Reklamationsrätt när det kommer till outlet produkter?

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt när det kommer till outlet produkter?

Hej

Tänkte jag vänder mig till er här på sweclockers för antar att många sitter på den kunskapen.

I söndags 171126 så var jag och sambon i Barkaby på Barkaby outlet. Sambon skulle köpa ny jacka. Jackan hon blev förälskad i kostade trots allt 3800kr på outlet. Hon har inte hunnit använda jackan förens igår när hon skulle till jobbet. Men då märkte hon att uppe vid luvan så var den sönder. Så frågan är vad har vi för reklamations rätter när det kommer till outlet produkter? För man har ju inget öppet köp på dom varorna. Nu vill hon inte ha jackan längre kan vi häva köpet eller?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

Finns ingen lag för dig/er att hänvisa till i detta fallet.

Saxat från https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Citat:

Du har rätt att klaga på felaktiga reavaror

Ibland används uttryck som "Reavaror bytes ej". Butiker har ingen skyldighet att erbjuda öppet köp och bytesrätt, vilket betyder att butikerna själva får välja sina regler. Men om det är något fel på varan har du alltid rätt att klaga på felet enligt konsumentköplagen, oavsett om du har köpt den på rea eller inte.

Därmed inte sagt att butiken "måste" agera, men många gånger gör de nog det ändå.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iMisho:

Hej

Tänkte jag vänder mig till er här på sweclockers för antar att många sitter på den kunskapen.

I söndags 171126 så var jag och sambon i Barkaby på Barkaby outlet. Sambon skulle köpa ny jacka. Jackan hon blev förälskad i kostade trots allt 3800kr på outlet. Hon har inte hunnit använda jackan förens igår när hon skulle till jobbet. Men då märkte hon att uppe vid luvan så var den sönder. Så frågan är vad har vi för reklamations rätter när det kommer till outlet produkter? För man har ju inget öppet köp på dom varorna. Nu vill hon inte ha jackan längre kan vi häva köpet eller?

Häva köpet? Troligen inte.
Du har dock rätt att nyttja konsumentköplagen och reklamationsrätten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men vad exakt innebär det då? Att dom bara kommer byta ut den eller kan jag få pengarna tillbaka?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Men vad exakt innebär det då? Att dom bara kommer byta ut den eller kan jag få pengarna tillbaka?

Reklamera innebär att du visar på ett ursprungsfel samt de har rätt att åtgärda problemet antingen genom att laga, byta ut och om föregående inte hjälper betala tillbaka pengarna. Närmare information om tillvägagångssätt under följande länk.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Hej

Alla fel som uppstår dom första 6 månaderna med en produkt anses vara urprunligt.
Det är butikens ansvar att visa att felet inte fanns där från början vilket är svårt/omöjligt.

Reklamationsrätt har du upp till 3 år men efter 6 månader måste du kunna visa att felet är ursprungligt.
Så dom första 6 månaderna är det alltid busenkelt att reklamera både för dig och butiken.

T.ex hade jag ett par chinos som sprack i grenen efter 5 månader, in till butiken fick ett par nya. dom nya sprack efter 3 månader in till butiken fick ett par nya och drog slutsatsen att jag nog aldrig ska köpa byxor på dressman igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Om de har en likadan till i lager så kan ni så klart byta ut den, annars kommer ni säkert bli erbjudna prisavdrag eller ett återköp.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om de har en likadan till i lager så kan ni så klart byta ut den, annars kommer ni säkert bli erbjudna prisavdrag eller ett återköp.

Vi får se vad som händer när jag kommer fram till dom. Men va med där när sambon köpte sin jacka och tyckte personalen va rätt otrevliga redan då bara. Men som sagt vi får se vad som händer.

Jag tackar iaf alla för era svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

Hej

Visade sig jackan ha varit trasig när ni köpte den så borde ni ju kunna byta den mot en hel jacka av samma sort - eller möjligen någon likvärdig om den modellen är slut.

Vad gäller att häva köpet och få pengarna tillbaka så är det aldrig någon automatisk rätt att få göra det, utan det är upp till butiken om de vill göra det eller inte.

Reklamera en defekt vara man köpt i butik för att få en icke-defekt vara i utbyte har man i stort sett alltid rätt till. Få pengarna tillbaka är upp till butiken.

Permalänk
Medlem

Under de 3 år som du har reklamationsrätt så gäller följande enligt KKöpL 22§:
Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

Praxis har blivit att köparen får stå ut med några reparationsförsök innan annan åtgärd kommer ifråga, då reparation ofta är betydligt billigare än utbyte för säljaren, även utan att säljaren visar oskäligheten med kundens val.

Enligt konsumentombudsmannens och ARNs riktlinjer (se kommentaren till KKöpL 26§) så har kunden normalt rätt att häva köpet i samband med 3:e reklamationen för samma fel, d.v.s. kvarstår felet efter två åtgärdandeförsök så skall inte säljaren längre kunna neka hävning. Vid olika fel brukar det vara 4:e reklamationen som gäller för hävning. Notera att antalet åtgärdandeförsök inte nollställs vid omleverans, trots att det då rör sig om en ny vara, om fel fortfarande föreligger (http://lawline.se/answers/15692).

Vid hävning kan även rätt att genomföra ett täckningsköp, d.v.s. köpa varan hos en annan näringsidkare och låta säljaren i den ursprungliga affären stå för eventuell merkostnad, föreligga (KKöpl 33§). Även nyttjandeavdrag kan förekomma (KKöpL 44§). Säljaren är enligt samma paragraf skyldig att betala ränta för tiden mellan köpet och hävningen.

Värt att notera är att bevisbördan för att felet är ursprungligt ligger på säljaren under det första halvåret, för att sedan övergå till köparen under resterande två och ett halvt år. När bevisbördan ligger på köparen/konsumenten är kraven generellt sett lågt ställda. Om konsumenten intygar att varan använts på ett korrekt sätt samt visa att den saknar spår av yttre åverkan, så är detta ofta tillräckligt (http://lawline.se/answers/15740). Angående reklamationsfristen så kan även http://lawline.se/answers/reklamationsfristens-startpunkt-vid... vara av intresse.

Permalänk
Hedersmedlem

@iMisho *Rubrik förtydligad*

Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...