Permalänk
Avstängd

Datorn tappar kontakt med skärmen...

Tjenare!
Jag är helt tom på idéer här nu..
Jag köpte lite nya delar till min dator för en vecka sedan
1st ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
1st AMD Ryzen 7 5800x

Dock efter att datorn har varit igång en liten stund, så tappar datorn kontakt med skärmen. (NO SIGNAL FOUND)
Datorn fryser inte, har fortfarande kontakt med Tangentbord samt mus.
Har formaterat, provat med 3st olika grafikkort. Uppdaterat BIOS.

Förstår fan inte vad felet kan vara... Någon med idéer?

Permalänk
Medlem

Dör bilden mitt i spelandet/surfandet, eller vill inte skärmen vakna efter strömsparläge eller skärmsläckare?
Vad har du för grafikkort?

Edit: Just det, när bilden dör, har du testat dra ur strömkabeln till skärmen i 30 sekunder, för att sedan sätta in strömkabeln? (Medan datorn är på.)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fraps:

Dör bilden mitt i spelandet/surfandet, eller vill inte skärmen vakna efter strömsparläge eller skärmsläckare?
Vad har du för grafikkort?

Edit: Just det, när bilden dör, har du testat dra ur strömkabeln till skärmen i 30 sekunder, för att sedan sätta in strömkabeln? (Medan datorn är på.)

Bilden bara dör mitt i allt, aldrig ens fått chansen att spela/surfa.
1070ti

Har provat det du föreslog. Nada.

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta DP/HDMI kabel till skärmen?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobbic:

Har du testat att byta DP/HDMI kabel till skärmen?

Yes, provat med DP/DVI/HDMI

Permalänk
Medlem

Du har ingen energisparfunktion igång på skärmen eller i windows?
Kan du testa med en annan skärm eller tv?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Är lite osäker men antar att B550 har hdmi uttag på moderkortet, testa att köra i det uttaget.
Vad har du för skärm och vad kör du för upplösning/hz? Testa att byt upplösning och sänk hz till 60 (om du nu har 144hz+ skärm)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobbic:

Du har ingen energisparfunktion igång på skärmen eller i windows?
Kan du testa med en annan skärm eller tv?

Inget sådant, har provat med en annan skärm. Fortfarande samma problem.
Tänker att jag byter ut moderkortet idag och ser om samma problem kvarstår...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sajtantheone:

Är lite osäker men antar att B550 har hdmi uttag på moderkortet, testa att köra i det uttaget.
Vad har du för skärm och vad kör du för upplösning/hz? Testa att byt upplösning och sänk hz till 60 (om du nu har 144hz+ skärm)

Jag provade att köra en HDMI dirket i moderkortet, men fick ingen bild alls

Permalänk
Medlem

Försök ta dig in i SafeMode och se om det händer samma sak där. Det kan även vara drivrutinen till grafikkortet som kraschar när mjukvaran laddas in. Hade som sagt försökt ta mig in i felsäkert läge och avinstallerat drivrutinen till GPUn med hjälp av DDU. Sedan kolla läget om samma sak händer utan drivrutin i vanlig startup, för att sedan installera drivrutinen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Skrivet av Jonathan94:

Jag provade att köra en HDMI dirket i moderkortet, men fick ingen bild alls

Beroende på vilken cpu du har är det inte säkert du har en gpu i processorn troligen har du inte iom att du säger du inte får ut något alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan94:

Jag provade att köra en HDMI dirket i moderkortet, men fick ingen bild alls

Är problemet löst nu? Vore intressant att få veta hur du gick tillväga isf. Alltid bra att ha en eventuell lösning i bakhuvudet till framtida problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fraps:

Är problemet löst nu? Vore intressant att få veta hur du gick tillväga isf. Alltid bra att ha en eventuell lösning i bakhuvudet till framtida problem.

Tjena, problemet kvarstår. Har inte orkar titta på datorn på flera dagar.
Köpte dock ett nytt moderkort jag ska prova med nu idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan94:

Tjena, problemet kvarstår. Har inte orkar titta på datorn på flera dagar.
Köpte dock ett nytt moderkort jag ska prova med nu idag

Kanon, spännande! Håller tummarna för att det löser sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fraps:

Kanon, spännande! Håller tummarna för att det löser sig.

Nu med nytt moderkort så fungerar allt klockrent.

Antar att jag råkade få något måndagsex