MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vafan är en korv-ätar-hjälm? Känns som jag missat något i min korta karriär.

haha såg att du redan fått svar på frågan. XD

Skrivet av Troberg:

Scorpion har ADX-1 som är riktigt trevlig för inte allt för mycket pengar heller.
https://www.scorpionhelmets.se/mc-hjalmar/oppningsbara-hjalma...

Annars är HJC RPHA 90s också riktigt härlig. Lite dyrare men finns i kolfiber.

Får kolla runt lite, finns så mycket olika hjälmar.
Samt såg inte någon av hjälmarna var med i hjälmtestet som Sharpnånting.co.uk.com/hejhå heller.
Gillar att kunna se riktiga tester

Skrivet av Halogen:

Exakt. Sveriges samlade mc-poliskår åker i såna. Coincidence? I think not.

kalasbra tycker jag
Var extra najs när jag hade glasögon, fick aldrig bågarna rätt när jag hade min förra hjälm.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

kalasbra tycker jag
Var extra najs när jag hade glasögon, fick aldrig bågarna rätt när jag hade min förra hjälm.

Ja det där kan vara ett aber. Jag köper aldrig hjälmar som jag inte provat och glasögonen är en av orsakerna. Som tur är sitter de som limmade i min nya X-Lite.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Då vart man hojlös, fick igenom min hävning av köp genom ARN. (lång historia).

Men om man går från Aprilia Tuono Factory -19, vad skall man köpa istället? Supersport/Kåphojar går bort pga försäkring.
Är väl främst "supernaked" eller vad fan de kallas som är intressant?

Testat följande
-20 Superduke R = Nej
-20 Ducati V4S Streetfighter = Nej

Sneglat lite på nya Triumph 1200RS, samt Suzuki GSX 1000, någon som har något annat kul tips?

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Då vart man hojlös, fick igenom min hävning av köp genom ARN. (lång historia).

Men om man går från Aprilia Tuono Factory -19, vad skall man köpa istället? Supersport/Kåphojar går bort pga försäkring.
Är väl främst "supernaked" eller vad fan de kallas som är intressant?

Testat följande
-20 Superduke R = Nej
-20 Ducati V4S Streetfighter = Nej

Sneglat lite på nya Triumph 1200RS, samt Suzuki GSX 1000, någon som har något annat kul tips?

Prova en Rocket III för skojs skull
Mt-01?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Prova en Rocket III för skojs skull
Mt-01?

hah, inte riktigt min typ av hoj

Mja MT-10SP kan funka men de släppte ingen ny i år bara MT09 som blev uppdaterad.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Då vart man hojlös, fick igenom min hävning av köp genom ARN. (lång historia).

Men om man går från Aprilia Tuono Factory -19, vad skall man köpa istället? Supersport/Kåphojar går bort pga försäkring.
Är väl främst "supernaked" eller vad fan de kallas som är intressant?

Testat följande
-20 Superduke R = Nej
-20 Ducati V4S Streetfighter = Nej

Sneglat lite på nya Triumph 1200RS, samt Suzuki GSX 1000, någon som har något annat kul tips?

Kan tycka att just Tuonon är det bästa valet i den klassen du refererar till - ”streetfighters XL”

Är rätt nyfiken på varför du valt bort modellen?
Oavsett tjafs med berörd firma (antar det är orsaken till ARN...?), cykeln som modell är ju kanon!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Kan tycka att just Tuonon är det bästa valet i den klassen du refererar till - ”streetfighters XL”

Är rätt nyfiken på varför du valt bort modellen?
Oavsett tjafs med berörd firma (antar det är orsaken till ARN...?), cykeln som modell är ju kanon!?

Ja alltså problemet är ju att jag redan haft det "råaste" så det är svårt att köpa något tamare.

Precis, Probike vill jag hålla mig långt borta ifrån. Tyvärr är ju Probike en förlängning av SPG. Min närmaste återförsäljare om jag stryker Probike är i eskilstuna ca 60 mil bort. De är skitbra i den butiken men drygt att köra 120 mil om den behöver fixas. Vi har även Trebles i trelleborg men han är inte ÅF.

Sen tycker jag 190k är i styvaste laget, plus ~20k i godis

Men kanske värt att kolla på en Tuono som inte är helt ny.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Ja alltså problemet är ju att jag redan haft det "råaste" så det är svårt att köpa något tamare.

Precis, Probike vill jag hålla mig långt borta ifrån. Tyvärr är ju Probike en förlängning av SPG. Min närmaste återförsäljare om jag stryker Probike är i eskilstuna ca 60 mil bort. De är skitbra i den butiken men drygt att köra 120 mil om den behöver fixas. Vi har även Trebles i trelleborg men han är inte ÅF.

Sen tycker jag 190k är i styvaste laget, plus ~20k i godis

Men kanske värt att kolla på en Tuono som inte är helt ny.

Du har en jävligt bra Aprilia ÅF i Marcusens MC, Eldsberga (HSTD).
Visserligen långt iväg för ditt vidkommande men men...

En gammal Tuono är inte fel - har ägt både ur-Millen samt generationen innan den blev RS4.
Förbannat roliga hojjar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Du har en jävligt bra Aprilia ÅF i Marcusens MC, Eldsberga (HSTD).
Visserligen långt iväg för ditt vidkommande men men...

En gammal Tuono är inte fel - har ägt både ur-Millen samt generationen innan den blev RS4.
Förbannat roliga hojjar!

13 mil är ingen fara det kör man fort. Kan vara värt att kolla med dem, de hade tyvärr inget på sin hemsida. (eller blocket)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

13 mil är ingen fara det kör man fort. Kan vara värt att kolla med dem, de hade tyvärr inget på sin hemsida. (eller blocket)

När det gäller Marcusen så får du nog främst inrikta dig på delar, tillgänglighet o jävligt god service!
Cykeln får du nog skaffa privat/på annat håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

13 mil är ingen fara det kör man fort. Kan vara värt att kolla med dem, de hade tyvärr inget på sin hemsida. (eller blocket)

Skrivet av elp:

När det gäller Marcusen så får du nog främst inrikta dig på delar, tillgänglighet o jävligt god service!
Cykeln får du nog skaffa privat/på annat håll...

Claessons i bromölla har ju en hel del märken. Beror ju på vart i södra sverige man bor dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ni tips på vettigt lån på 70k? Santander kan ju dra åt helvete med sina faktura avgifter man inte kommer undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har ni tips på vettigt lån på 70k? Santander kan ju dra åt helvete med sina faktura avgifter man inte kommer undan.

70k är ju ett rätt stort lån.. Banklån hos vanliga banken. Bolån. Bil(MC)lån direkt från handlaren?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har ni tips på vettigt lån på 70k? Santander kan ju dra åt helvete med sina faktura avgifter man inte kommer undan.

Kika på nåt låneförmedlingssida. Där kan man få någorlunda vettig ränta på privatlån. Dvs helt utan säkerhet.

Annars läste jag om någon, tror det va på reddit, som var rak och ärlig mot bilfirmor att dom kan glömma få 5-6% i ränta om dom vill sälja. Han menade att för han, och några nära släktingar, var det inga problem att få ränta på under 2%. Nu vet jag inte om det bara var internet-skryt. Själv e jag riktigt usel på att förhandla priser, spelar ingen roll om vad.

Egentligen tycker jag det är orimligt med ränta uppåt 5-6% när riksbankens ränta är negativ. Visst, mera risk för banken men ändå så är man personligt ansvarig och går i kk om man inte kan betala lånet. Iaf tycker inte jag den ökade risken (med att sälja en beggad bil eller hoj) motsvarar 5-6%. Iaf inte om man har ett någorlunda skuldfritt liv i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har ni tips på vettigt lån på 70k? Santander kan ju dra åt helvete med sina faktura avgifter man inte kommer undan.

Jag har Santander, 30 kr i aviavgift men räntefritt lån och jag får betala hur mycket jag vill (minimum 300 kr) per månad.
Jag betalade av mitt lån på 12 månader så inte jättedyrt med 360 kr tycker jag.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Började visst bli dags att byta hjälm, haft min i över 5år nu såg jag.
Vad för tips har ni att ge, gärna en korv-ätar-hjälm, hyffsat tyst.
Har en Nolan...nånting nu, korvätare.

Hand-elds-boden brukar ju ha någon Hjälmbytardag/helg, brukar den vara i mars eller i maj?

Jag har Schuberth C3 korvis, bra pris, bra hjälm!

Permalänk
Medlem

Jag har Santander på bilen, kör autogiro och har inga avgifter mer än räntan och amorteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag har Santander, 30 kr i aviavgift men räntefritt lån och jag får betala hur mycket jag vill (minimum 300 kr) per månad.
Jag betalade av mitt lån på 12 månader så inte jättedyrt med 360 kr tycker jag.

De vill ha 60:- per avi nu och den effektiva räntan blir då 7.24 vilket är en ganska kass affär

Permalänk
Medlem

Är "supermoto" ett fabrikat, eller är det typen av motorcykel?

Jag gillar crossmodellerna med asfaltdäck men jag vet inte vad denna typ av cykel kallas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är "supermoto" ett fabrikat, eller är det typen av motorcykel?

Jag gillar crossmodellerna med asfaltdäck men jag vet inte vad denna typ av cykel kallas?

Supermoto är samma sak som supermotard och är just den typen av hoj du beskriver.
Mao inte ett fabrikat utan en typ av hoj-modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Claessons i bromölla har ju en hel del märken. Beror ju på vart i södra sverige man bor dock.

Jag bor i Malmö, varit på Claessons flera gånger de är mycket trevliga att ha och göra med. Där och Yamaha center i Helsingborg är de butiker jag fått bäst bemötande.

Ja de har ju Honda och Suzuki, samt Ducati, tittat lite på GSX men den är lite i underkant effektmässigt när man är van vid 175hk. Sen stör det mig att de inte har färgskärm på displayen (ja de kompenseras till stor del med att en suzuki GSX kostar 120k ny och en Tuono 190k).

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har ni tips på vettigt lån på 70k? Santander kan ju dra åt helvete med sina faktura avgifter man inte kommer undan.

Minst sagt...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

70k är ju ett rätt stort lån.. Banklån hos vanliga banken. Bolån. Bil(MC)lån direkt från handlaren?

70k är inte alls ett stort lån på en hoj, titta på nypriserna idag många hojar som kostar en bra bit över 180k.

Skrivet av grogt:

Kika på nåt låneförmedlingssida. Där kan man få någorlunda vettig ränta på privatlån. Dvs helt utan säkerhet.

Annars läste jag om någon, tror det va på reddit, som var rak och ärlig mot bilfirmor att dom kan glömma få 5-6% i ränta om dom vill sälja. Han menade att för han, och några nära släktingar, var det inga problem att få ränta på under 2%. Nu vet jag inte om det bara var internet-skryt. Själv e jag riktigt usel på att förhandla priser, spelar ingen roll om vad.

Egentligen tycker jag det är orimligt med ränta uppåt 5-6% när riksbankens ränta är negativ. Visst, mera risk för banken men ändå så är man personligt ansvarig och går i kk om man inte kan betala lånet. Iaf tycker inte jag den ökade risken (med att sälja en beggad bil eller hoj) motsvarar 5-6%. Iaf inte om man har ett någorlunda skuldfritt liv i övrigt.

Genom danske bank kan man låna till 2,37% effektiv ränta, men då måste man låna över 200k. (medlemslån genom unionen)

Skrivet av StenmanJones:

Jag har Santander, 30 kr i aviavgift men räntefritt lån och jag får betala hur mycket jag vill (minimum 300 kr) per månad.
Jag betalade av mitt lån på 12 månader så inte jättedyrt med 360 kr tycker jag.

30kr AVI avgift är billigt för santander, jag har 45 på mitt autogiro.

Skrivet av McAn_:

Jag har Santander på bilen, kör autogiro och har inga avgifter mer än räntan och amorteringen.

Det måste ha varit någon kampanj. Deras ränta just nu är 3,95% och effektiv ränta över 5%

Skrivet av Spiffman:

De vill ha 60:- per avi nu och den effektiva räntan blir då 7.24 vilket är en ganska kass affär

Fint att de höjt AVI priset ännu mer.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Skrivet av Nudel:

Då vart man hojlös, fick igenom min hävning av köp genom ARN. (lång historia).

Men om man går från Aprilia Tuono Factory -19, vad skall man köpa istället? Supersport/Kåphojar går bort pga försäkring.
Är väl främst "supernaked" eller vad fan de kallas som är intressant?

Testat följande
-20 Superduke R = Nej
-20 Ducati V4S Streetfighter = Nej

Sneglat lite på nya Triumph 1200RS, samt Suzuki GSX 1000, någon som har något annat kul tips?

Vad med Streetfighter V4S:en gillade du inte? Borde ligga närmast om du letar efter något så som Tuonon.

Nya Multistrada V4S om du känner att du vill ha lite bredare typ av användingsområde för hojen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Vad med Streetfighter V4S:en gillade du inte? Borde ligga närmast om du letar efter något så som Tuonon.

Nya Multistrada V4S om du känner att du vill ha lite bredare typ av användingsområde för hojen.

Jag gilla faktiskt inte känslan i bromsarna, och lådan. Det var inte lika distinkt som Tuonon.
Tanken är att sprätta mer på bana i år än tidigare år, och försöka hålla igen lite vid gatkörning. Sen har tyvärr ducati marknadsfört den som en supersport så den är dyr att försäkra.

Tittar lite på de äldsta Ducati 959 Panigale (2016), de är rimliga försäkringsmässigt jämfört med de nyare.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Skrivet av Nudel:

Jag gilla faktiskt inte känslan i bromsarna, och lådan. Det var inte lika distinkt som Tuonon.
Tanken är att sprätta mer på bana i år än tidigare år, och försöka hålla igen lite vid gatkörning. Sen har tyvärr ducati marknadsfört den som en supersport så den är dyr att försäkra.

Tittar lite på de äldsta Ducati 959 Panigale (2016), de är rimliga försäkringsmässigt jämfört med de nyare.

Streetfighern är den bättre hojen av de två, även om Tuonon är fin för de pengarna den kostar. Försäkring via Svedea via ÅF blir billigare än något annat alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Streetfighern är den bättre hojen av de två, även om Tuonon är fin för de pengarna den kostar. Försäkring via Svedea via ÅF blir billigare än något annat alternativ.

Absolut på pappret är Streetfightern den bättre hojen, men sen kommer subjektiva intryck till också Ja att komma ned runt 5k men den typen av hoj är i princip omöjligt. Vad jag vet är det endast MT-10 som är där nere också.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Angående (textil)byxor så har jag köpt en jacka men tillhörande byxor kändes inte bra så jag började se på andra byxfabrikat. Jag anar att risken då är att den dragkedjan bak för sammankoppla jacka och byxa inte kommer att matcha.
- Hur värdefull är den möjligheten att länka samma byxa och jacka? Är det något ni alltid gör eller aldrig gör?

Vissa byxor hade väldigt "effektiv gummilapp" på rumpan. Vill man verkligen vara helt klistrad till sadeln?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av faber:

Angående (textil)byxor så har jag köpt en jacka men tillhörande byxor kändes inte bra så jag började se på andra byxfabrikat. Jag anar att risken då är att den dragkedjan bak för sammankoppla jacka och byxa inte kommer att matcha.
- Hur värdefull är den möjligheten att länka samma byxa och jacka? Är det något ni alltid gör eller aldrig gör?

Vissa byxor hade väldigt "effektiv gummilapp" på rumpan. Vill man verkligen vara helt klistrad till sadeln?

Fråga inte hur andra gör, fråga hur mycket du bryr dig om att skrapa upp din höft, mage och annat som inte blir skyddat när byxorna åker ner eller jackan upp.

När jag handlat har både jacka och byxor kommit med extra dragkedja som man kan sy på valfritt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Absolut på pappret är Streetfightern den bättre hojen, men sen kommer subjektiva intryck till också Ja att komma ned runt 5k men den typen av hoj är i princip omöjligt. Vad jag vet är det endast MT-10 som är där nere också.

Har en Aprilia Tuono v4 1100 factory årsmodell 2020 och betalar strax över 5000kr för årsförsäkring via svedea.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Har en Aprilia Tuono v4 1100 factory årsmodell 2020 och betalar strax över 5000kr för årsförsäkring via svedea.

Rätt sjukt ändå.
Har en GSX-s 750z 2019 och den står på morsan och då kostar det 8000/år helförsäkring.
Skulle den stå på mig hade jag fått ge 16k / år.
Jag är dock 25 år, morsan har aldrig ägt hoj / har inget körkort för hoj om det nu spelar roll.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.