Helgsnack: Vilket är ditt sämsta komponentköp?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gamepad på 90 talet för att spela konsollspel i emulator. Det var bland de sämsta inköp jag gjort, den gamepaden användes bara några få gånger sen gick jag tillbaka till tangentbord. Jag har aldrig haft någon spelkonsoll och är fortförande idag helt ovan vid att spela med tummarna.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva om Mitsumi CD brännare. Den kallades skämtsamt shitsumi och jag brönde bara några få skivor med den. 2x hastighet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Intel 6900K - Tredje gången den byttes så började grejerna fungera

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ingen komponent men... Asus eeePC

Permalänk
Medlem

Köpte första generationen Ryzen. För någon som i princip enbart spelade CSGO så var det ett grymt dåligt beslut. Tappade i fps mot min gamla 2500k. Var dessutom fullkomligt omöjligt att köra minnen i något annat än 2133mhz.

Permalänk
Medlem

Hm. Räknas det med att köpa ett radeon 9800 pro på förskott och bolaget kursar innan de levererat?

Annars är nog den största fetmissen ett hd6870, helvete vad tdrfel man hade hela tiden tills man gav upp och bytte till gtx 680

Permalänk
Medlem

100% 11900K.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Jag har samma moderkort och kände inte till det du skriver. Fläkten till VRM:n är aldrig på vad jag märkt så den kan inte vara så dålig tänker jag.

Det var ett riktigt bra köp för mig då jag fick en Steam-kupong på ungefär €25 (prestationskravet var att skriva en recension) och en vattenkylare som var värd runt 800 kr.

Fläkten sitter inte över vrm utan över chipset.

https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

ATI Rage Fury MAXX. Instabilt, varierande prestanda och dåligt drivrutinsstöd. Men det hade dubbla GPU:er, och det var ju ballt!

Permalänk
Medlem

Xbox One. Vilket jävla skit.

Permalänk
Medlem

Sämsta cpun jag köpt var en Intel P4 2,6 HT, jag skulle valt AMD istället och fått möjlighet till att köra 64 bit Linux redan 2003 men nej så blev det tyvärr inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

3070 suprim, bara för att köra warzone... bytte ut mitt 2060 super, 10 fps mer ... sålde 2060:it för 2000:-.

Bästa inom närtid: logitech g pro wireless som bytte ut xtrify M4

Permalänk
Medlem

1. Nuvarande PC. Har spelat kanske 30h senaste året. Misstänkte det skulle bli så medan jag gick och funderade på det i ett halvår, men kunde inte motstå lockelsen att bygga för första gången på nästan ett decennium.

2. I gymnasiet övertalade en kompis mig att köpa ett ATi Radeon 9200 (jag var totalt pank under den tiden) för att spela WoW med honom. Funkade bra i utomhus-miljöer fram tills att jag gick in i Stormwind och allt förvandlades till grå polygon-spagetti. Hade dessutom inte råd att betala månadsavgiften många månader.

3. Ett av de tidiga mini itx-korten. Ett sådant där VIA (Epia?) med fastlödd processor. Hade något projekt i åtanke, men blev aldrig av, så brädan bootades aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Hm. Räknas det med att köpa ett radeon 9800 pro på förskott och bolaget kursar innan de levererat?

Annars är nog den största fetmissen ett hd6870, helvete vad tdrfel man hade hela tiden tills man gav upp och bytte till gtx 680

Datorbutiken? 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MrMeia:

Xbox One. Vilket jävla skit.

+1 Hur kunde jag ens glömma den ja.
Spelade (nästan motvilligt) genom halo på den sen samlade den damm tills jag sålde den.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Ett av de sämre var nog Zalmans fancontroller för länge sen som jag använde väldigt lite för att faktiskt ändra hastighet och den lös upp ett helt rum utan problem vilket ledde till att jag fick tejpa över lysdioderna på den.

https://www.inet.se/produkt/6308154/zalman-zm-mfc1-flaktkontr...

Haha, dom där har man ett tydligt minne av. När folk hade dom på Dreamhack back in the days.

Permalänk
Medlem

Köpte en dell laptop nästan exakt samtidigt som Nvidia lanserade Optimus,
fick sedan stå ut med en högljudd överhettad dator och inga som helst försök från dell att stöda IGP på min dator.

Permalänk
Medlem

Måste vara senaste inköpet.

Köpte mig ett par Steelseries arctis 7 i inflyttningspresent åt mig själv då mina Razer thresher ultimate har dragits med ett svagt surr sen dom var nya.

Men nu i det nya boendet så är surret borta i Razer lurarna🙂gissar ojordade ledningar som störde.
Så kanske inte ett dåligt inköp,mer onödigt.

Men som tur är så kan jag använda dom nya lurarna till Ps4,an🙂

Permalänk

Nvidia GTX 480. satan vad jag svettades under två års tid när jag hade det kortet. medeltempen i lägenheten gick säkert upp med 3-4 grader när datorn var igång. snitt temp på gpun var väl runt 95c under load.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Köpte dels LG 27" 27GN800 där skärmen hade döda pixlar och köparen inte hade sätt några när jag hade frågat.
Men köpte också en synology ds1515+ som dog inom 3 dagar efter att jag fått den.
Som tur var så fick jag märkligt nog en ny av Synology eftersom att denna hade någon "intel bug" som var vanligt då. Detta var långt efter garantin och jag hade köpt den i andrahand.
Men jag har lärt mig att aldrig köpa elektronik från Tradera igen. Även fast jag kan gilla att återanvända elektronik.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt för att själva komponenten är dålig men ett otroligt onödigt köp - en AIO för 1599kr när jag redan hade Noctua NH-D15. Köpte den endast för att jag inte längre kunde använda översta PCI-E porten med nya grafikkortet, vilket gjorde att grafikkortet låg typ 1,5cm från PSU shrouden. Intalade mig själv att jag behövde en AIO för att sänka tempen på både CPU och grafikkort, det gjorde förvånadsvärt väldigt liten skillnad, absolut inte värt 1599kr.

Men nu har jag en backup kylare om AIOn skulle gå sönder

Permalänk
Medlem

Ett jävla Xonar ljudkort från Asus, helt horribelt mjukvarustöd gick knappt att få det att fungera även fast man testade 75 olika upplagor av deras drivrutiner.

Det verkar vara ett återkommande problem hos asus, har en wifimottagare från dem med och startar man mjukvaran hänger sig den bara, men på något vis fungerar det ändå.

Permalänk
Medlem

10700k när den var nysläppt. Sämsta pris:prestandan jag nånsin haft i en processor.

Permalänk
Medlem

Svindyr 256mb sdram sticka 100mhz, var overkill spec för priset.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Förmodligen min AMD FX 60 ett par månader innan Intel släppte Core 2. Dyrare, varmare, långsammare. Check, check and check.

Permalänk

Steam-box utan någon egentlig konkurrens. Jag tror aldrig att jag ens packade upp den. Å andra sidan kostade den typ $5 på Steam-rean för några år sedan så ingen stor utgift rent ekonomiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wastaah:

Ett jävla Xonar ljudkort från Asus, helt horribelt mjukvarustöd gick knappt att få det att fungera även fast man testade 75 olika upplagor av deras drivrutiner.

Det verkar vara ett återkommande problem hos asus, har en wifimottagare från dem med och startar man mjukvaran hänger sig den bara, men på något vis fungerar det ändå.

Attans, det hade jag förträngt. Xonar DX fick mycket bra lovord i PC-pressen och jag kände mig tvungen att prova om det vara bättre än Creative. Minns att om jag tog på hårdvaruaccelerad ljud så kraschade något så simpelt som 3dmark.

Ett annat slöseri var M-Audio Revolution 7.1. Precis som Asus urkass EAX men den saknade t o m dynamik.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Razer Mamba 2012, gick sönder, gummilist för tummen lossnade, batteriet svällde som mentos i Cola.
Razer Megalodon, plastigt skit, bedrövlig "surround", även denna gick sönder. Efter detta hade jag lärt mig min läxa angående Razer.

OCZ Agility SSD (runt 2010). Hade tre stycken, samtliga gick sönder efter ett år/ett par månader.

Logitech G19. Helvete vad dyrt det var. Skärmjäveln gick sönder efter nåt år, och bakgrundsbelysningen likaså. Lägger aldrig de pengarna på ett tangentbord igen.

Mobiltelefon LG Viewty. Tyckte som p12a att den verkade så himla cool, och ett alternativ till iPhone 3g som inte gick att få tag i enkelt i Sverige. Skittelefon med kass skärm och ofärdig programvara.

Det var dem jag minns, har klarat mig bättre från skitköp på senare år tack vare erfarenhet och nogrann efterforskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

OCZ Agility SSD (runt 2010). Hade tre stycken, samtliga gick sönder efter ett år/ett par månader.

Flera kompisar hade varianter av OCZ Agility, vilket fick mig att tveka med SSD ända fram till 2012. Lustigt nog slängde jag in en gammal 120 GB OCZ Agility 3 i en dator jag sålde för ca 5 år sedan, och den funkar perfekt än idag. Måste vara närmare 10 år gammal vid det här laget!

Skrivet av baverskalle:

Logitech G19. Helvete vad dyrt det var. Skärmjäveln gick sönder efter nåt år, och bakgrundsbelysningen likaså. Lägger aldrig de pengarna på ett tangentbord igen.

Jag hade ett G19s, där slutade sektioner av tangentbordet att fungera slumpmässigt. Jättekul när man var ordentligt uppgearad i DayZ, vilket var vad som fick mig att slänga det hårt i golvet så att det skulle "gå sönder ordentligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Fläkten sitter inte över vrm utan över chipset.

https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Aha okej. Jag vet om att det finns en ny revision av moderkortet men det framgick inte vad de hade förändrat. Kanske fixat problemen?