Permalänk

Skarva ihop flera LED-lister?

Jag har ett gäng LED-lister från Biltema som fungerar riktigt bra, men alla kablarna är ett h*lvete.
Så jag funderar nu på att minska ner antalet kablar genom att skarva ihop 2-3 ledlister på samma kabel som går in i fördelaren innan transformatorn.
Men innan jag gör detta, vill jag kolla med personer som kanske är liiite mer kunniga på området än mig.

LED-listerna jag har är dessa:
https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-li...

Som det är nu (som standard) är det endast plats för 4 ledlister per transformator (och strömsladd) men jag har flera hyllplan som ska ha belysning.

Är tacksam för alla tips med att reducera antalet strömsladdar enligt den belysning som finns idag.

Permalänk
Medlem

Du måste kolla först på vad varje list drar för ström och då ta en transformator som möter de kraven. Misstänker att det är en gräns på just 4st per transformator just pga att den inte orkar driva fler än så.

Permalänk
Skrivet av Ghaan:

Du måste kolla först på vad varje list drar för ström och då ta en transformator som möter de kraven. Misstänker att det är en gräns på just 4st per transformator just pga att den inte orkar driva fler än så.

Jag har ingen aning om vad varje list drar i ström. (Kan det vara 4 watt?)
Bifogar bild på fördelaren och transformatorn.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen ska effekten vara 4W, vilket säkert stämmer i och med att transformatorn är specad till 5W.

Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna skaffa en 12V DC-transformator med högre effekt (watt), skippa den medföljande transformatorn och sen serie- eller parallellkoppla listerna istället. Det är så LED-lister brukar kopplas, så om de inte gjort något speciellt hittepå med de där (vilket jag har svårt att tro) så borde det bara vara att tuta och köra

Rekommenderar att du köper en LED-drivare istället för nån random trafo dock. Vanliga transformatorn riskerar att göra oljud ifrån sig i form av högfrekventa pip.

Visa signatur

---