Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det Digitala Systemet (varken BankID eller RFID-tag) behövs inte, iaf inte där. Vi är sex som delar på tvättstugan och alla känner alla. De senaste 20 åren (som jag bott där) utan digital bokning har det fungerat med papper och penna. När något glömmer bort sin tvätt, tar man ut den och lägger på hög på bänken bredvid. Det fungerar så - både med och utan digitalt system. Hur får man det digitala systemet att veta att man tömt maskinerna - kommer väl så småningom, vad det nu skall avhjälpa och om det är så viktigt att det ens behövs ett digital system för det. Trots att BankID har två olika ISP som redundans är man inte osårbara för attacker. Swish är i samma sits, om inte värre. Nåväl, mobilt BankID kommer inte att vara slutpunkten på den här digitala resan.

Jag fasar för den dag BankID och Swish får en röd CVE listad snarlik den som Exchange fick i veckan eller Solarwinds för ett par månader sedan. Knepig sits om/när det händer. Den lilla fysiska dosan är förhoppningsvis svårare att hitta zero-days för.

Vad pratar du om ens?

Fysiska bankdosor har säkerhetshål, precis som RFID-kort och allt annat. Precis som huvudnyckeln för bostadsbolaget kan läcka ut och du kan få allt stulet ur lägenheten utan att få någon ersättning. Det är så världen är oavsett om vi talar om fysiska eller hostade lösningar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om ens?

Vi pratar om ett alternativ för BankID (som rubriken nämner) som lär/bör tas fram, men av vem och vem skall kontrollera detta? Ska man öht blanda in internationella aktörer som t.ex. oligopolet MasterCard och VISA? BankID och swich är små svenska aktörer med begränsade resurser. VärldsbankID? Hellre det än MC/VISA/SWIFT-id. Men förstå vilken röra det skulle bli att validera allas identiteter - när inte ens lilla Sverige kan det. Svårt/stort ämne. Betydligt svårare än att manuellt boka tid i tvättstugan med blyerts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi pratar om ett alternativ för BankID (som rubriken nämner) som lär/bör tas fram, men av vem och vem skall kontrollera detta? Ska man öht blanda in internationella aktörer som t.ex. oligopolet MasterCard och VISA? BankID och swich är små svenska aktörer med begränsade resurser. VärldsbankID? Hellre det än MC/VISA/SWIFT-id. Men förstå vilken röra det skulle bli att validera allas identiteter - när inte ens lilla Sverige kan det. Svårt/stort ämne. Betydligt svårare än att manuellt boka tid i tvättstugan med blyerts.

Det pratar du ju inte om?

Det finns en konkurrent och det är Freja eID Plus, det är betrott för att du legitimerar dig hos ett ATG-ombud. Vad kräver det? Jo en telefon eller surfplatta och det TS frågade efter var ett alternativ utan telefon/surfplatta. Du diskuterar varken konkurrenterna eller andra lösningar. TS frågeställning har redan fått svar innan några tvättstuge och synd om äldre diskussioner kom igång från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det Digitala Systemet (varken BankID eller RFID-tag) behövs inte, iaf inte där. Vi är sex som delar på tvättstugan och alla känner alla. De senaste 20 åren (som jag bott där) utan digital bokning har det fungerat med papper och penna. När något glömmer bort sin tvätt, tar man ut den och lägger på hög på bänken bredvid. Det fungerar så - både med och utan digitalt system. Hur får man det digitala systemet att veta att man tömt maskinerna - kommer väl så småningom, vad det nu skall avhjälpa och om det är så viktigt att det ens behövs ett digital system för det. Trots att BankID har två olika ISP som redundans är man inte osårbara för attacker. Swish är i samma sits, om inte värre. Nåväl, mobilt BankID kommer inte att vara slutpunkten på den här digitala resan.

Jag fasar för den dag BankID och Swish får en röd CVE listad snarlik den som Exchange fick i veckan eller Solarwinds för ett par månader sedan. Knepig sits om/när det händer. Den lilla fysiska dosan är förhoppningsvis svårare att hitta zero-days för.

Så länge folk följer reglerna, jag har haft folk som har tagit mina tider utöver det är det många som inte nyttjar sina tider det är konstant fullbokat som tur är förverkas tiden efter en timme jag har försökt nyttja förverkade (2h efter när det fortfarande är tomt) likförbannat när jag kommer ner ligger min blöta/ofärdiga tvätt i tvättkorgar och deras maskiner är igång.

Då är det tvättlås/tavla max 1 tid per person

I tidigare boende hade vi ett digitalt system fungerade asbra, jag glömde tvätten en gång bokade en ny tid och så låg den i en hög på sidan. Efter det märkte jag att det gick att komma in i alla fall (fanns en specialbokning i systemet för temporär tillgång).

Mycket bättre tillgänglighet i det digitala systemet då folk inte parkerade sina tvättlås på tavlan + att man kunde boka 3 tider åt gången , och boka tid från jobbet. Även bastun var inkopplad till det digitala systemet med samma regler (tag i hela fastigheten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sju över halv två:

Hej!

Jag har egentligen inte något behov av en s k smarttelefon, så länge jag kan ringa och skicka och ta emot SMS och MMS. Om det inte vore för behovet av BankID (och ev. Swish, som tycks bli mer och mer oumbärligt)...

Finns det något sätt att använda dem utan att använda en Apple- eller Googletelefon eller en dator med Windows?
BankID på fil verkar inte fungera med t ex Linux. En del banker verkar ha BankID på kort vilket jag trodde fungerade ungefär som en bankdosa men det kräver att man installerar mjukvara som endast fungerar med Windows.
Fungerar det med enklare telefoner, t ex Dorotelefoner som har DorOS?
Eller går det att använda en modifierad Androidtelefon där man rensat bort Google?
Fungerar några av de kinesiska alternativens OS (fast det kanske ändå bara är samma avföring, fast annorlunda)?

Handelsbanken har bankid på kort om du är kund där som privatperson, bankid kort samt tillhörande dosa.
På de allra flesta siter kan du använda bankid på kort, man måste veta att det finns och fråga rätt person för att få det.

Kortet och dosan går att använda med usbkabel till dator med win8.1 eller nyare och bankid programmet, eller som fristående dosa+kort om du inte sitter på någon win8.1 dator.

Nu har de väl äntligen fått till säkerhetshålet i mobilt bankid med samtidig inloggning men det tog verkligen sin tid och offer då de inte tidigt varnade på ett tydligt sätt hur säkerhetshålet fungerade, så innan det var bankid på kort det absolut säkraste sättet för inloggning enligt mig.

Har du företag så erbjuder även andra banker bankid på kort.

En "finess" är nu när de slutat att använda sms kod för validering på kortköp på nätet att dosan går att använda ihop med mastercard (handelsbankens) och finns som option om validering finns begärs från handelsbanken, man stoppar då in kortet och trycker "buy" ihop med sin mastercards kod INTE bankid koden för att generera validerings kod mot handelsbanken för köpet.

Använt detta i åratal, Postgirot hade typ liknande system för företagskunder långt innan och var verkligen på framkanten säkerhetsmässigt när andra sysslade med skrap och i värsta fall koder på fil, minidosa är skrap i dosa.

---

I ämnet säkerhet,
Så är det häpnadsväckande många som använder ett lönekonto till allt inklusive kopplat kort.
Ett av de enklaste sätten att minska risken för större skada är att ha sitt kort kopplat till ett eget konto och sedan föra över det man kan tänkas använda, dvs. kommer kortet och infon. på drift så förlorar du endast den mindre summan du har fört in på ditt kortkonto, öppnade för ett tag sedan konton åt grabben och de kunde inte rekommendera denna enkla åtgärd till en ny kund.
När jag förklarade principen för en äldre bankperson sa hon att det skulle hon ta upp på nästa morgonmöte.

En annan enkel sak är att skaffa rfid skyddad plånbok, eller kortfodral alternativt ringa och be dem slå av blip tjänsten helt vilket går, detta för att slippa obehörig blip avläsning/användning av dina kort.

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så länge folk följer reglerna, jag har haft folk som har tagit mina tider utöver det är det många som inte nyttjar sina tider det är konstant fullbokat som tur är förverkas tiden efter en timme jag har försökt nyttja förverkade (2h efter när det fortfarande är tomt) likförbannat när jag kommer ner ligger min blöta/ofärdiga tvätt i tvättkorgar och deras maskiner är igång.

Då är det tvättlås/tavla max 1 tid per person

https://www.podab.se/produkter/bokningssystem/lasblockerare

Men visst, då kan man blockera även efter tvättiden, men vill folk inte följa reglerna så kan de alltid hitta på sätt att inte göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cb99:

Handelsbanken har bankid på kort om du är kund där som privatperson, bankid kort samt tillhörande dosa.
På de allra flesta siter kan du använda bankid på kort, man måste veta att det finns och fråga rätt person för att få det.

Kortet och dosan går att använda med usbkabel till dator med win8.1 eller nyare och bankid programmet, eller som fristående dosa+kort om du inte sitter på någon win8.1 dator.

Nu har de väl äntligen fått till säkerhetshålet i mobilt bankid med samtidig inloggning men det tog verkligen sin tid och offer då de inte tidigt varnade på ett tydligt sätt hur säkerhetshålet fungerade, så innan det var bankid på kort det absolut säkraste sättet för inloggning enligt mig.

Har du företag så erbjuder även andra banker bankid på kort.

En "finess" är nu när de slutat att använda sms kod för validering på kortköp på nätet att dosan går att använda ihop med mastercard (handelsbankens) och finns som option om validering finns begärs från handelsbanken, man stoppar då in kortet och trycker "buy" ihop med sin mastercards kod INTE bankid koden för att generera validerings kod mot handelsbanken för köpet.

Använt detta i åratal, Postgirot hade typ liknande system för företagskunder långt innan och var verkligen på framkanten säkerhetsmässigt när andra sysslade med skrap och i värsta fall koder på fil, minidosa är skrap i dosa.

---

I ämnet säkerhet,
Så är det häpnadsväckande många som använder ett lönekonto till allt inklusive kopplat kort.
Ett av de enklaste sätten att minska risken för större skada är att ha sitt kort kopplat till ett eget konto och sedan föra över det man kan tänkas använda, dvs. kommer kortet och infon. på drift så förlorar du endast den mindre summan du har fört in på ditt kortkonto, öppnade för ett tag sedan konton åt grabben och de kunde inte rekommendera denna enkla åtgärd till en ny kund.
När jag förklarade principen för en äldre bankperson sa hon att det skulle hon ta upp på nästa morgonmöte.

En annan enkel sak är att skaffa rfid skyddad plånbok, eller kortfodral alternativt ringa och be dem slå av blip tjänsten helt vilket går, detta för att slippa obehörig blip avläsning/användning av dina kort.

Låter ju bara knöligt, då får man stå där i kassan som ett av de där hjonen som ”bara ska föra över lite pengar” i 5 minuter.
Skaffa ett kreditkort istället och reklamera eventuella felaktiga transaktioner, så får banken ta hela smällen.

Betalkort använder för övrigt NFC, inte RFID. Människor som säljer konstiga plånböcker är bra på att blanda ihop dem och överdriva riskerna med trådlösa betalningar. Berra kanske hinner köper en limpa cigg med ditt stulna kort - åh nej.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter ju bara knöligt, då får man stå där i kassan som ett av de där hjonen som ”bara ska föra över lite pengar” i 5 minuter.
Skaffa ett kreditkort istället och reklamera eventuella felaktiga transaktioner, så får banken ta hela smällen.

Betalkort använder för övrigt NFC, inte RFID. Människor som säljer konstiga plånböcker är bra på att blanda ihop dem och överdriva riskerna med trådlösa betalningar. Berra kanske hinner köper en limpa cigg med ditt stulna kort - åh nej.

Brukar då jag är inne fylla på 5000, räcker normalt mellan de ggr. jag behöver in på banken.
Skillnad att bli av med kanske 5000 än kanske hela lönen eller mer.

Citat:

EMV-standarden som används för betaltransaktioner medger att klartext-information går att utläsa, som kortinnehavarens namn, kortnummer, utgångsdatum och parametrar för hur kortet beter sig, till exempel om kortet går att använda i Sverige. Det är upp till varje enskild kortutgivare att bestämma sådana regler.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1441927/FULLTEXT02....
https://www.ecom-ex.com/blog/post/rfid-vs-nfc-what-is-the-dif...

Förövrigt är den ursprungliga frågeställningen om det finns ett alternativ till att använda smartphone och det finns det, passade bara på att ge några funderingar i ämnet säkerhet, it bedrägerier har staten struntat i, utredning på utredning och dålig verkstad, bäst att försöka undvika att bli drabbad.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett äkta Mastercard? Jag är nyfiken om renodlat Mastercard kräver bankdosa vid köp.

För nu kan jag knappt handla någonstans med mitt Handelsbanken-mastercard.
Förutom på amazon/ebay och amerikanska sidor, där ber dom bara att man uppger ens ort-siffror som en extra säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är det någon som har ett äkta Mastercard? Jag är nyfiken om renodlat Mastercard kräver bankdosa vid köp.

För nu kan jag knappt handla någonstans med mitt Handelsbanken-mastercard.
Förutom på amazon/ebay och amerikanska sidor, där ber dom bara att man uppger ens ort-siffror som en extra säkerhet.

MasterCard är inte själva kortutgivare, så alla är lika äkta.

Alla kort kräver nog SMS-kod, dosa eller BankID då det är krav i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är det någon som har ett äkta Mastercard? Jag är nyfiken om renodlat Mastercard kräver bankdosa vid köp.

För nu kan jag knappt handla någonstans med mitt Handelsbanken-mastercard.
Förutom på amazon/ebay och amerikanska sidor, där ber dom bara att man uppger ens ort-siffror som en extra säkerhet.

Varför kan du inte handla med ditt Handelsbanken Mastercard kort? Och vad menar du med "ort-siffror"?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför kan du inte handla med ditt Handelsbanken Mastercard kort? Och vad menar du med "ort-siffror"?

Nästan alla köp kräver bankdosa vilket jag inte har (och inte vill ha) då jag kört med kodbricka vilket Handelsbanken nyligen tagit bort som alternativ vid internethandel.
Ort var fel ordval, menade postnummer. Amerikanska sidor brukar vilja att man knappar in det vid mastercardköp.

Fast jag kanske blandar ihop begreppen. Ni pratar BankID och jag snurrar om dosan som genererar koder. Kanske två helt olika ting och då ber jag om ursäkt att jag skriver i fel tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Nästan alla köp kräver bankdosa vilket jag inte har (och inte vill ha) då jag kört med kodbricka vilket Handelsbanken nyligen tagit bort som alternativ vid internethandel.
Ort var fel ordval, menade postnummer. Amerikanska sidor brukar vilja att man knappar in det vid mastercardköp.

Fast jag kanske blandar ihop begreppen. Ni pratar BankID och jag snurrar om dosan som genererar koder. Kanske två helt olika ting och då ber jag om ursäkt att jag skriver i fel tråd.

Beroende på bank så kan man välja om du ska få kod på SMS, använda koddosan eller använda bankid. De flesta banker kräver väl en koddosa för att kunna beställa bankid o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Är det någon som har ett äkta Mastercard? Jag är nyfiken om renodlat Mastercard kräver bankdosa vid köp.

För nu kan jag knappt handla någonstans med mitt Handelsbanken-mastercard.
Förutom på amazon/ebay och amerikanska sidor, där ber dom bara att man uppger ens ort-siffror som en extra säkerhet.

Skrivet av Petterk:

MasterCard är inte själva kortutgivare, så alla är lika äkta.

Alla kort kräver nog SMS-kod, dosa eller BankID då det är krav i EU.

Skrivet av faber:

Nästan alla köp kräver bankdosa vilket jag inte har (och inte vill ha) då jag kört med kodbricka vilket Handelsbanken nyligen tagit bort som alternativ vid internethandel.
Ort var fel ordval, menade postnummer. Amerikanska sidor brukar vilja att man knappar in det vid mastercardköp.

Fast jag kanske blandar ihop begreppen. Ni pratar BankID och jag snurrar om dosan som genererar koder. Kanske två helt olika ting och då ber jag om ursäkt att jag skriver i fel tråd.

Skrivet av Petterk:

Beroende på bank så kan man välja om du ska få kod på SMS, använda koddosan eller använda bankid. De flesta banker kräver väl en koddosa för att kunna beställa bankid o.s.v.

Kanske ska förtydliga att om man verkligen inte vill köra Mobilt BankID så har kreditkort för Resurs Bank stöd för Freja eID Plus, ansökningsprocessen kräver dock BankID. Så det scenariot möjliggör för typ bankid på fil/kort + Freja eID Plus i telefonen. Vilket givetvis är lite poänglöst när du även kan installera bankid i telefonen.

Det handlar ju heller inte om bank/betalkort.

Permalänk

Jag har haft BankID till mina stationära datorer ända sedan BankID introducerades 2003/2004 och jag måste säga att jag är mycket nöjd med BankID. Till saken hör att jag inte ens äger en smartphone, vanligtvis av mig kallad "dumbphone" p gr av dess användare som jag många gånger uppfattar som lite "hjärntvättade". Utan jag använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Använder enbart mina mobiler till just det de från början var tänkta för, nämligen att ringa med.
Det enda beklagliga med mobilerna är väl den miserabla täckningen i Sverige. En stor jävla käftsmäll till politikerna som bestämde att det fasta telefonnätet skulle släckas ner. Ett fast telefonnät som fungerat avsevärt mycket bättre än mobilnätet i över 100 år!!!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elektronikfreak:

Jag har haft BankID till mina stationära datorer ända sedan BankID introducerades 2003/2004 och jag måste säga att jag är mycket nöjd med BankID. Till saken hör att jag inte ens äger en smartphone, vanligtvis av mig kallad "dumbphone" p gr av dess användare som jag många gånger uppfattar som lite "hjärntvättade". Utan jag använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Använder enbart mina mobiler till just det de från början var tänkta för, nämligen att ringa med.
Det enda beklagliga med mobilerna är väl den miserabla täckningen i Sverige. En stor jävla käftsmäll till politikerna som bestämde att det fasta telefonnätet skulle släckas ner. Ett fast telefonnät som fungerat avsevärt mycket bättre än mobilnätet i över 100 år!!!

Det finns inga politiska beslut om att fast telefoni ska avvecklas men det finns inte heller nått tvång att det ska erbjudas utan det är fritt att erbjuda det för de som vill. Tekniskt sett vore det i dag viktigare att införa tvång på bredbandsanslutning än telefoni om man skulle ha tvång på nån typ av anslutning.
Vad gäller e-id system så tror jag att de nya som kommer och som i princip alla inom EU kommer att ha kommer att bli populära för man kan täcka in hela EU med ett system i stället för den mängd olika system som finns idag, det kommer att ge en stor mängd potentiella användare vilket borde göra det mer intressant för företag än lokala lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mrqaffe:

Vad gäller e-id system så tror jag att de nya som kommer och som i princip alla inom EU kommer att ha kommer att bli populära för man kan täcka in hela EU med ett system...

Solarwinds. Exchange. Dagens säkerhetstänk funkar inte. Single-point-of-failure. RU, CN, IR, KP etc kommer fortsättningsvis att vilja bråka. De många små nationella systemen har det inbyggt att vara begränsade och gör det därför dyrt och svårt för angripare. Det lär nog dröja ett tag för Skynet-ID. Vill vi verkligen dit öht?

Citat: "Utan tvivel är man inte klok" - Tage Danielsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Jag har haft BankID till mina stationära datorer ända sedan BankID introducerades 2003/2004 och jag måste säga att jag är mycket nöjd med BankID. Till saken hör att jag inte ens äger en smartphone, vanligtvis av mig kallad "dumbphone" p gr av dess användare som jag många gånger uppfattar som lite "hjärntvättade". Utan jag använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Använder enbart mina mobiler till just det de från början var tänkta för, nämligen att ringa med.
Det enda beklagliga med mobilerna är väl den miserabla täckningen i Sverige. En stor jävla käftsmäll till politikerna som bestämde att det fasta telefonnätet skulle släckas ner. Ett fast telefonnät som fungerat avsevärt mycket bättre än mobilnätet i över 100 år!!!

Kolla in Nokia 220 eller KaiOS-baserade lurar, där får du 4G+VoLTE i en normal telefon. Täckningen är superb och ljudkvalitén ljusår bättre än GSM.

När det gäller fast telefoni, teckna dig på en VoIP-tjänst och njut av telefon över bredbandslinan? Billigare, bättre ljud och stabilare än GSM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Solarwinds. Exchange. Dagens säkerhetstänk funkar inte. Single-point-of-failure. RU, CN, IR, KP etc kommer fortsättningsvis att vilja bråka. De många små nationella systemen har det inbyggt att vara begränsade och gör det därför dyrt och svårt för angripare. Det lär nog dröja ett tag för Skynet-ID. Vill vi verkligen dit öht?

Citat: "Utan tvivel är man inte klok" - Tage Danielsson

Tycker inte denna diskussion hör hemma här, men jag tror inte vi kommer få ett system utan att få system som måste kunna prata med varandra – så att det räcker att du har en leverantör. Eftersom det handlar om kryptografi i grunden och ändå kommer användas för system som måste vara online (typ betalningar) så går det inte att skydda genom att vara obskyr och liten.

Skrivet av elektronikfreak:

Jag har haft BankID till mina stationära datorer ända sedan BankID introducerades 2003/2004 och jag måste säga att jag är mycket nöjd med BankID. Till saken hör att jag inte ens äger en smartphone, vanligtvis av mig kallad "dumbphone" p gr av dess användare som jag många gånger uppfattar som lite "hjärntvättade". Utan jag använder fortfarande gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler. Använder enbart mina mobiler till just det de från början var tänkta för, nämligen att ringa med.
Det enda beklagliga med mobilerna är väl den miserabla täckningen i Sverige. En stor jävla käftsmäll till politikerna som bestämde att det fasta telefonnätet skulle släckas ner. Ett fast telefonnät som fungerat avsevärt mycket bättre än mobilnätet i över 100 år!!!

Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga politiska beslut om att fast telefoni ska avvecklas men det finns inte heller nått tvång att det ska erbjudas utan det är fritt att erbjuda det för de som vill. Tekniskt sett vore det i dag viktigare att införa tvång på bredbandsanslutning än telefoni om man skulle ha tvång på nån typ av anslutning.
Vad gäller e-id system så tror jag att de nya som kommer och som i princip alla inom EU kommer att ha kommer att bli populära för man kan täcka in hela EU med ett system i stället för den mängd olika system som finns idag, det kommer att ge en stor mängd potentiella användare vilket borde göra det mer intressant för företag än lokala lösningar.

Skrivet av Balconette:

Kolla in Nokia 220 eller KaiOS-baserade lurar, där får du 4G+VoLTE i en normal telefon. Täckningen är superb och ljudkvalitén ljusår bättre än GSM.

När det gäller fast telefoni, teckna dig på en VoIP-tjänst och njut av telefon över bredbandslinan? Billigare, bättre ljud och stabilare än GSM.

Det enda som har tvång i sammanhanget är mobilnätet – men idag har vi även VoWiFi som fungerar hos (operatörer i) alla tre nät. Då räcker det alltså att man har WiFi-täckning för att ringa.

Nokia 220 har inte VoWiFi/WiFi-samtal, men några av deras andra KaiOS-telefoner har det. Jag skulle ändå inte köpa en sådan, kan vara bra som en företagstelefon som man inte vill hantera med MDM som kanske flera behöver dela på annars får det vara.

Företag har ip-telefoni för skrivbordstelefoner, jag skulle säga strunta i det som privatperson. Finns skrivbordstelefoner som tar SIM-kort istället, men oftast behöver man inte en telefon av det stuket.

Mobilnätet är bra mycket mer robust än kopparnätet. Med riktantenn kommer det alltid finns signal i något av mobilnäten och man kan bygga failover mellan olika nät om man behöver mobildata för olika tjänster. Du kan bygga egna radionät fortfarande, men tidigare var det enda alternativet när kopparlinan gick ner.

Kort och gott köp en billigare telefon med Android och använd som telefon. Du kan fortfarande gå runt med en separat musikspelare om du så vill och förutom Mobilt BankID och Swish, samt kanske någon app för parkeringar så behöver du inte använda mer än telefon och SMS-funktionen. Rör du dig i fastigheter med dålig täckning se till att du kan använda VoWiFi.

De flesta tjänster som kräver Mobilt BankID går att använda på datorn.

Ser gärna att fler börja stödja Freja eID Plus – då det också är en lösning som kan uppfylla samma behov, men kravet där är fortfarande telefon/surfplatta. Tror det kan bli svårt att få Swish att stödja något annat än Mobilt BankID då bankerna som äger Swish också äger BankID. Statlig e-legitimation kommer inte ändra något där heller, Swish ansvarar själva över vilken säkerhetslösning de använder. Om e-legitimation på kort går att skanna med NFC kanske mobilappar kan börja använda det, men då talar vi säkert om många år bort till en början kommer det statliga som e-leg på kort där man kommer behöva kortläsare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga politiska beslut om att fast telefoni ska avvecklas men det finns inte heller nått tvång att det ska erbjudas utan det är fritt att erbjuda det för de som vill. Tekniskt sett vore det i dag viktigare att införa tvång på bredbandsanslutning än telefoni om man skulle ha tvång på nån typ av anslutning.
Vad gäller e-id system så tror jag att de nya som kommer och som i princip alla inom EU kommer att ha kommer att bli populära för man kan täcka in hela EU med ett system i stället för den mängd olika system som finns idag, det kommer att ge en stor mängd potentiella användare vilket borde göra det mer intressant för företag än lokala lösningar.

Nu vet inte jag när gamla Televerket som i mitten av 1990-talet bytte namn till Telia och som ägdes till 100% av svenska staten tog beslutet att skrota kopparnätet. Men min gissning är att det kom uppifrån dvs direkt från sittande regering som sedan skickade beslutet nedåt i hierarkin för att landa hos Televerket/Telia.

Jag är definitivt ingen bakåtsträvare och jag håller fullständigt med dig om att det optimala vore om varenda boende i Sverige hade tillgång till fiberuppkopplat bredband. Men jag är till 100% förvissad om att så kommer aldrig att ske. Jag känner ett flertal boende inne i ex Småland som Telia stängt ner kopparnätet för och de har bara tillgång till mobilt bredband... som INTE FUNGERAR! När de ex ska ringa eller betala sina månatliga räkningar så får de vandra en knapp kilometer och ställa sig på en bergsknalle för att över huvud taget kunna ringa och sköta sina affärer. Och detta är år 2021 när storstadsfolket har 5G i sina betonggetton.

Här på Öland fungerar faktiskt 2G GSM riktigt bra och det är nog inte så många kvm av ön som inte har täckning av 2G GSM. Så länge vi har dator och mobilt bredband fungerar allt perfekt och BankID rullar på. Men mobilt BankID kan väldigt många glömma då täckning saknas. Och fiber lär vi knappast få innan helvetet fryser till is.

Igår var det vårdagjämningen och nästa söndag blir det sommartid så vi får väl i vart fall se fram emot en otroligt varm och solig sommar.

Cheers!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av elektronikfreak:

Nu vet inte jag när gamla Televerket som i mitten av 1990-talet bytte namn till Telia och som ägdes till 100% av svenska staten tog beslutet att skrota kopparnätet. Men min gissning är att det kom uppifrån dvs direkt från sittande regering som sedan skickade beslutet nedåt i hierarkin för att landa hos Televerket/Telia.

Jag är definitivt ingen bakåtsträvare och jag håller fullständigt med dig om att det optimala vore om varenda boende i Sverige hade tillgång till fiberuppkopplat bredband. Men jag är till 100% förvissad om att så kommer aldrig att ske. Jag känner ett flertal boende inne i ex Småland som Telia stängt ner kopparnätet för och de har bara tillgång till mobilt bredband... som INTE FUNGERAR! När de ex ska ringa eller betala sina månatliga räkningar så får de vandra en knapp kilometer och ställa sig på en bergsknalle för att över huvud taget kunna ringa och sköta sina affärer. Och detta är år 2021 när storstadsfolket har 5G i sina betonggetton.

Fiber kommer väl men som en massa saker så blir det dyrt för de som bor långt bort, men det är ju en prioriteringsfråga. Jag har flera kollegor som har sommarstugor som verkligen inte ligger i städer eller liknande men som ändå har fiber där. De har prioriterat det över ett nytt kök eller liknande för att de vet att fiber gör semestern roligare speciellt om vädret är sämre eller så.

Citat:

Här på Öland fungerar faktiskt 2G GSM riktigt bra och det är nog inte så många kvm av ön som inte har täckning av 2G GSM. Så länge vi har dator och mobilt bredband fungerar allt perfekt och BankID rullar på. Men mobilt BankID kan väldigt många glömma då täckning saknas. Och fiber lär vi knappast få innan helvetet fryser till is.

Öh, hur går det ihop? Mobilt bredband funkar bra men mobilt bank-ID har inte täckning?

Citat:

Igår var det vårdagjämningen och nästa söndag blir det sommartid så vi får väl i vart fall se fram emot en otroligt varm och solig sommar.

Cheers!

Yes.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband fungerar definitiv på fler platser än vanlig mobiltäckning, med antenner är det inga problem med 5-10 km – och ibland längre – till masten. Kräver givetvis mer än en router med inbyggda antenner gömd inne i huset, men det ingår ju i Telias FWA-erbjudande att du får en utomhusantenn och installation. Har man tät och hög skog, upp med maströr eller fristående mast, vilket normalt inte kräver bygglov. Med rätt grejer ska man få hyfsad hastighet och stabilitet.

Staten har inte tagit beslut att avveckla något, de har gett Telia uppdraget att utveckla näten, därför de är tvungen att även hyra ut fiber till konkurrenterna.

Mobilt BankID fungerar så länge du har några Kbit/s data. Har du bredband till datorn har du möjlighet att ansluta telefonen till samma WiFi.

Permalänk
Inaktiv

Vi har gammal kopparkabel telefon då ip telen ballade ur konstant. Tur som en tokig så finns det kvar på sina platser i landet så det gick att hitta faktiskt och det funkar jättebra som det alltid har gjort. Det där bankid dvs inte mobilt funkar på min hackintosh i alla fall men vi har swedbank och dom byter hela tiden så att så fort man behöver skiten så måste man skaffa ett nytt.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Kolla in Nokia 220 eller KaiOS-baserade lurar, där får du 4G+VoLTE i en normal telefon. Täckningen är superb och ljudkvalitén ljusår bättre än GSM.

När det gäller fast telefoni, teckna dig på en VoIP-tjänst och njut av telefon över bredbandslinan? Billigare, bättre ljud och stabilare än GSM.

Har själv en Nokia 220 och det är grymt bra täckning samt ljudkvalite´i den telefonen.
Minst lika bra som i frugans nyare iPhone.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Skrivet av snajk:

Fiber kommer väl men som en massa saker så blir det dyrt för de som bor långt bort, men det är ju en prioriteringsfråga. Jag har flera kollegor som har sommarstugor som verkligen inte ligger i städer eller liknande men som ändå har fiber där. De har prioriterat det över ett nytt kök eller liknande för att de vet att fiber gör semestern roligare speciellt om vädret är sämre eller så.

På längre sikt lär vi säkert få fiber. Själv sitter jag och spekulerar i vad som kommer att bli framtiden när väl fiber blir omodernt? I synnerhet när japanarna börjar snacka om 6G vad beträffar det mobila nätet.

Skrivet av snajk:

Öh, hur går det ihop? Mobilt bredband funkar bra men mobilt bank-ID har inte täckning?

Förklaringen är väl just vad jag förklarade att täckningen via 2G GSM är nästintill 100%. Dvs har man bara en dator och elektricitet (de allra flesta routrar går via 230V AC) så har man också tillgång till mobilt bredband och BankID.
Värre är det med mobilt BankID där det dels krävs en smartphone med en godkänd uppdaterad Androidversion samt en 3G/4G anslutning och det är det inte alla kvm på Öland eller Sverige i allmänhet som har.
Skillnad är det med 2G GSM nätet som i princip har 99% täckning av sveriges yta då 2G GSM används för...

2G är andra generationens mobilnät. 2G-nätet byggdes på 1990-talet och brukar även kallas för GSM. 2G-tekniken bidrog till stora tekniska framsteg. Nu var nätet digitalt och med det kom många nya tjänster. Som att skicka sms och mms.
Idag används 2G främst av betalterminaler och larm. I vårt mobila nät samspelar alla generationer för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Jag känner mig ibland så där alldeles extremt superunik när jag på stan svarar i min gamla 2G GSM lur (Siemens ME45 eller M65) eller 3G UMTS lur (Sony Ericsson W595/W715). Jag som inte ens äger en smartphone... vanligtvis av mig kallad "dumbphone".

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Skrivet av elektronikfreak:

Värre är det med mobilt BankID där det dels krävs en smartphone med en godkänd uppdaterad Androidversion samt en 3G/4G anslutning och det är det inte alla kvm på Öland eller Sverige i allmänhet som har.

Om du har annat nät än 3/Hallon (som bara har 3G/4G), tvinga den till 2G så bör mobilt BankID fungera även på 2G dvs 2.5G och 2.75G, fast långsamt. Själv har jag Hallon så jag kan inte testa.

Permalänk
Medlem

Det digitala samhället underlättar väldigt mycket. Många saker är betydligt smidigare och snabbare idag än förr.
Men fy fan vilket helvete det blir om något krånglar eller om man inte kommer åt BankID.

Frugan kan knappt hämta ut paket hos postombudet. Hon har inget svenskt ID kort med tag att scanna. Dom på postombudet står som ett par frågetecken då och vet inte alls vad dom ska göra.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du har annat nät än 3/Hallon (som bara har 3G/4G), tvinga den till 2G så bör mobilt BankID fungera även på 2G dvs 2.5G och 2.75G, fast långsamt. Själv har jag Hallon så jag kan inte testa.

Ja, det går absolut med EDGE. Mobilt BankID använder inte särskilt mycket trafik alls, vilket ju är lätt att se genom att titta i statistiken. Förmodligen skulle det teoretiskt gå via uppringt modem med lite tålamod. Men detta är ju egentligen för irrelevant för invändningen eftersom det även går via WiFi. Det är ju det som händer för de flesta som använder det hemma, eftersom man normalt har telefonen inställd så att den kopplar upp på WiFi där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektronikfreak:

Själv sitter jag och spekulerar i vad som kommer att bli framtiden när väl fiber blir omodernt? I synnerhet när japanarna börjar snacka om 6G vad beträffar det mobila nätet.

Vad tror du mobilnätet använder sig av? Alla större basstationer måste köra fiber.

Skrivet av elektronikfreak:

Värre är det med mobilt BankID där det dels krävs en smartphone med en godkänd uppdaterad Androidversion samt en 3G/4G anslutning och det är det inte alla kvm på Öland eller Sverige i allmänhet som har.

Mobilt BankID likväl Swish och NFC-betalning går fint att göra över EDGE och således 2G. Butikerna brukar också ha gäst-WiFi.

Det är för övrigt inte alls segt att använda BankID och Swish på EDGE. Surfa är värre däremot.

Skrivet av ronz:

Det digitala samhället underlättar väldigt mycket. Många saker är betydligt smidigare och snabbare idag än förr.
Men fy fan vilket helvete det blir om något krånglar eller om man inte kommer åt BankID.

Frugan kan knappt hämta ut paket hos postombudet. Hon har inget svenskt ID kort med tag att scanna. Dom på postombudet står som ett par frågetecken då och vet inte alls vad dom ska göra.

Hämtar man ut paket är man nog bosatt och då kan man skaffa både ID-kort och BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hämtar man ut paket är man nog bosatt och då kan man skaffa både ID-kort och BankID.

Aa fast så enkelt som du får det att låta är det inte
Men det är på G... tar bara ett tiotal månader.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken