Vilka temperaturer får ni på era rocket lake?

Permalänk
Medlem

Vilka temperaturer får ni på era rocket lake?

Jag köpte en i7-11700KF(borde väl väntat till höst, men ville verkligen uppgradera nu).

Jag har dock märkt att mina temperaturer ligger på 35 i idle och upp mot 68 i spel.(speciellt warzone). Så jag var mest nyfiken vad ni använder för kylare och får för temperaturer.

För att specificera lite så använder jag en 360 galahad och ett 3080 strix oc i en Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition med 3 fläktar sl120 nere och uppe med galahad på sidan.

MVH

nyfiken och kankse lite orolig

Permalänk
Medlem

Idle på en 11900k kring 35c vid 5GHz med fläktar på 30%. Inte spelat än men max temp har varit 81c på en kärna. I geekbench ligger den kring 60-80c.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missförstår men vad är du orolig över?
Temperaturen ligger bra. Särskilt nya 11000-serien förväntas vara varmare än tidigare generationer under heavy load vad jag förstått.
Om jag inte minns fel vad jag läst.

Så med det i beaktan skulle jag säga att dina temps är prima.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

11900KF pendlar mellan 57-70c i spel.
Noctua D-15s med 2st fläktar och kryonout pasta.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Vet inte om jag missförstår men vad är du orolig över?
Temperaturen ligger bra. Särskilt nya 11000-serien förväntas vara varmare än tidigare generationer under heavy load vad jag förstått.
Om jag inte minns fel vad jag läst.

Så med det i beaktan skulle jag säga att dina temps är prima.

Aah jag har förstått att de tål mycket högre temperaturer än förut, men kanske är jag som tänker gamla generationer där man kunde ha mycket lägre temps? Man kanske bara ska förvänta sig att datorn blir så pass varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Aah jag har förstått att de tål mycket högre temperaturer än förut, men kanske är jag som tänker gamla generationer där man kunde ha mycket lägre temps? Man kanske bara ska förvänta sig att datorn blir så pass varm?

Ja det kan du förvänta dig. Din temp är sval btw.
Hur gamla generationer tänker du på då?
jag har en I7 7700k och det var/är många som kör dom i 90c när dom spelar. Det klarar dom men det är varmt som fan.
Jag ligger oftast under 80c tack o lov men snart är det sommar och jag får fint leva med att det kommer bli varmt i burken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja det kan du förvänta dig. Din temp är sval btw.
Hur gamla generationer tänker du på då?
jag har en I7 7700k och det var/är många som kör dom i 90c när dom spelar. Det klarar dom men det är varmt som fan.
Jag ligger oftast under 80c tack o lov men snart är det sommar och jag får fint leva med att det kommer bli varmt i burken.

Säkert jag som inte har koll. Spontana känslan va att jag ville ha dem under 50 grader. Men får väl helt enkelt vänja mig med tanken på att de ligger högre.

Permalänk
Medlem

Min 11600k ligger på 27-28 idle och som varmast 64c i Geekbench med en Noctua NH-U12A i ett Meshify compact 2 med fläktarna som följde med chassit (2 insug fram en utblås bak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Säkert jag som inte har koll. Spontana känslan va att jag ville ha dem under 50 grader. Men får väl helt enkelt vänja mig med tanken på att de ligger högre.

Under 50c i spel? Inte med 20c i rummet då, bara sätta dig i frysen eller ha datorn utomhus

Med delid, fläktar på max och ett väldigt svalt rum kanske. Eller spela spel som inte tar något alls.
Vill man ha en tyst dator får man nog räkna med 60-70c~ i rumstemp när man spelar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Under 50c i spel? Inte med 20c i rummet då, bara sätta dig i frysen eller ha datorn utomhus

Med delid, fläktar på max och ett väldigt svalt rum kanske. Eller spela spel som inte tar något alls.
Vill man ha en tyst dator får man nog räkna med 60-70c~ i rumstemp när man spelar.

Bah vänja sig då antar jag! Tack för lektion och svar! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Bah vänja sig då antar jag! Tack för lektion och svar! 😄

En bra måttstock är att kolla vad tillverkarna säger är ok temp för långvarigt bruk 24/7 under last.
Ligger du 10c under det så är allt fina fisken och inget som behöver tänkas på.

Vad som däremot allt bör kollas upp är vilken spänning ens cpu ligger på oavsett om en överklockar eller ej.
I stor sett alla moderna cpu kan gå på lägre manual spänning i stock.

Om vi tar min 7700k som exempel igen.
Den går i 4700MHz. Stock är max 4500MHz med turbo osv.
Jag har ställt in min cpu att få 1.200V. Det är mindre äv vad mitt moderkort ger den helt stock.
Så den är både överklockad på alla kärnorna och undervoltad. Perfekt 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En bra måttstock är att kolla vad tillverkarna säger är ok temp för långvarigt bruk 24/7 under last.
Ligger du 10c under det så är allt fina fisken och inget som behöver tänkas på.

Vad som däremot allt bör kollas upp är vilken spänning ens cpu ligger på oavsett om en överklockar eller ej.
I stor sett alla moderna cpu kan gå på lägre manual spänning i stock.

Om vi tar min 7700k som exempel igen.
Den går i 4700MHz. Stock är max 4500MHz med turbo osv.
Jag har ställt in min cpu att få 1.200V. Det är mindre äv vad mitt moderkort ger den helt stock.
Så den är både överklockad på alla kärnorna och undervoltad. Perfekt 👍

Aah jag har faktiskt aldrig överclockat i mitt liv. Aldrig vågat ge mig in den djungeln. Så känns det för en som är utanför iallafall haha. Men jag prövade asus ai cklockning eller vad det nu är? Vad är generella åsikten om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Aah jag har faktiskt aldrig överclockat i mitt liv. Aldrig vågat ge mig in den djungeln. Så känns det för en som är utanför iallafall haha. Men jag prövade asus ai cklockning eller vad det nu är? Vad är generella åsikten om den?

Min åsikt är att inte använda mjukvara och/eller något som är förinställt.
Kolla efter din cpu och moderkort på youtube. Sök på nätet efter guider för just dina grejer.
När du börjar fatta vad som är vad så prova dig försiktigt fram i bios.
Börja med en låg överklock med lite mer spänning än vad du ser i guider.
Testa sen om det är stabilt. Är det stabilt? Bra bra.
Då kan du börja sänka spänningen.

Innan du gör något så ha stenkoll på hur din bios sparar profiler.
Mitt moderkort är jävligt larvigt tex. Jag behöver lägga en sparad profil på ett usb-minne.

På mitt gamla moderkort kunde jag spara massor med profiler i bios.
Så gick något fel bara nollställde jag biosen, tryckte i vilken profil jag ville ha och sen var det klart.

Tillägg: Det finns dom som tycker detta programmet är jättebra. Så jag delar det så du kan titta på det.
Intel® Extreme Tuning Utility
Dom gör så att dom ställer in värden och testar i det programmet. När dom vet vad dom vill ha så ställer dom in det manuellt i sin bios.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Under 50c i spel? Inte med 20c i rummet då, bara sätta dig i frysen eller ha datorn utomhus

Med delid, fläktar på max och ett väldigt svalt rum kanske. Eller spela spel som inte tar något alls.
Vill man ha en tyst dator får man nog räkna med 60-70c~ i rumstemp när man spelar.

70 grader varmt i rummet?

Jösses Emalia. Tur man inte spelar nå mer för jag tycker det är sjukt varmt med 35 grader inne som det kan bli när det är riktigt varm sommar.

Fråga: varför blir det 70 grader varmt om datorn är tyst? Borde väl bli lika varmt oavsett om man har fullt ös på fläktarna i datorn då värmen letar sig ur burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Aah jag har faktiskt aldrig överclockat i mitt liv. Aldrig vågat ge mig in den djungeln. Så känns det för en som är utanför iallafall haha. Men jag prövade asus ai cklockning eller vad det nu är? Vad är generella åsikten om den?

Den korta historien är att det inte ens är värt att greja med för Rocket Lake, hade heller aldrig använt den automatiska för där gör moderkortstillverkarna lite som de vill.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

70 grader varmt i rummet?

Jösses Emalia. Tur man inte spelar nå mer för jag tycker det är sjukt varmt med 35 grader inne som det kan bli när det är riktigt varm sommar.

Fråga: varför blir det 70 grader varmt om datorn är tyst? Borde väl bli lika varmt oavsett om man har fullt ös på fläktarna i datorn då värmen letar sig ur burken.

Ah kanske lite slarvig mening men tror du fattar

Inte alls, lyckas du få bort värmen nog snabbt så kommer ju termometern säga lägre temp. Men låter du den värma upp kylaren, hela chassit osv så kommer den se varmare ut. Totalt är det ju samma mängd värme som ska bort (om vi skiter i att kretsar tar mer ström för samma resultat när de blir varmare), men om du kyler ordentligt så håller du nere tempen på cpun.

Är ju en balans mellan ljud och temperatur. Mitt moderkort tyckte fläktarna ska vara upp hårt redan vid 50c cpu, själv håller jag inte med. Under 70-80c vill jag inte höra något, först när man närmar sig gränsen för thermathrottle får fläktarna snurra så datorn låter illa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ah kanske lite slarvig mening men tror du fattar

Inte alls, lyckas du få bort värmen nog snabbt så kommer ju termometern säga lägre temp. Men låter du den värma upp kylaren, hela chassit osv så kommer den se varmare ut. Totalt är det ju samma mängd värme som ska bort (om vi skiter i att kretsar tar mer ström för samma resultat när de blir varmare), men om du kyler ordentligt så håller du nere tempen på cpun.

Är ju en balans mellan ljud och temperatur. Mitt moderkort tyckte fläktarna ska vara upp hårt redan vid 50c cpu, själv håller jag inte med. Under 70-80c vill jag inte höra något, först när man närmar sig gränsen för thermathrottle får fläktarna snurra så datorn låter illa.

Nä helt ärligt så fatta jag inte riktigt för det finns de som sitter i små klädkammare och spelar, men gött vi rett ut det iaf

Har du en viss effekt som skall kylas så måste ju den värmen fås bort från processorkylaren och den värmen hamnar ju i rummet, oavsett om det går snabbt eller långsamt. Men visst, har man fin ventilation i rummet så......

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har du en viss effekt som skall kylas så måste ju den värmen fås bort från processorkylaren och den värmen hamnar ju i rummet, oavsett om det går snabbt eller långsamt. Men visst, har man fin ventilation i rummet så......

Ja, har någon sagt annat? Vi pratar väl om tempen på cpun.

Korsdrag året runt väl, har alla fönster fullt öppnat atm. Är ju alltid varmt som fan i lägenheter och brist på luft :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja, har någon sagt annat? Vi pratar väl om tempen på cpun.

Korsdrag året runt väl, har alla fönster fullt öppnat atm. Är ju alltid varmt som fan i lägenheter och brist på luft :/

Har inte en aning om vilka som kan ha korsdrag eller inte. Jag såg framför mig nån som satt i en klädkammare och hamrade på tangentbordet mellan svordomarna

Ja fy bövelen för värme. Sommaren 2018 hade vi 37 grader inomhus. Spelar ju inte direkt ofta men har spelat lite strategispel och det är ju inte speciellt krävande dessa spelen jag gillar, men hade inga problem alls med OC för CPU. GPU körde jag nog stock.

(om jag blandar ihop C och G så brukar det vara vanligt när jag har den förbannade huvudvärken).

Tror vi får en ganska så human sommar i år så de som inte kör på gränsen för sina OC kan nog sitta lugnt i båten