3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotanymoreofthatRTX:

Håller med dig!
Jag satt i ungefär samma båt som du.
Jag mailade deras kundtjänst om just det för sisådär 7 veckor sedan men de har inte behagat svara på det. Första gången jag blivit ignorerad av kundservice någonsin :D.

Men förutom det så tror jag Netonnet hellre ser att man hittar ett annat kort och avbokar så de inte behöver hedra priset de erbjöd innan kostnaden för korten skenade. Jag är ingen expert direkt så jag kan ju vara helt ute och cykla.

Antagligen, mitt kort kostade drygt 8000 när jag beställde det men kostar betydligt mer nu. Antagligen hoppas dom att folk som beställde till de lägre priserna ska tröttna. Eller så tänker dom att priserna sjunker igen när tillverkarna kommit ikapp köerna

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Antagligen, mitt kort kostade drygt 8000 när jag beställde det men kostar betydligt mer nu. Antagligen hoppas dom att folk som beställde till de lägre priserna ska tröttna. Eller så tänker dom att priserna sjunker igen när tillverkarna kommit ikapp köerna

Priserna har ju gått upp pga ökade tillverkningskostnader och dyrare frakter.

Alla kort som är köpta är ju köpta till intropris även från ÅF, så deras marginal är lika bra på dom korten som dagens kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Priserna har ju gått upp pga ökade tillverkningskostnader och dyrare frakter.

Alla kort som är köpta är ju köpta till intropris även från ÅF, så deras marginal är lika bra på dom korten som dagens kort.

Får hoppas det då, så att dom inte betalar priset vid leveransen 🤣 makes sense förstås

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Snusfri

Knappt en vecka kvar nu tills kortet kommer (förhoppningsvis)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Knappt en vecka kvar nu tills kortet kommer (förhoppningsvis)
https://images2.imgbox.com/c5/02/TIFlDKVc_o.jpg

Plot twist, det är måndagen den 14e Mars 2022.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Äh. Ni kan flasha in BIOS från OC-varianten. Easy peasy

Att kortet skulle ta skada tror jag inte ett dugg på.

Problemet ligger ju dock i att det är jävligt många mer preorders på non-OC vs vanliga TUF kortet. Så om man inte får tag i något kort så spelar det ingen roll om man kan flasha bios eller inte.

ASUS 3080 TUF verkar vara det kortet som har flest preorders av alla olika tredjepartskort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Problemet ligger ju dock i att det är jävligt många mer preorders på non-OC vs vanliga TUF kortet. Så om man inte får tag i något kort så spelar det ingen roll om man kan flasha bios eller inte.

ASUS 3080 TUF verkar vara det kortet som har flest preorders av alla olika tredjepartskort...

Jag gick efter ett Palit kort, dom verkar folk inte ha beställt så mycket av. Men får ändå vänta upp i 6 månader ändå :'(

Permalänk
Medlem

Fraktkostnaderna hade väl stigit med upp till 500% dessutom, vilket även kan tänka drabba flera olika led av kedjan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Jag gick efter ett Palit kort, dom verkar folk inte ha beställt så mycket av. Men får ändå vänta upp i 6 månader ändå :'(

Samma här, var och vilket har du beställt? Testade att skriva direkt till Palit europa och de skrev att en batch med 3080 skulle gå till norden denna vecka. Frågar man webhallen har dom ingen info men jag som privat person får reda på mer känns ju bra xD
Har beställt på webhallen, gamerock OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Samma här, var och vilket har du beställt? Testade att skriva direkt till Palit europa och de skrev att en batch med 3080 skulle gå till norden denna vecka. Frågar man webhallen har dom ingen info men jag som privat person får reda på mer känns ju bra xD
Har beställt på webhallen, gamerock OC

Undrar om det är bara palitkort då eller också gainward

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar22:

Fick mail från netonet att mitt 3080 håller på och packas! Beställde 25 feb! Konstigt snabbt med tanke på hur vissa får vänta

Vilket kort handlar det om?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Samma här, var och vilket har du beställt? Testade att skriva direkt till Palit europa och de skrev att en batch med 3080 skulle gå till norden denna vecka. Frågar man webhallen har dom ingen info men jag som privat person får reda på mer känns ju bra xD
Har beställt på webhallen, gamerock OC

Webhallen här också! Beställt ett Palit RTX 3080 Gaming Pro OC.

Ja webhallen är riktigt snåla med att gå ut med någonting alls. Får inte ens veta vad för kö jag har. Det kortet jag har beställt har inte ens uppdaterats på hemsidan sedan 2020-12-28.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Webhallen här också! Beställt ett Palit RTX 3080 Gaming Pro OC.

Ja webhallen är riktigt snåla med att gå ut med någonting alls. Får inte ens veta vad för kö jag har. Det kortet jag har beställt har inte ens uppdaterats på hemsidan sedan 2020-12-28.

När beställde du ? fick fram från kundsupporten att min order som lades 01/11 bör vara mellan 15-25 i kön, så kanske du kan få ett hum om hur du ligger till

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Ja webhallen är riktigt snåla med att gå ut med någonting alls. Får inte ens veta vad för kö jag har. Det kortet jag har beställt har inte ens uppdaterats på hemsidan sedan 2020-12-28.

Elgiganten har tom tagit bort produkterna från hemsidan. Har inte fått ngn uppdatering från dom sen 16'e oktober där dom rakt ut ljög om vad som stod på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

När beställde du ? fick fram från kundsupporten att min order som lades 01/11 bör vara mellan 15-25 i kön, så kanske du kan få ett hum om hur du ligger till

Den 14 december lade jag min beställning! Så kanske jag är lite tidigare in i kön än vad du är!

EDIT: Sen är det lite olika kort också, du kanske bara frågade palit om ditt specifika kort. hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GotanymoreofthatRTX:

Men förutom det så tror jag Netonnet hellre ser att man hittar ett annat kort och avbokar så de inte behöver hedra priset de erbjöd innan kostnaden för korten skenade. Jag är ingen expert direkt så jag kan ju vara helt ute och cykla.

NetOnNet omsatte 2019 (inte orkat kolla 2020) 5,5 Miljarder kronor. Tror inte ett par hundralappar hit eller dit rör dom så mycket i ryggen faktiskt. Tror inte det sitter folk och jävlas på deras sälj avdelning "bara för att".

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

NetOnNet omsatte 2019 (inte orkat kolla 2020) 5,5 Miljarder kronor. Tror inte ett par hundralappar hit eller dit rör dom så mycket i ryggen faktiskt. Tror inte det sitter folk och jävlas på deras sälj avdelning "bara för att".

Försäljningen rasade nog en del för dem under 2020 som för alla andra, men håller med dig. Det kostar dem betydligt mer PR-mässigt än de hundra-tusen kronorna de skulle tjäna på det. Sedan brukar avtalen med leverantörerna reglera såna typer av prisförändringar också så de får ut mellanskillnaderna i form av rabatter på inköpspriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

NetOnNet omsatte 2019 (inte orkat kolla 2020) 5,5 Miljarder kronor. Tror inte ett par hundralappar hit eller dit rör dom så mycket i ryggen faktiskt. Tror inte det sitter folk och jävlas på deras sälj avdelning "bara för att".

46 miljoner rörelseresultat, så inte så superstor marginal egentligen på så pass stor omsättning. Men som du säger, småpotatis ändå

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Försäljningen rasade nog en del för dem under 2020 som för alla andra, men håller med dig. Det kostar dem betydligt mer PR-mässigt än de hundra-tusen kronorna de skulle tjäna på det. Sedan brukar avtalen med leverantörerna reglera såna typer av prisförändringar också så de får ut mellanskillnaderna i form av rabatter på inköpspriserna.

Tveksamt, elektronikbranschen är en av de branscher som ökat kraftigt under 2020 och pandemin.

Permalänk
Medlem

13:55 publicerades en annons på blocket där en dude sålde ett ASUS 3080 för 7000 kr. Jag ringde 14:15 och det var för sent.. jag hade bilnycklarna i handen och var praktiskt taget på väg dit redan..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Snusfri
Skrivet av jockos:

Plot twist, det är måndagen den 14e Mars 2022.

Ännu bättre

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

När något verkar för bra för att vara sant...

Man gör sig själv en tjänst genom att undvika den typen av annonser. (Jag "köpte" ett 3080 TUF OC för ett par månader sedan, mot bättre vetande. Jag var inte den enda som "köpte" det kortet. Det var ändå en tusing dyrare än butikspriset).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zlang:

Fick mitt 3080 Strix non-oc från NoN i fredags, order lagd 20/9.

Det roliga var att jag skrev ett mail på torsdag fm och frågade om status på min order, 13.10 kom ett mail att order packas och 15.00 kom ett mail från support att jada jada vi har ingen koll på när kort levereras till oss bla bla. Fredag 13.32 fick jag hämta mitt ut paket, förväntade ärligt talat en tegelsten men det var enligt beställning.

Det borde närma sig även om fler lagt order på TUF än STRIX sett till Proshop.dk:s sida.

Oj! Spännande att 20:e hunnit få sina kort. Då är det NOG inte jättelångt kvar för oss på 25:e.

Deras kundtjänst är förövrigt katastrof. Man får verkligen inte veta ett knyst om sin order. Och förresten, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

När beställde du ? fick fram från kundsupporten att min order som lades 01/11 bör vara mellan 15-25 i kön, så kanske du kan få ett hum om hur du ligger till

Jag tycker kundsupporten är oklar på Webbis.
Vissa får veta ett hum, vissa vet inte svaret, vissa säger att dom inte kan säga något, sen från ingenstans så får en polare reda på vilken plats han var på sin TUF (han fick hem den från senaste batchen)

Antingen så ger dom en kösiffra eller så säger dom inget alls.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Jag tycker kundsupporten är oklar på Webbis.
Vissa får veta ett hum, vissa vet inte svaret, vissa säger att dom inte kan säga något, sen från ingenstans så får en polare reda på vilken plats han var på sin TUF (han fick hem den från senaste batchen)

Antingen så ger dom en kösiffra eller så säger dom inget alls.

De ger inte alls ut specifik kö-siffra och har aldrig gjort det vad jag hört.
Du har ett intervall som du kan se på deras hemsida.
Patrik (webhallen) som arbetade med detta, har fått ny tjänst och han sade att det inte kommer uppdateras lika mycket pga. tidsbrist/resursbrist.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Finns det någon hyffsat bra summerad info om vilka modeller som är minst populära? Det verkar ju som att vissa som beställt i i jan/feb redan fått hem sina kort pga det är några mindre kända/populära märken som typ Palit, KFA mfl. Jag lutar mot att lägga ordrar på andra modeller. Jag tänker sätta vattenblock på så jag la en order på ASUS EKWB modellen i januari utifall att den skulle vara mindre populär men ingen butik verkar ha fått in något exemplar alls på den.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De ger inte alls ut specifik kö-siffra och har aldrig gjort det vad jag hört.
Du har ett intervall som du kan se på deras hemsida.
Patrik (webhallen) som arbetade med detta, har fått ny tjänst och han sade att det inte kommer uppdateras lika mycket pga. tidsbrist/resursbrist.

Nej jag vet allt det där då jag varit med i tråden sen start och väntar på mitt kort.

Varför jag skrev som jag gjorde är för att:
Jag fick printscreen på ett mail där personen ifrån webhallen skrev vilket nummer min bekant stod på i kön.
Jag tänker inte lägga upp den här screenet för outing. Men jag tyckte den såg rätt legit ut medtanke på att han fick sitt kort cirka 1,5 månad efter mailet.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

kön på inet för evga 3080 black har sen 2021-01-28.. minskat med 6 platser.. dock inget som säger om dom fått in 6 kort.. eller om 6st avbrutit sin order..

Permalänk
Medlem