3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av b-fire:

Någon som har detta kort och kan rekommendera det?
Eller ska man titta efter något annat?
Kan inte hitta så mycket om det på nätet.

Jag har ett men har inte testat det ännu.
Tycker själv att det känns lite väl lite med 1x8pin för strömförsörjningen men det kanske fungerar fint ändå.

Kan testa i eftermiddag och se hur det är i temps/ljud och så.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag har ett men har inte testat det ännu.
Tycker själv att det känns lite väl lite med 1x8pin för strömförsörjningen men det kanske fungerar fint ändå.

Kan testa i eftermiddag och se hur det är i temps/ljud och så.

Founders har 1x8 pin (1x8 pin -> 12 pin) så det borde nog fungera utan större problem.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Någon som har detta kort och kan rekommendera det?
Eller ska man titta efter något annat?
Kan inte hitta så mycket om det på nätet.

Kollade runt om det lite igår. Verkar vara ett dotterföretag av Palit som gör märket. Ungefär på samma dätt Gainward är ägd av Palit. Borde då inte vara något problem med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Founders har 1x8 pin (1x8 pin -> 12 pin) så det borde nog fungera utan större problem.

Jag är då för dåligt insatt i vad som krävs... är väl bekvämt med endast 1x8-pin om det räcker, men jag trodde i princip alla i RTX 3000 serien hade 2x8-pin eller 1x8-pin + 1x6-pin.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Jag är då för dåligt insatt i vad som krävs... är väl bekvämt med endast 1x8-pin om det räcker, men jag trodde i princip alla i RTX 3000 serien hade 2x8-pin eller 1x8-pin + 1x6-pin.

En 8 pin är certifierade för ca 150w, medans ditt pcie slot kan skicka över ytterligare 75w. Du hamnar då på 225w på 3070:t. KFA2 3070:n har en pdt på 220w, så rent tekniskt är det på gränsen och bör ej klara av stark överklockning osv. Däremot kan du skicka mer än 150w genom en 8pin, lite beroende på kvalitėn av din PSU. Bör inte vara några problem alls, om inte du tänkt överklocka något enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mans12364:

Finns 3070 i en del olika lagershop för https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

8000 sek

Jönköping, Kalmar, Linköping, Veddesta samt Västerås

Tack för tipset. Knep ett kort i Jönköping, efterkom NoN fortfarande inte skickat mitt 3060 som jag beställde i tisdags.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mans12364:

En 8 pin är certifierade för ca 150w, medans ditt pcie slot kan skicka över ytterligare 75w. Du hamnar då på 225w på 3070:t. KFA2 3070:n har en pdt på 220w, så rent tekniskt är det på gränsen och bör ej klara av stark överklockning osv. Däremot kan du skicka mer än 150w genom en 8pin, lite beroende på kvalitėn av din PSU. Bör inte vara några problem alls, om inte du tänkt överklocka något enormt.

Mig veterligen finns det inget i PSU som begränsar strömmen/effekten ut på en given utgång. Försöker du dra 500W ur en PCIe-kabel så går det förmodligen utmärkt. Det som specificeras som 150W handlar om att kabel och kontakter inte tål mer innan det blir problem med värmeutveckling.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Mig veterligen finns det inget i PSU som begränsar strömmen/effekten ut på en given utgång. Försöker du dra 500W ur en PCIe-kabel så går det förmodligen utmärkt. Det som specificeras som 150W handlar om att kabel och kontakter inte tål mer innan det blir problem med värmeutveckling.

Juste! Så är det ju såklart! 150+- litegrann beroende på kvalité på kabeln inte PSU 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mans12364:

En 8 pin är certifierade för ca 150w, medans ditt pcie slot kan skicka över ytterligare 75w. Du hamnar då på 225w på 3070:t. KFA2 3070:n har en pdt på 220w, så rent tekniskt är det på gränsen och bör ej klara av stark överklockning osv. Däremot kan du skicka mer än 150w genom en 8pin, lite beroende på kvalitėn av din PSU. Bör inte vara några problem alls, om inte du tänkt överklocka något enormt.

Exakt.

ATX är en mycket gammal standard och vad som är angett gäller väl för en kabel av den allra minsta storleken som tillåts för standarden. Jag kan tänka mig att en ingenjör någonstans kan redovisa exakt hur mycket ström/spänning/wtf som kan gå igenom en kabel av en viss storlek innan några konstigheter uppstår.

Innan jag blev varskodd om dessa uppenbara livsfarligheter så har jag kört både 1080 Ti och 2080 Ti på max powerlimit och OC på gränsen till krasch timme efter timme på en kabel ur PSU.

Edit:

jag googlade snabbt på "how old is ATX standard" och fick till svar 1995 samt denna bild:

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Innan jag blev varskodd om dessa uppenbara livsfarligheter så har jag kört både 1080 Ti och 2080 Ti på max powerlimit och OC på gränsen till krasch timme efter timme på en kabel ur PSU.

Jag körde i åratal inte bara en utan två st 7970 på varsin splitterkabel. Korten drog ju långt över 200W var, ett jävla mirakel att fanskapet inte tog fyr.

Kör fortfarande vidare på samma RM850 som jag haft snart ett decennium men nu med lite mer sansad belastning.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Annonsering i forumet är förbjudet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av b-fire:

Någon som har detta kort och kan rekommendera det?
Eller ska man titta efter något annat?
Kan inte hitta så mycket om det på nätet.

Skrivet av Daemon:

Jag har ett men har inte testat det ännu.
Tycker själv att det känns lite väl lite med 1x8pin för strömförsörjningen men det kanske fungerar fint ändå.

Kan testa i eftermiddag och se hur det är i temps/ljud och så.

Jobb och lite annat kom emellan men har testat det lite nu, verkar helt ok hittills.
Har inte lastat kortet stenhårt men provat ställa upp fläktarna lite och så, tycker det låter helt ok hela vägen upp till typ 60% på fläktarna, inga missljud eller dylikt.
Var ju lite skeptisk till strömmen själv men verkar fungera bra (givetvis) och som Kesse2 nämnde har även Nvidias egna FE bara 1*8-pin till 1*12-pin, jag trodde att det var som på 3080 FE med 2*8pin. Känns fortfarande lite onödigt att inte följa med strömmen om inte annat men ajja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Känns ju som evigheter sedan man såg 3060 Ti ute?

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt att gå från ett 1080gtx till ett 3060rtx oc?
Eller ska man vänta tills hösten och hoppas på bra tillgänglighet och bra priser på ett 3070 vid bf6 släpp?
Spelar i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Frågan är om det är värt att gå från ett 1080gtx till ett 3060rtx oc?
Eller ska man vänta tills hösten och hoppas på bra tillgänglighet och bra priser på ett 3070 vid bf6 släpp?
Spelar i 1440p.

Ska själv uppgradera.
Jag skulle inte lagt pengarna på ett 3060.
Även om du skulle hitta ett för 5K.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Frågan är om det är värt att gå från ett 1080gtx till ett 3060rtx oc?
Eller ska man vänta tills hösten och hoppas på bra tillgänglighet och bra priser på ett 3070 vid bf6 släpp?
Spelar i 1440p.

Knappt märkbar skillnad helt ärligt. Min personliga tumregel för uppgradering är att det ska ge minst 50% bättre prestanda annars är skillnaden för liten för att ge ett märkbart lyft. O andra sidan, hittar du en bra deal för ett 3060 (dvs inte mer än 5000) så kan det var värt att byta. Du får ju ganska lätt 4k för ett 1080 om du säljer vidare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ska själv uppgradera.
Jag skulle inte lagt pengarna på ett 3060.
Även om du skulle hitta ett för 5K.

Är mer inne på att invänta ett 3070 till hösten... blir nog så...
Precis råkat komma över en ps5a med... och dagen efter jag köpte det pajjade diskmaskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Knappt märkbar skillnad helt ärligt. Min personliga tumregel för uppgradering är att det ska ge minst 50% bättre prestanda annars är skillnaden för liten för att ge ett märkbart lyft. O andra sidan, hittar du en bra deal för ett 3060 (dvs inte mer än 5000) så kan det var värt att byta. Du får ju ganska lätt 4k för ett 1080 om du säljer vidare.

Tack för input... blir att vänta in ett 3070 tills hösten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanderzzon:

Känns ju som evigheter sedan man såg 3060 Ti ute?

Fanns i lager på Webhallen imorse, 3060ti rog strix för 7490:-

Permalänk
Medlem

Är i Kalmar och ska gå en 4 dagars kurs just nu. Kollade igår kväll lite på netonnet och hittade där ett KFA2 3070 kort som jag paxxade. Var precis och hämtade ut det.
Att jag precis är här på kurs och lyckades paxxa kortet så måste det finnas nån mening med det. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Frågan är om det är värt att gå från ett 1080gtx till ett 3060rtx oc?
Eller ska man vänta tills hösten och hoppas på bra tillgänglighet och bra priser på ett 3070 vid bf6 släpp?
Spelar i 1440p.

Jag gick precis från ett gtx 1080 till RTX 3070.
3060/3060ti var inte värt att uppgradera till, och planen var att gå till en RTX 3080. Men ångrar absolut inte det!
Kör i 3440x1440 så det vart underbart! och för du ett rtx 3070 nu för runt 8 k, och säljer din 1080, så blir det inte så farligt.
Tänk på att när 3070 och 3080 finns inne i lager om typ ett år för vanliga priser så är inte ditt gamla gtx 1080 värt mer än en tusenlapp..
Så dom pengarna du tjänar på att köpa ett nytt rtx kort lite billigare förlorar du nog på värdet på din gamla 1080..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag gick precis från ett gtx 1080 till RTX 3070.
3060/3060ti var inte värt att uppgradera till, och planen var att gå till en RTX 3080. Men ångrar absolut inte det!
Kör i 3440x1440 så det vart underbart! och för du ett rtx 3070 nu för runt 8 k, och säljer din 1080, så blir det inte så farligt.
Tänk på att när 3070 och 3080 finns inne i lager om typ ett år för vanliga priser så är inte ditt gamla gtx 1080 värt mer än en tusenlapp..
Så dom pengarna du tjänar på att köpa ett nytt rtx kort lite billigare förlorar du nog på värdet på din gamla 1080..

Väldigt god poäng @Archain har.

Priserna är ju galna nu, men det är ju både på ny och gammal hårdvara. Så äger du redan ett grafikkort idag och vill uppgradera så är ju inte hoppet lika stort då även du fått en värdeökning.

Som bostadsmarknaden, svårare att vara förstagångsköpare.

Permalänk
Medlem

Inkommande 6999kr för ett Asus RTX 3060 TUF på Proshop... När är taket nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag gick precis från ett gtx 1080 till RTX 3070.
3060/3060ti var inte värt att uppgradera till, och planen var att gå till en RTX 3080. Men ångrar absolut inte det!
Kör i 3440x1440 så det vart underbart! och för du ett rtx 3070 nu för runt 8 k, och säljer din 1080, så blir det inte så farligt.
Tänk på att när 3070 och 3080 finns inne i lager om typ ett år för vanliga priser så är inte ditt gamla gtx 1080 värt mer än en tusenlapp..
Så dom pengarna du tjänar på att köpa ett nytt rtx kort lite billigare förlorar du nog på värdet på din gamla 1080..

Ok... men kommer inte sälja mitt 1080... blir att den får ersätta grabbens 1060 vid köp av 3070.
Vilka spel kör du? pubg, bf?

Permalänk
Medlem

Enkel matekamtik.
Köper ett nytt rtx 3070 för 8000kr och säljer ditt gamla GTX 1080 för 3000kr(räknar lite lågt med flit)
Den kostnaden för ett nytt RTX 3070 för dig som känns i plånboken blir ca 5k
Men då har du ett rtx 3070 inom nån vecka och kan njuta av att köra allt på ultra

Kommer vara långvarig komponentbrist verkar det som, och enda som skulle göra så marknaden på gpu blir vanlig är om kryptovalutor kraschar.
Så säg att du får köpa en rtx 3070 för 6000kr om 6-12 månader, men du får bara en tusenlapp för din gamla gtx 1080.
Blir 5000kr i totalkostnad igen, men du har en väntetid på 6-12 månader..

Så du tjänar nog absolut inget, och kan till och med förlora pengar om du väntar

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ok... men kommer inte sälja mitt 1080... blir att den får ersätta grabbens 1060 vid köp av 3070.
Vilka spel kör du? pubg, bf?

Gjorde samma sak här.
Grabben gick från ett gtx 960 till 1080. 10 bast och vart reportad 4 gånger för aimbot första kvällen för att han fick så mycket bättre flyt på fortnight.

Bf5 med nya rtx 3070 vart underbar i 3440x1440p med allt på ultra Samma sak med anno 1800 mm. Så jag är nöjd och grabben är sjukt nöjd med!
Outriders demot vart sjukt snyggt med!(allt på ultra)

Sedan så en 1080 presterar ändå lika bra/bättre än ett rtx 3060 så grabben din får ju en bra uppgradering med.
Ska uppgradera grabbens senare till min 3070, när jag får tag på 3080 Kör samma sak du

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Inkommande 6999kr för ett Asus RTX 3060 TUF på Proshop... När är taket nått?

Det är pga av förra veckans drivrutinsläcka som möjliggör mining på 3060, ger just nu 80-85% av prestandan som 3060ti/3070 ger.

Tycker mig sett att priserna på Tradera tagit ett litet skutt senaste dagarna/veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag gick precis från ett gtx 1080 till RTX 3070.
3060/3060ti var inte värt att uppgradera till, och planen var att gå till en RTX 3080. Men ångrar absolut inte det!
Kör i 3440x1440 så det vart underbart! och för du ett rtx 3070 nu för runt 8 k, och säljer din 1080, så blir det inte så farligt.
Tänk på att när 3070 och 3080 finns inne i lager om typ ett år för vanliga priser så är inte ditt gamla gtx 1080 värt mer än en tusenlapp..
Så dom pengarna du tjänar på att köpa ett nytt rtx kort lite billigare förlorar du nog på värdet på din gamla 1080..

Man kan ju hoppas i alla fall...

Permalänk
Medlem

@leffeboi chattade precis med webhallen och mitt Asus 3060 ti var på väg till butik så verkar som det vart tajt då eftersom vi hade samma beställningstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

@leffeboi chattade precis med webhallen och mitt Asus 3060 ti var på väg till butik så verkar som det vart tajt då eftersom vi hade samma beställningstid

Näää det va som fan. Chattade precis också med dom och de sa "inget tilldelat exemplar".

Vilken tur du har! Grattis