Får en praktikant ifrån AF utföra arbetsuppgifter eller inte ?

Permalänk

Får en praktikant ifrån AF utföra arbetsuppgifter eller inte ?

Hej.

Läser lite olika svar, vilket stämmer ?

Får en praktikant ifrån AF utföra arbetsuppgifter om en anställd finns bredvid hela tiden och visar utan att gå ifrån.

Eller får en praktikant bara titta på när övrig personal arbetar på arbetsplatsen men inte utföra något arbete själv, utan bara ställa frågor och få information.

Permalänk
Medlem

Ja en praktikant får väl arbeta självständigt? Kanske ger upplärning 2-3 dagar sen får man arbeta ensam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Läser lite olika svar, vilket stämmer ?

Får en praktikant ifrån AF utföra arbetsuppgifter om en anställd finns bredvid hela tiden och visar utan att gå ifrån.

Saxat från AF:
"Arbetspraktik innebär att en person under en tid får prova arbetsuppgifter på en riktig arbetsplats under handledning"

Permalänk
Medlem

Jag har ingen laglig grund för detta; men alla år då jag praktiserade under grundskolan fick vi jobba. Arbetade i en coop-butik. Mycket "enkla" uppgifter som att fronta i butiken, köra tillbaka kundvagnar etc men hela poängen med praktik är ju att du ska få testa på att jobba.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Självklart får en praktikant utföra arbetsuppgifter. Det är det som är hela grejen med upplägget, att man ska få prova på att jobba och visa vad man går får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ja en praktikant får väl arbeta självständigt? Kanske ger upplärning 2-3 dagar sen får man arbeta ensam?

Det är säkerligen olika tänker på yrken där det krävs olika certifikat till exempel elektriker.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Det är säkerligen olika tänker på yrken där det krävs olika certifikat till exempel elektriker.

Visst, men man blir ju inte skickad på arbetsträning som elektriker.

Som redan sagts så ska ju personen få ut något av det hela och det är svårt om man bara tittar på. Bedömer handledaren att personen kan göra vad det nu är är det väl bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är säkerligen olika tänker på yrken där det krävs olika certifikat till exempel elektriker.

Visst beror det på yrke. Men gjorde själv min praktik på PostNord när jag var yngre. Upplärning några dagar sen fick jag arbeta ensam.

Permalänk

Men när man läser på denna sidan och andra sidor så står det att praktik är lära och inte utföra. Man brukar höra olika svar ang praktik.

https://adact.se/vad-galler-nar-man-tar-en-praktikant/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Visst, men man blir ju inte skickad på arbetsträning som elektriker.

Som redan sagts så ska ju personen få ut något av det hela och det är svårt om man bara tittar på. Bedömer handledaren att personen kan göra vad det nu är är det väl bara att köra på.

När det gäller enklare så ja visst.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

En praktikant från arbetsförmedlingen får arbeta men ej ersätta en arbetare.
Det finns mycket om detta: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/ta-in-en-praktikant

Låt oss anta att man tar en in praktikant för att ensam sköta en korvkiosk på egen hand, så är det inte längre praktik och om arbetsförmedlingen får veta detta så kan ni bli av med praktikanten. Om samma korvkiosk däremot tar in praktikanten och låter den utföra samma uppgifter som någon redan inne på korvkiosken, bara att de tillsammans arbetar snabbare så blir det mer en gråzon.
Och det beror mycket på själva praktikanten om det är en person med arbetslustbrist som vill sätta käppar i hjulet.

En helt annan fråga är försäkring, inom de flesta yrken kan man skada sig. Hur är praktikanten försäkrad (arbetsförmedlingen?). Om något händer så kan det bli en utredning om jobbade då praktikanten själv så kan det bli kostsamt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns en ledtråd i själva benämningen..

Permalänk
Medlem

Vad är det för praktik?

Allt icke-kritiskt och utan speciellt ansvar ska väl gå bra?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men när man läser på denna sidan och andra sidor så står det att praktik är lära och inte utföra. Man brukar höra olika svar ang praktik.

https://adact.se/vad-galler-nar-man-tar-en-praktikant/

Det dom menar är att en praktikant ska vara där för att lära sig, inte nyttjas som arbetskraft och ersätta en annan anställd. För att lära sig är det sedan helt okej att vederbörande faktiskt utför arbetsuppgifter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men när man läser på denna sidan och andra sidor så står det att praktik är lära och inte utföra. Man brukar höra olika svar ang praktik.

https://adact.se/vad-galler-nar-man-tar-en-praktikant/

Det är ju olika. Tanken är ju inte att praktikanten ska slavarbeta för noll lön och lära sig själv för att visa vad han går för utan att han ska lära sig ett yrke. Så han får givetvis träna och utöva men handledaren ska bistå och inte arbeta för sig. Praktikanten är ingen semestervikarie.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

"Praktik betyder lära och inte utföra."
Det betyder inte "gör inget", det är samma sak som i skolan t.ex. Du gör saker där, även fast du lär dig. Att göra är en stor del av att lära. Det som menas med den meningen är antagligen mer som att du inte är där för att jobba, utan för att lära dig jobba, och det inkluderar oftast att faktiskt öva på jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Men när man läser på denna sidan och andra sidor så står det att praktik är lära och inte utföra. Man brukar höra olika svar ang praktik.

https://adact.se/vad-galler-nar-man-tar-en-praktikant/

Och sen fortsätter det: "Detta innebär att en praktikplats aldrig ska ersätta ett vanligt jobb. En praktikplats ger dock dig som företagare möjlighet att lära upp någon som du kan anställa efter praktikplatsen. Det är ett tillfälle att lära någon ditt yrke men också att få tillfälle att ta del av annan erfarenhet och kunskap."

Som redan sagts så handlar det om att lära sig arbetet och det betyder att utföra det. Läser du till svetsare t ex (nu gäller tråden inte utbildning men principen är densamma) eller något annat som kräver praktiskt övning och gör en praktik på ett företag blir det ju lite fel att bara stå och föra anteckningar och titta. Även om man kan lära sig mycket av att se på efrarna personer göra jobbet så blir det aldrig tillämpat om man inte själv får öva.

Har själv arbetstränat på flera ställen (och mitt jobb kom av en en sådan praktik) och har alltid jobbat självständigt. Det är därför en handledare måste vara rätt person, så att hen dels är observant och ser att praktikanten faktiskt lär sig något men också när det passar kliver undan och låter personen jobba på.

Permalänk
Medlem

Jag praktiserade på ett lager i en större elektronikaffär för en herrans massa år sedan. Lagerchefen (en typ 30 årig snubbe som var allmänt trött på livet) gav mig arbetsuppgifter som om jag var en anställd, dock fick jag skitgörat som ingen ville ha, sopa golv, sortera sopor och sånt, utan någon annan med mig.

Efter några dagar så sa jag till honom att jag inte är där för att avlasta de anställda, utan för att gå med och lära mig och att om de vill att jag ska utföra arbetsuppgifter själv så får de anställa mig med full betalning. Det var de inte intresserade av. Kontaktade min handledare på AF och berättade vad de höll på med. Slutade med att handledaren kontaktade butikschefen som i sin tur läxade upp lagerchefen samtidigt som jag satt några meter bort. Gick inte dit fler dagar efter det.

TL;DR: Ta ingen skit som praktikant.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En trött jäkel.