RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej, vi får hoppas att marknaden för den stora delen vanliga konsumenter + miners snart är mättad.

Verkar dessutom som att AMD börjat få igång produktionen av deras kort på riktigt nu. Partners ska ha fått in flera kort och de säljer dessutom själva i allt större volymer varje vecka via amd.com. Det lär nog ändå ta ett tag innan marknaden stabiliseras, men om man är villig att F5a lite så finns det en chans även inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Verkar dessutom som att AMD börjat få igång produktionen av deras kort på riktigt nu. Partners ska ha fått in flera kort och de säljer dessutom själva i allt större volymer varje vecka via amd.com. Det lär nog ändå ta ett tag innan marknaden stabiliseras, men om man är villig att F5a lite så finns det en chans även inom snar framtid.

Jag är bara rädd att Nvidias nya skydd som kommer i samband med 3080ti. Hela 30xx serien ska få skydd mot mining. Det kommer säkert att trycka upp efterfrågan på 6xxx serien och 6700 att gå upp till 12000:-

Blir till att gå över till lag grön igen då...

https://youtu.be/qThNedsqKMw

Permalänk
Medlem

MSI 6700XT Gaming X. Kommer in i lager 26e April enligt Elgigantens sida. Går att beställa för 7 990 kr.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Edit: SLUT!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag är bara rädd att Nvidias nya skydd som kommer i samband med 3080ti. Hela 30xx serien ska få skydd mot mining. Det kommer säkert att trycka upp efterfrågan på 6xxx serien och 6700 att gå upp till 12000:-

Blir till att gå över till lag grön igen då...

https://youtu.be/qThNedsqKMw

Blockeringen lär ju vara kringgåd efter ca 4 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Verkar dessutom som att AMD börjat få igång produktionen av deras kort på riktigt nu. Partners ska ha fått in flera kort och de säljer dessutom själva i allt större volymer varje vecka via amd.com. Det lär nog ändå ta ett tag innan marknaden stabiliseras, men om man är villig att F5a lite så finns det en chans även inom snar framtid.

Ser en hel del 6700 XT poppa upp men vart är alla 6800 XT? Inte sett en enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Ser en hel del 6700 XT poppa upp men vart är alla 6800 XT? Inte sett en enda.

Det senaste jag såg som gick att köpa var ett TUF OC 6800XT från Netonnet för 10990kr.
Jag beställde 8/4 med förväntat datum 23/4.
Dock så hade det gått att beställa ett bra tag när jag la min beställning så är nog relativt säker att inte få något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Det senaste jag såg som gick att köpa var ett TUF OC 6800XT från Netonnet för 10990kr.
Jag beställde 8/4 med förväntat datum 23/4.
Dock så hade det gått att beställa ett bra tag när jag la min beställning så är nog relativt säker att inte få något.

Det var ju ett tag sen. Proshop har inte så många bokade kort kvar att leverera i 6800 XT-serien men har knappt några inkommande heller. Vill tro att resterande återförsäljare inte heller har några 6800 XT-kort på väg in med tanke på vad jag sett hittills. 6700 XT och 6900 XT kort kommer in med jämna mellanrum men 6800 XT finns verkligen ingenstans. Inte ens 6800 finns någonstans att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Blockeringen lär ju vara kringgåd efter ca 4 timmar

Nja, jag är bredd att tro att misstaget med dev drivrutinen till 3060 faktiskt var ett misstag. Ska tydligen bli ännu hårdare låsning den här gången, och inte bara på 3080ti utan på alla nytillverkade kort ur 30xx serien.

Men men, den som lever får se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eriksson850:

Nja, jag är bredd att tro att misstaget med dev drivrutinen till 3060 faktiskt var ett misstag. Ska tydligen bli ännu hårdare låsning den här gången, och inte bara på 3080ti utan på alla nytillverkade kort ur 30xx serien.

Men men, den som lever får se.

Tror inte det är ett misstag, men om det inte går att mine:a från kortet så sjunker ju priset folk som är villiga att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tror inte det är ett misstag, men om det inte går att mine:a från kortet så sjunker ju priset folk som är villiga att betala för.

Det får vi nog aldrig veta, men dyker det upp liknande Nvidiaskapade misstag igen så är jag beredd att hålla med dig.

Kanske, men jag undrar om vi inte accepterat ett högre pris på kort nu och att företagen är obenägna att sänka? Det behövs fler aktörer på grafikkortsmarknaden och ökad konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Ser en hel del 6700 XT poppa upp men vart är alla 6800 XT? Inte sett en enda.

Under ett par veckor nu har AMD släppt en del 6800 XT Midnight Editions via deras hemsida (vilket alltså inte var en engångsupplaga trots vad de sade). Men det släpps betydligt mycket fler av mer eller mindre samtliga andra modeller av någon anledning. Till och med 6900 XT som rimligen är mer svårproducerad har släpts i mycket större nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Under ett par veckor nu har AMD släppt en del 6800 XT Midnight Editions via deras hemsida (vilket alltså inte var en engångsupplaga trots vad de sade). Men det släpps betydligt mycket fler av mer eller mindre samtliga andra modeller av någon anledning. Till och med 6900 XT som rimligen är mer svårproducerad har släpts i mycket större nummer.

Har varit inne och tittat på AMD's hemsida nästan varje dag i en vecka men inte lyckats pricka in en drop. Att det finns fler 3090 än 3080 att köpa är i alla fall relativt logiskt då 3080 är uppbokad i ett sekel framåt. Tror inte samma sak kan sägas om 6800 XT. Vill gärna testa 6800 XT och se vad den går för, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Har varit inne och tittat på AMD's hemsida nästan varje dag i en vecka men inte lyckats pricka in en drop. Att det finns fler 3090 än 3080 att köpa är i alla fall relativt logiskt då 3080 är uppbokad i ett sekel framåt. Tror inte samma sak kan sägas om 6800 XT. Vill gärna testa 6800 XT och se vad den går för, men icke.

För att ha en chans där så måste du använda ett script. Finns på t.ex. PartAlerts discord, eller skriv ditt eget om du känner dig äventyrlig.

Anledningen är enkel: AMD cachar sin hemsida så att "Add to Cart"-knappen helt enkelt inte dyker upp förrän flera minuter efter att släppet faktiskt skett. Under den tiden kan folk med scripts som lägger till "Add to Cart" knappar även till produkter som ej finns i lager, helt fritt köpa upp alla kort.

Du måste även subscriba till någon stock-checker discord som t.ex. PartAlerts om du inte själv vill sitta och lösa captchas hela dagen, för nu släpper dom inte längre vid en fast tidpunkt varje vecka.

Om folk här är intresserade kan jag skriva lite mer om hur det hela fungerar (eller fungerat hittills, i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

För att ha en chans där så måste du använda ett script. Finns på t.ex. PartAlerts discord, eller skriv ditt eget om du känner dig äventyrlig.

Anledningen är enkel: AMD cachar sin hemsida så att "Add to Cart"-knappen helt enkelt inte dyker upp förrän flera minuter efter att släppet faktiskt skett. Under den tiden kan folk med scripts som lägger till "Add to Cart" knappar även till produkter som ej finns i lager, helt fritt köpa upp alla kort.

Du måste även subscriba till någon stock-checker discord som t.ex. PartAlerts om du inte själv vill sitta och lösa captchas hela dagen, för nu släpper dom inte längre vid en fast tidpunkt varje vecka.

Om folk här är intresserade kan jag skriva lite mer om hur det hela fungerar (eller fungerat hittills, i alla fall).

Herregud, det har nått helt bisarra nivåer. Har du någon aning om hur ofta det droppas kort där ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

För att ha en chans där så måste du använda ett script. Finns på t.ex. PartAlerts discord, eller skriv ditt eget om du känner dig äventyrlig.

Anledningen är enkel: AMD cachar sin hemsida så att "Add to Cart"-knappen helt enkelt inte dyker upp förrän flera minuter efter att släppet faktiskt skett. Under den tiden kan folk med scripts som lägger till "Add to Cart" knappar även till produkter som ej finns i lager, helt fritt köpa upp alla kort.

Du måste även subscriba till någon stock-checker discord som t.ex. PartAlerts om du inte själv vill sitta och lösa captchas hela dagen, för nu släpper dom inte längre vid en fast tidpunkt varje vecka.

Om folk här är intresserade kan jag skriva lite mer om hur det hela fungerar (eller fungerat hittills, i alla fall).

Är inte det fixat?
https://www.sweclockers.com/nyhet/31817-hjalpsam-programmerar...

Permalänk

ASUS 6900 XT TUF OC för 16202,35 kr på Proshop (Dock DEMO-vara, så köp på egen risk)
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-6900-XT-TUF-...
Köp kommer vara möjligt klockan 14:00

Citat:

Denna demovara har skickas till oss antingen som ångerrättsärende, reparation, eller att något har blivit fel från leverantören. Tyvärr är det ej möjligt för oss att se exakt vad som har hänt med den vara som du kollar på just nu.

Demovaror är testade och fungerar, men kan levereras utan tillbehör och originalemballage. Då detta är en demovara, kan det finnas spår av användning och vi kan inte garantera att eventuella tillbehör i specifikationerna nedan medföljer. Du har samma ångerrätt och reklamationsrätt som vid köp av nya varor.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som beställde ett TUF OC 6800XT från Netonnet den 8/4 då de gick att beställa med förväntad leverans 23/4 som fått sitt kort skickat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Är det någon här som beställde ett TUF OC 6800XT från Netonnet den 8/4 då de gick att beställa med förväntad leverans 23/4 som fått sitt kort skickat?

Fick precis ett Mail från Netonnet där det stod att förväntat datum ändrats och inget nytt bekräftat datum finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Fick precis ett Mail från Netonnet där det stod att förväntat datum ändrats och inget nytt bekräftat datum finns.

Samma här. Verkar inte vara någon idé att få upp sina förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Herregud, det har nått helt bisarra nivåer. Har du någon aning om hur ofta det droppas kort där ens?

En gång per vecka. 6800 XT lyser då och då med sin frånvaro, men de andra korten droppas mer eller mindre varje vecka.

Nja. De har lagt till en captcha på det bara. Samma problematik finns kvar; du måste ha ett script för att ha en chans. Hemsidan är inte välgjord alls och detta "exploit" är egentligen en feature. Nämnde det också i tråden ovan, hur han ens fick en t-shirt förstår jag inte alls.

Hur mycket av detta som faller på DR och hur mycket som faller på AMD vet jag inte.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5412160/powercolor-radeon-rx-6900...
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil
18 999 kr
7st i lager

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

https://www.inet.se/produkt/5412160/powercolor-radeon-rx-6900...
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Liquid Devil
18 999 kr
7st i lager

Grymt fint kort det där, jag lyckades klippa ett i förra vändan Inet hade ett par stycken i lager. Här är en review på kortet: https://www.igorslab.de/en/powercolor-rx-6900xt-liquid-devil-...

Och här är en video på när Derbauer slår världsrekord i klockfrekvens på en GPU med Ultimate versionen av detta kort som kommer med ett upplåst bios: https://www.youtube.com/watch?v=fhP46XWMkdY&lc=UgyU39nSfTPicY...

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

4st ASRock Radeon RX 6900 XT 16GB Formula OC för inte alls blyga 24.999kr om man nu skulle föredra ett 6900XT framför ett 3090..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15219278/namnlos

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5412294/powercolor-radeon-rx-6900...

22k

Vad är så speciellt med ultimate kortet?

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKab:

Det har ett upplåst bios med powerlimit på 150% istället för 115% samt att man klocka kärnan till 4GHz istället för 3GHZ och minnena går att köra till 3GHz tror jag istället för 2150MHz. Det är iaf skillnanden mellan Ultimate och non Ultimate på liquid devil korten.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det har ett upplåst bios med powerlimit på 150% istället för 115% samt att man klocka kärnan till 4GHz istället för 3GHZ och minnena går att köra till 3GHz tror jag istället för 2150MHz. Det är iaf skillnanden mellan Ultimate och non Ultimate på liquid devil korten.

Tackar. Helt plötsligt blev mitt vanliga 6900 XT prisvärt

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

4st ASRock Radeon RX 6900 XT 16GB Formula OC för inte alls blyga 24.999kr om man nu skulle föredra ett 6900XT framför ett 3090..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15219278/namnloshttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/15219278/namnlos

Herrejösses pris, men dom blir väl sålda dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det har ett upplåst bios med powerlimit på 150% istället för 115% samt att man klocka kärnan till 4GHz istället för 3GHZ och minnena går att köra till 3GHz tror jag istället för 2150MHz. Det är iaf skillnanden mellan Ultimate och non Ultimate på liquid devil korten.

Haha, jag kände precis samma sak för mitt 6900XT Liquid Devil som jag gav 16.500kr för.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Ultimate korten är ej värda pengarna på luftkylning, de måste vara under vatten för att man skall kunna få ut prestandan.

Bortkastade pengar med andra ord om inte block köps till.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Finns ett antal Asus Tuf 6800 XT för 900 dollar på www.lttstore.com/6800tuf för den som är snabb och orkar göra deras quiz för att vara a verified actual gamer

Jag gissar dock att moms tillkommer vid import av detta kort, så säkert runt 12k i slutänden ändå.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com