Reklamation av rabatterad produkt

Permalänk
Medlem

Reklamation av rabatterad produkt

Under blackfriday köpte jag en hårtrimmer som var rabatterad med 50% på Elgigantens hemsida. Trimmern la av för någon vecka sedan och tydligen kan man inte reklamera mindre produkter online utan de vill att man ska ta sig till en butik.

När jag kommer till butik konstaterar personalen precis som jag att den är trasig, men säger att de inte har den i lager i butiken och det enda han kan erbjuda är pengarna tillbaka. Jag hade kollat innan att de har den i webblager och frågad om de inte kunde skicka en ny därifrån. Han säger då att eftersom jag köpte den till kampanjpris skulle det kosta dem dubbelt så mycket för en ny vara. Jag påpekade att det inte är mitt problem om det har blivit dyrare för dem och jag köpte den i deras webbutik som man inte kan reklamera direkt till. Då gick han äntligen med på att beställa en ny till mig.

Kan en butik hävda att de endast kan häva köpet och ge pengar på tillbaka trots att de har samma vara i webblager där man beställt den från?

Permalänk
Medlem

Garantin borde väl fortfarande gälla om den var köpt på senaste Black Friday, så står väl vad som gäller i den.
Vid reklamation så tror jag inte att dom måste ge dig en ny vara, och dom har rätt att försöka laga den 3 gånger innan dom kan välja att häva köpet. Tror att dom gav dig en ny bara för att vara schysst, så att du blir en glad kund och återkommer.

Permalänk
Medlem

Frågan gäller om dom har rätt att bara betala tillbaka pengarna du betalat för den. Svaret är kort nej, och skulle dom ändå göra det så kan du kräva ersättning för täckningsköp, dvs mellanskillnaden mellan vad du får tillbaka och vad en ny kostar.

Köpte du apparaten på deras webshop eller i butik?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Man brukar generellt sett säga att säljaren i förstahand ska ersätta eller reparera varan, i andrahand erbjuda ett prisavdrag och i tredjehand häva köpet.

Att ersätta varan kan helt enkelt innebära att de ger dig en annan produkt som erbjuder specifikationer som motsvarar den du köpte, eller en exakt likadan om de har en sådan.

Reparera betyder helt enkelt att de reparerar den, brukar nuförtiden inte vara aktuellt för billigare produkter och är ju oftast inte att föredra eftersom det tar tid.

Prisavdrag innebär att du och säljaren kommer överens om en ersättning som gör att du kan tänka dig att behålla en vara som kanske har en skavank eller ett mindre fel som inte helt "förstör" varan för dig.

Häva köpet innebär att du får tillbaka det belopp du betalade för varan.

Men det finns också "skälig kostnad" (minns inte den exakta formuleringen) att ta hänsyn till. Det vill säga om säljaren kan påvisa att en eller annan metod för att lösa problemet är dyrare än andra kan deras rätt att välja felavhjälpning vägra tyngre än din rätt att välja vilken avhjälpningsmetod du föredrar.

Men i förstahand borde du bara hänvisa till att även om de inte har kvar exakt samma produkt som du köpte på rea så borde de ha en motsvarande. Kolla upp i en i förväg (och ta inte i och försök uppgradera dig här - var rimlig) och föreslå för dem.

Och sist men inte minst, om de tvingar dig till butik (vilket de inte har rätt att göra mig veterligen) så kan du absolut kräva exempelvis reseersättning. Rimligt sådan, inte limousineservice mind you

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Garantin borde väl fortfarande gälla om den var köpt på senaste Black Friday, så står väl vad som gäller i den.
Vid reklamation så tror jag inte att dom måste ge dig en ny vara, och dom har rätt att försöka laga den 3 gånger innan dom kan välja att häva köpet. Tror att dom gav dig en ny bara för att vara schysst, så att du blir en glad kund och återkommer.

Här spelar det ingen roll vad som står i garantin. Konsumentköplagens reklammationsrätt ger alla rättigheter som behövs här. Dom har all rätt att kräva att få laga den, men dom har ingen rätt att bara ge tillbaka pengarna som han betalt. Här har kunden i så fall rätt till ersättnings för täckningsköp.
Det är heller inte säljaren som har ensidig bestämmanderätt för hur ärendet ska hanteras. Om säljaren har en på lager och inte är beredd att laga den så kan kunden kräva omleverans. Att dom till slut gör så efter påtryckning av kund ska inte ses på något sätt som att dom är snälla.

Snälla är säljare när dom gör något utöver deras skyldigheter.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Garantin borde väl fortfarande gälla om den var köpt på senaste Black Friday, så står väl vad som gäller i den.
Vid reklamation så tror jag inte att dom måste ge dig en ny vara, och dom har rätt att försöka laga den 3 gånger innan dom kan välja att häva köpet. Tror att dom gav dig en ny bara för att vara schysst, så att du blir en glad kund och återkommer.

Jo det var senaste black friday men reklamation borde vara lättare iom att det är inom 6 månader från köpet. Jag sa att jag har i första hand rätt att få den lagad eller en ny vara. Att reparera den kommenterade han inte. Tror inte att det skulle vara värt det för dem men vad vet jag🤷‍♀️.

Skrivet av Bläckman:

Frågan gäller om dom har rätt att bara betala tillbaka pengarna du betalat för den. Svaret är kort nej, och skulle dom ändå göra det så kan du kräva ersättning för täckningsköp, dvs mellanskillnaden mellan vad du får tillbaka och vad en ny kostar.

Köpte du apparaten på deras webshop eller i butik?

Låter som jag trodde då. Har dock inte hört om att man kan kräva ersättning för täckningsköp. Står det någonstans på ”hallå konsument” eller något likande?

Skrev i inlägget att köpet var gjort på deras hemsida dvs via deras webbshop om det var otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Man brukar generellt sett säga att säljaren i förstahand ska ersätta eller reparera varan, i andrahand erbjuda ett prisavdrag och i tredjehand häva köpet.

Att ersätta varan kan helt enkelt innebära att de ger dig en annan produkt som erbjuder specifikationer som motsvarar den du köpte, eller en exakt likadan om de har en sådan.

Reparera betyder helt enkelt att de reparerar den, brukar nuförtiden inte vara aktuellt för billigare produkter och är ju oftast inte att föredra eftersom det tar tid.

Prisavdrag innebär att du och säljaren kommer överens om en ersättning som gör att du kan tänka dig att behålla en vara som kanske har en skavank eller ett mindre fel som inte helt "förstör" varan för dig.

Häva köpet innebär att du får tillbaka det belopp du betalade för varan.

Men det finns också "skälig kostnad" (minns inte den exakta formuleringen) att ta hänsyn till. Det vill säga om säljaren kan påvisa att en eller annan metod för att lösa problemet är dyrare än andra kan deras rätt att välja felavhjälpning vägra tyngre än din rätt att välja vilken avhjälpningsmetod du föredrar.

Men i förstahand borde du bara hänvisa till att även om de inte har kvar exakt samma produkt som du köpte på rea så borde de ha en motsvarande. Kolla upp i en i förväg (och ta inte i och försök uppgradera dig här - var rimlig) och föreslå för dem.

Och sist men inte minst, om de tvingar dig till butik (vilket de inte har rätt att göra mig veterligen) så kan du absolut kräva exempelvis reseersättning. Rimligt sådan, inte limousineservice mind you

Precis det är så jag också fattat det. Nu var ju det som fanns i webblager exakt den jag beställt tidigare så förstår inte varför personalen var så motståndsvillig att skicka en ny.

De kan kanske inte tvinga en att åka till butik men elgiganten gör inte det lätt att hitta vart/hur man annars ska reklamera internetköp. Både deras faq och chattrobot sa att man ska ta sig till butik.

Tror inte det är värt tiden att bråka om resersättnings. Åker kollektivtrafik så är ju inte mycket pengar men är ju tiden det tar att åka fram och tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Precis det är så jag också fattat det. Nu var ju det som fanns i webblager exakt den jag beställt tidigare så förstår inte varför personalen var så motståndsvillig att skicka en ny.

De kan kanske inte tvinga en att åka till butik men elgiganten gör inte det lätt att hitta vart/hur man annars ska reklamera internetköp. Både deras faq och chattrobot sa att man ska ta sig till butik.

Tror inte det är värt tiden att bråka om resersättnings. Åker kollektivtrafik så är ju inte mycket pengar men är ju tiden det tar att åka fram och tillbaka

Elgiganten har inte tänkt på Corona? Man ska ju helst inte besöka fysiska butiker enligt en viss stadsepidemiolog, vilket de borde ta hänsyn till vid sådana här ärenden, särskilt som det i ditt fall finns en likadan produkt i webblager och man borde ha kunnat ta ärendet online.

Hoppas allt löser sig för dig.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Man har även rätt till rese ersättning för resan till och från butiken.

Permalänk
Medlem

Hävning av köpet är normalt inte ett alternativ som säljaren kan välja på eget initiativ.

Se mitt inlägg #17146083 för en mer detaljerad genomgång av vad som gäller vid en reklamation.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

I de butiker jag jobbat i så är det produktens värde som står som grund för reklamationen, inte vad kunden egentligen betalat. Det är rätt vanligt att folk köper nåt på rea och när de reklamerar så har priset gått upp till ordinarie igen. De får då en utbytesvara som motsvarar produkten och dess ordinarie värde. Och ja, detta kan bli en dålig affär för butiken.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nao132:

Under blackfriday köpte jag en hårtrimmer som var rabatterad med 50% på Elgigantens hemsida. Trimmern la av för någon vecka sedan och tydligen kan man inte reklamera mindre produkter online utan de vill att man ska ta sig till en butik.

När jag kommer till butik konstaterar personalen precis som jag att den är trasig, men säger att de inte har den i lager i butiken och det enda han kan erbjuda är pengarna tillbaka. Jag hade kollat innan att de har den i webblager och frågad om de inte kunde skicka en ny därifrån. Han säger då att eftersom jag köpte den till kampanjpris skulle det kosta dem dubbelt så mycket för en ny vara. Jag påpekade att det inte är mitt problem om det har blivit dyrare för dem och jag köpte den i deras webbutik som man inte kan reklamera direkt till. Då gick han äntligen med på att beställa en ny till mig.

Kan en butik hävda att de endast kan häva köpet och ge pengar på tillbaka trots att de har samma vara i webblager där man beställt den från?

Finns den i lager så kan de inte ge pengarna tillbaka. Du kan ju även säga att du kan vänta in den och de skickar den till dig rimligtvis, om de inte har den.