Permalänk

MSI bios flashback... suger?

Tja!

Har kört bios version 7C84v15 på MSI x570 tomahawk ett tag nu. Ordentligt med buggar (Curve Optimizer funkar ej samt Eco mode är 45w istället för 65w på 5900x).

Nu har jag försökt flasha version: 7C84v161 istället, men inget händer efter 2 timmar? :S

Satte i samma USB minne (FAT32) som jag alltid har använt för bios flashback samt nyaste bioset (omdöpt till MSI.ROM, precis som det ska vara).

När processen börjar, blinkar USB stickan i ett par minuter. Därefter slocknar den och fläktarna fortsätter gå på högvarv.

Är det dags att fimpa efter 2 timmar eller låta den fortsätta? Verkar helskumt.

Permalänk
Medlem

tja - om det är senaste beta BIOS du trycker in, så gjorde min likadant. Bootade om efter 40 minuter o allt var "fine". Beta BIOSen var laddad

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

tja - om det är senaste beta BIOS du trycker in, så gjorde min likadant. Bootade om efter 40 minuter o allt var "fine". Beta BIOSen var laddad

// LZ

Nice, tack för snabbt svar!

Antar att det tar längre tid för mig pga långsamt usb minne (15 år gammal 1gb sticka).

Är det riskfritt att fimpa och prova igen med ett snabbare minne?

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med att flash mitt x570.

Det folk verkar rätt så eniga om är att det är lite känsligt med vilken usb sticka man använder.
Ska vara helst en usb2.0 <8GB stick om möjligt.
Se också till att den är helt rensad bara en ren fat32 partition

Från reddit:

Citat:

This is what is required for the BIOS flashback feature:

1. Create an MSDOS (MBR) partition table - this is probably what you mean by returning to its original state. I believe Windows 10 defaults to a GPT partition table. I can confirm that this will not work with BIOS flashback.
2. Create a single FAT32 partition
3. Rename the BIOS file MSI.ROM and copy it to the USB flash drive.
4. Plug ATX and CPU power cables into motherboard. Don't connect a CPU, GPU, or RAM.
5. Plug flash drive into the designated USB port (see manual, back panel shows a white box around the correct port - it's next to the BIOS flashback button)
6. Turn on the PSU and press the BIOS flashback button. If it works, it'll repeatedly flash red for a few minutes and you'll see activitiy on the USB drive. If it dosen't work, it'll flash red for a few seconds and then turn off (this is what happens with a GPT partition table).

Jag löste det tillslut genom att använda ett sd-kort, som jag hade liggandes, tillsammans med en enkel sd->usb adapter, liknande denna:

Så mitt tips är att börja med att leta efter någon gammal usb2.0 flash drive eller testa med ett sd-kort som jag

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Hade liknande problem med att flash mitt x570.

Det folk verkar rätt så eniga om är att det är lite känsligt med vilken usb sticka man använder.
Ska vara helst en usb2.0 <8GB stick om möjligt.
Se också till att den är helt rensad bara en ren fat32 partition

Från reddit:
Jag löste det tillslut genom att använda ett sd-kort, som jag hade liggandes, tillsammans med en enkel sd->usb adapter, liknande denna:
https://www.shop01media.com/image/cache/data/products/20171122_131949-1200xauto.jpg

Så mitt tips är att börja med att leta efter någon gammal usb2.0 flash drive eller testa med ett sd-kort som jag

Suveränt, tack!

Har precis en sådan micro SD -> USB sticka + gammalt 512mb SD-kort.

Jag antar att det går bra att dra sladden utan att riskera att bricka något? Har gått över 2h nu så tror ej att jag har något val

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Hade liknande problem med att flash mitt x570.

Det folk verkar rätt så eniga om är att det är lite känsligt med vilken usb sticka man använder.
Ska vara helst en usb2.0 <8GB stick om möjligt.
Se också till att den är helt rensad bara en ren fat32 partition

Från reddit:
Jag löste det tillslut genom att använda ett sd-kort, som jag hade liggandes, tillsammans med en enkel sd->usb adapter, liknande denna:
https://www.shop01media.com/image/cache/data/products/20171122_131949-1200xauto.jpg

Så mitt tips är att börja med att leta efter någon gammal usb2.0 flash drive eller testa med ett sd-kort som jag

Kör själv med en usb läsare & SD kort när jag flashar.
Typ en sådan här.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Uppdatering:

Drog strömkabeln (hoppas att jag inte har brickat brädan). Går ej att boota.

Har nu börjat en ny runda med kortläsare + minneskort. Ska låta den vara igång över natten och återkommer imorgon

Permalänk
Medlem

Det är rätt amazing att det ska vara så klurigt och vanskligt att uppdatera bios. Och att det kan ta sådan tid???
Borde gå på någon sekund.

Saknar tiden när det gick att byta bios fysiskt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Uppdatering:

Drog strömkabeln (hoppas att jag inte har brickat brädan). Går ej att boota.

Har nu börjat en ny runda med kortläsare + minneskort. Ska låta den vara igång över natten och återkommer imorgon

Ditt bios kommer att vara corrupt.
Men det är det man har usb flashback till.

Så efter en fullgjord flash så kommer allt fungera igen.

Så länge den blinkar regelbundet så håller den på att flasha, men får du bara 3 snabba blinkningar så är det något fel med din flash drive.
Processen bör inte ta så lång tid, max 15min, men mest troligt 2-5min.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Ditt bios kommer att vara corrupt.
Men det är det man har usb flashback till.

Så efter en fullgjord flash så kommer allt fungera igen.

Så länge den blinkar regelbundet så håller den på att flasha, men får du bara 3 snabba blinkningar så är det något fel med din flash drive.
Processen bör inte ta så lång tid, max 15min, men mest troligt 2-5min.

Funkade klockrent med kortläsare + SD kort!

Tusen tack för tipset! Höll på att bli redigt nojig där ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Funkade klockrent med kortläsare + SD kort!

Tusen tack för tipset! Höll på att bli redigt nojig där ett tag

Där hade du tur, och skicka nu den där gamla 1GB stickan i soptunnan och fixa dig en ny en.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Funkade klockrent med kortläsare + SD kort!

Tusen tack för tipset! Höll på att bli redigt nojig där ett tag

skönt att det löste sig!

För mig så var nya BIOSen flashad, trots att den aldrig "gick i mål". Så jag hade tur

Vad det gäller curve optimiser, så funkar den väl - men jag har inte hittat några inställningar som ger bättre boost än "default" på allting. En del som postar på nätet om att de fått 25000+ på Cinebench R23, de har troligen fått en lyckad körning - vilket jag oxo kan få, men jag vill ha en stabil o användbar dator - inte en maskin som kan spotta ur sig ett bra benchmark värde och sen krascha

Glad påsk!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Flashade nyligt senaste 7C84v161(Beta version) på X570 Tomahawk. Tog just under 5 min. Använde en gammal usb 2.0 sticka på 7gb. Bör dock tilläggas att jag flashade på ett helt tomt nytt kort utan vare sig CPU, ram, diskar etc monterat.

Permalänk

Som nån tidigare sa: det är därför man har USB Flashback.

Är det nåt krav jag har på min dator så är det just USB Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

skönt att det löste sig!

För mig så var nya BIOSen flashad, trots att den aldrig "gick i mål". Så jag hade tur

Vad det gäller curve optimiser, så funkar den väl - men jag har inte hittat några inställningar som ger bättre boost än "default" på allting. En del som postar på nätet om att de fått 25000+ på Cinebench R23, de har troligen fått en lyckad körning - vilket jag oxo kan få, men jag vill ha en stabil o användbar dator - inte en maskin som kan spotta ur sig ett bra benchmark värde och sen krascha

Glad påsk!

mvh Lazze

Kolla den här killens guide om PBO2, och framförallt curve optimizer, tyckte den var riktigt bra.

Precision Boost Overdrive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är rätt amazing att det ska vara så klurigt och vanskligt att uppdatera bios. Och att det kan ta sådan tid???
Borde gå på någon sekund.

Saknar tiden när det gick att byta bios fysiskt

Helt enig. Glad att det löst sig iallafall förresten!

Men frågar är, går det inte alltså att uppdatera på "traditionellt" sätt? Som personen beskriver det verkar personen använda någon funktion/metod som i mina ögon borde användas i nödfall, t.ex. då man saknar kompatibel CPU så att datorn av den anledningen inte kan startas upp. Frågan varför isåfall detta endast borde användas i nödfall borde vara besvarat av alla långa forumtrådar kring personer som har haft problem kring detta.

Har själv ett MSI-moderkort (B550) som jag uppdaterat, dock med en "traditionell" metod där man väljer att uppdatera inne från BIOS-menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Funkade klockrent med kortläsare + SD kort!

Tusen tack för tipset! Höll på att bli redigt nojig där ett tag

Härligt att det löste sig.

Skrivet av dannesthlm:

Helt enig. Glad att det löst sig iallafall förresten!

Går det inte alltså att uppdatera på "traditionellt" sätt? Som personen beskriver det verkar personen använda någon funktion/metod som i mina ögon borde användas i nödfall, t.ex. då man saknar kompatibel CPU så att datorn av den anledningen inte kan startas upp. Frågan varför isåfall detta endast borde användas i nödfall borde vara besvarat av alla långa forumtrådar kring personer som har haft problem kring detta.

Har själv ett MSI-moderkort (B550) som jag uppdaterat, dock med en "traditionell" metod där man väljer att uppdatera inne från BIOS-menyn.

I en perfekt värld så skulle man inte ens behöva hålla på med bios uppdateringar.
Men för tillfällen där bios har blivit korrupt eller en ny generation av cpu:er släpps för föregående generation av moderkort så är usb flashback en rätt så ovärderlig funktion.

Problemet med usb flashback är att det inte finns någon standard lösning för det. Så det är kanske något moderkortstillverkarna borde gå ihop och ta fram .

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Härligt att det löste sig.

I en perfekt värld så skulle man inte ens behöva hålla på med bios uppdateringar.
Men för tillfällen där bios har blivit korrupt eller en ny generation av cpu:er släpps för föregående generation av moderkort så är usb flashback en rätt så ovärderlig funktion.

Problemet med usb flashback är att det inte finns någon standard lösning för det. Så det är kanske något moderkortstillverkarna borde gå ihop och ta fram .

Fast i detta fall verkade personen varit missnöjd med funktionerna i det gamla bioset och därför behövt/velat uppdatera. Med andra ord verkade datorn vara startbar, vilket är en anledning att inte använda just den metoden. Detta eftersom den endast bör användas i just nödfall, då datorn annars inte är startbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Fast i detta fall verkade personen varit missnöjd med funktionerna i det gamla bioset och därför behövt/velat uppdatera. Med andra ord verkade datorn vara startbar, vilket är en anledning att inte använda just den metoden. Detta eftersom den endast bör användas i just nödfall, då datorn annars inte är startbar.

Jodå, är med dig att ts borde nog från början ha använt sig utav den inbyggda flash funktionen då den innehåller mer kontrollfunktioner och mer användarvänlig. Men efter att bios var corrupt så fanns det ingen återvändo

Men nu för egen del efter jag klurade ut hur det funka med mitt moderkort (samma som ts) så tycker jag att usb flashback-funktionen är väldigt smidig.
Lägg in bios på stickan, in i porten och tryck på en knapp.
Mycket smidigare än att behöva gå in i bios och knappa sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Kolla den här killens guide om PBO2, och framförallt curve optimizer, tyckte den var riktigt bra.

Precision Boost Overdrive 2

bra video - den killen måste vara en riktig fest-prisse Tålamod som en sköldpadda i koma!

Jag gjorde en del tester tidigare och hamnade runt 3-5% performance skillnad och tyckte det blev för mycket jobb, då man måste göra om allt när man får ny BIOS. Kanske blir värt det när BIOS är mer stabilt, men nu är den 1 ny i månaden

mvh Lazze