Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag söker tips på handkontroll till Switchen. Helst mycket billigare än orginal men som har hyfsad kvalité.

8BitDo har kontroller som håller hög kvalité, t.ex. SN30 Pro+ för 449 kr. De har även precis lanserat en ny vid namn Pro 2, som ser ut att bli tillgänglig om en månad ungefär.

Tänk bara på att du inte kan väcka Switchen via en tredjepartskontroller, det går bara med Nintendos egna kontroller.

Permalänk
Medlem

Här är någon som verkligen gillar att samla Switch-spel!

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en switch till grabben som blir 5 (har en tjej på 7 år också) tillsammans med Mario Kart 8 deluxe och Super Mario 3d world. Vad jag har förstått så kan man vara 3 pers på super Mario 3d, vilka kontroller rekommenderar ni man köper? Joycons som är asdyra? Eller någon annan? Tappar man någon funktion om man köper andra? Vi behöver 3-4 kontroller då grannbarnen ofta är här i dagsläget och spelar xbox. Denna konsol är nog bättre anpassad till deras ålder.

Andra spel ni rekommenderar till 5-7 åringar? Tänkte köpa Mario party också om ett tag

Permalänk
Medlem

Breath of the Wild i 8K och ray-tracing? Jag dregglar.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Får error code: 2002-0001 när jag försöker göra en factory reset, med och utan sd-kortet. Nån som stött samma error och kan peka mig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Har precis beställt en switch till grabben som blir 5 (har en tjej på 7 år också) tillsammans med Mario Kart 8 deluxe och Super Mario 3d world. Vad jag har förstått så kan man vara 3 pers på super Mario 3d, vilka kontroller rekommenderar ni man köper? Joycons som är asdyra? Eller någon annan? Tappar man någon funktion om man köper andra? Vi behöver 3-4 kontroller då grannbarnen ofta är här i dagsläget och spelar xbox. Denna konsol är nog bättre anpassad till deras ålder.

Andra spel ni rekommenderar till 5-7 åringar? Tänkte köpa Mario party också om ett tag

Med 3e-partskontroller brukar man tappa möjligheten att väcka Switchen ur vila trådlöst, annars är det mest beroende på kvalitet och utformning vad du föredrar. Det finns en del från Hori och 8bitdo som verkar helt ok från vad jag läst. Har själv bara joy-con och pro controller (en av varje), tyvärr, så kan inte uttala mig mer spcifikt. Om spelen funkar med "halva" joy-cons så räcker det iofs med ett par till så kan två dela på dem.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/Vw5kmcjynfU

Här är någon som verkligen gillar att samla Switch-spel!

haha helt galet. Men checka in denna snubben samling:

Tusen titlar

https://redd.it/lze26y

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

haha helt galet. Men checka in denna snubben samling:

https://i.redd.it/cowmkwddthl61.jpg
Tusen titlar

https://redd.it/lze26y

Haha, undrar om snubben gillar Nintendo?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

Haha, undrar om snubben gillar Nintendo?

kanske? 🤷

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

kanske? 🤷

Svårt att säga utan tydliga bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alna6431:

Har precis beställt en switch till grabben som blir 5 (har en tjej på 7 år också) tillsammans med Mario Kart 8 deluxe och Super Mario 3d world. Vad jag har förstått så kan man vara 3 pers på super Mario 3d, vilka kontroller rekommenderar ni man köper? Joycons som är asdyra? Eller någon annan? Tappar man någon funktion om man köper andra? Vi behöver 3-4 kontroller då grannbarnen ofta är här i dagsläget och spelar xbox. Denna konsol är nog bättre anpassad till deras ålder.

Andra spel ni rekommenderar till 5-7 åringar? Tänkte köpa Mario party också om ett tag

Mina barn tycker märkligt nog inte om Mario Kart, och har tröttnat på Mario Party - men det är bra tycker jag själv.

Jag funderade och krånglade när jag köpte barnens Switch, sedan tröttnade jag på att våndas och tog fram plånboken, 2 extra originaljoycons och 1 pro-controller senare är alla nöjda och jag slipper fundera mer. Det finns tydligen en del spel där barnen tycker om att ha 2 joycons var, så även om det bara är de två syskonen här som spelar med varandra kan man "behöva" 4 controllers.

Mina barn är nu 7 och 9, fick switchen när de var, öh... 5 och 7 kanske. Yoshi, Kirby, Rayman, de tycker om plattformsspel. Även senaste Mario-boxen med de gamla spelen Sunshine och Galaxy har de spelat mycket, på Gamecube och Wii alltså, men spelen är typ samma till Switch. Lite skarpare grafik bara.

Minecraft och Animal Crossing går också, men de tyckte inte om Minecraft när de var typ 5, det har kommit på senare tid när de var 6-8 kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/i/status/1376615779228119041

Smaskig Doom-samling kommer till Switch (och PS4) med unik samlarutgåva!

Permalänk
Medlem

Tillgängligt idag för dem med Nintendo Switch Online!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/DQ2c-6CJ-tM

Tillgängligt idag för dem med Nintendo Switch Online!

Blir att testa! Gillar dessa spel som Nintendo släpper till Online användare. Perfekt för snabba spel-sessioner

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Ska köpa Switch till barnen.
Hur smidigt är det att ladda joycons och pro controller?
Borde jag skaffa någon laddningsstation?
Tänker att vi kommer ha minst 4 joycons och 1 pro controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/Vw5kmcjynfU

Här är någon som verkligen gillar att samla Switch-spel!

Metaljesusrocks är awesome, riktigt skön kanal att glo på

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Ska köpa Switch till barnen.
Hur smidigt är det att ladda joycons och pro controller?
Borde jag skaffa någon laddningsstation?
Tänker att vi kommer ha minst 4 joycons och 1 pro controller.

Vet inte hur utbudet av laddningsstationer ser ut. Men följande gäller:

  • Du kan endast ladda joycons direkt i switchen, dvs. 2 åt gången

  • Pro controller laddas via USB C

Så om du vill kunna ladda samtliga 4 joycons samtidigt skulle jag rekommendera laddningsstation.

Permalänk

Hej alla glada
Jag har två frågor om SWitch konsolen.
1 kan man se spelet när man spelar samtidigt som med spelarna använder tv´n är det möjligt även på Switch?
2 är steget från Wiiu värd pengarna?
hoppas ni förstod frågan
mvh
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

Hej alla glada
Jag har två frågor om SWitch konsolen.
1 kan man se spelet när man spelar samtidigt som med spelarna använder tv´n är det möjligt även på Switch?
2 är steget från Wiiu värd pengarna?
hoppas ni förstod frågan
mvh
Petri

1. Switchen kan spelas helt i handheld läge. Du behöver inte ha en tv övht. Jag brukar ha den med mig om jag ska åka tåg eller liknande för att kunna spela. Tänk dig att det är en riktig blandning av Game Boy och en tv-konsol. Med fördelen att prestandan blir bättre om man dockar in den i tv-dockan.

2. Ja, finns ju flera bra spel till switchen. Och saknar man spel från Wii U så har de bästa redan portats till switchen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/DQ2c-6CJ-tM

Tillgängligt idag för dem med Nintendo Switch Online!

Blir att testa när jag skaffar online igen. Tetris 99 är ett av mina absoluta favoritspel och varit sugen på att skaffa online igen för det spelet.

Pacman 99 ser riktigt trevligt ut med. Hoppas fler liknande titlar kommer. Hade gärna sett någon Arkanoid 99 variant med.

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch Mario Red & Blue Edition har typ samma pris som de andra färgerna just nu. Eller något billigare om man som vi tänkte köpa fodral och skydd till.

Men vill man verkligen ha en röd konsol?
Ungarna kanske gillar det... Vad hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

1 kan man se spelet när man spelar samtidigt som med spelarna använder tv´n är det möjligt även på Switch?

Skrivet av therealtidus:

1. Switchen kan spelas helt i handheld läge. Du behöver inte ha en tv övht.

Svaret är riktigt men det låter som att du frågar om det går att spela samma spel tillsammans både på den handhållna skärmen och på teven samtidigt så som det gick på en del spel på WiiU, och det går inte. Antingen så spelar du på teven i dockat läge eller så spelar du handhållet på switchens skärm.

Permalänk
Skrivet av dopeey:

Nintendo Switch Mario Red & Blue Edition har typ samma pris som de andra färgerna just nu. Eller något billigare om man som vi tänkte köpa fodral och skydd till.

Men vill man verkligen ha en röd konsol?
Ungarna kanske gillar det... Vad hade ni valt?

Nu har vi redan en svart med blå/röda kontroller men jag hade nog inte köpt en öht i detta läget om jag hade kunnat vänta till jul. Det ryktas ju om en uppgradering framöver. Ev. om man har mycket pengar över från skatteåterbäringen då och kostar de lika mycket som du säger kan du ju välja utifrån vad barnen vill ha, fråga dem om det inte ska bli en överraskning? Jag gillar att det finns andra färger än svart även om den är mer diskret och kanske passar bättre in i ett rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Nu har vi redan en svart med blå/röda kontroller men jag hade nog inte köpt en öht i detta läget om jag hade kunnat vänta till jul. Det ryktas ju om en uppgradering framöver. Ev. om man har mycket pengar över från skatteåterbäringen då och kostar de lika mycket som du säger kan du ju välja utifrån vad barnen vill ha, fråga dem om det inte ska bli en överraskning? Jag gillar att det finns andra färger än svart även om den är mer diskret och kanske passar bättre in i ett rum.

Tack, får kolla med barnen.

Ja, jag har bevakning med Google Alerts och får uppdateringar om rykten konstant. Jag själv skulle såklart helst vilja ha en uppgradering av konsolen med tex 4k och retina. Men tror att ungarna blir superglada för 2019. Äldsta ungen önskade sig Switch första gången julen 2019 och nu är det nog dags...

Permalänk
Medlem

Snart dags för detta mysspel!

Permalänk
Konsolgrävare

Blå Nintendo Switc Lite kommer ut 7 Maj

https://www.nintendo.co.uk/Nintendo-Switch-Family/Nintendo-Sw...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Indie World showcase imorgon klockan 18.00

"Tune in for a livestream featuring roughly 20 minutes focused on fresh and new indie games coming to Nintendo Switch."

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Ska köpa Switch till barnen.
Hur smidigt är det att ladda joycons och pro controller?
Borde jag skaffa någon laddningsstation?
Tänker att vi kommer ha minst 4 joycons och 1 pro controller.

Våra barn spelar bara dockat, laddar 4 joycons i en laddningsstation som även har USB-utgång till pro controller. Funkar bra, och värt sina typ 200. Barnen tycker det är lite klurigt att dra i och ur joycons i switchen utan att typ riva hela lägenheten. Dvs, det är min tolkning när det sker, switchen ramlar nästan ur docken, riskerar att repas, osv.

Skrivet av Legopappa:

1 kan man se spelet när man spelar samtidigt som med spelarna använder tv´n är det möjligt även på Switch?
2 är steget från Wiiu värd pengarna?

Fråga 1 är nog redan besvarad, fråga 2, tja, jag tycker det finns många fler och varierande spel till Switch. Wii U är fantastisk på sitt sätt, det finns flera bra "Nintendo"-spel som Pikmin, Zelda i ett par HD-versioner + BOTW, bra plattformsspel som Donkey Kong, Mario, osv + hela Wii-biblioteket. Men Switch är ändå ett bra steg upp.

Skrivet av dopeey:

Ja, jag har bevakning med Google Alerts och får uppdateringar om rykten konstant. Jag själv skulle såklart helst vilja ha en uppgradering av konsolen med tex 4k och retina. Men tror att ungarna blir superglada för 2019. Äldsta ungen önskade sig Switch första gången julen 2019 och nu är det nog dags...

Köp nu. Om det är en sak jag lärt mig med barnen är att inte vänta för länge. Vi väntade ett par år med Switch för jag ansåg att det fanns så mycket bra till våra Wii och Wii U som de ännu inte spelat, och det var väl ganska bra, men att vänta längre hade gjort att minstingen blivit för stor för sina favoritspel Kirby och Yoshi, som hon med nöd och näppe han spela på Switch innan hon tröttnade och gick över till typ typ Minecraft, Animal Crossing, etc

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

"Tune in for a livestream featuring roughly 20 minutes focused on fresh and new indie games coming to Nintendo Switch."

https://www.youtube.com/watch?v=Gq69rZrq30c

Tack för tips, detta hade jag helt missat!