MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd

Nu verkar hela Västerås vara grusfritt iaf, det närmar sig!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu verkar hela Västerås vara grusfritt iaf, det närmar sig!

Imponerande. Har inte sett något tecken av sopning här..

Enligt kommnunens hemsida brukar det göras vid månadsskiftet Mars-April...

Permalänk

Tog ut hojen för första gången för året idag, var grusigt på småvägarna och lagom kallt men var förbannat skönt att köra!
Kändes som om det var dags för lite tvätt och kedjejustering med!

https://imgur.com/P0bSUs2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Imponerande. Har inte sett något tecken av sopning här..

Enligt kommnunens hemsida brukar det göras vid månadsskiftet Mars-April...

Fyfan. Jag skickar upp våra bilar!

Är i alla fall rent i centrum, har inte undersökt hela kommunen ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Yes idag börjar dem soppa bort gruset i göteborg wohooo våren är här!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Skickade ett meddelande till Växjö kommun på facebook med frågan om när vår kommun börjar sand och grusupptagning.

Edit: "inga planer just nu, var vänligen håll utkik på Vaxjo.se blablabla"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Igår så blev det 9mil premiär för frugan och mig.
Alla större vägar var grusfria, kunde dock samlas upp en del vid korsningar, sen gamla 252:an mellan Sura och Hallsta var grusig och fin, detta pga att dom inte saltar den väger nu mer, så då kör man ut en jekla massa grus.

Blev en sväng ut till Västerås Modellflygklubb också, dom har väl runt 1km grusväg ut, så hojarna såg ut som man kört novemberkåsan efter den vägen. haha
Men det ska ju användas, sen är det bara att diska av dom när man kommer hem, lite pyssel ska man ju ha hemma med sen.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ¤Reason¤:

sen gamla 252:an mellan Sura och Hallsta var grusig och fin

Hur funkar Lisjövägen, Salsäter till Köping? Det var potthål för något år sedan, lagat? Ramnäs - Skultuna blev fin efter asfalteringen och sen tillbaks över Dingtuna via Litslunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur funkar Lisjövägen, Salsäter till Köping? Det var potthål för något år sedan, lagat? Ramnäs - Skultuna blev fin efter asfalteringen och sen tillbaks över Dingtuna via Litslunda.

Är det den vägen där man kommer ut nära Köpings Flygklubb?
Jag åkte där för en 2 år sedan, och den var hoppig och dann då, skulle bli en riktigt najs väg med ny asfalt.

Åkte hem lite tidigare än frun min från flygklubben då, och sa att jag tar den vägen, gör det du med sa jag...
Jisses, hon var inte glad när hon kom hem. haha
Så dålig väg, åker aldrig mer där... fick jag till svar. XD
Kan ju tillägga att det var min första tur där också.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Tog en provtur igår för att se så allt satt ihop, nästa projekt blir lätt service byta olja och smörja upp samt byta bromsbelägg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"Under snart två år har 1 300 inlägg skrivits i forumet om motorcyklar, körkort och utrustning."

1299 inlägg... Ok, skriver detta bara för att ni inte ska ljuga.

Ta det lugnt på vägarna alla motorcyklister. Flera olyckor redan i år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Här sitter man på några hojar för olika ändamål, och då av en slump snubblar man över Husqvarna Norden 901!

Oherrejisses, vilket jävla brutal maskin! Det estetiska tilltalar herr Särimner ända ned till minsta svällkroppen i tredje benet. WOW!

I övrigt har jag skruvat en hel del med den ålderstigna kawasaki Zephyr 750.
Har bytt insugsgummin, gängat om och heilcoilat tändstiftshål, rengjort förgasarna för andra gången på kort tid. Drog igång maskinen igår och det gick igång fint, inget fördröjning på gas längre så maskinen tjuvluftar inte längre.
Har en viss hatkärlek till den... mysig och go att köra men jag har tillbringat mer tid skruvande med den än körning.

Varför jag fick plötslig ryck till att fixa upp Kawasakin är att jag såg Norden 901!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Här sitter man på några hojar för olika ändamål, och då av en slump snubblar man över Husqvarna Norden 901!

Oherrejisses, vilket jävla brutal maskin! Det estetiska tilltalar herr Särimner ända ned till minsta svällkroppen i tredje benet. WOW!
https://www.bike.se/wp-content/uploads/2019/12/Husqvarna-Norden-901-Concept-2-e1573213290355.jpg

I övrigt har jag skruvat en hel del med den ålderstigna kawasaki Zephyr 750.
Har bytt insugsgummin, gängat om och heilcoilat tändstiftshål, rengjort förgasarna för andra gången på kort tid. Drog igång maskinen igår och det gick igång fint, inget fördröjning på gas längre så maskinen tjuvluftar inte längre.
Har en viss hatkärlek till den... mysig och go att köra men jag har tillbringat mer tid skruvande med den än körning.

Varför jag fick plötslig ryck till att fixa upp Kawasakin är att jag såg Norden 901!

Hade så önskat att dem började sälja Nuda 900R igen. Otroligt liten, fin och nätt maskin med brutalt ljud vid korrekt dämpare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Här är min vid sista tvätten 2020 och väntar ivrigt för att få tas ut igen!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Önskar att jag kunde prata om sopning av vägarna också men får vänta en månad eller två Mvh Pitebo

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Körde lite vård av MC-utrustning i helgen

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Här sitter man på några hojar för olika ändamål, och då av en slump snubblar man över Husqvarna Norden 901!

Oherrejisses, vilket jävla brutal maskin! Det estetiska tilltalar herr Särimner ända ned till minsta svällkroppen i tredje benet. WOW!
https://www.bike.se/wp-content/uploads/2019/12/Husqvarna-Norden-901-Concept-2-e1573213290355.jpg

Nice. Jag är normalt inget fan av äventyrshojar men Husqvarna har träffat helt rätt i sitt designspråk. Vitpilen/Svartpilen är också skitsnygga.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

KTM

Kör själv en KTM 790 Duke. Stoppade i batteriet och tvättade av dammet igår. Underbar hoj med Quickshift+ (upp & ner) samt launch-control.

Dock lagt ut den till försäljning nu då jag aldrig hinner åka, 60mil sedan förra sommaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten videosnutt på första uppstarten efter vintervilan!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Föredetting

Jag funderar på om jag ska orka ta MC-kort i sommar. Rekommendationer på hoj att köpa för lite övningskörning och uppkörning? Jag kör enduro, så själva körningen är inga problem, däremot att hitta hojar som är tunga och effektstarka nog för att köra upp med.

Det verkar dåligt med alternativ av liknande typ av hoj jag är van med... Typ en Ténéré?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Nu när åkandet tar far igen: En stilla önskan från boende längs väg 255 mellan Uppsala och Sigtuna. Ta det lite piano vid bostadsområden, det är 70 av en anledning. Härom året strök en åkare med utanför mitt hus då ett askträd är betydligt hårdare än människa...

...och överväg även gärna att behålla standardavgassystemet. Jag har det på min hoj

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Jag funderar på om jag ska orka ta MC-kort i sommar. Rekommendationer på hoj att köpa för lite övningskörning och uppkörning? Jag kör enduro, så själva körningen är inga problem, däremot att hitta hojar som är tunga och effektstarka nog för att köra upp med.

Det verkar dåligt med alternativ av liknande typ av hoj jag är van med... Typ en Ténéré?

Vilken prisklass?

Tycker min MT-07 är perfekt som första hoj, körde även den på körskolan och uppkörning (fast skolans, inte min privata).

https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_mt_07_abs_akra...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag funderar på om jag ska orka ta MC-kort i sommar. Rekommendationer på hoj att köpa för lite övningskörning och uppkörning? Jag kör enduro, så själva körningen är inga problem, däremot att hitta hojar som är tunga och effektstarka nog för att köra upp med.

Det verkar dåligt med alternativ av liknande typ av hoj jag är van med... Typ en Ténéré?

Hade också bakgrund i cross när jag tog kortet som i övrigt kan beskådas i denna tråd, kanske 1000 inlägg tidigare. Jag köpte sketen Suzuki SV650 för 13lax och sålde den direkt efter kortet togs för att köpa det man ville ha. Det är ett alternativ som du kan göra om du är osäker på hoj. Annars är Tenere nog fin, du kommer bli påmind av din endurohoj på tenere då ergonomin är snarlik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag funderar på om jag ska orka ta MC-kort i sommar. Rekommendationer på hoj att köpa för lite övningskörning och uppkörning? Jag kör enduro, så själva körningen är inga problem, däremot att hitta hojar som är tunga och effektstarka nog för att köra upp med.

Det verkar dåligt med alternativ av liknande typ av hoj jag är van med... Typ en Ténéré?

Jag köpte mig en KTM 690 SMC när jag tog kortet för 6 år sedan. Körde upp för A-kort med den. Vet inte om reglerna har ändrats efter det, men den liknar en enduro som du är van vid

Visa signatur
Permalänk
Föredetting
Skrivet av Lagerlöf:

Vilken prisklass?

Tycker min MT-07 är perfekt som första hoj, körde även den på körskolan och uppkörning (fast skolans, inte min privata).

https://www.blocket.se/annons/stockholm/yamaha_mt_07_abs_akra...

Det blir nog något billigt för att ta körkortet. Något halvruttet lik med lite mek skrämmer mig inte heller, är halvhyfsad på mek själv, och har en överjävlig mek som står till tjänst om något är generalfel. Bara man slipper hål i blocket och glappa vevaxlar är allt lugnt.

Skrivet av Särimner:

Hade också bakgrund i cross när jag tog kortet som i övrigt kan beskådas i denna tråd, kanske 1000 inlägg tidigare. Jag köpte sketen Suzuki SV650 för 13lax och sålde den direkt efter kortet togs för att köpa det man ville ha. Det är ett alternativ som du kan göra om du är osäker på hoj. Annars är Tenere nog fin, du kommer bli påmind av din endurohoj på tenere då ergonomin är snarlik.

Äldre Ténéré verkar dock alldeles för klena, och det blir bra dyrt med en nyare. Kanske får gå på en Africa Twin, de väger ju bly och har enlitersspisar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag funderar på om jag ska orka ta MC-kort i sommar. Rekommendationer på hoj att köpa för lite övningskörning och uppkörning? Jag kör enduro, så själva körningen är inga problem, däremot att hitta hojar som är tunga och effektstarka nog för att köra upp med.

Det verkar dåligt med alternativ av liknande typ av hoj jag är van med... Typ en Ténéré?

Om det inte måste vara en liknande hoj som de du kört tidigare är Kawasaki er6 en standardhoj för övningskörning och uppkörning. En väldigt vanlig hoj som därför brukar vara lätt att både köpa och sälja.

Kawasaki har en äventyrsvariant på er6, den heter versys istället. Hur den står sig mot Tenere kan jag däremot inte svara på.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av lallassu:

Jag köpte mig en KTM 690 SMC när jag tog kortet för 6 år sedan. Körde upp för A-kort med den. Vet inte om reglerna har ändrats efter det, men den liknar en enduro som du är van vid

Tjänstevikten måste överskrida 175 kilo, annars vore en övermotoriserad motard alldeles utmärkt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Tjänstevikten måste överskrida 175 kilo, annars vore en övermotoriserad motard alldeles utmärkt.

Aha, då har de ändrat reglerna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Räknar med en skvätt snö till innan det blir vår på riktigt. Någon grussopning lär inte påbörjas här innan april.

Permalänk
Medlem

Putsade upp MT-07'an i helgen. Första motorcykeln. Jag hann bara ta kortet och köra i knappt en månad innan vintern kom. Fast här i norr lär det dröja ett tag innan det är sopat och säkert att köra. Då gäller det att ha den tip-top före asfalten är bar

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB