Stabilt och bra trådlöst nätverk för just vårt hem

Permalänk
Medlem

Stabilt och bra trådlöst nätverk för just vårt hem

Hej!

Vi flyttade till ett nybyggt hus under förra året och äntligen är det på gång att vi ska få fiber installerat, ska bli skönt att slippa det mobila bredbandet.

Jag tänkte be er duktiga människor om hjälp med hur jag ska sätta upp det på bästa sätt (mesh, accesspunkter?) då det tyvärr inte är min starka sida. Huset är ett enplanshus på 140kvm med väggar av gips+trä.

Hastigheten är 250/250 från Telia och deras router ingår. Själva "internet in" sitter i tvättstugan och det finns 2st nätverksuttag i vardera allrum, markerat på bilden nedan. Det enda som kommer att vara kabelanslutet i nätverket är en spelkonsol, övriga enheter (ca 10st) är trådlösa. Det känns som att vi surfar som en normalfamilj nu för tiden, max 2 streams igång samtidigt samtidigt som någon kanske kollar lite i mobilen.

Priset för det hela är inte så viktigt, det viktiga är att allt fungerar som det ska så ofta som möjligt. Jag har heller inga preferenser gällande märken.

Är det någon mer faktor som behövs vägas in? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Släng upp två stycken accesspunkter från Ubiquiti (t.ex. AC Lite/Pro?) vid dina två nätverksuttag (blå markering?) så lär du få riktigt bra täckning i huset

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Släng upp två stycken accesspunkter från Ubiquiti (t.ex. AC Lite/Pro?) vid dina två nätverksuttag (blå markering?) så lär du få riktigt bra täckning i huset

Tack för svaret!

Ja just Ubiquiti verkar ha fått strålande omdömen överallt

Jag kan passa på att ställa två följdfrågor då som du kanske kan svaret på. Krävs det något speciellt för att få PoE att fungera? Går det att få till med Telias router till exempel? Sedan undrar jag över hur en accesspunkt fungerar, förstärker den routerns befintliga nätverk eller vad gör den för något?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ecoriath:

Tack för svaret!

Ja just Ubiquiti verkar ha fått strålande omdömen överallt

Jag kan passa på att ställa två följdfrågor då som du kanske kan svaret på. Krävs det något speciellt för att få PoE att fungera? Går det att få till med Telias router till exempel? Sedan undrar jag över hur en accesspunkt fungerar, förstärker den routerns befintliga nätverk eller vad gör den för något?

Nej, Edit: Med ubiquiti's accespunkter får du med PoE-injektorer
Nej, den förstärker inte så, det är ingen repeater, extender eller mesh point. De fungerar på precis samma sätt som din trådlösa router gör.
För ubiquiti behöver du en cloud key eller mjukvara på en dator för att konfigurera accespunkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, Edit: Med ubiquiti's accespunkter får du med PoE-injektorer
Nej, den förstärker inte så, det är ingen repeater, extender eller mesh point. De fungerar på precis samma sätt som din trådlösa router gör.
För ubiquiti behöver du en cloud key eller mjukvara på en dator för att konfigurera accespunkterna.

Räcker med att ladda ner appen för att styra/konfigurera dessa Har för mig att det sitter en QR-kod bakpå AP:n som länkar till butiken/scannas i appen. Jag konfar enbart via den.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pamudas:

Räcker med att ladda ner appen för att styra/konfigurera dessa Har för mig att det sitter en QR-kod bakpå AP:n som länkar till butiken/scannas i appen. Jag konfar enbart via den.

Det är iofs sant, glömde jag bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, den förstärker inte så, det är ingen repeater, extender eller mesh point. De fungerar på precis samma sätt som din trådlösa router gör.

Nu kommer det kanske en trög följdfråga, men innebär det att den skickar ut ett annat SSID än vad min router gör så att jag måste byta nätverk beroende på var i huset jag befinner mig för att få bästa möjliga täckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Nu kommer det kanske en trög följdfråga, men innebär det att den skickar ut ett annat SSID än vad min router gör så att jag måste byta nätverk beroende på var i huset jag befinner mig för att få bästa möjliga täckning?

Det du skall göra är att helt slå av wifi på teliaroutern. Unifi enheterna skapar ett eget, och "handover" kommer att kunna skötas snyggt av sig självt emllan dem. Exakt hur smidigt det går beror lite på klienten. Vissa gör det sömlöst, vissa ger ett litet "hack" vid bytet. Men du behöver inte koppla upp/ner manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Nu kommer det kanske en trög följdfråga, men innebär det att den skickar ut ett annat SSID än vad min router gör så att jag måste byta nätverk beroende på var i huset jag befinner mig för att få bästa möjliga täckning?

Använd samma SSID/Lösen så byter dina enheter automatiskt till den starkaste.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, Edit: Med ubiquiti's accespunkter får du med PoE-injektorer

Det medföljer inga PoE-injektorer till UniFi 6 accesspunkterna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andr3a$:

Det medföljer inga PoE-injektorer till UniFi 6 accesspunkterna.

Korkat, bra info.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den du länkar till fungerar med UniFi 6 Lite och UniFi 6 Long Range. Övriga AP levereras med injektor.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen allesammans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Nu kommer det kanske en trög följdfråga, men innebär det att den skickar ut ett annat SSID än vad min router gör så att jag måste byta nätverk beroende på var i huset jag befinner mig för att få bästa möjliga täckning?

Fimpa wlan på telias router.. dvs kör den som router, den nat:ar trafik och det är det den gör
Sen kör du wlan via dina AP:s... solklart bästa lösningen.
Om du inte måste ha telias technicolor eller vad dom skickar med idag så hade jag personligen bytt den till ngt annat.
Förslagsvis oxå från Ubiquiti.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har ett enplanshus på ca 140 kvm. Har satt en Nano-HD i taket mitt i huset och den täcker allt inklusive större delen av trädgården så har huset öppen planlösning tror jag det räcker med en AP.

Permalänk
Medlem

Jag tror en takmonterad AP blir perfekt med rätt placering, mellan matplats och "Entré och hall". Då slipper då alla roamingproblem.

Testa exakt placering med temporär installation, jag fäste en pinne på en kontorsstol och satte en annan pinne i vinkel och fäste AP horisontellt nån decimeter från taket och kunde testa täckningen innnan jag skruvade fast den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag tror en takmonterad AP blir perfekt med rätt placering, mellan matplats och "Entré och hall". Då slipper då alla roamingproblem.

Det känns ju som en väldigt lockande lösning, inte minst eftersom den blir hälften så dyr också.

Men då gissar jag att det får bli en nätverkskabel hela vägen från uttaget i vardagsrummet bort till hallen/matplatsen? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Det känns ju som en väldigt lockande lösning, inte minst eftersom den blir hälften så dyr också.

Men då gissar jag att det får bli en nätverkskabel hela vägen från uttaget i vardagsrummet bort till hallen/matplatsen? 🤔

Jag drog kabeln på vinden i mitt hus, kanske funkar för dig?

Men testa först med tillfällig montering, funkar det med en AP är det det bästa, men behöver du två AP så ska ingen sitta i mitten av huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag drog kabeln på vinden i mitt hus, kanske funkar för dig?

Men testa först med tillfällig montering, funkar det med en AP är det det bästa, men behöver du två AP så ska ingen sitta i mitten av huset.

Jo men så skulle jag nog kunna göra. Jag börjar hur som helst med en AP då och provar mig fram lite. Tack!

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är äntligen allt inkopplat och klart med vårt fiber. Tyvärr så är Telias router för stor för att få plats i medieskåpet, suck.

Jag vill helst klämma in allt utom APn där, har ni några förslag på hur jag gör det på bästa sätt? Kan jag använda min gamla ASUS RT-N56U som jag har liggandes i en låda på något sätt?

Ska jag stoppa in en Amplifi Instant Router med en POE Switch i skåpet och en Unifi 6 Lite längre bort i huset för att få täckning i båda ändarna av huset? Eller är det bättre att satsa på en icke trådlös router och köra två APs ifall det behövs?

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda IPTV från Telia så hade jag själv nog försökt att hitta en router och POE Switch och stoppat in i skåpet och sedan följt planen med att använda accesspunkter placerade på lämpliga ställen i huset.

Om du har tänkt att använda IPTV från Telia så behöver din router kunna hantera det. Vissa trådar pratar om taggning av VLAN medan andra säger att det inte används längre. Detta kanske ställer andra krav på routern, men jag hade ändå försökt att göra på samma sätt med router i skåpet och accesspunkter som är bra placerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om du inte ska använda IPTV från Telia så hade jag själv nog försökt att hitta en router och POE Switch och stoppat in i skåpet och sedan följt planen med att använda accesspunkter placerade på lämpliga ställen i huset.

Tack för svaret. Det borde jag ha skrivit, vi har endast själva bredbandet, varken telefoni eller tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecoriath:

Tack för svaret. Det borde jag ha skrivit, vi har endast själva bredbandet, varken telefoni eller tv.

Då skulle du kunna testa dig fram lite. Om du är beroende av anslutningen hela tiden så kanske ett första steg hade varit att brygga routern på port 4 och koppla in din asus router där. Du gör detta i routerns gränssnitt.

Då kan du se hur det fungerar och greja lite med inställningarna innan du kopplar bort telias router helt och hållet. Det ger dig också möjlighet att testa och se om routern håller måttet för den trafik som du ska köra igenom den.