Permalänk
Medlem

Beslutsångest universitet

Hej,

Nu är det så att sista antagningsdagen stänger om cirka 2 dygn. Jag har under veckor varit inställd på Högskoleingenjör Datateknik, främst i Linköping då det är ganska nära hem. Jag har inte tillräckligt bra betyg för Civ.ing på ”toppskolorna”.

De universitet som jag kan tänka mig plugga på som Högskoleingenjör är Lund, KTH och Linköping. Jag vill nämna att jag av personliga skäl inte kan plugga i Chalmers, i alla fall de första terminerna.

Men nu tvekar jag riktigt mycket efter att fått svar från SYV. Medan andra på det här forumet nämnt att det är 80-90+ % teori nämnde hon att det är 50/50. Jag har inte så mycket emot praktiska moment men jag föredrar mer teori. Jag diggar heller inte kursplanen lika mycket som de andra skolorna. Hon nämnde även att det finns 80 platser inom utbildningen när det i självaste verket finns 95. Lite skeptiskt blir jag.

Vad skulle ni gjort i min situation? Jag har tänkt att läsa en master om jag har möjlighet också men den kanske jag tar utomlands. Men jag kommer nog inte ta den på LiU.

Ska man börja på LiU och sen byta skola genom att söka till ”senare del”?

Alla råd uppskattas enormt!

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Nu är det så att sista antagningsdagen stänger om cirka 2 dygn. Jag har under veckor varit inställd på Högskoleingenjör Datateknik, främst i Linköping då det är ganska nära hem. Jag har inte tillräckligt bra betyg för Civ.ing på ”toppskolorna”.

De universitet som jag kan tänka mig plugga på som Högskoleingenjör är Lund, KTH och Linköping. Jag vill nämna att jag av personliga skäl inte kan plugga i Chalmers, i alla fall de första terminerna.

Men nu tvekar jag riktigt mycket efter att fått svar från SYV. Medan andra på det här forumet nämnt att det är 80-90+ % teori nämnde hon att det är 50/50. Jag har inte så mycket emot praktiska moment men jag föredrar mer teori. Jag diggar heller inte kursplanen lika mycket som de andra skolorna. Hon nämnde även att det finns 80 platser inom utbildningen när det i självaste verket finns 95. Lite skeptiskt blir jag.

Vad skulle ni gjort i min situation? Jag har tänkt att läsa en master om jag har möjlighet också men den kanske jag tar utomlands. Men jag kommer nog inte ta den på LiU.

Ska man börja på LiU och sen byta skola genom att söka till ”senare del”?

Alla råd uppskattas enormt!

MvH

Jag vet inte hur "byte av skola" fungerar i praktiken, så jag tänker mest svara utifrån min erfarenhet av att plugga just D på Chalmers.

Vad som är teori för en person är inte nödvändigtvis samma sak som teori för en annan. Jag skulle inte kalla laborationer i linjäralgebra, där man förväntas skriva Matlab-kod för att rotera former mha matrixmultiplikation för "praktiskt moment". Min erfarenhet, efter att ha läst kurserna nedan, är att majoriteten av kurserna innehåller någon form av laboration. Dessa innebär 9 ggr av 10 programmering, men det är ju programmering där man förväntas tillämpa det man ska lära sig.

Praktiska moment, för mig, skulle t.ex. vara att läsa en hel kurs som går ut på att bygga/utveckla något. Ta kursen DAT290 (Datatekniskt Projekt) som exempel. Där programmerade jag och 5 kursare Bomberman -- från scratch -- i C, på en enkortsdator med touchskärm. Vi fick minimalt med hjälp.

Det var en praktisk kurs.

Följdfrågor? Fråga!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Lite snabbt svar nu men kan svara på mer frågor. Har själv gått D(civilingenjör) på LiU.

Vad jag hört från de som gått högskoleingenjör så är det mer praktiskt och civilingenjör mer teori och förståelse från grunden. Så man går igenom allt från matematik och div fysik med tillämpning till att göra praktiska projekt som ska genomföras som ett seriöst projekt med en kravställare som ska kommuniceras med genom projektets gång.

Ett vanligt projekt som många stöter på är en robot som ska utvecklas. Vad den ska göra varierar men det brukar vara att den ska navigera en labyrint, hinderbana eller area i olika syften.

Så visst är D(civ. ing.) mycket teori men det är också ett längre program som konstant blandas med praktik. Så jag tror det sällan är en termin utan praktik av något slag. Även med matematik eller fysik så finns det ibland labbar för att något tillämpas.

Så skräms du inte av 5 år istället för 3 år skulle jag starkt rekommendera civ. ing., speciellt eftersom teorin lockar dig. Kan inte annat än rekommendera LiU som campus också. Det är ett väldigt trevligt område med väldigt bra stämning och möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Hej,

Nu är det så att sista antagningsdagen stänger om cirka 2 dygn. Jag har under veckor varit inställd på Högskoleingenjör Datateknik, främst i Linköping då det är ganska nära hem. Jag har inte tillräckligt bra betyg för Civ.ing på ”toppskolorna”.

De universitet som jag kan tänka mig plugga på som Högskoleingenjör är Lund, KTH och Linköping. Jag vill nämna att jag av personliga skäl inte kan plugga i Chalmers, i alla fall de första terminerna.

Men nu tvekar jag riktigt mycket efter att fått svar från SYV. Medan andra på det här forumet nämnt att det är 80-90+ % teori nämnde hon att det är 50/50. Jag har inte så mycket emot praktiska moment men jag föredrar mer teori. Jag diggar heller inte kursplanen lika mycket som de andra skolorna. Hon nämnde även att det finns 80 platser inom utbildningen när det i självaste verket finns 95. Lite skeptiskt blir jag.

Vad skulle ni gjort i min situation? Jag har tänkt att läsa en master om jag har möjlighet också men den kanske jag tar utomlands. Men jag kommer nog inte ta den på LiU.

Ska man börja på LiU och sen byta skola genom att söka till ”senare del”?

Alla råd uppskattas enormt!

MvH

Nu var det ett tag sen jag pluggade så det jag skriver kanske inte stämmer längre. Jag gick ett år civilingenjör på LTH för att sen byta till högskoleingenjör på KTH och matematiken var det väldigt stor skillnad på. På civ måste du typ bevisa varför det blir som det blir och på hög. måste du ”bara” lära dig räkna och klara tentan.
Det jag vill ha sagt är om matematik inte är enkelt eller du vill lägga ner massa tid på att plugga då bör du köra på högskoleingenjör.
Detta kan ha ändrats och vara olika mellan olika skolor och program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vet inte hur "byte av skola" fungerar i praktiken, så jag tänker mest svara utifrån min erfarenhet av att plugga just D på Chalmers.

Vad som är teori för en person är inte nödvändigtvis samma sak som teori för en annan. Jag skulle inte kalla laborationer i linjäralgebra, där man förväntas skriva Matlab-kod för att rotera former mha matrixmultiplikation för "praktiskt moment". Min erfarenhet, efter att ha läst kurserna nedan, är att majoriteten av kurserna innehåller någon form av laboration. Dessa innebär 9 ggr av 10 programmering, men det är ju programmering där man förväntas tillämpa det man ska lära sig.

https://i.imgur.com/Ot6PzcK.png

Praktiska moment, för mig, skulle t.ex. vara att läsa en hel kurs som går ut på att bygga/utveckla något. Ta kursen DAT290 (Datatekniskt Projekt) som exempel. Där programmerade jag och 5 kursare Bomberman -- från scratch -- i C, på en enkortsdator med touchskärm. Vi fick minimalt med hjälp.

Det var en praktisk kurs.

Följdfrågor? Fråga!

Ok, om detta definieras som praktiska moment är jag all for it. Är det inte så att man bygger ihop datorer, CPU's etc eller är det endast programmering och matematik med liknande kurser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Ok, om detta definieras som praktiska moment är jag all for it. Är det inte så att man bygger ihop datorer, CPU's etc eller är det endast programmering och matematik med liknande kurser?

Jag rörde ytterst lite hårdvara under mina 5 år. Sure, lite banankablar och kretskort från 80-talet i någon labb, men ingen lödning, inga skruvar, etc.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Lite snabbt svar nu men kan svara på mer frågor. Har själv gått D(civilingenjör) på LiU.

Vad jag hört från de som gått högskoleingenjör så är det mer praktiskt och civilingenjör mer teori och förståelse från grunden. Så man går igenom allt från matematik och div fysik med tillämpning till att göra praktiska projekt som ska genomföras som ett seriöst projekt med en kravställare som ska kommuniceras med genom projektets gång.

Ett vanligt projekt som många stöter på är en robot som ska utvecklas. Vad den ska göra varierar men det brukar vara att den ska navigera en labyrint, hinderbana eller area i olika syften.

Så visst är D(civ. ing.) mycket teori men det är också ett längre program som konstant blandas med praktik. Så jag tror det sällan är en termin utan praktik av något slag. Även med matematik eller fysik så finns det ibland labbar för att något tillämpas.

Så skräms du inte av 5 år istället för 3 år skulle jag starkt rekommendera civ. ing., speciellt eftersom teorin lockar dig. Kan inte annat än rekommendera LiU som campus också. Det är ett väldigt trevligt område med väldigt bra stämning och möjligheter.

Hej,

Jo jag vill ju bli civ.ing också men det är betygen som stoppar mig. Jag kan inte bli civ.ing på de skolorna i Sverige som har bättre rykte, främst internationellt. Det jag ska satsa på är en högskoleingenjörsexamen och sedan ta en Master. Jag har hört att om man vill jobba utomlands finns det knappast någon skillnad mellan hög.ing + master och civ.ing. Civ.ing är tydligen en titel som vi svenskar har infört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag rörde ytterst lite hårdvara under mina 5 år. Sure, lite banankablar och kretskort från 80-talet i någon labb, men ingen lödning, inga skruvar, etc.

Ok, då blev jag lite mer lugn.

Om du har erfarenhet så undrar jag även om en hög.ing med en master har samma arbetsmöjligheter som en civ.ing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Ok, då blev jag lite mer lugn.

Om du har erfarenhet så undrar jag även om en hög.ing med en master har samma arbetsmöjligheter som en civ.ing?

Allt annat lika - Nej. I den här branschen är Civ.Ing. något en del företag värderar extra högt. Många gånger för att de själva har motsvarande examen, eller för att de "tror den är bättre". Dumt? Ja, kanske, men det är verkligheten.

Vet du redan idag att du vill läsa 3+2 år hade jag valt en Civ.Ing.-utbildning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag rörde ytterst lite hårdvara under mina 5 år. Sure, lite banankablar och kretskort från 80-talet i någon labb, men ingen lödning, inga skruvar, etc.

Det var väl främst en kurs om var mer hårdvaruinriktad - men precis som du säger andades den kursen 80-tal. Antagligen den som heter EDA482 för dig, "Digital- och datorteknik" hette den när jag läste den. I elkräken Elektriska kretsar och fält fick iaf vi löda ihop nåt härke med lite op-ampar, men det var ju över tio år sedan nu så saker kan ha ändrats

Men annars var det väldigt lite hårdvara, utan "praktiken" bestod av labbar där det skrevs kod.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det var väl främst en kurs om var mer hårdvaruinriktad - men precis som du säger andades den kursen 80-tal. Antagligen den som heter EDA482 för dig, "Digital- och datorteknik" hette den när jag läste den. I elkräken Elektriska kretsar och fält fick iaf vi löda ihop nåt härke med lite op-ampar, men det var ju över tio år sedan nu så saker kan ha ändrats

Men annars var det väldigt lite hårdvara, utan "praktiken" bestod av labbar där det skrevs kod.

Inget lödande i elkräken heller.

Till TS, notera att jag pratar om D300 på Chalmers nu, inte om LiU.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För övrigt tycker jag du borde välja en stad du tycker om. Du ska trots allt bo och verka i den staden i 3-5 (säkert längre) år, jag skulle personligen lägga mer fokus på det än skolornas rykte, så länge det är en "riktig" högskola/universitet och inte något privat.

Jag hade många väldigt trevliga år i Lund när det begav sig och kompisar i Uppsala och på Chalmers hade också det kul, däremot hörde jag aldrig något positivt från de som valde Stockholm. De fick aldrig någon studentkänsla i huvudstaden. Linköping har jag aldrig varit i.

EDIT: Värt att tänka på att NU tänker du att "jag ska bara plugga och sedan flytta utomlands", men om 5 år, då har du kompisar, kontaktnät, kanske partner, kanske jobberbjudanden från lokala företag osv... DÅ är det inte lika självklart att du bara kan dra utomlands eller ens orkar flytta inom Sverige några längre sträckor och börja om från skratch.

Om man inte gillar natur, mörker och kyla kanske man inte ska plugga 5 år i Umeå/Luleå t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Inget lödande i elkräken heller.

Förr, när det var bättre!

Skrivet av GLaDER:

Allt annat lika - Nej. I den här branschen är Civ.Ing. något en del företag värderar extra högt. Många gånger för att de själva har motsvarande examen, eller för att de "tror den är bättre". Dumt? Ja, kanske, men det är verkligheten.

Vet du redan idag att du vill läsa 3+2 år hade jag valt en Civ.Ing.-utbildning.

Och det är väldigt viktigt med att poängtera "en del". Främst äldre personer lägger enligt min uppfattning fokus på "vad du är". Jag har bytt jobb ett gäng gånger, och det är väl bara en som faktiskt brytt sig på riktigt (och den personen har numer gått i pension).

Det beror nog lite på vilken branch och typ av jobb du tänkt rikta in dig på allt eftersom.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på kring vad det är du vill jobba med efter dina studier och förstår det är en omöjlighet att säga innan man klivit in i branschen. Jag talar själv utifrån pluggat 3 år systemutveckling i malmö samt 4 års erfarenheter i arbetslivet samt varit med i en del intervjuer/anställa personer. Talar vi det vanligaste jobbet som en fullstack utvecklare, så är bristen så hög idag att vilken skola/längd på utbildningen spelar ingen roll i mina ögon. Jag skulle alltid välja någon som har pluggat 3 år + 2 år arbetslivserfarenhet vs 5 årig utbildning. Praktik slår alltid teori i detta fallet. Sedan vet jag att det finns konsultbolag som bara tar in folk med master som någon tidigare nämnde. Mängd teori kanske är mer fördelaktigt för jobb inom ai eller andra områden som kräver mer matematik. Men majoriteten av utvecklare jobbar inte med sådant.

När man kliver ut i arbetsmarknaden börjar det på riktigt och din lön/karriär kommer sättas beroende på ditt engagemang och vilja i slutändan och inte ditt diplom.

Det är min erfarenhet iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av KevinXD:

Ok, då blev jag lite mer lugn.

Om du har erfarenhet så undrar jag även om en hög.ing med en master har samma arbetsmöjligheter som en civ.ing?

Både ja och nej som svar på din fråga. I särskilda fält kan jag tänka mig att dom är kinkigare, men generellt skulle jag säga att det spelar större roll för ditt första jobb + ingångslön möjligtvis, därefter bör det vara din erfarenhet du svingar med på intervjuer och inte din examen.

Dock finns det ju undantag. Faktum är att det inte ÄR samma utbildning med samma kursplaner, även om de är lika. Sedan kan du även notera att vissa lärosäten ger civilingenjör för h.ing + master om man har läst specifika kurser. Undersök detta för linköping.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag gick ett år civilingenjör på LTH för att sen byta till högskoleingenjör på KTH och matematiken var det väldigt stor skillnad på. På civ måste du typ bevisa varför det blir som det blir och på hög. måste du ”bara” lära dig räkna och klara tentan.

Intressant, jag läste Matematik först och började sedan på civing D på LTH och min uppfattning var att när jag läste Matematik så måste man "förstå" och bevisa medan på civing skulle man bara mata sig igenom ett stort antal uppgifter och sedan fixa tentan. Allt är väl relativt utifrån var man kommer antar jag.