PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk

Så alla vet hur det ser ut. Pratade med kundtjänst och der svar var så här.

"Vi försöker att skicka ut detta mail med mellanrum så att inte vårat lager tar slut. Ber dig att hålla koll på mailen för att vi kommer skicka ut mailen i olika batches så att folk kan ta del av erbjudandet och att det inte tar slut på lager. Det kqn ta några veckor"

Det var deras svar så det kan förklara varför inte alla fått mailet än!

Permalänk
Medlem

Ser flera inlägg om scalping med Telia-länken. Jag ser inte hur det skulle vara möjligt i dagsläget då inloggning endast kan ske med BankID - ett system som inte har några kända och/eller publicerade bakdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasherz:

Ser flera inlägg om scalping med Telia-länken. Jag ser inte hur det skulle vara möjligt i dagsläget då inloggning endast kan ske med BankID - ett system som inte har några kända och/eller publicerade bakdörrar.

Du ser inte hur det är möjligt att flera personer köper 1st av Telia i enda syfte att sälja den dyrt på blocket? Jahopp okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Du ser inte hur det är möjligt att flera personer köper 1st av Telia i enda syfte att sälja den dyrt på blocket? Jahopp okej.

Det där låter inte som den "scalping" som menas i normalfallet. Jag syftar på sammanhang där en enskild person, men hjälp av mjukvara, kan utnyttja svagheter i återförsäljarens plattform.
Den formen av köpochsälj som du skriver om kommer alltid kommer finnas i någon utsträckning. Det är inte i närheten samma problem som massuppköpen.
Jag tycker det är bra att trådar som denna finns, så de som faktiskt vill köpa och använda konsolen kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallenpersian:

Så alla vet hur det ser ut. Pratade med kundtjänst och der svar var så här.

"Vi försöker att skicka ut detta mail med mellanrum så att inte vårat lager tar slut. Ber dig att hålla koll på mailen för att vi kommer skicka ut mailen i olika batches så att folk kan ta del av erbjudandet och att det inte tar slut på lager. Det kqn ta några veckor"

Det var deras svar så det kan förklara varför inte alla fått mailet än!

Hoppet lever!

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasherz:

Det där låter inte som den "scalping" som menas i normalfallet. Jag syftar på sammanhang där en enskild person, men hjälp av mjukvara, kan utnyttja svagheter i återförsäljarens plattform.
Den formen av köpochsälj som du skriver om kommer alltid kommer finnas i någon utsträckning. Det är inte i närheten samma problem som massuppköpen.
Jag tycker det är bra att trådar som denna finns, så de som faktiskt vill köpa och använda konsolen kan göra det.

Absolut. Men om länken finns till för befintliga Telia kunder så blir det också fel att skicka vidare länken till folk som inte ens är kunder överhuvudtaget. Annat är det om en butik lägger ut det då alla har och ska ha tillgång till det.
Telia borde rimligen annulera ordrar som inte hör till Telia kunder.

Permalänk
Medlem

Nu är mitt paket hos teli registrerat via PostNord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gokonen:

Nu är mitt paket hos teli registrerat via PostNord

Samma här 👍

Permalänk
Medlem

Vilken tid igår beställde ni? Jag har inte fått nått på postnord än. Beställde typ kl 21:30

Permalänk

Hopp, jag hade ju fått besked av NoN att min reserverade konsol var skickad och skulle komma som igår. Och via postnordappen så följde jag paketet och det ankom till Örebro någon gång under natten till igår.

Därefter har det med start 08.41 bara stått : Försändelsen är på väg och i igår upptaderades klockan till 18 41 och idag till 06.02. Fortfarande i Örebro och försendelse på väg som rubrik. Bor ca 5 mil utanför Örebro så dett är lite frustrerande och jag har en klump i magen som säger att detta kommer att jävlas ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Vilken tid igår beställde ni? Jag har inte fått nått på postnord än. Beställde typ kl 21:30

Samma här. Har inte fått något ytterligare besked mer än från Telia via mail att enheten ska vara framme imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Vilken tid igår beställde ni? Jag har inte fått nått på postnord än. Beställde typ kl 21:30

Beställde runt 10 på förmiddagen och det har ankommit, så det rullar nog på för er det närmaste dygnet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Mitt PS 5 är också registrerat hos postnord nu också. Tusen tack för all hjälp allihopa

Permalänk
Medlem

Och nu var även standard edition slutsåld hos Telia..

Permalänk
Medlem

Där var min registrerad hos PostNord också!
Tjoho!
Äntligen dags för Demon Souls!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Tack alla som hjälpe till med länkar 🙏
Min kommer imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Absolut. Men om länken finns till för befintliga Telia kunder så blir det också fel att skicka vidare länken till folk som inte ens är kunder överhuvudtaget. Annat är det om en butik lägger ut det då alla har och ska ha tillgång till det.
Telia borde rimligen annulera ordrar som inte hör till Telia kunder.

Rimligen borde de ju det, men uppenbarligen sitter de på ett j*vla lager med konsoler som de antagligen bara vill bli av med. De verkar ju inte alltför noga med vilka som faktiskt får hem sina beställningar. Sen om någon lägger upp sin på blocket för att tjäna lite pengar är det ju fortfarande bara en och inte tjugotals så att klaga på scalping känns lite... överflödigt.

Permalänk
Medlem

Fick spårningsnummer nu

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Står att min order är på väg. Men jag tror inte det är sant förrens jag har den i handen. Verka vara för bra för att vara sant

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Ps5

Fick från PostNord nu att jag kan hämta mitt paket äntligen 👌:)

Permalänk

Kan glatt meddela att jag beställde mitt från Telia runt kl 18.00 igår (var kund hos dem för snart tio år sedan, men kontot verkade ligga kvar när jag klickade på länken som delades här) och nu fick jag precis sms om att det finns redo för utlämning på lokala Coopbutiken.

Äntligen kan jag stänga av aviseringar på denna tråd... 😄 Tack alla hjältar som delar med sig av information här!

Lycka till ni som fortfarande är på jakt!

Permalänk
Medlem

Retrospelbutiken har nu Playstation 5 Standard och Digital på lager.
Dyrt även om man får med en extra handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Retrospelbutiken har nu Playstation 5 Standard och Digital på lager.
Dyrt även om man får med en extra handkontroll.

Aaa usch dom la på extra $

https://mobilshoppen.se/spel/playstation-5-ps5-standard-editi...
Har också men riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Retrospelbutiken har nu Playstation 5 Standard och Digital på lager.
Dyrt även om man får med en extra handkontroll.

Är ju faktiskt endast 500:- dyrare om man nu planerade att köpa en extra kontroll.
Jag hade slagit till om jag inte redan hade haft en hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gasherz:

Det där låter inte som den "scalping" som menas i normalfallet. Jag syftar på sammanhang där en enskild person, men hjälp av mjukvara, kan utnyttja svagheter i återförsäljarens plattform.
Den formen av köpochsälj som du skriver om kommer alltid kommer finnas i någon utsträckning. Det är inte i närheten samma problem som massuppköpen.

Oavsett om det är en person som köper 100 konsoler eller 100 personer som köper en konsol var, alla i syftet att sälja vidare till överpris, så är effekten för vanliga konsumenter exakt samma och jag ser inte varför man skulle skilja på det. Det handlar helt enkelt om folk som försöker tjäna pengar på att agera mellanhand utan att tillföra något som helst värde i kedjan (genom att agera distributör eller grossist eller liknande, eftersom den slutliga konsumentkanalen redan fanns där.)

Möjligtvis om det är en eller ett fåtal som får alla så kan de lättare ta ut ockerpris genom monopoleffekt men det brukar marknaden fixa ganska snabbt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Är ju faktiskt endast 500:- dyrare om man nu planerade att köpa en extra kontroll.
Jag hade slagit till om jag inte redan hade haft en hemma

Försäkring 1 år ingick ju. Är det ändå 500lr för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredVvs:

Försäkring 1 år ingick ju. Är det ändå 500lr för mycket?

Vet inte om du trollar eller är ironisk, men med tanke på scalper-läget tycker jag att det är en helt OK deal.
Såg nu dessutom att man får 360 in-store kredit då man köper konsollen, så köper man med något spel samtidigt är det endast 140:- över andra butikers pris

Och ifall du är seriös i din fråga - alla butiker ger ju garanti på konsollen när du köper den ny

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Är ju faktiskt endast 500:- dyrare om man nu planerade att köpa en extra kontroll.
Jag hade slagit till om jag inte redan hade haft en hemma

500 kr, + du får 360kr rabatt på din nästa beställning.. Bra deal skulle jag säga om man inte orkar jaga

Permalänk
Medlem

PS5 på väg från Telia. Kan inte minnas att jag någonsin varit kund hos Telia, men det var ju fint att dom skickade iväg en konsoll ändå. Perfekt tajming då jag saknade 40-års present åt en person som jag ska träffa i helgen.

Permalänk

Jag la beställningen 17.21 igår och har bara lyckats få den "Registrerat" i PostNord appen, inget mer