Razer lanserar spelglasögon med inbyggda högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Och varför skulle man vilja ta bort blått ljus? Aldrig fattat det, rätt säker på att det där är ormolja rakt igenom...

Jag fick riktigt ont i mina ögon och de blev röda om jag satt framför en datorskärm i några timmar. Det problemet har jag inte kvar nu när jag börjat använda ett par Gunnar glasögon. Så jag håller inte med om att det skulle vara någon "ormolja".

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vilket jobbigt svar. Givetvis är det inte "ormolja", det är en ganska stark effekt som i alla fall jag känner av mycket. Du har absolut inte läst något om denna "tveksamma forskning" som du föreställer dig att miljoner har byggt upp någon form av placeboeffekt av. Jag uppskattar den tydliga effekten man får från att filtrera bort blått ljus, och vad skulle det spela för någon roll om det är placebo? Placeboeffekter är riktiga, det är hela poängen med konceptet. Om någon mår bättre på grund av en placeboeffekt, skulle det då inte räknas för att det inte är "riktigt"? Jag upplever en viss lättnad någon minut efter att jag tagit en tablett för huvudvärk, är det olämpligt för att jag egentligen vet att inga kemikalier har nått fram än? Nej, placebo är riktigt.

Vilka är dessa företag som ska "casha in" på att det finns blåljusfilter? Dessa glasögon är givetvis fåniga, men mjukvarufiltren är gratis. "Tiden får väl utvisa om det verkligen ligger något i det eller ej." Hur tänker du då? Om du redan nu konstaterar att all forskning kring detta är "ormolja" så har du ett tankesätt som inte är kompatibelt med att någonsin få reda på sanningen. Jag går inte i god för någon forskning i detta område, det jag säger är att du avvisade den utan att ha läst det. Med det tankesättet kommer du aldrig "ha fel", men aldrig ha rätt heller.

Det är inte samma effekt som att sänka ljusstyrkan. För min del blir text otydligare med ljusstyrkan med inte påverkad av blåljusfilter.

Nej jag har inte läst forskningen för det intresserar mig inte och jag vet inte ens var jag skulle hitta den om jag brytt mig. Men jag vet att det finns inget slags konsensus kring detta. Det finns indikationer på att det kan ligga något i det, och det finns indikationer på att det inte ligger något i det över huvud taget.

Jag tror som sagt att förklaringen är simplare än att det handlar om blåljus från skärmar helt plötsligt från ingen stans på senare år. T.ex hög ljusstyrka ihop med dåliga vanor. Skärmarna numera är mycket mycket ljusstarkare än om vi går tillbaka 10 år t.ex. och för att ha mer levande färger är de ofta kalibrerade för blå mot vad de ska vara. Av någon anledning har folk börjat fokusera på detta blå ljus snarare än det som vi vet sedan länge att folks ögon faktiskt blir trötta av...dvs starkt ljus, och många ändrar aldrig inställningarna på sina skärmar och ur kartong kommer de alltid med extremt uppskruvad ljusstyrka. Klart det blir jobbigt för ögonen då.

Alltså tror jag att det är skitsnack att det är det blå ljuset har något med saken att göra. Men om forskningen kommer fram till ett konsensus som är baserat i fakta och bevisat inte är påverkat av placebo så är jag ju öppen för att revidera denna åsikt. Fakta är fakta. Men det finns inget sånt konsensus för tillfället såvitt jag vet. Däremot finns det som sagt andra faktorer som garanterat kan vara orsaken till de problem folk upplever för vi vet att de kan leda till huvudvärk, svidande ögon osv osv.

Man kan må bättre av en palceboeffekt pga dopaminer som man får ut i kroppen för man tror att något bra händer, det stämmer. Men i verkligheten händer absolut inget, allt ligger i huvudet. Det som är grejen med placeboeffekter. Så det är klart det spelar roll om det är placebo eller ej? Är det placebo är det ju per definition så att absolut inget händer, det är rent hittepå...man bara tror att det händer och mår bättre av det. Det är ju som småbarn som har ont i magen och ett plåster på magen så blir allt bra...Men inte fan gör plåstret något egentligen.

Företagen cashar in på att folk tror att de behöver saker som blåljusfilter och diverse glasögon och liknande som minskar effekten av dem. Så t.ex. i detta fall Razer då. Men det finns ju fler. Flera mobiltillverkare, kanske alla typ, marknadsförde ju att de hade filter man kan aktivera, eller gjorde, när detta var en stor snackis ett tag, och jag är inget fan av när folk tjänar pengar på att, i detta fall potentiellt (mitt fall mest sannolikt) lura folk.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda blåljusblockerande glasögon när jag känner huvudvärken/eye strain komma krypandes. Det funkar förvånansvärt bra för mig! Skitbra faktiskt.
Köpte ett par billiga för typ 40:- på amazon, och har testat med blå laser som tydligt visar att de blockerar en hel del av blåa ljuset utan att det syns alls när man tittar igenom dem på en bildskärm. De är alltså inte sådär gula som gamla Gunnar^TM var

Skrivet av Zemlan:

Nej jag har inte läst forskningen för det intresserar mig inte och jag vet inte ens var jag skulle hitta den om jag brytt mig. Men jag vet att det finns inget slags konsensus kring detta. Det finns indikationer på att det kan ligga något i det, och det finns indikationer på att det inte ligger något i det över huv...

"Nej jag har inte läst forskningen för det intresserar mig inte"

Men ändå kommer du med ett långt expertutlådande om hur det "egentligen är"?
Att du har mage att slänga runt uttryck som "occam's razor" baserat på din egen spya... BLÄ

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag har börjat använda blåljusblockerande glasögon när jag känner huvudvärken/eye strain komma krypandes. Det funkar förvånansvärt bra för mig! Skitbra faktiskt.
Köpte ett par billiga för typ 40:- på amazon, och har testat med blå laser som tydligt visar att de blockerar en hel del av blåa ljuset utan att det syns alls när man tittar igenom dem på en bildskärm. De är alltså inte sådär gula som gamla Gunnar^TM var

"Nej jag har inte läst forskningen för det intresserar mig inte"

Men ändå kommer du med ett långt expertutlådande om hur det "egentligen är"?
Att du har mage att slänga runt uttryck som "occam's razor" baserat på din egen spya... BLÄ

Säger inte hur det "egentligen är" säger "hur jag tror det är", och baserar mina tankar på ockhams razor, ja. Vi har saker som vi vet folk blir trötta och får ont i huvudet av, men det läggs det ingen fokus på...men det där blåljuset...det är nog orsaken minsann!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Man kan må bättre av en palceboeffekt pga dopaminer som man får ut i kroppen för man tror att något bra händer, det stämmer. Men i verkligheten händer absolut inget, allt ligger i huvudet. Det som är grejen med placeboeffekter. Så det är klart det spelar roll om det är placebo eller ej? Är det placebo är det ju per definition så att absolut inget händer, det är rent hittepå...man bara tror att det händer och mår bättre av det. Det är ju som småbarn som har ont i magen och ett plåster på magen så blir allt bra...Men inte fan gör plåstret något egentligen

Jag blir alltid förvånad när någon lyckas argumentera emot sig själv på det vis som personen gör i inlägget ovan.

Du underskattar vad den mänskliga hjärnan kan åstadkomma för kroppen under rätt förutsättningar. Om hjärnan utsöndrar dopamin, så händer givetvis något. Hur kan man inte se och acceptera det sambandet? Plåstret fyller en funktion på mental nivå, där det som du säger utsöndrar dopamin och sänker nivåerna av kortisol. Så nog fan gör det skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankmeister:

Jag blir alltid förvånad när någon lyckas argumentera emot sig själv på det vis som personen gör i inlägget ovan.

Du underskattar vad den mänskliga hjärnan kan åstadkomma för kroppen under rätt förutsättningar. om hjärnan utsöndrar dopamin, så händer givetvis något. Hur kan man inte se och acceptera de sambandet? Plåstret fyller en funktion på mental nivå, där det som du säger utsöndrar dopamin och sänker nivåerna av kortisol. Så nog fan gör det skillnad.

"den personen" ok.

Yes, exakt. Men det har absolut inget med saken man tror felet beror på att göra. Det är poängen jag vill få fram. Det vill säga felet/problemet finns fortfarande kvar...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Jag fick riktigt ont i mina ögon och de blev röda om jag satt framför en datorskärm i några timmar. Det problemet har jag inte kvar nu när jag börjat använda ett par Gunnar glasögon. Så jag håller inte med om att det skulle vara någon "ormolja".

Mvh

Provat typ f.lux eller Windows 10's inbyggda "Nattläge"? Samt dragit ner på ljusstyrkan på skärmen? T.ex "Monitorian" fungerar bra för att slippa hålla på med skärmens egna knappar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken att testa spelglasögon om det hjälper mot irriterande ögon vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är nyfiken att testa spelglasögon om det hjälper mot irriterande ögon vid spel.

Prova det jag skrev i mitt inlägg ovan om det hjälper. Många som har för starkt ljus på skärmen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Jag fick riktigt ont i mina ögon och de blev röda om jag satt framför en datorskärm i några timmar. Det problemet har jag inte kvar nu när jag börjat använda ett par Gunnar glasögon. Så jag håller inte med om att det skulle vara någon "ormolja".

Mvh

Kanske inte ormolja, men något av ett bedrägeri, för att lösningen på dina problem antagligen inte behöver kosta något alls.
Som flera skrivit tidigare lär du få samma, eller liknande, effekt genom att sänka ljusstyrkan på skärmen (och ofta få bättre upplevd bildkvalitet på köpet) och använda Flux/nattläge.

Permalänk
Medlem

Har terminalglasögon. Advanced shit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Provat typ f.lux eller Windows 10's inbyggda "Nattläge"? Samt dragit ner på ljusstyrkan på skärmen? T.ex "Monitorian" fungerar bra för att slippa hålla på med skärmens egna knappar hela tiden.

Skrivet av Mr.Borka:

Kanske inte ormolja, men något av ett bedrägeri, för att lösningen på dina problem antagligen inte behöver kosta något alls.
Som flera skrivit tidigare lär du få samma, eller liknande, effekt genom att sänka ljusstyrkan på skärmen (och ofta få bättre upplevd bildkvalitet på köpet) och använda Flux/nattläge.

Hade jag kunnat ha lägre ljusstyrka på min skärm så hade det ju varit trevligt men har redan så lågt det går... Angående flux och Nattläge så kan jag väl säga att jag bara var väldigt lat, istället för att googla och hitta en lösning så beställde jag bara ett par glasögon för jag tyckte inte 200kr var så farligt. Har haft glasögonen i lite mer än 2 år nu och de har liksom blivit en del av att sitta framför datorn. Men tack för tipsen ändå!

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

"Smart glasses" är i mina ögon något helt annat. Kanske missförstått produkten? Ska denna ersätta en skärm också?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Pratar vi skadlighet för ögonen och blått ljus med dagens bildskärmar är det bluff och båg rakt igenom. Varför vet jag detta? Jag har jobbat på TCO Certified i över 10 år som certifierar närmare 50% av alla världens bildskärmar. I certifieringen har vi med ett stort antal krav kopplat till just synergonomi. Dessa krav utvärderas löpande av oberoende forskare här i Sverige som inte bryr sig om att behöva kränga nya produkter. Under förra året lät vi dessa synergonomiexperter utvärdera skadligheten av blått ljus från bildskärmar och de hittade noll belägg för att så är fallet.

TLDR - Oberoende forskning gjord i Sverige visar att detta är snake oil.

Permalänk
Medlem

Men, man blir inte lika bra utan dem och andra grejer ur sortimentet som gamingskon RzrDoja i full-rgb, gamerhandske i twin-snoozplast med integrerad usb-port som kopplar greppet kring valfri razormegamus 2000 etc.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Pratar vi skadlighet för ögonen och blått ljus med dagens bildskärmar är det bluff och båg rakt igenom. Varför vet jag detta? Jag har jobbat på TCO Certified i över 10 år som certifierar närmare 50% av alla världens bildskärmar. I certifieringen har vi med ett stort antal krav kopplat till just synergonomi. Dessa krav utvärderas löpande av oberoende forskare här i Sverige som inte bryr sig om att behöva kränga nya produkter. Under förra året lät vi dessa synergonomiexperter utvärdera skadligheten av blått ljus från bildskärmar och de hittade noll belägg för att så är fallet.

TLDR - Oberoende forskning gjord i Sverige visar att detta är snake oil.

Tror inte folket här pratar om skadlighet, snarare hur det påverkar sömn och dygnsrytm.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Och varför skulle man vilja ta bort blått ljus? Aldrig fattat det, rätt säker på att det där är ormolja rakt igenom...

Skrivet av twit:

Det finns forskning som pekar på att ljus i den blå delen av spektrat i högre grad bidrar till diverse skärmrelaterade problem och påverkar vår dygnsrytm. Det finns också forskning som pekar på att ljuset från en skärm inte är tillräckligt energirikt (jämfört med solen) för att ha någon sådan effekt. Kontentan är att vi inte vet i dagsläget.

Filter, både fysiska och mjukvarumässiga började dyka upp i takt med att forskning som påvisade ett samband uppmärksammades. Eftersom man kan sälja prylar så har trenden fortsatt, även om läget vetenskapligt inte är klarlagt.

Själv har jag hört att filtrera bort blått ljus kan lindra för de som lätt blir torra i ögonen/får ont i huvudet av att sitta framför skärmen länge.

Gällande sömnen så säger helt färsk forskning att det är ljusstyrkan som stör dygnsrytmen, inte specifikt det blåa ljuset. Väldigt kort sagt så vill du får så mycket ljus du bara kan utan att få ont i ögonen när du börjar dagen och absolut inte stirra på ljusstarka skärmar eller liknande efter ~23.00. För mycket mer djupgående (och sjukt intressant) information så sök på "Andrew Huberman". Han har bl.a en instagram som heter hubermanlab, yt kanal och en podd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förstår inte riktigt hur dessa ska sitta ovanpå sina vanliga glasögon. För alla oss datornördar har väl redan ett par.

Det ska de inte. Du köper dessa med den slipning du behöver till dina terminalglasögon.

Skrivet av Zemlan:

Blåljusfilter är en grej, ja, men jag ser det som ormolja. ...

Jag vet inte hur mycket av en grej det är. Min skärm har i alla fall en aktiverbar funktion att reducera blåljus så att man ska slippa glasögon.

Skrivet av Mansonite:

... De är alltså inte sådär gula som gamla Gunnar^TM var

Gunnar Optiks har fortfarande den gula varianten "Amber" och ett trevligare alternativ.
Framför allt kommer Gunnars glasögon med +0,2 dioptriers slipning som standard vilket hjälper att avlasta ögonmusklerna. Jag har försökt köpa vettiga sådana men finns aldrig i lager.

Största problemet med Razers modell är de små batterierna som knappt räcker en kväll.
Vanliga (spel)glasögon att bära under hörlurar är inte heller så lockande.
Jag skulle helst se spelglasögon med slipning, typ Gunnars, i form av ett löst visir att montera på hörlursbygel!

Permalänk

Kör med f.lux som justerar hur varm eller kall skärmen är beroende på om det är morgon eller kväll, jag brukar justera det manuellt och det funkar bra för mig. Värt att nämna att jag har glasögon för synfel så dom kanske också hjälper litegrann.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.