Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av D3str0yer:

Jag trodde inte att det fanns sådana hörlurar i det prissegmentet

*Musikaliska
*Lätt att driva
*Suverän komfort

Ska ta mig en rejäl funderare, det finns B-stock för ca 27k hos en distrubitör i Tyskland också, istället för dom 32k som den Svenska distributören kräver.

Ett par Empyrean i färgen Jet Black hade varit något...

https://headphonecompany.com/en/product/meze-empyrean-over-ea...

Jag har nog hittills aldrig övervägt lurar i den prislappen, även om jag har ägt AKG K1000 och några ganska fina Stax-varianter. När det gäller högtalare ser jag lite mer koppling till bättre ljudtryck med fortsatt bra ljudkvalitet, men det skulle vara intressant att testa så pass fina lurar och se hur mycket "bättre" de är.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Här har du ljuddemo mellan HD58X (580) HD6XX (650) och HD600

https://www.youtube.com/watch?v=4eVUw2MdhHk

HD600 kommer in lite senare i videon. Såklart är det inte exakt men så nära man kan komma utan att lyssna på dom själv.

Är personligen rätt känslig mot skarpt och påträngande ljud men blir aldrig lyssningstrött av mina HD650. Lyssnar på en del skränig musik till och från.

Ja, av alla så gillade jag nog HD 600 mest i den där videon, speciellt då det kom till sången, av det jag kunde höra kändes de minst vassa men klarare. Snackar vi thrash-skränig eller åt punkhållet?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har nog hittills aldrig övervägt lurar i den prislappen, även om jag har ägt AKG K1000 och några ganska fina Stax-varianter. När det gäller högtalare ser jag lite mer koppling till bättre ljudtryck med fortsatt bra ljudkvalitet, men det skulle vara intressant att testa så pass fina lurar och se hur mycket "bättre" de är.

Jaa, jag överväger faktiskt att beställa ett par Empyrean, bara så att man slipper leta efter nya hörlurar under säkert en minst 10 år, förmodligen mycket längre. Jag är även väldigt kräsen när det kommer till komfort, det finns dom som säger att det är världens mest bekväma hörlurar.

Beskrivningen av dom är i alla fall spot-on på det jag letar efter.

En annan fördel är Meze kan serva varenda del på hörluren, ifall något skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, av alla så gillade jag nog HD 600 mest i den där videon, speciellt då det kom till sången, av det jag kunde höra kändes de minst vassa men klarare. Snackar vi thrash-skränig eller åt punkhållet?

Ja den låten han körde med var riktigt hissig. Om du lyssnar på "original recording" så är den ju vass även där. Eller kanske bara är för mig med HD650? Iallafall så upplever jag aldrig mina HD650 vassa, och det är det jag gillar med dom. Man kan lyssna på taskigt mastrad musik utan att öronen blöder, men samtidigt betyder det ju att dom är lite dova i ljudet.

HD600 är ju i princip HD650 fast ljusare, intressant att du upplevde dom mindre vassa. Men som sagt låten han körde där var riktigt dålig.

Med skränig menar jag väl nånting sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=TO5m0rPOmg8

Eller kanske det här: https://www.youtube.com/watch?v=PSWejov-pss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ja den låten han körde med var riktigt hissig. Om du lyssnar på "original recording" så är den ju vass även där. Eller kanske bara är för mig med HD650? Iallafall så upplever jag aldrig mina HD650 vassa, och det är det jag gillar med dom. Man kan lyssna på taskigt mastrad musik utan att öronen blöder, men samtidigt betyder det ju att dom är lite dova i ljudet.

HD600 är ju i princip HD650 fast ljusare, intressant att du upplevde dom mindre vassa. Men som sagt låten han körde där var riktigt dålig.

Med skränig menar jag väl nånting sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=TO5m0rPOmg8

Eller kanske det här: https://www.youtube.com/watch?v=PSWejov-pss

Ja, jag susar gärna runt på Tidal eller Deezer och lyssnar på ett death metal band och ramlar in på något litet band med dåligt mastrade gitarrer och cymbaler som låter som krossad glas men aldrig så mina Sundaras skär sig, förutom i vänsterörat där högfrekventa ljud distar hörseln, men det kommer jag aldrig från. De enda av de där lurarna jag kände det på var HD 58X-modellen i den första låten! Hade varit riktigt intressant att testa dom allihopa på riktigt! Ett av de kraven jag har är att kunna höra saxsolot i den här låten utan att det sprakar i örat.

Däremot av vad jag hört så lutar det mot 650, speciellt då många jag hört talar väldigt gott om dom för just death metal och liknande just p.g.a man hör hela bandet utan det vassa. Som sagt har jag en Schiit stack men vet inte hur de spelar med 600/650/660 S men...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

HD 650 är inte vasst alls, tvärt om, det är mera "relaxed" som det heter, vilket innebär att treble är lite tillbakadraget vilket kan också vara en nackdel men också en fördel vilket gör att man kan lyssna mycket längre stunder. Jag har själv 650 och de är inte vassa alls.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, jag susar gärna runt på Tidal eller Deezer och lyssnar på ett death metal band och ramlar in på något litet band med dåligt mastrade gitarrer och cymbaler som låter som krossad glas men aldrig så mina Sundaras skär sig, förutom i vänsterörat där högfrekventa ljud distar hörseln, men det kommer jag aldrig från. De enda av de där lurarna jag kände det på var HD 58X-modellen i den första låten! Hade varit riktigt intressant att testa dom allihopa på riktigt! Ett av de kraven jag har är att kunna höra saxsolot i den här låten utan att det sprakar i örat.

Däremot av vad jag hört så lutar det mot 650, speciellt då många jag hört talar väldigt gott om dom för just death metal och liknande just p.g.a man hör hela bandet utan det vassa. Som sagt har jag en Schiit stack men vet inte hur de spelar med 600/650/660 S men...

Mina tips för hörlurar som är snälla mot öronen är X2 och HD650/HD6xx. Testat HD650 mot HD600 flera gånger och HD600 har lite mer bett i diskanten tycker jag. X3 är av det jag läst/hört helt annorlunda jämfört med X2, där X3 har mycket mer påträngande diskant a'la Beyer.

Sundara planars vs HD600/HD650/6xx, X2 så tror jag du kommer tappa hastighet. Toner och anslag kommer inte kännas lika rappa jämfört med Hifiman. Så upplever jag mina Hifimans iaf, men jag har inte Sundara för direkt jämförelse. Vad som låter bäst är upp till lyssnaren och musikval förstås

Även första Nighthawk var mild och avrubbad.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

Slog till och köpte ett par Bose QuietComfort 35 II och gällande värme runt öronen så är de stor skillnad jämfört mot Sony WH-1000XM3 och Sony WH-1000XM4.

Efter ca 20 min med Sony WH-1000XM3 så blev jag blöt runt öronen och de är rent jobbigt, lämnade tillbaka dom då jag köpt dom i fjol och har länge våndats över vad jag ska köpa, vill verkligen ha ett par lurar som tar bort oljud runt omkring.
Har tittat på dom nyare Bose 700 men efter att jag har läst massor av tester och på olika forum så verkar de vara mer bekymmer med dom så jag köpte 35 II och igår kväll hade jag på mig dom i 3 timmar utan att svettas de minsta runt öronen, membranen och tyget som sitter runt känns mer premium en Sony som känns plastigt på nått sätt mot örat och de känns mera som om man har en tjock mössa på sig över öronen, hur som helst är jag nöjd, ljudmässigt var nog Sony bättre men de spelar liksom ingen roll om man börjar bli toksvettig runt öronen efter 20 minuter och dom känns klumpigare och tyngre.

Permalänk
Medlem

Tjena, är ute och letar i hörlursdjungeln efter en setup att ha framför datorn när jag spelar / jobbar. Lyssnar nästan alltid på musik även när jag spelar så det är prioriterat framför "gamingljud". Det jag eftersöker är en stabil trådad allroundcombo med dac+amp+headset+mic (micen behöver verkligen inte vara nån toppkvalite) och har tänkt mig en budget runt kanske 8k men kan sträcka mig.

Har ögonen på en del saker redan men är ingen expert på ljud så någon kanske kan hjälpa mig

Permalänk
Fyndjägare

LCD-X för 9500kr. Pris kan diskuteras.
Inte mina för jag har inga

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Audeze LCD-X med Aftermarket Pads https://www.blocket.se/vi/95804254.htm

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har just köpt ett par ca fem år använda AKG K701, gav 650 kr på Hifitorget- alltså ca halva nypriset.

Någon här som har dessa eller K702, som har gjort den populära basmodden, som innebär att dra bort de små tejpduttarna på baksidan av elementen?

Minns att jag gjort detta på K702:or för många år sedan, med gott resultat!

Har även planerat att ta bort skumgummiskivorna mellan elementen och dynorna. OCH det viktigaste av allt - den i mina ögon största designmissen med dessa lurar; då de har single-kabel på endast vänster sida, så använder man sig av de två metallstängerna i bygeln, för att leda signalen till höger sida. Detta är bedrövligt anser jag, då jag inte kan se annat än att dessa är av stål! Så det blir att ta fram lödkolven, och montera två tunna OFC-kablar istället.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wastaah:

Tjena, är ute och letar i hörlursdjungeln efter en setup att ha framför datorn när jag spelar / jobbar. Lyssnar nästan alltid på musik även när jag spelar så det är prioriterat framför "gamingljud". Det jag eftersöker är en stabil trådad allroundcombo med dac+amp+headset+mic (micen behöver verkligen inte vara nån toppkvalite) och har tänkt mig en budget runt kanske 8k men kan sträcka mig.

Har ögonen på en del saker redan men är ingen expert på ljud så någon kanske kan hjälpa mig

Tja,
Öppen eller sluten hörlur?
Musiksmak?
Vad prioriterar du ljudmässigt, förklara lite hur vill du att de ska låta? Bas (kvalitet/kvantitet), mellanregister, diskant, soundstage, viktigt med positionering etc. Ex "jag vill ha en snabbb, tight bas samt bra driv i elgitarrer för jag lyssnar mycket på...."
Det går inte få allt i en enda hörlur, vissa hörlurar är bättre på klassiskt och andra är grymma med EDM

Så blir det lättare komma med förslag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

En till bra 2h stream gällande synergi. Tycker den var intressant och det finns lite tips på bra kombinationer, och vad som inte fungerar så bra ihop.

Blir ju mer och mer sugen på att löda ihop en Bottlehead Crack + Speedball till mina HD6xx.

Headphones DACs Amplifiers Building Synergy

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

En till bra 2h stream gällande synergi. Tycker den var intressant och det finns lite tips på bra kombinationer, och vad som inte fungerar så bra ihop.

Blir ju mer och mer sugen på att löda ihop en Bottlehead Crack + Speedball till mina HD6xx.

Headphones DACs Amplifiers Building Synergy
https://youtu.be/1TO8rhzzJ0o

Hmmm, ja, på något utländskt forum (www.head-fi.org tror jag) stötte jag på en fullständigt lyrisk Bottlehead Crack + Speedball ägare, hade en dialog med honom.

Kanske går att köpa härifrån?
https://www.etsy.com/listing/637203925/bottlehead-crack-11-ot...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Hmmm, ja, på något utländskt forum (www.head-fi.org tror jag) stötte jag på en fullständig lyrisk Bottlehead Crack + Speedball ägare, hade en dialog med honom.

Kanske går att köpa härifrån?
https://www.etsy.com/listing/637203925/bottlehead-crack-11-ot...

Det är väl 3600kr enbart för byggkostnaden? Sen ytterligare 430$ + frakt och moms på importen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Det är väl 3600kr enbart för byggkostnaden? Sen ytterligare 430$ + frakt och moms på importen.

Hmmm, du får löda istället. Men det var kul att du nämnde just Bottlehead Crack + Speedball, har också varit lite nyfiken på den.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Hmmm, du får löda istället. Men det var kul att du nämnde just Bottlehead Crack + Speedball, har också varit lite nyfiken på den.

Verkar vara lätta lödningar av det jag sett så bör vara lugnt. Löder en del kablar så. Men har lite andra lödprojekt just nu, detta får vänta hehe.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Tja,
Öppen eller sluten hörlur?
Musiksmak?
Vad prioriterar du ljudmässigt, förklara lite hur vill du att de ska låta? Bas (kvalitet/kvantitet), mellanregister, diskant, soundstage, viktigt med positionering etc. Ex "jag vill ha en snabbb, tight bas samt bra driv i elgitarrer för jag lyssnar mycket på...."
Det går inte få allt i en enda hörlur, vissa hörlurar är bättre på klassiskt och andra är grymma med EDM

Så blir det lättare komma med förslag.

Tjena, slutna lurar är att föredra eller lurar som iaf inte läcker för mycket.
Musikmässigt lyssnar jag på en del varierad edm, techno, house & rock, så lurar som har i bas och mellanregister är nice men gillar inte när basen tar över för mycket samt så gillar jag när de går att använda länge utan att bli trött i huvudet. Ljudeffekter som 3d ljud och allt vad det kallas är jag ofta inte mycket för utan gillar ljudet mer rent eller hur man ska säga. Har kollat runt lite och skulle nog kunna sträcka mig upp på en 10-12k, men det svåraste tycker jag är att hitta nån rimlig dac / amp kombination för bra pris och samtidigt få till det med lurarna med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Tjena, slutna lurar är att föredra eller lurar som iaf inte läcker för mycket.
Musikmässigt lyssnar jag på en del varierad edm, techno, house & rock, så lurar som har i bas och mellanregister är nice men gillar inte när basen tar över för mycket samt så gillar jag när de går att använda länge utan att bli trött i huvudet. Ljudeffekter som 3d ljud och allt vad det kallas är jag ofta inte mycket för utan gillar ljudet mer rent eller hur man ska säga. Har kollat runt lite och skulle nog kunna sträcka mig upp på en 10-12k, men det svåraste tycker jag är att hitta nån rimlig dac / amp kombination för bra pris och samtidigt få till det med lurarna med

Lyssnar på ungefär samma som dig och har haft ett par focal celestee i en dryg månads tid nu tillsammans med en hip dac (för portabilitetens skull) och jag är överlyckligt förtjust i dom. Se nån youtubevideo för mer precisa intryck

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wastaah:

Tjena, slutna lurar är att föredra eller lurar som iaf inte läcker för mycket.
Musikmässigt lyssnar jag på en del varierad edm, techno, house & rock, så lurar som har i bas och mellanregister är nice men gillar inte när basen tar över för mycket samt så gillar jag när de går att använda länge utan att bli trött i huvudet. Ljudeffekter som 3d ljud och allt vad det kallas är jag ofta inte mycket för utan gillar ljudet mer rent eller hur man ska säga. Har kollat runt lite och skulle nog kunna sträcka mig upp på en 10-12k, men det svåraste tycker jag är att hitta nån rimlig dac / amp kombination för bra pris och samtidigt få till det med lurarna med

Alt 1.
Denon AH-D5200 - 4700kr - Reas ibland för lägre på Amazon har gått för 379€
Dessa har jag hört och de kan passa dig, om du inte tycker basen blir för mycket. Går att provlyssna på Klubben, förhoppningsvis prismatchar dom.
https://www.amazon.se/Denon-AHD5200EM-Premium-Over-Ear-H%C3%B...

Mic ingen aning, enklast är väl någon USB mic. Och sedan en separat DAC/AMP för ljud. Där finns det massor av alternativ, tyvärr rätt dålig utbud i Sverige och inom EU numera. Denon lurarna gillar en clean bra förstärkare med låg utgångsimpedans. Du skulle tom kunna börja med Apples USB DAC för 95kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4975012

Vill du ha en AMP/DAC med micingång så tycker jag nya Schiit Hel 2 kan vara intressant. Men har inte hört den så eventuell synergi med Denon 5200 är oklar. Blir ca 2450kr totalt om du köper från USA
https://www.schiit.com/products/hel-2

Alt 2
Focal Celestee för 12000kr i Sverige eller 999€ från EU.
Apples USB dongel (tills du köper bättre grejer ) eller någon annan 1500-2000kr DAC/AMP + USB mic.
Har ej hört Celestee ännu men den verkar lovande.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Denon AHD5200 är trevliga men Kennerton Magni skåpar ut dem

Komfortmässigt är de lite bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en Topping E30 som jag ska ha som DAC i kombo med en Raspberry PI med Volumio som streamer på min stora anläggning (Har en Marantz PM8006 som helt saknar DAC). Råkade av en händelse se denna tråden idag (som jag inte följt tidigare), och har väl läst de 20 sista sidorna med inlägg nu. Blev sjukt sugen på HIFI lurar nu (dock i 3000-4000 kronorsklassen). Blev lite intresserad av HIFI-man Sundara, men läste sen @muddyvaines inlägg om Tinnitus vilket även jag upplever, och känner att jag också blir "trött i skallen" av för långa pass med lurar. Har ju egentligen inte provlyssnat nåt hittills. Sitter med Arctic 7 till gaming och teams, och ett par Marshall Monitor köpta på nån BF rea för under 1000-lappen för musik i lur, så allt krut har ju lagts på den "vanliga" lyssningen utan lurar. Kollar lite olika sortiment, men vet ju inte ens var jag ska börja. Har kollat på Hembiobutiken, Reference Audio och lite sånna sidor. Nån som har en bra rekommendation på några bra recensionssidor för lurar? Alltid krångligt i början när man får en fix idé.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har precis beställt en Topping E30 som jag ska ha som DAC i kombo med en Raspberry PI med Volumio som streamer på min stora anläggning (Har en Marantz PM8006 som helt saknar DAC). Råkade av en händelse se denna tråden idag (som jag inte följt tidigare), och har väl läst de 20 sista sidorna med inlägg nu. Blev sjukt sugen på HIFI lurar nu (dock i 3000-4000 kronorsklassen). Blev lite intresserad av HIFI-man Sundara, men läste sen @muddyvaines inlägg om Tinnitus vilket även jag upplever, och känner att jag också blir "trött i skallen" av för långa pass med lurar. Har ju egentligen inte provlyssnat nåt hittills. Sitter med Arctic 7 till gaming och teams, och ett par Marshall Monitor köpta på nån BF rea för under 1000-lappen för musik i lur, så allt krut har ju lagts på den "vanliga" lyssningen utan lurar. Kollar lite olika sortiment, men vet ju inte ens var jag ska börja. Har kollat på Hembiobutiken, Reference Audio och lite sånna sidor. Nån som har en bra rekommendation på några bra recensionssidor för lurar? Alltid krångligt i början när man får en fix idé.

Jag använder EQ (Equalizer APO). Inte bara för att justera ljudet utan även EQ:a bort dom frekvenser där min tinnitus ligger. Det blir något behagligare efter en sittning. Värt att testa för alla som har tinnitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har precis beställt en Topping E30 som jag ska ha som DAC i kombo med en Raspberry PI med Volumio som streamer på min stora anläggning (Har en Marantz PM8006 som helt saknar DAC). Råkade av en händelse se denna tråden idag (som jag inte följt tidigare), och har väl läst de 20 sista sidorna med inlägg nu. Blev sjukt sugen på HIFI lurar nu (dock i 3000-4000 kronorsklassen). Blev lite intresserad av HIFI-man Sundara, men läste sen @muddyvaines inlägg om Tinnitus vilket även jag upplever, och känner att jag också blir "trött i skallen" av för långa pass med lurar. Har ju egentligen inte provlyssnat nåt hittills. Sitter med Arctic 7 till gaming och teams, och ett par Marshall Monitor köpta på nån BF rea för under 1000-lappen för musik i lur, så allt krut har ju lagts på den "vanliga" lyssningen utan lurar. Kollar lite olika sortiment, men vet ju inte ens var jag ska börja. Har kollat på Hembiobutiken, Reference Audio och lite sånna sidor. Nån som har en bra rekommendation på några bra recensionssidor för lurar? Alltid krångligt i början när man får en fix idé.

Jag har nog också lite lätt tinnitus men Kennerton Magni fungerar för mig.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Jag har nog också lite lätt tinnitus men Kennerton Magni fungerar för mig.

Ja du, Magni och hårdrock, ingen bra combo för öronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har precis beställt en Topping E30 som jag ska ha som DAC i kombo med en Raspberry PI med Volumio som streamer på min stora anläggning (Har en Marantz PM8006 som helt saknar DAC). Råkade av en händelse se denna tråden idag (som jag inte följt tidigare), och har väl läst de 20 sista sidorna med inlägg nu. Blev sjukt sugen på HIFI lurar nu (dock i 3000-4000 kronorsklassen). Blev lite intresserad av HIFI-man Sundara, men läste sen @muddyvaines inlägg om Tinnitus vilket även jag upplever, och känner att jag också blir "trött i skallen" av för långa pass med lurar. Har ju egentligen inte provlyssnat nåt hittills. Sitter med Arctic 7 till gaming och teams, och ett par Marshall Monitor köpta på nån BF rea för under 1000-lappen för musik i lur, så allt krut har ju lagts på den "vanliga" lyssningen utan lurar. Kollar lite olika sortiment, men vet ju inte ens var jag ska börja. Har kollat på Hembiobutiken, Reference Audio och lite sånna sidor. Nån som har en bra rekommendation på några bra recensionssidor för lurar? Alltid krångligt i början när man får en fix idé.

I min egen situation så är det helt beroende på vad jag gör som gör att tröttheten i huvudet kommer. Lyssnar jag mycket på säg 70/80-talsrock eller så kommer det inte alls lika lätt, lyssnar jag däremot mycket på metal eller sådant med mycket cymbaler eller dåligt mastrad death metal så känner jag av det, även efter en hel del skjutspel av någon anledning... Eller så är det kanske för att man håller på att bli gammal. I övrigt så kan jag varmt rekommendera Sundara! Har tweakat lite med Equalizer APO efter Oratory1990s settings och tycker att de är lite lenare för mitt tjutöra! Speciellt vid högre frekvenser.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Har testat synergi med olika hörlurar och Feliks Echo v1. Slutsatsen så här långt är att mer neutrala lurar och Echo spelar bättre ihop än varmare och mörkare lurar med Echo. ZMF Auteur och Echo är en bra matchning, Verite och Echo passar i mitt tycke inte lika bra ihop.

Jag tänker att liknande bör gälla för andra märken också, så jag hoppas att det här inlägget kan vara till hjälp för någon som ev. funderar på att skaffa en Echo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Ja du, Magni och hårdrock, ingen bra combo för öronen.

Möjligt vi missuppfattade varandra.

Själv älskar jag Magni även för hårdrock/stoner/doom/sludge/metal/death metal, jag har slutat söka ljud efter Magni. Tillräckligt bra för mig åtminstone och även om jag sannolikt har lite tinnitus så är det sällan jag störs av det med Magni. Tycker nog de fungerar bra för gaming också även om jag spelar ytterst sporadiskt.

Permalänk
Medlem

finns unika cyberpunk hörlurar?

Permalänk
Inaktiv

Rotade lite i hörlursskåpet.. drog fram Sennheiser Momentum 2 on-ear och Beats Solo2. Jeflar vad roligt de spelar! Iofs har jag inte dem i min Fiio k10 utan lite starkare saker numera. Kan lätt få tinnitus av de kombinationerna.

Sedan så fungerar min Modi2 igen, kopplade in den mot min Asgard. Det fungerar ju igen alltså. 2 Daccar i onödan, nästan.