Permalänk

Jösses, vilket engagemang! Jag trodde inte att någon skulle svara eller brydde sig om de bryderier som en bakåtsträvande gammal (30, typ) stofil som jag har.

Jag var kanske lite otydlig men det är inte ekonomi, teknikkunskaper, smarttelefonmotstånd, säkerhet (i bemärkelsen bedragare, hackare, banksäkerhet m m) eller dopaminberoende som begränsar mig. Saken är att jag inte vill göda de stora företagen, ingå djupgående avtal med dem eller, krasst uttryckt, ta i dem med tång. Att t ex använda en Macdator eller virtualisera Googleversionen av Android är väl lite samma sak som att använda respektive telefoner. Men jag var som sagt otydlig så jag är ändå tacksam för tipsen.
Jag hade inga större förväntningar och förstår det som att det inte finns något perfekt alternativ. Att mecka med Android är inte lönt eftersom man ändå behöver Googletjänster på något sätt, om jag förstod det rätt?
Det minst dåliga alternativet är nog att införskaffa en telefon för endast detta ändamål, som många föreslagit. Jag ska bara genomgå ett ordentligt samvetskval först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Jösses, vilket engagemang! Jag trodde inte att någon skulle svara eller brydde sig om de bryderier som en bakåtsträvande gammal (30, typ) stofil som jag har.

Jag var kanske lite otydlig men det är inte ekonomi, teknikkunskaper, smarttelefonmotstånd, säkerhet (i bemärkelsen bedragare, hackare, banksäkerhet m m) eller dopaminberoende som begränsar mig. Saken är att jag inte vill göda de stora företagen, ingå djupgående avtal med dem eller, krasst uttryckt, ta i dem med tång. Att t ex använda en Macdator eller virtualisera Googleversionen av Android är väl lite samma sak som att använda respektive telefoner. Men jag var som sagt otydlig så jag är ändå tacksam för tipsen.
Jag hade inga större förväntningar och förstår det som att det inte finns något perfekt alternativ. Att mecka med Android är inte lönt eftersom man ändå behöver Googletjänster på något sätt, om jag förstod det rätt?
Det minst dåliga alternativet är nog att införskaffa en telefon för endast detta ändamål, som många föreslagit. Jag ska bara genomgå ett ordentligt samvetskval först.

Ah, men om det är det som är grejen så fanns det alternativ där du inte behövde regga dig med Google. Det nämndes sideloading t.ex. Antagligen lite mer pill men inte omöjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Jösses, vilket engagemang! Jag trodde inte att någon skulle svara eller brydde sig om de bryderier som en bakåtsträvande gammal (30, typ) stofil som jag har.

Jag var kanske lite otydlig men det är inte ekonomi, teknikkunskaper, smarttelefonmotstånd, säkerhet (i bemärkelsen bedragare, hackare, banksäkerhet m m) eller dopaminberoende som begränsar mig. Saken är att jag inte vill göda de stora företagen, ingå djupgående avtal med dem eller, krasst uttryckt, ta i dem med tång. Att t ex använda en Macdator eller virtualisera Googleversionen av Android är väl lite samma sak som att använda respektive telefoner. Men jag var som sagt otydlig så jag är ändå tacksam för tipsen.
Jag hade inga större förväntningar och förstår det som att det inte finns något perfekt alternativ. Att mecka med Android är inte lönt eftersom man ändå behöver Googletjänster på något sätt, om jag förstod det rätt?
Det minst dåliga alternativet är nog att införskaffa en telefon för endast detta ändamål, som många föreslagit. Jag ska bara genomgå ett ordentligt samvetskval först.

Som jag brukar rekommendera när det inte handlar om bankid – köp något när det är nytt med typ 4 års garanterade uppdateringar och använd i 4 år. Det är inget problem om du köper något kring 2000 kr.

Nu går ju dessutom bankid att använda även efter säkerhetsuppdateringarna slutat skickats ut.

Att köra två telefoner eller en surfplatta är det nog ingen vits med, om man inte har vana att ta sönder telefonen då.

Installera reklamblockerare och byt till DuckDuckGo på telefonen och gå vidare i livet. Behövs andra motivationer än de du beskriver för att en ny spelare ska in. En ny spelare kommer ju dessutom vara ett storföretag du inte vill göda vilket som. Köpa telefon för 15000 kr varje år är såklart att göda dessa och uppmuntra till dåligt beteende, men något för 1000-2000 kr var tredje eller fjärde år kanske inte riktigt lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Jösses, vilket engagemang! Jag trodde inte att någon skulle svara eller brydde sig om de bryderier som en bakåtsträvande gammal (30, typ) stofil som jag har.

Jag var kanske lite otydlig men det är inte ekonomi, teknikkunskaper, smarttelefonmotstånd, säkerhet (i bemärkelsen bedragare, hackare, banksäkerhet m m) eller dopaminberoende som begränsar mig. Saken är att jag inte vill göda de stora företagen, ingå djupgående avtal med dem eller, krasst uttryckt, ta i dem med tång. Att t ex använda en Macdator eller virtualisera Googleversionen av Android är väl lite samma sak som att använda respektive telefoner. Men jag var som sagt otydlig så jag är ändå tacksam för tipsen.
Jag hade inga större förväntningar och förstår det som att det inte finns något perfekt alternativ. Att mecka med Android är inte lönt eftersom man ändå behöver Googletjänster på något sätt, om jag förstod det rätt?
Det minst dåliga alternativet är nog att införskaffa en telefon för endast detta ändamål, som många föreslagit. Jag ska bara genomgå ett ordentligt samvetskval först.

Vill du ha en telefon utan Google tjänster på något sätt är Huawei Hms core & Appgallery som gäller idag.

Bankid & Swish finns i Appgallery.

Dessuttom är det många telefoner utan Gplay som säljs begagnat till bra priser på Tradera & säkert på blocket också för att folk gjort sig så beroende av google apparna.

Dom går in i Appgallery & hittar ej sina appar och ger upp direkt utan att ens hitta lösningar på att hitta rena Apks som Pure Apk appen & Petal Search eller installera olika lösningar för Gms.

Detta är ett typexempel från Tradera som säljer telefonen efter en uppstart & P40 Light måste vara den mest prisvärda telefonen idag såg denna för 1990 på kampanj på webhallen men tydligen över nu.
https://www.tradera.com/item/344670/452011292/huawei-p40-lite...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kan helt säkert säga att jag aldrig sett till något sådant hos Booking.com, inte heller efter årsskiftet. Rent allmänt har hotell en hantering som inte framstår som är rätt knepig avseende att garantera bokningar, men även för eventuella kostnader som gästen orsakar under vistelsen utöver kostnaden för rummet. Däremot avslutades Amazons Prime Video för mig eftersom jag inte brydde mig om att gå in och rota runt med det registrerade kortet. Det kom något mail om det, men exakt vad de krävde vet jag inte, då jag inte brydde mig eftersom jag för stunden använde det så lite.

Ha! Nu fick jag verifiera en betalning hos Booking.com, vilket aldrig har hänt förut. Det var inte så för runt två veckor sedan ens.

Permalänk
Medlem

Bank ID nog fan det bästa som hänt i Svensk Historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Ah, men om det är det som är grejen så fanns det alternativ där du inte behövde regga dig med Google. Det nämndes sideloading t.ex. Antagligen lite mer pill men inte omöjligt!

Jag citerar mig själv eftersom jag börjar fundera på om det verkligen var ett korrekt antagande. Jag försökte installera Mobilt BankID i en Genymotion-virtualisering. Att ens hitta det i gapps- Play store visar sig vara obefintligt. Att istället dra hem apkn på nätet och lägga in den i "telefonen" fungerar, men sedan när jag ska installera den så står det bara appen installerades inte och nu vet jag inte hur jag ska gå tillväga. Någon som har ett förslag?

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon som fått bankid att fungera i en vm? Jag har installerat bankid-appen på Android 7.1.2 i Hyper-v. Men appen kraschar direkt när jag försöker starta den. Vet inte om det är pga av att den känner av att den är i en vm, eller om det är ngt annat med setupen som är orsaken.

Permalänk

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Om jag inte planerar att använda Swish.
Klarar jag mig då endast med en dator och BankID i samhället?
Eller är det ett måste jag ha en smartphone med Mobilt BankID?

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillrobban77:

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Om jag inte planerar att använda Swish.
Klarar jag mig då endast med en dator och BankID i samhället?
Eller är det ett måste jag ha en smartphone med Mobilt BankID?

Vad frågar du? Vilka tjänster behöver du använda?

Kan du använda Kivra utan mobilt bankid? Nej. Kan du göra allt i banken utan mobilt bankid? Ja. Kan du deklarera utan mobilt bankid? Ja. Kan du söka jobb utan mobilt bankid? Ja, går bra att använda arbetsförmedlingens tjänster och ansöka om akassa med vanligt bankid på fil/kort.

Sen är ju telefon/surfplatta billigare än en dator, så vad är målet? Är många som inte har datorer idag.

Permalänk
Skrivet av lillrobban77:

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Om jag inte planerar att använda Swish.
Klarar jag mig då endast med en dator och BankID i samhället?
Eller är det ett måste jag ha en smartphone med Mobilt BankID?

Det pågår en tydlig trend att tvinga över alla till mobilt bankid. Färre och färre erbjuder datorbank-id som alternativ. Vilket är ganska hysteriskt då default borde vara datorbankid och mobilt borde vara alternativet som erbjuds bara för att.

Den och de som inte förstått det här än lär inte behöva vänta särskilt mycket längre till för att få poletten att falla ner, jag kan försöka komma ihåg att besöka den här tråden om ett år eller så för att basunera ut vad var det jag sa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja precis, jag förstår inte vad som är så komplicerat. BankID kräver Android 5 i dagsläget, det kom 2014, så det borde gå att hitta en telefon med Android 5 för typ inga pengar alls, vill man inte köpa begagnat så finns det ändå ett antal modeller att välja mellan väldigt billigt, typ Alcatel 1C för 429 och den har Android 8 så BankID lär fungera några år. Det finns inget krav på att man använder den för något annat om man inte vill så låt den ligga avstängd i en låda tills den behövs bara.

Huawei är ju ett bra val om man absolut vägrar att låta något av ens data has om hand av ett amerikanskt företag, men inte bryr sig om att ett kinesiskt företag har det. Men bara de nyare modellerna utan Google Play då förstås. Å andra sidan så är de inte direkt billiga. Det är inget val jag skulle göra men någon annan kanske är mer bekväm med det.

Gillar man varken Google eller Huawei så kvarstår Iphone. Man kan få en refurbished 6S för ~1500 med garantier och så, och säkert något nyare för mindre pengar om man kan acceptera en begagnad med lite sprickor i glaset eller så.

En liten notering där. BankID slutar stödja Android 5 och iOS 11 i juni 2021.

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor/var...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Snickarboa:

inte behöva vänta särskilt mycket längre till för att få poletten att falla ner

I vår tvättstuga skippade man poletterna utan gick direkt från kalender i snöre med blyertspenna till ett offantligt digitalt system. I protest ställer jag alltid upp dörren med den kvarglömda kilen. Att det kan vara så himla kul att hålla koll på när man tvättar och slänger sopor. Nå, låt höra om BankID-konspirationen, en liten preview möjligen?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

I vår tvättstuga skippade man poletterna utan gick direkt från kalender i snöre med blyertspenna till ett offantligt digitalt system. I protest ställer jag alltid upp dörren med den kvarglömda kilen. Att det kan vara så himla kul att hålla koll på när man tvättar och slänger sopor. Nå, låt höra om BankID-konspirationen, en liten preview möjligen?

Jag pratar om att det pågår en tydlig trend om att tvinga över folk till primärt mobilt bankid, vad pratar du om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snickarboa:

Det pågår en tydlig trend att tvinga över alla till mobilt bankid. Färre och färre erbjuder datorbank-id som alternativ. Vilket är ganska hysteriskt då default borde vara datorbankid och mobilt borde vara alternativet som erbjuds bara för att.

Den och de som inte förstått det här än lär inte behöva vänta särskilt mycket längre till för att få poletten att falla ner, jag kan försöka komma ihåg att besöka den här tråden om ett år eller så för att basunera ut vad var det jag sa....

Varför borde dator vara default när inloggning från mobila enheter är mycket vanligare? Hemdator liksom, är du möjligen en visitör från 90-talet? Att många på det här forumet har en är inte ett dugg representativt för samhället i övrigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Snickarboa:

vad pratar du om?

Min sista mening, den som avslutas med ett frågetecken, vad är det för slags "vad var det jag sa" som kommer ett uppenbaras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför borde dator vara default när inloggning från mobila enheter är mycket vanligare? Hemdator liksom, är du möjligen en visitör från 90-talet? Att många på det här forumet har en är inte ett dugg representativt för samhället i övrigt.

Förutom unga som aldrig skaffat sig en egen dator så finns det massor som gjort sig av med datorn.

Sen kan man vända på det, har du råd med en dator och bredband har du råd med en telefon, har du råd med en telefon (abonnemang med 0,5 GB surf är 0 kr/mån – vilket räcker mer än väl för betalningstjänster –) behöver du inte ha råd med en dator.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Min sista mening, den som avslutas med ett frågetecken, vad är det för slags "vad var det jag sa" som kommer ett uppenbaras?

Precis det som står i mitt första inlägg, som du försöker göra dig lustig över.

Jag ska föröka göra det riktigt tydligt för dig, med quotes och allt.

Skrivet av Snickarboa:

Det pågår en tydlig trend att tvinga över alla till mobilt bankid.

Ovan mening är alltså själva argumentet, påståendet, tesen. Hade du velat bemöta det här med en motsatt tes, så hade du kunnat sätta igång och tala om för mig att så är det inte alls, trenden går mot att mobilt bankid är på väg bort. Men det gjorde du inte. Du började babbla om din tvättstuga.

Skrivet av Snickarboa:

Den och de som inte förstått det här än lär inte behöva vänta särskilt mycket längre till för att få poletten att falla ner, jag kan försöka komma ihåg att besöka den här tråden om ett år eller så för att basunera ut vad var det jag sa....

Den här meningen syftade då alltså till att göra en framtidsprognos om att även de som av nån anledning idag påstår att mobilt banid inte är på väg att göras till standard, kommer att få väldigt svårt att påstå det om ytterligare ett år utan att framstå som ....ska vi säga....felinformerade.

Så. Jag tror inte jag kan lägga fram ärendet i en mer lättfattlig version.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Snickarboa:

Hade du velat bemöta det här med en motsatt tes, så hade du kunnat sätta igång och tala om för mig att så är det inte alls, trenden går mot att mobilt bankid är på väg bort.

Det kan även vara så att du vet något som jag inte vet, anledningen till att någon/något försöker få folk att använda mobilt bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det kan även vara så att du vet något som jag inte vet, anledningen till att någon/något försöker få folk att använda mobilt bankid.

Du försöker skapa en diskussion som inte har med hans inlägg att göra. Han pratar om en teknikutveckling och du försöker att diskussionen ska handla om konspirationsteorier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snickarboa:

Precis det som står i mitt första inlägg, som du försöker göra dig lustig över.

Jag ska föröka göra det riktigt tydligt för dig, med quotes och allt.
Ovan mening är alltså själva argumentet, påståendet, tesen. Hade du velat bemöta det här med en motsatt tes, så hade du kunnat sätta igång och tala om för mig att så är det inte alls, trenden går mot att mobilt bankid är på väg bort. Men det gjorde du inte. Du började babbla om din tvättstuga.

Den här meningen syftade då alltså till att göra en framtidsprognos om att även de som av nån anledning idag påstår att mobilt banid inte är på väg att göras till standard, kommer att få väldigt svårt att påstå det om ytterligare ett år utan att framstå som ....ska vi säga....felinformerade.

Så. Jag tror inte jag kan lägga fram ärendet i en mer lättfattlig version.

Ditt inlägg låter lite som om du har någon insikt som vi andra saknar om vilka problem det kommer att bli med mobila BankID:n framöver eller liknande. Men om du bara menar att det håller på att ta över så är det ingen ny eller unik insikt, hela tråden handlar om det.

Och som redan nämnt så är det inte konstigt. Dels är det vanligare med smartphone än med dator idag och dels så är det ju mycket mer användbart att ha sin identifiering i fickan än hemma liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

En liten notering där. BankID slutar stödja Android 5 och iOS 11 i juni 2021.

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/tekniska-fragor/var...

Precis. Så de stöder ungefär sju år gamla Android-versioner. Har du en Galaxy S5 så kanske det är dags att fundera på att köpa nytt helt enkelt. Men köper du en Galaxy S8 med Android 9 så lår den fungera för Bank-ID i tre-fyra år till i alla fall. Iphone 6S stöder IOS 14 så där lär du inte få problem på några år till.

Permalänk
Medlem

Blir förvånad att se vissa personers inställning till teknik på en sida som SweClockers.

Dessa personer säger ofta hur ny teknik låser ut vissa användare, men man får inte glömma att ny teknik ofta kan vara inkluderade och underlätta för personer med funktionsnedsättningar, sjukdomar eller andra orsaker som försvårar exempelvis ett besök på banken.

Det gäller också människor som bor i glesbygden, där har tekniska förbättringar såsom digitala verfikationsmetoder gjort att exempelvis ett bankbesök som krävde en resa på 50km numera kan skötas hemifrån.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Han pratar om en teknikutveckling och du försöker att diskussionen ska handla om konspirationsteorier.

"If it walks like a duck". Jag har ingen insikt eller vetskap om varför någon/något påstås försöka pusha mobilt Bank-ID - det som någon annan i tråden påstår - utan att berätta mer om det - förrän möjligen om ett år typ. Så jag frågar nu rakt ut, varför pushar någon/något för att mobilt BankID ska ersätta allt annat?

<edit>...och jag lider med morsan 80+ som iaf försöker trots skakiga krokiga giktfingrar dutta, svepa och dra på sin mobil. Det är tur att Teamviewer funkar på mobiler.</edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

"If it walks like a duck". Jag har ingen insikt eller vetskap om varför någon/något påstås försöka pusha mobilt Bank-ID - det som någon annan i tråden påstår - utan att berätta mer om det - förrän möjligen om ett år typ. Så jag frågar nu rakt ut, varför pushar någon/något för att mobilt BankID ska ersätta allt annat?

<edit>...och jag lider med morsan 80+ som iaf försöker trots skakiga krokiga giktfingrar dutta, svepa och dra på sin mobil. Det är tur att Teamviewer funkar på mobiler.</edit>

Teknikutveckling och marknadskrafter syftar han på, det är du som läser in konspirationer. Han talar bara om vad han ser för riktning på utvecklingen och det är inte tillbaka till papper och penna. Äldre eller sjuka behöver inte klara av papper och penna för den delen, det är kräver lika mycket tankekraft, har man kommit dit så kan man inte ta hand om sina egna affärer – det är inget som har med e-legitimation att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

https://github.com/OpenSC/OpenSC/wiki/Swedish-BankID
"There has been a succession of three different proprietary protocols called “BankID”:

The first BankID used a Java applet, and could therefore work in multiple operating systems.
The second BankID used a proprietary browser plug-in. FriBID is a free implementation of this protocol.
The third BankID uses proprietary plug-ins or apps for Microsoft’s, Apple’s and Google’s operating systems. No free implementation is available."

Mobilt Bank ID utan google play
https://wiki.fribid.se/sidor/Installera_mobilt_BankID_utan_Go...

Telia E-ID eller Mobilt Bank ID i virtuell miljö
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/E-legitimation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

I vår tvättstuga skippade man poletterna utan gick direkt från kalender i snöre med blyertspenna till ett offantligt digitalt system. I protest ställer jag alltid upp dörren med den kvarglömda kilen. Att det kan vara så himla kul att hålla koll på när man tvättar och slänger sopor. Nå, låt höra om BankID-konspirationen, en liten preview möjligen?

Det var nog det löjligaste jag läst, du förstår såklart inte syftet med varför de gått över till det digitala systemet......

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Precis. Så de stöder ungefär sju år gamla Android-versioner. Har du en Galaxy S5 så kanske det är dags att fundera på att köpa nytt helt enkelt. Men köper du en Galaxy S8 med Android 9 så lår den fungera för Bank-ID i tre-fyra år till i alla fall. Iphone 6S stöder IOS 14 så där lär du inte få problem på några år till.

S5 har fått Android 6 från Samsung så det är inget problem alls med den, den går dessutom i vart fall att uppdatera till Android 11 via Lineageos och vad som händer efter det får man vänta för att se.
Det är alltså bara Samsung som övergett den mjukvarumässigt för att försöka tvinga folk att köpa nytt så de tjänar mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon910:

Det var nog det löjligaste jag läst, du förstår såklart inte syftet med varför de gått över till det digitala systemet......

Det Digitala Systemet (varken BankID eller RFID-tag) behövs inte, iaf inte där. Vi är sex som delar på tvättstugan och alla känner alla. De senaste 20 åren (som jag bott där) utan digital bokning har det fungerat med papper och penna. När något glömmer bort sin tvätt, tar man ut den och lägger på hög på bänken bredvid. Det fungerar så - både med och utan digitalt system. Hur får man det digitala systemet att veta att man tömt maskinerna - kommer väl så småningom, vad det nu skall avhjälpa och om det är så viktigt att det ens behövs ett digital system för det. Trots att BankID har två olika ISP som redundans är man inte osårbara för attacker. Swish är i samma sits, om inte värre. Nåväl, mobilt BankID kommer inte att vara slutpunkten på den här digitala resan.

Jag fasar för den dag BankID och Swish får en röd CVE listad snarlik den som Exchange fick i veckan eller Solarwinds för ett par månader sedan. Knepig sits om/när det händer. Den lilla fysiska dosan är förhoppningsvis svårare att hitta zero-days för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

I vår tvättstuga skippade man poletterna utan gick direkt från kalender i snöre med blyertspenna till ett offantligt digitalt system. I protest ställer jag alltid upp dörren med den kvarglömda kilen. Att det kan vara så himla kul att hålla koll på när man tvättar och slänger sopor. Nå, låt höra om BankID-konspirationen, en liten preview möjligen?

Den största bekymret med papper och penna i tvättstugor är folk som bokar upp flera tider långt framåt och gör de omöjligt för många att hitta en ledig tid, har jobbat som fastighetsskötare i drygt 15 år och varför flera föreningar övergår till digital bokning är just därför, trots att föreningar gått ut till boende och sagt att ni får bara boka upp viss många tider så är de alltid människor som gör som dom vill ändå och en annan sak som man förhindrar med digitalt är att folk inte kan ta din tid vilket ofta händer då man kör med papper och penna, man kommer lite för sent till sin tid och upptäcker att någon annan tvättar.

Sedan så kan man boka tid hemifrån eller via telefonen i många system, man slipper springa ner till tvättstugan varje gång man ska boka tid, man slipper få tvätt stulen, ja de händer i många föreningar, föreningen får bättre koll över vem som är i tvättstugan om de till exempel städats dåligt, maskiner styrs via tidsbokningen så man kan inte tvätta över sin tid vilket är vanligt i många föreningar, när nästa person ska tvätta på sin tid så är den som var före inte klar, finns bara fördelar med digitala system.

Kräver mindre tid, jag hade bland annat som jobb i föreningar med papper och penna att sätta upp almanackor och nya tvätt scheman varje vecka samt se till så de fanns pennor, och de tar en massa extra tid och kostar pengar för en förening.