. Att ersätta din befintliga skärm med en allt för enkel 4K-skärm riskerar att försämra allting annat också. Grundkvaliteten i den sort din typ av skärm ger har inte blivit nämnvärt bättre under åren.

Men håller du dig kvar på ungefär samma skalningsnivå och kör ett OS samt program som hanterar skalning på ett bättre sätt, till exempel W10 eller MacOS, kommer det bli en tydlig skillnad i hur text upplevs. Så vill du veta hur skillnaden upplevs, sväng förbi närmaste butik med Apple-prylar och se hur den texten upplevs. Den känslan kan du räkna med om du finner en 4K-skärm med jämförbar kvalitet med din gamla skärm.

Permalänk
Medlem

Det blir ett sent svar på min egen fråga. Köpte en U2515H från en annan här på SC och har nu haft den någon dag. Den har en upplösning på 2560x1440 vilket på 25 tum ger en PPI på 133 gentemot en 4K-skärm som ligger omkring 160 PPI för de vanligaste storlekarna.

Den är i skärpa ett steg upp jämfört med min gamla 30-tummare med sina 2560x1600 och 100 PPI men samtidigt är det uppenbart att på normala avstånd så är min bärbara dator med sina 160 PPI skarpare.

Summerat:
Är den lägre upplösningen något stort bekymmer? Nej, egentligen inte.
Är jag nöjd med skärmen för de 1300:- jag betalade. Jodå, det känns helt ok.
Hade jag med min fullgoda syn sett en praktisk förbättring med en 4K-skärm? Ja, det vill jag påstå.

Permalänk
Medlem

En uppdatering så här 20 månader senare då jag sista året suttit med en Dell P2715Q med 4K-upplösning. Och bara tanken på att gå tillbaka till 30"@1600p känns närmast löjeväckande. Ja, skarpare skärmar är värd sitt pris.

Permalänk
Medlem

Tack. Den här sortens långsiktiga reflektioner är mycket värdefulla. En eloge för att du uppdaterar efter såpass lång tid!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"