Permalänk

Hur sköljer ni en ny radiator?

Tjena. Är ute efter tips hur man bäst sköljer en ny radiator. Tycker det finns flera olika svar ute på nätet och jag vet inte riktigt vilket jag ska förhålla mig till.
Tar tacksamt emot tips på metoder som återkommande fungerat för er.

Permalänk
Medlem

Fyller den halvfull med vatten, skruvar på "caps" på gängorna och skakar den som en galning i en halv till en minut innan jag häller ut vattnet. Fortsätter så tills det inte längre kommer ut något skit ur radiatorn och sköljer då en sista gång med destillerat vatten.

Ett tips är att hälla ut vattnet i någon vit balja så ser du bättre om det är skräp i det.

Om du kan få tag på isopropanol eller någon liknande alkohol billigt kanske det kan vara värt att skölja en gång med det också. Borde avlägsna flussmedel och sådant bättre än vatten. Skulle hålla mig borta från andra lösningsmedel då de kan slita på gummipackningar om det blir något kvar i radiatorn. Är nog överflödigt att skölja så ordentligt ändå. Själv har jag bara använt vatten och det har fungerat utmärkt för mig.

Permalänk

Tack för tipset. Sköljer du med vanligt vatten först och endast sista gången med destillerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudelicious:

Tack för tipset. Sköljer du med vanligt vatten först och endast sista gången med destillerat?

Ja, skulle bli rätt så dyrt att använda destillerat vatten under hela processen. Åtminstone de Alphacool-radiatorerna som jag har behövde sköljas runt 20 gånger för att få ut allting och rymmer säkerligen en halvliter vatten.

Om du är riktigt orolig för att det blir kvar kranvatten i radiatorn kan du ju alltid skölja den två eller tre gånger med destillerat vatten i slutet, men jag tror inte att det är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara fylla radiatorn till hälften och hålla för hålen och skaka. Gör proceduren en eller ett par gånger med vanligt vatten, thats it. Det är ju säkerligen inte det säkraste sättet men det har funkat bra för mig

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Stort tack för tipsen. Vad ni säger är lite vad jag hoppades på. Mina radiatorer är från ekwb och de säger explicit att skölja dem med varmt vatten och sedan skölja rent med destillerat. Söker man på Youtube så är rekommendationerna väldigt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudelicious:

Stort tack för tipsen. Vad ni säger är lite vad jag hoppades på. Mina radiatorer är från ekwb och de säger explicit att skölja dem med varmt vatten och sedan skölja rent med destillerat. Söker man på Youtube så är rekommendationerna väldigt olika.

Jag tror det är rätt lugnt för det mesta. Jag har tagit en radiator och ett GPU-block och satt direkt in i en loop utan att skölja alls för att jag inte tänkte på det, det var inte några problem det heller så det känns mest som en säkerhetsåtgärd.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudelicious:

Stort tack för tipsen. Vad ni säger är lite vad jag hoppades på. Mina radiatorer är från ekwb och de säger explicit att skölja dem med varmt vatten och sedan skölja rent med destillerat. Söker man på Youtube så är rekommendationerna väldigt olika.

Vad är rekommendationerna som du hittar på Youtube? Jag minns att jag såg någon som tyckte att man ska koppla ihop radiatorn och pumpen utanför datorn och bara låta vattnet cirkulera. Testade det själv en gång men det avlägsnade inget skräp från radiatorn för mig. Kom ut massor sedan när jag skakade den med vatten i.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Vad är rekommendationerna som du hittar på Youtube? Jag minns att jag såg någon som tyckte att man ska koppla ihop radiatorn och pumpen utanför datorn och bara låta vattnet cirkulera. Testade det själv en gång men det avlägsnade inget skräp från radiatorn för mig. Kom ut massor sedan när jag skakade den med vatten i.

Dels det, sedan är det att man ska blanda vinäger med destillerat vatten. Hittade dessutom en som propagerade för en blandning där den aktiva ingrediensen var fosforsyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudelicious:

Dels det, sedan är det att man ska blanda vinäger med destillerat vatten. Hittade dessutom en som propagerade för en blandning där den aktiva ingrediensen var fosforsyra.

Känns som att det är rätt så överdrivet och kanske till och med kan skada eller slita på radiatorn. Om du känner dig osäker kan du ju alltid kontakta tillverkaren och fråga vad de rekommenderar om det inte redan står någonting i manualen eller på deras hemsida.

Förresten, "vinegar" på engelska i rengöringssyften brukar innebära ättika och inte vinäger som man har i salladen.

Permalänk

Precis som @TMG säger så pratar dom om ättika och inte vinäger. Vinäger gör troligen mer skada än nytta i detta fallet.

Ättika är bra för att få loss rester av färgade vätskor, oxider o.s.v men är tämligen onödigt på en ny radiator (är också aggressivt mot förnicklade delar).
Det som i regel finns i en ny radiator är färgflagor från lackeringen så att fylla den till 50% med varmt kranvatten och sen skaka en stund räcker gott och väl. Repetera och töm genom ett kaffefilter tills det inte kommer ut mer skräp.

Att blanda in destillerat vatten i detta steget har jag aldrig gjort.
Kranvattnet vi har är väldigt rent och de få mineralrester vi pratar om är försumbara.

Oavsett hur du gör så kommer du nog inte få loss allt utan det släpper med tiden. Min erfarenhet är att vid första underhållet/vätskebytet efter radiatorbytet så får man öppna blocken också för där har troligen samlats en del skräp.