Permalänk

Erfarenheter utav mobilt bredband?

Hejsan!

Jo det är så att vi i dagsläget bor i en privat hyresrätt mitt i en liten stad, ca 400 meter ifrån centrum. Eftersom det just är privat och våran hyresvärd ej valt att satsa på framtiden, så har vi därför ADSL.

Problemet är att enligt Telenor, så kommer ADSL:et att försvinna detta år och därför skulle vi få gå över till mobilt bredband. Dom snackade om att dom valt att "satsa" mycket på mobilt för att ADSL:et kommer att försvinna. Vi skulle få testa på i ett par veckor och få med en Huawei B535 router.

Enligt honom så skulle det vara snabbare och stabilare än det vi har, då ADSL är väldigt "dåligt". Han sa också att han hade en brorsa som bodde i Malmö som tyckte det bara funkade bättre med mobilt.

Sa att vi kunde pröva på, eftersom vi knappast har något val. Dock så är jag väldigt skeptisk till mobilt, då vi fick köra någon vecka med det när vi flyttade in 2018 och det funkade väldigt dåligt. Detta var dock en router för 800 kr ifrån elgiganten och vi hade Tele2 som leverantör. Har ingen aning om hur mycket bättre den där Huawei router och Telenor är.

Förstår självklart att fiber och fast bredband är bättre, men kan det finnas någon sanning i det han säger? Om att det är stabilare.

Permalänk

Jag sitter på mobilt bredband, "Fast Mobilt Bredband" via telia, och har nu använt det i 1½ år.
Haft "problem" sammanlagt 1 vecka under denna tiden med ostabilt osv, ena gången vara det typ 5 dagar om jag inte missminner mig, andra gången under någon dag till o från
Enda jag saknar emot när jag hade fiber är att jag inte kan spela och ladda ner sammtidigt för då blir det väldigt segt (men det löser jag genom att ladda ner updates osv på nätterna)

Jag fick detta som erbjudande när jag sa upp mitt fiber o skulle byta till ADSL när jag flyttade. Var skeptisk till en början men överlag förvånad att det fungerar så pass bra

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Är nog inte så dåligt, förutsatt bra mottagning osv.
Kan få betydligt bättre hastigheter än ADSL, men svarstiderna brukar vara något sämre.

Datamängden är något att ha i åtanke, om du kan se i din nuvarande router/modem hur stor förbrukning du haft och lägg till något mer på det så vet du ungefär hur mycket du kan tänkas behöva. Skulle datamängden ta slut blir det extremt segt och att köpa till mer data brukar vara dyrt.
Snåla inte på datamängden i det läget, hellre ett steg för mycket än för lite. Men det beror också mycket på hur många ni är och vad ni gör.

Har själv mobilt i fritidshuset och får hastigheter strax under vad ADSL gett när jag hade det tidigare på annan ort. Då ska sägas att fritidshuset ligger i glesbygd och då bara använder "glesbygdsbandet" (band 20), som aldrig kan nå upp till samma hastigheter som i större samhällen där fler band används.

Hastigheten påverkas en hel del av signalstyrkan/mottagningsförhållandena på platsen.
Dessa kan du till viss del påverka med bra placering av routern och gärna större externa antenner.

Att satsa på mer företagsklassad router/4G-mottagare kan ha betydelse för stabiliteten och ev hastigheten.
4G-anslutningar används till en del saker i samhällena och måste då fungera stabilt, då är det dock inte någon billig hemmarouter som används utan mer rejäla saker.

Sen varierar det ibland mellan operatörer vilken som fungerar bättre på vilken ort. Ett sätt är att prova Bredbandskollen från mobiler på olika nät, det kan ge viss fingervisning hur det ligger till.

Och gällande stabiliteten, idag är det nog vanligare med avbrott i fiberanslutningen än mobilt. Om det blir större avbrott i de fasta förbindelserna kommer det dock även att påverka det mobila.

Kolla även med grannarna vad de har och hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Är du nära Centrum lär det finnas 5G eller småningom bara att fråga kundtjänst, för har du 5G då är det lugnt så länge du inte behöver en Nas kopplat.

Har själv 4G Netgear M2 router genom Telenor i Ursvik - Sundbyberg.

Drygt 400m från självaste masten, med två externa antenner på 23db vardera får jag upp till 50mb ner 20 upp 30ms ping.
på kvällen när tjejen sover. Är hon vaken och kollar netflix då går det inte spela ett simpelt spel som League of Legends.
Dead by Daylight blir jag disconnected trots att hon sover ibland.

Sen beror det främst på om det är vindigt i balkongen då tiltar en av mina antenner ner, då har jag kanske 10mbs ner 1mb up.

Permalänk

sitter själv i väntans tider på fiber och har Tre (3) mobilt bredband (obegränsat) 399:- /m och vart jätte förvånad hur bra det har fungerat i nu ca 7 månader.

har simkortet i en begagnad Huawei router jag köpte på Tradera.

Jag stängde ner mitt ADSL och tog detta tills vi skall få Fiber, visserligen bor jag i tätort Örebro, och det kan ju ha mycket att göra med att det fungerar så bra iofs.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Funkar säkert bra om du har bra förutsättningar vilket det låter som då tätorter brukar ha relativt bra täckning över lag.

Annat om du bodde 5 mil in i busken.

Men värt att notera att trådlöst är väldigt belastningsberoende. Ju mer trafik i omgivningen ju mer kommer det påverka din trafik precis som med all annan trådlös teknik.

Du kan ju testa det i 14 dagar på öppna köpet vilket jag tror även täcker abonnemang men osäker.
Om det funlar dåligt under denna period åberopa ångerrätten och lämna tillbaka utrustni gen och testa annan lösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

sitter själv i väntans tider på fiber och har Tre (3) mobilt bredband (obegränsat) 399:- /m och vart jätte förvånad hur bra det har fungerat i nu ca 7 månader.

har simkortet i en begagnad Huawei router jag köpte på Tradera.

Jag stängde ner mitt ADSL och tog detta tills vi skall få Fiber, visserligen bor jag i tätort Örebro, och det kan ju ha mycket att göra med att det fungerar så bra iofs.

Bor i Katrineholm, så det borde vara typ samma.

Permalänk
Medlem

Jag säger som föregående, testa och ångra om det fungerar dåligt. Du har 14 dagars ångerrätt enligt lag om du köper via telefon eller internet. Mobilt bredband funkar bra för överraskande många, jag har uppfattat det som skräp och att man ska ha "fast lina" men det är personlig bias. Om du inte spelar tror jag att du kan bli nöjd.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

När det gäller mobil bredband så det främst 2 faktorer som avgör farten:
1. Mottagningsförhållande
2. Belastning på masten

1 kan man själv delvis styra genom att välja operatör och utrustning.
Hitta den operatör som har den bästa masten.
Om man har dåliga mottagnings förhållanden så kan man behöva komplimentera med extern antenn.

2 är det lite svårare. Det kan vara bra när du beställer men risken finns att det blir sämre över tid. Det gäller ju även här att hitta rätt operatör. Spelar ju inte så stor roll om man får 200/40 mitt i natten om det är 10/2 runt 8 snåret.

Jag tycker att det kan vara värt att lägga ner lite tid på att få det så bra som möjligt.

Så första steget är att skaffa simkort från de 4 operatörerna till din telefon och se vilken som get bäst fart.
Telenor och Tele2 delar på de flesta master men det har även egna.
Man måste testa både under hög och låg trafik.

Det också en bra idé att gå runt i huset/lägenheten för att se var man får bäst.
Ett problem är att det ställe som är bäst för 4G routern kanske inte är det bästa för wifi täckning, så man kan behöva skaffa extra AP.

Eftersom det kan bli sämre över tiden så skulle jag inte rekommendera att låsa upp sig med långa bindnings tider.
5G är ju också på gång. Detta kommer inte att ge något jättelyft för farten. Dess styrka är att man köra mer på samma mast så den kommer att, åtminstone i början, att hjälpa till att lösa mast överbelastning.
Så lägg inte för mycket pengar på 4G routern eftersom den antagligen kommer att behöva bytas.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

När det gäller mobil bredband så det främst 2 faktorer som avgör farten:
1. Mottagningsförhållande
2. Belastning på masten

1 kan man själv delvis styra genom att välja operatör och utrustning.
Hitta den operatör som har den bästa masten.
Om man har dåliga mottagnings förhållanden så kan man behöva komplimentera med extern antenn.

2 är det lite svårare. Det kan vara bra när du beställer men risken finns att det blir sämre över tid. Det gäller ju även här att hitta rätt operatör. Spelar ju inte så stor roll om man får 200/40 mitt i natten om det är 10/2 runt 8 snåret.

Jag tycker att det kan vara värt att lägga ner lite tid på att få det så bra som möjligt.

Så första steget är att skaffa simkort från de 4 operatörerna till din telefon och se vilken som get bäst fart.
Telenor och Tele2 delar på de flesta master men det har även egna.
Man måste testa både under hög och låg trafik.

Det också en bra idé att gå runt i huset/lägenheten för att se var man får bäst.
Ett problem är att det ställe som är bäst för 4G routern kanske inte är det bästa för wifi täckning, så man kan behöva skaffa extra AP.

Eftersom det kan bli sämre över tiden så skulle jag inte rekommendera att låsa upp sig med långa bindnings tider.
5G är ju också på gång. Detta kommer inte att ge något jättelyft för farten. Dess styrka är att man köra mer på samma mast så den kommer att, åtminstone i början, att hjälpa till att lösa mast överbelastning.
Så lägg inte för mycket pengar på 4G routern eftersom den antagligen kommer att behöva bytas.

4G routern får vi med

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt ADSL under hösten 2020 (haft sedan 2005), och bytte till Mobilt Bredband 4G.
Mitt ADSL var på papperet 8Mbit/1Mbit och har aldrig haft bättre hastighet än runt 7Mbit/0.8Mbit under hela den tiden jag använt det.
Det började dock bli oanvändbart då allting vill ha Internet access, en iPhone som ville använda iCloud sänkte hela nätet för andra OCH sig självt.

Bytte som sagt till Mobilt Bredband 4G under hösten 2020, och det har hittils väldigt bra, var orolig i början att ISP'n skulle gnälla på mängden data som laddades upp/ner trots jag skaffade obegränsat abbonemang, men även 1TB på en månad gjorde inte så någon kontaktade med "aja baja" lungna ner dig.

Nu bor jag inte i en storstad utan ute på landet, och på papperet står 10-40Mbit som hastighet för mitt "Mobila Bredband 4G"
Kör jag tester på speedtest/bredbandskollen så hamnar hastigheterna på runt;

Download: 20-50Mbit (när jag kollar hastighet i ex Firefox har jag ofta sett 6.5+ megabyte/sek vilket är 52Mbit+)
Upload: 15-25Mbit

Vilket är för mig extremt mycket bättre än vad jag hade tidigare med ADSL, och även "mer" än vad abonemanget på papperet påstår sig erbjuda.

Hittils är jag nöjd, ser dock fram emot att hastigheterna ökar, för saker blir bara större och större.

Edit:
Glömde nämna...
ADSL var med Bredbandsbolaget.
Mobilt Bredband 4G är med Telenor (Bredbandsbolaget) och med en Huawei B535 4G Router (ingick i abbonemenget)

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Har också 4g just nu i väntan på fiber. Har Tele2 och hastighetsmässigt fungerar det väldigt bra. Får mellan 20 och 50 mbit på dagen (detta är på landet med antenn på taket och 700 mhz bandet). Det enda jag klagar på är pingen. Får 50 ms i Battlefield vilket är ok men det kunde vara bättre. Har testat med Telia och där får jag konstant 30 ms och det är ingen stor skillnad mot fiber (Hade Telia fiber innan). Tyvärr är hastigheten mycket sämre hos mig med Telia. Så jag rekommenderar att köra i Telias nät om man vill ha bra ping. Annars om man ej kör multiplayer FPS spelar det väl ingen stor roll.

Permalänk
Medlem

När jag hade mobilt (4G) var svarstiden och hastigheten bra och spel funkade bra. Dock var "choke" och "packet loss" på exempelvis CSGO över 0an vilket gjorde det svårspelat. Påverkades knappt av att andra streamade netflix etc som andra här har upplevt dock utan var förhållandevis stabilt.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Så första steget är att skaffa simkort från de 4 operatörerna till din telefon och se vilken som get bäst fart.
Telenor och Tele2 delar på de flesta master men det har även egna.
Man måste testa både under hög och låg trafik.

En liten rättelse. Tele2 och Telenor har inga egna mastar. 2G och 4G bygger de tillsammans under Net4Mobilty ägda företaget. 3G bygger (eller snarare byggde) Tele2 tillsammans med Telia på 2100 bandet och Telenor bygger/byggde 3G tillsammans med Tre (Hi3G Access AB). Det företaget heter 3G Infrastructure Services AB (3GIS). Det ska också sägas att det är bara själva täckning (mottagning och radiodelen) som byggs tillsammans, själva kapaciteten i näten är individuella

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Telia erbjuder fast bredband via mobilnätet, det är annat än mobilt bredband, fungerar bara på en plats och de garanterar en viss bandbredd om det är möjligt att få det på platsen det handlar om.
https://www.telia.se/privat/bredband/fast-bredband-via-mobiln...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.