Permalänk

Elgrillar

Är egentligen helt novis gällande elgrillar och undrar vad du tycker är bästa elgrillen. Är medveten om att prisspannet är ganska stort. Är mest intresserad av elgrill där det är "öppen låga" och inte nåt stekbord. Har du några tips så mottages de tacksamt.

Är just nu mest intresserad av Weber Pulse 1000 alternativt Weber Q2400.

Permalänk
Medlem

Vi har bordsvarianten av q2400 (kommer inte ihåg modellnamnet) som inköptes efter att en billig skitgrill från Ö&B brann upp.
Bäst är väl en smaksak, men det blev mycket godare resultat med webern

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på detta. Någon Weber känns som det uppenbara valet men har ingen koll på hur bra det faktiskt blir.

Har själv också varit inne på modellen "paninigrill/George Foreman" som kan vikas upp 180 grader och då använda som ett stekbord. Tänker att då får man flera produkter i en och att elgrill iaf inte blir särskilt "grillat". Kanske bättre med en yta som kan placeras direkt på bordet för gemensam användning vid middagen?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

pulse1000 vs q2400 är rätt stor skillnad i grillyta så börja med att fundera på hur mycket du vill ha på grillen samtidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag köpte en pulse 1000 i somras efter mycket funderande, hittills är jag helnöjd med den.

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Vi har bordsvarianten av q2400 (kommer inte ihåg modellnamnet) som inköptes efter att en billig skitgrill från Ö&B brann upp.
Bäst är väl en smaksak, men det blev mycket godare resultat med webern

Har bara läst gott om denna grillen. En elgrill som får resultatet av kolgrill.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Också nyfiken på detta. Någon Weber känns som det uppenbara valet men har ingen koll på hur bra det faktiskt blir.

Har själv också varit inne på modellen "paninigrill/George Foreman" som kan vikas upp 180 grader och då använda som ett stekbord. Tänker att då får man flera produkter i en och att elgrill iaf inte blir särskilt "grillat". Kanske bättre med en yta som kan placeras direkt på bordet för gemensam användning vid middagen?

Vi har ju redan "stekbordsgrillen" och är inte så nöjd med den. Visst, man kan ju käka tugget men vill ha mer.

Webers elgrillar kommer upp över 320 grader med locket på.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

pulse1000 vs q2400 är rätt stor skillnad i grillyta så börja med att fundera på hur mycket du vill ha på grillen samtidigt.

Känner till storleksskillnanden.

Vi är två i hushållet men tänker på när det kommer besök.

Permalänk
Skrivet av Mylti:

Jag köpte en pulse 1000 i somras efter mycket funderande, hittills är jag helnöjd med den.

Har du provat den med app eller kör du bara som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har du provat den med app eller kör du bara som vanligt?

Både och, appen är bra om man testar något nytt.
I vårt fall är det nästan alltid kycklingfilé eller fläskkotletter, dom vet jag hur dom ska kännas när dom är klara.

Permalänk
Skrivet av Mylti:

Både och, appen är bra om man testar något nytt.
I vårt fall är det nästan alltid kycklingfilé eller fläskkotletter, dom vet jag hur dom ska kännas när dom är klara.

Ja det blir väl så att ju mer erfaren man blir ju lättare ser man när det är klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Känner till storleksskillnanden.

Vi är två i hushållet men tänker på när det kommer besök.

Följdfråga på det då, när ni har besök, är det varsin köttskiva som ska grillas eller vill ni ha på mer saker?
Pulse 2000 är inte att tänka på?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master

Vad är primära vinsten med elgrill? Att kunna grilla inne utan att behöva tänka på "avgaser" från en gas- eller kolgrill?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad är primära vinsten med elgrill? Att kunna grilla inne utan att behöva tänka på "avgaser" från en gas- eller kolgrill?

Skulle tro att majoriteten av hyresrätter och bostadsrätter har nån form av regel som förbjuder allt annat än elgrillar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fenix:

Skulle tro att majoriteten av hyresrätter och bostadsrätter har nån form av regel som förbjuder allt annat än elgrillar.

Ah. Tänkte om man gick miste om nånting som villaägande kolgrillare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Följdfråga på det då, när ni har besök, är det varsin köttskiva som ska grillas eller vill ni ha på mer saker?
Pulse 2000 är inte att tänka på?

Tycker 2000-versionen är lite väl dyr med tanke på att vi oftast blir två när vi grillar. Tänkte att kommer det folk nog så får vi ta fram elklotgrillen och köra grönsaker mm på den.

Men visst, dubbla värmare och 4 st tempgivare är ju lockande på sitt vis, men blir nog lite överkurs kanske. Rent ekonomiskt skulle det ju gå att lösa men då vi står inför en flytt så är det massor med annat som skall inhandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ah. Tänkte om man gick miste om nånting som villaägande kolgrillare.

I det fallet skulle jag gissa på bekvämligheten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Fenix:

Skulle tro att majoriteten av hyresrätter och bostadsrätter har nån form av regel som förbjuder allt annat än elgrillar.

Skrivet av Shudnawz:

Ah. Tänkte om man gick miste om nånting som villaägande kolgrillare.

"Normalt" är el och gasol tillåtet, men inte kol. Varierar säkert en del, men det är "tumregeln".

Sedan finns det regelverk etc som styr hur gasol får förvaras, vilket kan ställa till det en del för just lägenheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Tycker 2000-versionen är lite väl dyr med tanke på att vi oftast blir två när vi grillar. Tänkte att kommer det folk nog så får vi ta fram elklotgrillen och köra grönsaker mm på den.

Men visst, dubbla värmare och 4 st tempgivare är ju lockande på sitt vis, men blir nog lite överkurs kanske. Rent ekonomiskt skulle det ju gå att lösa men då vi står inför en flytt så är det massor med annat som skall inhandlas.

Låter ju som att en pulse1000 skulle funka fint då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om man får ha det måste väl gasolgrill både vara effektivare och billigare? Är väl inte lite effekt man måste brassa på med för att hålla "pizzavärme" i en elgrill? Eller är dom lika bra isolerade som en vanlig ugn?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Normalt" är el och gasol tillåtet, men inte kol. Varierar säkert en del, men det är "tumregeln".

Sedan finns det regelverk etc som styr hur gasol får förvaras, vilket kan ställa till det en del för just lägenheter.

Det stämmer nog. Kan hända att jag blandar ihop det med gasolförvaringen. Där jag bor är det dock elgrill som gäller på balkongerna men det finns nybyggda grillplatser som tillkom i samband med att området renoverades.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Låter ju som att en pulse1000 skulle funka fint då

Ja, jag tror nästan det jag med

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Om man får ha det måste väl gasolgrill både vara effektivare och billigare? Är väl inte lite effekt man måste brassa på med för att hålla "pizzavärme" i en elgrill? Eller är dom lika bra isolerade som en vanlig ugn?

Ska du ha gasolgrill så ska du ju ha på lavasten *tips*

Enda nackdelen med lavasten är ju när den blir överfettad -så man är beredd på en brasa och kan släcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om man får ha det måste väl gasolgrill både vara effektivare och billigare? Är väl inte lite effekt man måste brassa på med för att hålla "pizzavärme" i en elgrill? Eller är dom lika bra isolerade som en vanlig ugn?

Vill du göra pizza är inte en elgrill rätt verktyg, och det finns ingen fördel över att använda vanliga ugnen egentligen.

Den värmen i en elgrill håller du ju i regel bara 1-2 minuter per sida på en köttbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Bidde en Weber Pulse 2000 idag trots allt + en massa tillbehör.
Klotgrillen behövs ju inte mer så den skänker vi bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om man får ha det måste väl gasolgrill både vara effektivare och billigare? Är väl inte lite effekt man måste brassa på med för att hålla "pizzavärme" i en elgrill? Eller är dom lika bra isolerade som en vanlig ugn?

De ligger ju på runt 2.2 kW så även om man brassar på 2 timmar så blir det ju inte ens 5 kWh, borde väl bli runt 5-7 kr så knappast ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bidde en Weber Pulse 2000 idag trots allt + en massa tillbehör.
Klotgrillen behövs ju inte mer så den skänker vi bort.

Det kommer bli jättebra!

Jag har haft en Weber Pulse 2000 i två säsonger. Den är riktigt bra för att vara en elgrill.

Den känns väldigt gedigen och stabil. Använder de två olika zonerna samt tempgivarna.

Bluetooth fungerar bra också samt den tillhörande appen. Får notifikationer direkt i Apple watch.

Kan rekommendera att använda en IKEA Klasen som vagn/bord att ställa grillen på, den passar perfekt.

Permalänk
Skrivet av holter:

Det kommer bli jättebra!

Jag har haft en Weber Pulse 2000 i två säsonger. Den är riktigt bra för att vara en elgrill.

Den känns väldigt gedigen och stabil. Använder de två olika zonerna samt tempgivarna.

Bluetooth fungerar bra också samt den tillhörande appen. Får notifikationer direkt i Apple watch.

Kan rekommendera att använda en IKEA Klasen som vagn/bord att ställa grillen på, den passar perfekt.

Tack för tipset men vi köpte paketet med vagn. Annars så var det ett riktigt fint bord du länkade till.

Köpte till två givare för grillgallren så nu har vi både för mat och grillgaller. Vet inte om det är nördigt men när man ändå håller på så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

De ligger ju på runt 2.2 kW så även om man brassar på 2 timmar så blir det ju inte ens 5 kWh, borde väl bli runt 5-7 kr så knappast ett stort problem.

Tack!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz