Permalänk

RAM Latency. Behöver hjälp..

Är fullständigt kass på att felsöka så jag behöver lite hjälp här.

Körde en UserBenchmark och fick detta resultat:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/41195388

Min fråga är gällande ram-minnet. På Latency får jag 58% och 69.2 nano-sec. Är det bra/ok eller är det något som kan vara knasigt här? Och isåfall, hur förbättrar jag det? XMP är aktiverat. Är det något annat som ser konstigt ut?
Jag upplever ofta i spel att jag har ett litet fryslagg och undrar om detta kan vara en anledning till detta. UserBenchmark kanske inte är det bästa att mäta med, finns det något bättre?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoliciouz:

Är fullständigt kass på att felsöka så jag behöver lite hjälp här.

Körde en UserBenchmark och fick detta resultat:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/41195388

Min fråga är gällande ram-minnet. På Latency får jag 58% och 69.2 nano-sec. Är det bra/ok eller är det något som kan vara knasigt här? Och isåfall, hur förbättrar jag det? XMP är aktiverat. Är det något annat som ser konstigt ut?
Jag upplever ofta i spel att jag har ett litet fryslagg och undrar om detta kan vara en anledning till detta. UserBenchmark kanske inte är det bästa att mäta med, finns det något bättre?

AMD Ryzen har sämre latenser än Intels dito på minnena.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

AMD Ryzen har sämre latenser än Intels dito på minnena.

Men det är inget som borde påverka gameplay?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X - Asus TUF RTX 3080 OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av discoliciouz:

Men det är inget som borde påverka gameplay?

Inte så att det är märkbart för dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@discoliciouz jag körde testet snabbt själv. Aldrig testat Userbenchmark. Men för att jämnföra mot dina ram-minnen så fick jag 59,2gb/s i multi, 36,2gb/s i singel, och 50.4ns. Då kör jag 3733mhz CL14.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt fryslagg beror inte på latenser hos minnena.
Jag har en liknande rigg som du med 3800x, x570 moderkort och rtx3080. Jag får ibland spikar på 1-2 sekunder i vissa spel. Oftast i samband med att jag påbörjar en ny match eller liknande. Är det vad du upplever eller är det något annat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ditt fryslagg beror inte på latenser hos minnena.
Jag har en liknande rigg som du med 3800x, x570 moderkort och rtx3080. Jag får ibland spikar på 1-2 sekunder i vissa spel. Oftast i samband med att jag påbörjar en ny match eller liknande. Är det vad du upplever eller är det något annat?

Ja och nej. I Apex är det värre i början men deras servrar är ju fruktansvärt dåliga så det beror väl mer på det. Jag tycker mer att spelen flyter dåligt bitvis. Ibland som små fryslagg och ibland som droppande frames. Svårt att förklara.. I snabba rörelser och moment så känns det som att bildrutorna inte hänger med, då med fryslagg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

@discoliciouz jag körde testet snabbt själv. Aldrig testat Userbenchmark. Men för att jämnföra mot dina ram-minnen så fick jag 59,2gb/s i multi, 36,2gb/s i singel, och 50.4ns. Då kör jag 3733mhz CL14.
https://i.imgur.com/Ib8ITTM.jpg

Om jag ska försöka tolka tidigare kommentar så borde det bero på att du har en annan (bättre) CPU.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av discoliciouz:

Ja och nej. I Apex är det värre i början men deras servrar är ju fruktansvärt dåliga så det beror väl mer på det. Jag tycker mer att spelen flyter dåligt bitvis. Ibland som små fryslagg och ibland som droppande frames. Svårt att förklara.. I snabba rörelser och moment så känns det som att bildrutorna inte hänger med, då med fryslagg.

Jag skulle inte benämna det du beskriver som fryslagg.
Kör ett memtest. Får du inga konstigheter på det så tycker jag du ska fortsätta felsöka GPU'n eller i andra hand CPU och kommunikationen mellan CPU och GPU.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag skulle inte benämna det du beskriver som fryslagg.
Kör ett memtest. Får du inga konstigheter på det så tycker jag du ska fortsätta felsöka GPU'n eller i andra hand CPU och kommunikationen mellan CPU och GPU.

Tack! Några tips på felsökning av det andra du nämner?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av discoliciouz:

Tack! Några tips på felsökning av det andra du nämner?

Man kan ju börja med att logga med tex Afterburner vad som egentligen händer på CPU och GPU när lagget uppstår.

Visa signatur