Snabbtitt: Roborock S7 – moppning och robotkrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robz13:

Städningen blir bättre när man städar fler gånger och den har lärt sig hur hemmet ser ut. Sen om man delar in kartan i rum så städar den ett rum åt gången. Då kan man också ställa in vilken ordning den ska städa om man tex vill skura där det är smutsigast på slutet.

Min invändning var ju att den kör den långa korridoren tvärs och behöver byta riktning kanske 50 gånger i stället för 4-6 gånger.
Menar du att den ändrar beteende i det avseendet med tiden?

Skrivet av Robz13:

I sovrum blir det ju inte lika smutsigt som i kök och entrén tex.

Haha, va? Det finns ju ingen plats som är så dammig som just sovrummet. Jag har jobbat med att städa hos folk och 90 procent av allt damm hittar man i sovrummen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min s5max var extremt bra i min lägenhet på 75m2
Men nu när vi flyttade till hus kan den bara städa 1/4 av huset pga trösklar och dyligt, ska byta ut dessa till platta varianter senare men det dröjer.

Största problemet med min är att den är dålig på att backa ifrån där den fastnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min invändning var ju att den kör den långa korridoren tvärs och behöver byta riktning kanske 50 gånger i stället för 4-6 gånger.
Menar du att den ändrar beteende i det avseendet med tiden?

Haha, va? Det finns ju ingen plats som är så dammig som just sovrummet. Jag har jobbat med att städa hos folk och 90 procent av allt damm hittar man i sovrummen...

Damm är mindre smutsigt för mig än spilld mat och sand/lera. Det är också lätt för dammsugaren att suga upp jämfört mot tyngre grejer. Så det var det jag menade med att man kan ha andra inställningar för moppning och dammsugning i sovrum jämfört med tex köket.

Vår s5 max städade smartare när den hade lärt sig huset och kör alltid längre vägen i rummet istället för många korta svängar. Som jag tolkade det i filmen så var det bara en städning och man ser på kartan att rum inte är inlagt. Så det är mycket troligt att den städar smartare om det läggs in eftersom de äldre modellerna gör det.

Jag har en karta hur min robot städat där man ser att den kör i olika riktningar beroende på rummets utseende, men jag ser inte hur man kan ladda upp bilder utan bara hur man länkar till bilder online.

La till info om karta
Permalänk
Medlem

@Kenneth
Är priset på nya S7 i princip satt, eller kan det komma att sjunka mot S6 MaxV-priser framåt lansering?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det hade varit trevligt om det var möjligt att använda såpvatten när man moppar. Är det något den stödjer?

Nej, man kan inte blanda i såpa i vattnet eftersom filter då kan sättas igen, i alla fall på s5 max.

Men jag kör en spray med sprayflaska med utspädd såpa i några rum för att få bättre rengöring. Jag kör en spray just innanför dörren bara så tar den ju med sig det i rummet när den moppar. Jag har också sett folk sprayar på roboten mopp, men då blir det ju bara i början av städningen. Mitt hus är 155 kvadrat och städning brukar bli på ca 90 kvadrat iom att soffor, garderob och sånt tar bort yta och jag brukar skippa badrummen. (där ligger det nästan alltid barnkläder på golvet och är ofta blött vid duschen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

glöm inte att sätta denna varelse på gästnätet, ni vill väll inte att regimen i kina ska ha direkt access till ert intranät?

När jag skaffade min S4 och installerade appen så dök det faktiskt inledningsvis upp en annan dammsugare i min app. Dess tidszon var "Peking" och den verkade röra på sig när jag gav kommandon så det var rätt skrämmande.

Installerade därefter en firmware som heter Valetudo, så slipper man fundera så mycket över var datat tar vägen. Mycket nöjd och hoppas det fortsätter fungera på nya robotar i serien.

Permalänk
Medlem

Vi har inte skaffat en robotdammsugare än men denna ser intressant ut. Är det en game changer? Jag tänker främst på att man kanske inte behöver dammsuga varje dag utan att då kanske det räcker att ta ett pass 1-2 gånger i veckan, och låta roboten köra övriga dagar?

Permalänk
Medlem

Hur är den på att städa rent? Min S5 Max missar gärna i kanter och hörnen och moppningen kunde varit mycket bättre. I övrigt så gillar jag den även om den inte kan ersätta en vanlig dammsugare och mopp.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vi har inte skaffat en robotdammsugare än men denna ser intressant ut. Är det en game changer? Jag tänker främst på att man kanske inte behöver dammsuga varje dag utan att då kanske det räcker att ta ett pass 1-2 gånger i veckan, och låta roboten köra övriga dagar?

Knappast en "game changer" då tidigare modeller är beprövade och fungerar bra. Kolla vilken funktion du tycker är viktig och köp efter det behovet.

Då är det väl bättre att roboten kör varje dag och ni kör manuellt när ni ser att det behövs? Blir ju på ställen där den inte kommer åt (lister, saker ovan golv osv..)

Tycker själv inte moppning är så viktigt då sambon gillar att moppa manuellt Har en S6 själv.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Knappast en "game changer" då tidigare modeller är beprövade och fungerar bra. Kolla vilken funktion du tycker är viktig och köp efter det behovet.

Då är det väl bättre att roboten kör varje dag och ni kör manuellt när ni ser att det behövs? Blir ju på ställen där den inte kommer åt (lister, saker ovan golv osv..)

Tycker själv inte moppning är så viktigt då sambon gillar att moppa manuellt Har en S6 själv.

Tror jag var otydlig, menade mest om en robotdammsugare är en game changer? Som en ägare av 2 hundar(som dessutom fäller 2 gånger om året) så dammsugas det hejvilt här hemma, och om det då finns tid och energi att spara genom att köpa på sig en sån här, då kanske man ska slå till? Ser man till priserna så är ju S6 kanske den som är mest intressant just nu!

Permalänk
Skrivet av Robz13:

Nej, man kan inte blanda i såpa i vattnet eftersom filter då kan sättas igen, i alla fall på s5 max.

Men jag kör en spray med sprayflaska med utspädd såpa i några rum för att få bättre rengöring. Jag kör en spray just innanför dörren bara så tar den ju med sig det i rummet när den moppar. Jag har också sett folk sprayar på roboten mopp, men då blir det ju bara i början av städningen. Mitt hus är 155 kvadrat och städning brukar bli på ca 90 kvadrat iom att soffor, garderob och sånt tar bort yta och jag brukar skippa badrummen. (där ligger det nästan alltid barnkläder på golvet och är ofta blött vid duschen)

Det är synd ändå. Vet att det finns vissa robotdammsugare som klarar av någon typ av medel i moppen. En funktion jag hade hoppats fler skulle ta efter.

Ska man gå runt och spruta med en spruta, så kan jag lika väl moppa manuellt 😋.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror jag var otydlig, menade mest om en robotdammsugare är en game changer? Som en ägare av 2 hundar(som dessutom fäller 2 gånger om året) så dammsugas det hejvilt här hemma, och om det då finns tid och energi att spara genom att köpa på sig en sån här, då kanske man ska slå till? Ser man till priserna så är ju S6 kanske den som är mest intressant just nu!

Jag tycker det är en gamechanger, har en hund och en katt och en 1 åring som härjar och spiller överallt. Sparar mycket tid på att köra igång S55 som jag har när man är på jobbet. Kör den på 3 våningsplan så det funkar kanon. Givetvis får man 1-2 gg i månaden köra med riktig dammsugare i hörnen och där den inte kommer åt. Jäkligt skönt att den kommer åt under sängar och soffor m,m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror jag var otydlig, menade mest om en robotdammsugare är en game changer? Som en ägare av 2 hundar(som dessutom fäller 2 gånger om året) så dammsugas det hejvilt här hemma, och om det då finns tid och energi att spara genom att köpa på sig en sån här, då kanske man ska slå till? Ser man till priserna så är ju S6 kanske den som är mest intressant just nu!

Aha då fattar jag. Då är svaret JA! Sparar enormt mycket tid och den tar upp mycket. Blir förvånad varje gång jag tömmer behållaren, vilket är ett bra betyg

Skulle köpt S5 Max eller S6 MaxV om jag köpte en till. S6 tycker jag inte är värd att kolla på om den inte är billigare än någon av dom.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är synd ändå. Vet att det finns vissa robotdammsugare som klarar av någon typ av medel i moppen. En funktion jag hade hoppats fler skulle ta efter.

Ska man gå runt och spruta med en spruta, så kan jag lika väl moppa manuellt 😋.

Jag gör det när jag startar roboten, så tar kanske 20 sekunder jämfört med tiden det tar att moppa ett hus. Sen är den mest för att underhålla, så jag kör moppning med den några gånger per vecka. Men sprayflaska används kanske en tredjedel av gångerna.

Dammsugning kör jag någon gång till per vecka utan moppning.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av YamahaDGX630:

@Kenneth
Är priset på nya S7 i princip satt, eller kan det komma att sjunka mot S6 MaxV-priser framåt lansering?

Vi har inte hört något annat än men kan ju hoppas att det sjunker lite sen. Lite väl dyr för så lite nytt

Permalänk
Skrivet av Robz13:

Nej, man kan inte blanda i såpa i vattnet eftersom filter då kan sättas igen, i alla fall på s5 max.

Men jag kör en spray med sprayflaska med utspädd såpa i några rum för att få bättre rengöring. Jag kör en spray just innanför dörren bara så tar den ju med sig det i rummet när den moppar. Jag har också sett folk sprayar på roboten mopp, men då blir det ju bara i början av städningen. Mitt hus är 155 kvadrat och städning brukar bli på ca 90 kvadrat iom att soffor, garderob och sånt tar bort yta och jag brukar skippa badrummen. (där ligger det nästan alltid barnkläder på golvet och är ofta blött vid duschen)

Jag brukar ha några droppar såpa i vattentanken när kör moppningen i min S5 Max. Men jag brukar köra dammsugning först och när den är klar montera på moppen och köra quiet-mode dammsugning. Har inte haft några problem och har gjort så säkert 20 gånger sen jag köpte den.
Samma sak med S5an jag har på bottenvåningen, men den moppen är ju avsevärt mkt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vi har inte skaffat en robotdammsugare än men denna ser intressant ut. Är det en game changer? Jag tänker främst på att man kanske inte behöver dammsuga varje dag utan att då kanske det räcker att ta ett pass 1-2 gånger i veckan, och låta roboten köra övriga dagar?

Vi har en S6Max. Det inte varit någon "gamechanger" för oss. Vi har två barn, katt och bor i villa. Nu är det inte tanken med en robot, men bra att ha med sig att den inte ersätter "vanlig" dammsugning och speciellt inte moppning enligt vår erfarenhet. I vårt fall är det mer ett komplement och vi låter den köra av kök mm under veckorna, men vi behöver fortsatt göra veckodammsugningen som vi gjorde tidigare. Moppningen har jag testat ett par gånger och i de ytor som normalt behöver moppas typ kök, hall och badrum tycker jag inte riktigt det fungerade tillräckligt bra för att vara värt besväret.
Så summa summarum tycker JAG det är ett bra sätt att ha det lite renare mellan städningarna, men alltså ingen game changer på det viset. Men för resultatet har det stor betydelse hur skitigt det är (typ barn som kastar mat på golvet), hur det är möblerat mm så jag gissar att det är högst individuellt hur man upplever det i relation till vad dammsugaren kostar.

Permalänk
Medlem

Sitter med en S6 som livet så mycket enklare

Den löser flera problem, all kabeldragningen är numera dammsugarsäker. Golven är fria från allt som kan ätas av en dammsugare .

Winwin

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Mina syskon och jag köpte en S6 till våra föräldrar i höstas. De tycker i alla fall att det är fantastiskt. Den tar kanske 97-98 procent av golvytan på den våning de tillbringar mest tid på (kök, matplats, vardagsrum, sovrum, entré, toa, tvättstuga). Tror de gått från att dammsuga ett par gånger i veckan till att dammsuga på enstaka småytor ibland och mer storstäda en gång i månaden, då även våttorka, och ändå upplever de det som renare än innan.

Efter första turen med den, när det var dammsuget manuellt tidigare samma dag (det var en överraskning att de skulle få den), var behållaren mer än halvfull. Den kom åt på ställen som är lätta att missa vid manuell dammsugning, tydligen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Funderar man på S7 tycker jag nog man ska kolla på T8 aivi från ecovacs i stället, jämför jag med mina andra robotar så är den både snabbare,tystare, klarar väldigt mycket större yta och har riktig moppning dvs en extra mopp som gnuggar. går även köpa till en station så den tömmer sig själv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det hade varit trevligt om det var möjligt att använda såpvatten när man moppar. Är det något den stödjer?

Det står i manualen att man enbart ska använda vatten som en varningspunkt iaf

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det står i manualen att man enbart ska använda vatten som en varningspunkt iaf

på xiaomi/roborock modellerna funkar det inte med rengöringsmedel historiskt, det sätter säg fort och täpper igen.
vi har kört svagare klorblandningar som funkat men tex 1-2 droppar grönsåpa ett par gånger så blir det stopp på dessa modeller.
Borde förvissor gå att rengöra varje gång men då förlorar man rätt mycket av tidsvinsten

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag själv har en flaska blandad med grönsåpa och vatten som jag duschar på golvet lite lätt innan dammsugaren ska moppa golvet vilket fungerar väldigt bra. Kör med S5 max och är väldigt nöjd men väldigt intresserad av S6 max med AI inlärning. Får se vad S7 max har att erbjuda i framtiden.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köpte en S6 MaxV för några veckor sedan. Jag visste att S7 var på G men kunde inte vänta då min S5 gick sönder.
Är riktigt nöjd!

Edit såg nu att det var hjulet.

Vad var det som gick sönder?
Har en ca 1 1/2 gammal S5. Jag tycker det verkar som man kan köpa alla tänkbara reservdelar till den roboten.

Finns det dom som byter dammsugare bara för bytandes skull?

Hur länge håller en robot? min har städat i 470timmar och 26k m2

Edit
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad var det som gick sönder?
Har en ca 1 1/2 gammal S5. Jag tycker det verkar som man kan köpa alla tänkbara reservdelar till den roboten.

Finns det dom som byter dammsugare bara för bytandes skull?

Hur länge håller en robot? min har städat i 470timmar och 26k m2

Min S5 har kört i 395 timmar och städat 17k m2. Som jag skrev tidigare i tråden behövde jag byta en motor som kostade 150kr annars har det fungerat fint.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Jag tycker Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI är en intressantare robotdammsugare precis som även S6 MaxV är.
Däremot tycker jag att dom tar bra betalt för tillbehöret Ecovacs tömningsstation.

Permalänk
Medlem

Jag är super nöjd med vår S5 Max, med två småbarn i en lägenhet på ca 80kvm fick vi tidigare dammsuga ca 2-3 dagligen, nu dammsuger vi två gånger i veckan, S5an sköter jobbet galant. Det bästa är att den kommer åt precis överallt, under sängen, soffan, skåp m.m. där man inte alltid kom åt med en vanlig dammsugare! Även moppningen fungerar över min förväntan väldigt skönt att komma hem och se att golven skiner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Jag själv har en flaska blandad med grönsåpa och vatten som jag duschar på golvet lite lätt innan dammsugaren ska moppa golvet vilket fungerar väldigt bra. Kör med S5 max och är väldigt nöjd men väldigt intresserad av S6 max med AI inlärning. Får se vad S7 max har att erbjuda i framtiden.

Har S6 Maxv men då du kan koppla upp mot dammsugaren även när du inte är hemma så känns det sådär att det sitter en kamera som filmar allt. Övrigt så är jag helnöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Edit såg nu att det var hjulet.

Vad var det som gick sönder?
Har en ca 1 1/2 gammal S5. Jag tycker det verkar som man kan köpa alla tänkbara reservdelar till den roboten.

Finns det dom som byter dammsugare bara för bytandes skull?

Hur länge håller en robot? min har städat i 470timmar och 26k m2

S5 här med 892h. Funkar fortfarande bra. Har behövt rengöra den en gång samt smörja framhjulet. Även demonterat laser och ruckat lite.

Familjens lilla hjälte. Klarar vårt hus på 170kvm i ett svep, kör kanske 120 av dem.

Jag kommer att uppgradera till S7

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

S5 här med 892h. Funkar fortfarande bra. Har behövt rengöra den en gång samt smörja framhjulet. Även demonterat laser och ruckat lite.

Familjens lilla hjälte. Klarar vårt hus på 170kvm i ett svep, kör kanske 120 av dem.

Jag kommer att uppgradera till S7

Ok får man fråga varför ni tänker "uppgradera".
är det en till eller ska nu byta ut den gamla pga nån orsak?

Tycker också robotdammsugaren är en hjälte. Man behöver inte dammsuga hela manuellt var och varannan dag som det var tidigare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc