Alternativ för BankID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag som använt Lineage Os & Resurrection remix rom kan säga att båda dessa använder Google services & Gplay.

Hade en gammal Nexus 6P men antar att många custom roms vill åt Gplay utbud av appar & Google services tjänster.

Inte hört någon custom rom utan detta.

Hmm i 9/10 fall (jag har kört custom roms i 10 år) så får man ju installera gapps efter man installerat rommen. Du kan ju hoppa det och köra utan men man får ju problem såfort du har en app som är beroende av play services. Men det går att ta sig fram hjälpligt med f-droid t ex. Det finns ju dock ett tredjepartsalternativ som emulerar tjänsterna istället, microG. Testade det för några år sedan och det funkade överraskande bra. Men då jag inte orkar med för mycket problem med telefonen på jobbet så kör jag pico eller nano paketen så slipper man en del bloatware.

Permalänk
Medlem

Köp eller få en billig telefon. Installera bank id. Stäng av telefonen. Starta den endast då bank id skall användas. Då finns det inget som spåras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Köp eller få en billig telefon. Installera bank id. Stäng av telefonen. Starta den endast då bank id skall användas. Då finns det inget som spåras.

Ja precis, jag förstår inte vad som är så komplicerat. BankID kräver Android 5 i dagsläget, det kom 2014, så det borde gå att hitta en telefon med Android 5 för typ inga pengar alls, vill man inte köpa begagnat så finns det ändå ett antal modeller att välja mellan väldigt billigt, typ Alcatel 1C för 429 och den har Android 8 så BankID lär fungera några år. Det finns inget krav på att man använder den för något annat om man inte vill så låt den ligga avstängd i en låda tills den behövs bara.

Huawei är ju ett bra val om man absolut vägrar att låta något av ens data has om hand av ett amerikanskt företag, men inte bryr sig om att ett kinesiskt företag har det. Men bara de nyare modellerna utan Google Play då förstås. Å andra sidan så är de inte direkt billiga. Det är inget val jag skulle göra men någon annan kanske är mer bekväm med det.

Gillar man varken Google eller Huawei så kvarstår Iphone. Man kan få en refurbished 6S för ~1500 med garantier och så, och säkert något nyare för mindre pengar om man kan acceptera en begagnad med lite sprickor i glaset eller så.

Permalänk
Medlem

Handesbankens skrapkort kräver inget mer än så. Du går in på deras webbsida, skrapar fram en kod och gör det du vill göra. När du gör onlineköp och väljer betala direkt via bank så ser du inloggruta, skrapar fram en kod och loggar in. MEN nu har Klarna och några andra inte med "skrapkort" alternativet på Handelsbankens loginalternativ.

Ni hänvisar till mobilt BankID, fast när jag läste på Handelsbanken så upplevde jag att det krävs bankdosa för att aktivera den mobila delen. Behöver man inte det i andra banker?

Jag är nyfiken om riktiga Mastercard också kör dessa besvärliga flerstegs-doskrävande processer när man handlar med deras kort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av faber:

Ni hänvisar till mobilt BankID, fast när jag läste på Handelsbanken så upplevde jag att det krävs bankdosa för att aktivera den mobila delen. Behöver man inte det i andra banker?

Jag är nyfiken om riktiga Mastercard också kör dessa besvärliga flerstegs-doskrävande processer när man handlar med deras kort?

Jag tror inte det finns någon bank som tillåter att man aktiverar mobilt bank id direkt utan det måste aktiveras via nått annat, det blir ju otroligt osäkert att inte ha nån säker verifikation av användaridentiteten.

Finns det verkligen kort som kräver koddosa för att tillåta köp, i så fall är det ju extremt bra, jag har letat efter nått för betalaren säkert system sedan e korten försvann men jag tror inte Mastercard har så bra lösningar ?
Är det någon som vet av nått kort som verkligen inte tillåter köp utan absolut tvingande godkännande av köparen via nått separat system ? Att behöva signera allt med bank id eller koddosa vore ju en otroligt mycket trevligare lösning än dagen system som inte skyddar betalaren särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skatteverket har sedan 2017 en lösning på kort som fungerar på Linux. Problemet är bara att det endast fungerar att logga in på skatteverket med det.🤔 Man kan alltid hoppas att det snart kommer få stöd för fler tjänster. Finns också Freja-ID men det kräver också en iOS eller Android-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det finns någon bank som tillåter att man aktiverar mobilt bank id direkt utan det måste aktiveras via nått annat, det blir ju otroligt osäkert att inte ha nån säker verifikation av användaridentiteten.

Finns det verkligen kort som kräver koddosa för att tillåta köp, i så fall är det ju extremt bra, jag har letat efter nått för betalaren säkert system sedan e korten försvann men jag tror inte Mastercard har så bra lösningar ?
Är det någon som vet av nått kort som verkligen inte tillåter köp utan absolut tvingande godkännande av köparen via nått separat system ? Att behöva signera allt med bank id eller koddosa vore ju en otroligt mycket trevligare lösning än dagen system som inte skyddar betalaren särskilt mycket.

Hos SEB kan du skapa ett nytt mobilt bank id med det mobila bank id du redan har.
Om du inte har ett dock så måste du använda dosan(digipass)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Hos SEB kan du skapa ett nytt mobilt bank id med det mobila bank id du redan har.
Om du inte har ett dock så måste du använda dosan(digipass)

Då måste de ha ändrat det för jag är helt säker på att jag var tvungen att logga in med dosan för att aktivera ett nytt bankid tidigare, varje gång jag har bytt telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Skatteverket har sedan 2017 en lösning på kort som fungerar på Linux. Problemet är bara att det endast fungerar att logga in på skatteverket med det.🤔 Man kan alltid hoppas att det snart kommer få stöd för fler tjänster. Finns också Freja-ID men det kräver också en iOS eller Android-enhet.

Freja-ID finns i Huawei Appgallery också & använder Hms core istället.

Kan denna app ersätta Bankid som inloggning där bankid efterfrågas i så många apk idag?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste de ha ändrat det för jag är helt säker på att jag var tvungen att logga in med dosan för att aktivera ett nytt bankid tidigare, varje gång jag har bytt telefon.

De har ändrat ja, Förut var man alltid tvungen att använda digipass, men när jag bytte telefon förra månaden så räckte det i alla fall med mobilt bank id

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

De har ändrat ja, Förut var man alltid tvungen att använda digipass, men när jag bytte telefon förra månaden så räckte det i alla fall med mobilt bank id

Hmm, jag vet inte om det var så bra, men jag antar att de försöker fasa ut dosorna. Säkerhetsproblemet med BankID är ju att folk blir lurade att godkänna saker de egentligen inte ville göra, och att godkänna ett nytt Id är ju bra mycket värre än att godkänna en transaktion liksom. Inte för att vi här skulle göra något så dumt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag som använt Lineage Os & Resurrection remix rom kan säga att båda dessa använder Google services & Gplay.

Hade en gammal Nexus 6P men antar att många custom roms vill åt Gplay utbud av appar & Google services tjänster.

Inte hört någon custom rom utan detta.

Nej, Lineage OS har aldrig inkluderat Google-apparna och dess föregångare CyanogenMod har inte gjort det sedan Google skickade en Cease-and-Desist i slutet av 2009. Här pratar vi alltså Android 1.6. De officiella installations-instruktionerna inkluderar dock ett steg där folk som vill kan installera dessa via en separat zip-fil skapad av communityn. Installationsskriptet i Lineage OS ser dock till att exekvera ett backup-skript som kopierar med de tidigare installerade Google-apparna så att folk ska slippa göra det manuellt varje gång.

Du har rätt i att många väljer att installera Google-apparna då Android är ganska drygt att använda utan Google Play Services, men det är ett val användarna gör själva.

Rörande något som är mer i linje med trådenes ämne så finns det väldigt många gamla telefoner som fortfarande kan köra Mobilt BankID, ännu fler om man själv kan tänka sig att uppdatera mjukvaran via Lineage OS eller annan custom rom. Chansen att någon man känner har en kompatibel telefon liggande i någon byrålåda är stor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag vet inte om det var så bra, men jag antar att de försöker fasa ut dosorna. Säkerhetsproblemet med BankID är ju att folk blir lurade att godkänna saker de egentligen inte ville göra, och att godkänna ett nytt Id är ju bra mycket värre än att godkänna en transaktion liksom. Inte för att vi här skulle göra något så dumt förstås.

Jag tog bort bankid appen & Gms tjänster igår på min Huawei P40 pro & när jag installerade Swedbank & Bankid på telefon sa den att jag var tvungen att ha giltigt bankid på telefon.

För att få igång detta igen behövde jag använda säkerhetsdosan & starta ett mobilt bankid i Swedbank appen & alltid varit så när jag behövt få igång mobilt bankid på telefon.

Så hos Swedbank är det så fortfarande & som du säger känns detta tryggt att detta är krav för blir ett bättre skydd mot mig som kund.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Freja-ID finns i Huawei Appgallery också & använder Hms core istället.

Kan denna app ersätta Bankid som inloggning där bankid efterfrågas i så många apk idag?

Det finns en lista med vilka tjänster som fungerar med Freja-id https://frejaeid.com/en/connected-services/
Tyvärr kan du inte använda något annat än Mobilt Bankid för din bank och Swish. Tror det måste till en tvingade lagstiftning där eftersom Swish och Mobilt Bankid ägs av alla stora svenska banker tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det finns någon bank som tillåter att man aktiverar mobilt bank id direkt utan det måste aktiveras via nått annat, det blir ju otroligt osäkert att inte ha nån säker verifikation av användaridentiteten.

Finns det verkligen kort som kräver koddosa för att tillåta köp, i så fall är det ju extremt bra, jag har letat efter nått för betalaren säkert system sedan e korten försvann men jag tror inte Mastercard har så bra lösningar ?
Är det någon som vet av nått kort som verkligen inte tillåter köp utan absolut tvingande godkännande av köparen via nått separat system ? Att behöva signera allt med bank id eller koddosa vore ju en otroligt mycket trevligare lösning än dagen system som inte skyddar betalaren särskilt mycket.

Funktionen finns ju hos många handlare, men det finns fortfarande ställen där man inte behöver godkänna. Booking.com är t ex ett sådant där någon kontroll ej sker även om man väljer att betala direkt. När kontroll behövs så har SHB numera skrotat motskick med SMS, utan nu är det BankID (minns inte om det bara är mobilt eller även andra) eller att sätta det fysiska kortet man använder för köpet i samma läsare/dosa som man har till BankID på kort och generera en kod. Sedan kan man förstås alltid slå av internetköp respektive utlandsköp i nätbanken eller appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag vet inte om det var så bra, men jag antar att de försöker fasa ut dosorna. Säkerhetsproblemet med BankID är ju att folk blir lurade att godkänna saker de egentligen inte ville göra, och att godkänna ett nytt Id är ju bra mycket värre än att godkänna en transaktion liksom. Inte för att vi här skulle göra något så dumt förstås.

Nu har jag inte testat och funktionen kom väl relativt nyligen. Det är dock sannolikt att man minst måste läsa av en QR-kod (som säkert inte är just QR) på skärmen för att lyckas med att skapa ett nytt, så att det inte ska vara alltför enkelt att lyckas göra på distans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Funktionen finns ju hos många handlare, men det finns fortfarande ställen där man inte behöver godkänna. Booking.com är t ex ett sådant där någon kontroll ej sker även om man väljer att betala direkt. När kontroll behövs så har SHB numera skrotat motskick med SMS, utan nu är det BankID (minns inte om det bara är mobilt eller även andra) eller att sätta det fysiska kortet man använder för köpet i samma läsare/dosa som man har till BankID på kort och generera en kod. Sedan kan man förstås alltid slå av internetköp respektive utlandsköp i nätbanken eller appen.

Det jag söker är en bank som har en extra separat verifikation som ett absolut krav, det ska inte på något sätt gå att belasta kortet utan den, en del handlare har det men de är knappast problemet i dag utan det är de som skiter i säkerheten, allra värst är nog de stora typ Amazon och Google som verkligen borde kunna erbjuda nått säkrare än skiten de använder idag, det är underligt att deras låga säkerhetsnivå ens är laglig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag tog bort bankid appen & Gms tjänster igår på min Huawei P40 pro & när jag installerade Swedbank & Bankid på telefon sa den att jag var tvungen att ha giltigt bankid på telefon.

För att få igång detta igen behövde jag använda säkerhetsdosan & starta ett mobilt bankid i Swedbank appen & alltid varit så när jag behövt få igång mobilt bankid på telefon.

Så hos Swedbank är det så fortfarande & som du säger känns detta tryggt att detta är krav för blir ett bättre skydd mot mig som kund.

Jag skaffade en ny mobil igår, också Swedbank. Jag kunde inte sätta upp Mobilt BankID direkt på nya, det jag gjorde var helt enkelt att logga in på Swedbank på datorn, med mobilt BankID på gamla mobilen, och beställde nytt BankID och aktiverade det på nya mobilen. Kanske kräver att man aktiverar utökad mobilt BankID eller vad det nu heter, där man får göra mer saker med BankID, har den funktionen aktiverad sedan tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det finns någon bank som tillåter att man aktiverar mobilt bank id direkt utan det måste aktiveras via nått annat, det blir ju otroligt osäkert att inte ha nån säker verifikation av användaridentiteten.

Finns det verkligen kort som kräver koddosa för att tillåta köp, i så fall är det ju extremt bra, jag har letat efter nått för betalaren säkert system sedan e korten försvann men jag tror inte Mastercard har så bra lösningar ?
Är det någon som vet av nått kort som verkligen inte tillåter köp utan absolut tvingande godkännande av köparen via nått separat system ? Att behöva signera allt med bank id eller koddosa vore ju en otroligt mycket trevligare lösning än dagen system som inte skyddar betalaren särskilt mycket.

Jag har länsförsäkringar och då man handlar på nätet och betalar med kort (Mastercard) så måste man alltid godkänna via banken, man flyttas vidare till en sida som ligger hos banken där man antingen godkänner via Mobilt Bankid eller via kod dosan.
Har funnits i många år och de är omöjligt att genomföra ett kort utan de här godkännandet, och om stället du köper inte har de här i sitt system så kan man inte genomföra något köp.
Jag har 2 Mastercard, de ena har jag kopplat till mitt lönekonto och de använder jag då jag handlar fysiskt i butiker och de är låst för internet köp samt i alla länder utom Sverige.
De andra kortet är kopplat till ett annat konto som jag kallar onlinekonto och de kortet är öppet för köp mot internet och de använder jag enbart för köp på nätet, funkar mycket bra och de bästa är att man bara har så pass mycket pengar på de kontot som behövs då man ska köpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, jag vet inte om det var så bra, men jag antar att de försöker fasa ut dosorna. Säkerhetsproblemet med BankID är ju att folk blir lurade att godkänna saker de egentligen inte ville göra, och att godkänna ett nytt Id är ju bra mycket värre än att godkänna en transaktion liksom. Inte för att vi här skulle göra något så dumt förstås.

Skrivet av ztenlund:

Nu har jag inte testat och funktionen kom väl relativt nyligen. Det är dock sannolikt att man minst måste läsa av en QR-kod (som säkert inte är just QR) på skärmen för att lyckas med att skapa ett nytt, så att det inte ska vara alltför enkelt att lyckas göra på distans.

Nu minns jag inte riktigt men jag har för mig att det är som Ztenlund säger att jag var tvungen att skanna en QR kod som kommer upp på SEBs hemsida för att godkänna det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Jag tog bort bankid appen & Gms tjänster igår på min Huawei P40 pro & när jag installerade Swedbank & Bankid på telefon sa den att jag var tvungen att ha giltigt bankid på telefon.

För att få igång detta igen behövde jag använda säkerhetsdosan & starta ett mobilt bankid i Swedbank appen & alltid varit så när jag behövt få igång mobilt bankid på telefon.

Så hos Swedbank är det så fortfarande & som du säger känns detta tryggt att detta är krav för blir ett bättre skydd mot mig som kund.

Det är ju bättre, men för mig (och sannolikt de flesta här) så ger det ju ingen ökad trygghet för oss egentligen, bara lite krångligare, men för exempelvis min morsa hade det ju varit bra eller andra som har en tendens att bli lurade.

Skrivet av ztenlund:

Nu har jag inte testat och funktionen kom väl relativt nyligen. Det är dock sannolikt att man minst måste läsa av en QR-kod (som säkert inte är just QR) på skärmen för att lyckas med att skapa ett nytt, så att det inte ska vara alltför enkelt att lyckas göra på distans.

Skrivet av Zippeer:

Nu minns jag inte riktigt men jag har för mig att det är som Ztenlund säger att jag var tvungen att skanna en QR kod som kommer upp på SEBs hemsida för att godkänna det

Det är ju bra i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag skaffade en ny mobil igår, också Swedbank. Jag kunde inte sätta upp Mobilt BankID direkt på nya, det jag gjorde var helt enkelt att logga in på Swedbank på datorn, med mobilt BankID på gamla mobilen, och beställde nytt BankID och aktiverade det på nya mobilen. Kanske kräver att man aktiverar utökad mobilt BankID eller vad det nu heter, där man får göra mer saker med BankID, har den funktionen aktiverad sedan tidigare.

Använde du verkligen säkerhetsdosan som inloggning för detta jag påpekar i mitt inlägg att man måste byta inloggning till denna och mata in koden via dosan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju bättre, men för mig (och sannolikt de flesta här) så ger det ju ingen ökad trygghet för oss egentligen, bara lite krångligare, men för exempelvis min morsa hade det ju varit bra eller andra som har en tendens att bli lurade.
Det är ju bra i alla fall.

Jag har mycket hellre lite krångligare via säkerhetsdosan som ger ett extra skydd en enklare & smidigare med sämre skydd ut mot konsument så beror helt enkelt vad man värderar i detta fallet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Använde du verkligen säkerhetsdosan som inloggning för detta jag påpekar i mitt inlägg att man måste byta inloggning till denna och mata in koden via dosan

Nej, bytte aldrig till dosan, vet inte ens vart jag har min. Helt enkelt mobilt bankid på gamla mobilen för att logga in på datorn och utfärda nytt bankid till nya mobilen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det jag söker är en bank som har en extra separat verifikation som ett absolut krav, det ska inte på något sätt gå att belasta kortet utan den, en del handlare har det men de är knappast problemet i dag utan det är de som skiter i säkerheten, allra värst är nog de stora typ Amazon och Google som verkligen borde kunna erbjuda nått säkrare än skiten de använder idag, det är underligt att deras låga säkerhetsnivå ens är laglig.

Handlade på amazon.se för 10 minuter sen, med mitt everyday-kort (från nordea) fick jag en prompt där jag fick välja mellan bankid och koddosa.

Så var det även med mitt komplett-kort, antagligen pga det nya lagkravet:

https://www.komplettbank.se/kreditkort/saker-nathandel/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Handlade på amazon.se för 10 minuter sen, med mitt everyday-kort (från nordea) fick jag en prompt där jag fick välja mellan bankid och koddosa.

Så var det även med mitt komplett-kort, antagligen pga det nya lagkravet:

https://www.komplettbank.se/kreditkort/saker-nathandel/

Jag kan helt säkert säga att jag aldrig sett till något sådant hos Booking.com, inte heller efter årsskiftet. Rent allmänt har hotell en hantering som inte framstår som är rätt knepig avseende att garantera bokningar, men även för eventuella kostnader som gästen orsakar under vistelsen utöver kostnaden för rummet. Däremot avslutades Amazons Prime Video för mig eftersom jag inte brydde mig om att gå in och rota runt med det registrerade kortet. Det kom något mail om det, men exakt vad de krävde vet jag inte, då jag inte brydde mig eftersom jag för stunden använde det så lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om man inte klarar av att ha en smartphone, klarar man säkerligen inte av att simulera ett mobilOS på en dator heller och när vi ändå håller på. Du vet att du är spårbar även om du sitter med en dator och är uppkopplad mot internet...

Det handlar inte om spårning, även om det är en trist bit i det hela. Ett större problem som brukar hamna i skymundan för spårning är stress. En vanlig mobil tänker du i normala fall inte på förutom om det ringer eller trillar in ett sms. Det kan gå över en hel dag utan att den tar något av din uppmärksamhet. En smartphone är designad för att den ska vara ditt intresseobjekt no. 1, med både notifikationer i massor och designbeslut för att eliminera naturliga ändpunkter så att du fortsätter använda den när du väl tagit upp den. En som är van smartphoneanvändare klarar inte av att lägga bort sin telefon bara sådär och låta bli att tänka på den. I försök som gjorts så har hälften av deltagarna fått så stor abstinens att de var tvungna att avbryta sin delaktighet.

När det kommer till människor som är psykiskt sköra eller stresskänsliga så blir en smartphone både deras mest älskade objekt och hatade mardröm. Dessa människor, om de hade ett fungerande liv innan så är det inte säkert att det fortsätter fungera lika väl efteråt och risken att de bränner ut sig ökar.

För den som tycker att jag pratar humbug så är följande program sevärt: https://www.svtplay.se/video/23751114/din-hjarna/din-hjarna-s...

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det finns någon bank som tillåter att man aktiverar mobilt bank id direkt utan det måste aktiveras via nått annat, det blir ju otroligt osäkert att inte ha nån säker verifikation av användaridentiteten.

Finns det verkligen kort som kräver koddosa för att tillåta köp, i så fall är det ju extremt bra, jag har letat efter nått för betalaren säkert system sedan e korten försvann men jag tror inte Mastercard har så bra lösningar ?
Är det någon som vet av nått kort som verkligen inte tillåter köp utan absolut tvingande godkännande av köparen via nått separat system ? Att behöva signera allt med bank id eller koddosa vore ju en otroligt mycket trevligare lösning än dagen system som inte skyddar betalaren särskilt mycket.

Sedan årsskiftet så måste kortleverantörerna neka transaktioner som sker utan säker autentisering, d.v.s. följer PSA2. Var med om detta på Amazon. Efter att ha nått upp i en viss summa totalt var det tvärstopp, jag kunde inte ens be banken lyfta spärren. Lösningen jag till slut lyckades med var att köpa presentkort hos aktörer som hade riktig autentisering/betalterminal och sedan peta in dem i ordern.

Skrivet av snajk:

Hmm, jag vet inte om det var så bra, men jag antar att de försöker fasa ut dosorna. Säkerhetsproblemet med BankID är ju att folk blir lurade att godkänna saker de egentligen inte ville göra, och att godkänna ett nytt Id är ju bra mycket värre än att godkänna en transaktion liksom. Inte för att vi här skulle göra något så dumt förstås.

Jag skulle tvärtom tycka det vore väldigt uppskattat med en dedikerad id-dosa. En dosa som exempelvis har:
Kamera för att läsa QR-koder
Keypad
RFID-modul
Uppkoppling - där signering fungerar även om mobilnätet ligger nere
GPS

Varför jag skulle uppskatta en sådan är dels den ökade säkerheten - naturlig 2FA skulle vara möjlig. Men framför allt att den bara är till för den sakens skull så att om jag vill lägga bort telefonen så kan jag göra det utan att ställa till det för mig själv. Jag skulle inte tycka om ifall bankerna tog bort sina koddosor. Har redan gått ur en bank efter det tilltaget (Forex bank)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Handlade på amazon.se för 10 minuter sen, med mitt everyday-kort (från nordea) fick jag en prompt där jag fick välja mellan bankid och koddosa.

Så var det även med mitt komplett-kort, antagligen pga det nya lagkravet:

https://www.komplettbank.se/kreditkort/saker-nathandel/

Då har de fått krypa till korset helt enkelt och uppdatera sin betallösning. Att få en prompt på Amazon har inte hänt mig men det kan vara såpass nytt att det inte gällde då för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det handlar inte om spårning, även om det är en trist bit i det hela. Ett större problem som brukar hamna i skymundan för spårning är stress. En vanlig mobil tänker du i normala fall inte på förutom om det ringer eller trillar in ett sms. Det kan gå över en hel dag utan att den tar något av din uppmärksamhet. En smartphone är designad för att den ska vara ditt intresseobjekt no. 1, med både notifikationer i massor och designbeslut för att eliminera naturliga ändpunkter så att du fortsätter använda den när du väl tagit upp den. En som är van smartphoneanvändare klarar inte av att lägga bort sin telefon bara sådär och låta bli att tänka på den. I försök som gjorts så har hälften av deltagarna fått så stor abstinens att de var tvungna att avbryta sin delaktighet.

När det kommer till människor som är psykiskt sköra eller stresskänsliga så blir en smartphone både deras mest älskade objekt och hatade mardröm. Dessa människor, om de hade ett fungerande liv innan så är det inte säkert att det fortsätter fungera lika väl efteråt och risken att de bränner ut sig ökar.

För den som tycker att jag pratar humbug så är följande program sevärt: https://www.svtplay.se/video/23751114/din-hjarna/din-hjarna-s...

Sedan årsskiftet så måste kortleverantörerna neka transaktioner som sker utan säker autentisering, d.v.s. följer PSA2. Var med om detta på Amazon. Efter att ha nått upp i en viss summa totalt var det tvärstopp, jag kunde inte ens be banken lyfta spärren. Lösningen jag till slut lyckades med var att köpa presentkort hos aktörer som hade riktig autentisering/betalterminal och sedan peta in dem i ordern.

Jag skulle tvärtom tycka det vore väldigt uppskattat med en dedikerad id-dosa. En dosa som exempelvis har:
Kamera för att läsa QR-koder
Keypad
RFID-modul
Uppkoppling - där signering fungerar även om mobilnätet ligger nere
GPS

Varför jag skulle uppskatta en sådan är dels den ökade säkerheten - naturlig 2FA skulle vara möjlig. Men framför allt att den bara är till för den sakens skull så att om jag vill lägga bort telefonen så kan jag göra det utan att ställa till det för mig själv. Jag skulle inte tycka om ifall bankerna tog bort sina koddosor. Har redan gått ur en bank efter det tilltaget (Forex bank)

Men problemet går att lösa om man vill. T ex slå på stör ej läget 24/7,använd inga appar för sociala medier osv. Det finns även ett intressant projekt jag stötte på för ett tag sedan med en svart vit launcher som var gjord för att minska dopamin kicken vi får av blinkande färger osv.

Personligen använder jag enbart webbläsaren i min telefon, har alltid notifikationer och ljudet avstängt. Men absolut ibland blir tolaettbesöken för långa för att jag surfar på swec 😁

Permalänk
Medlem

Koddosor hjälper inte TS med sin frågeställning, ja du måste ha en telefon eller surfplatta för att använda Mobilt BankId och Swish. Plattformarna som stöds är Android med Google Play eller AppGallery samt iOS/iPad OS.

Koddosa man kan legitimera och signera med vore smidigt, men uppkopplade dosor som kostar 500-1000 kr vore ju meningslöst. Legitimera och signera vore dock inte så konstigt då många koddosor redan används ihop med bankkort som kör bankid. Skulle bli mycket knappande med en sladdlös dock