Använda 8 är gammalt nätagg och chassi eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Använda 8 är gammalt nätagg och chassi eller köpa nytt?

Ska flytta över komponenter från en jobbdator jag köpt loss. i7 8700, rtx 2080, 32 gb ram och M2 ssd ska flyttas till mitt 8 år gamla fractal design r3 och be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold som funkar felfritt. Nytt moderkort och cpu kylare ska ändå inhandlas.

Permalänk
Medlem

Har du använt PSU varje dag eller har det legat utan att användas i flera år? Måste du så måste du, annars om du kan/orkar köp ett nytt på en gång, hellre ett nätagg som man vet håller med garanti en att det slår ut diskar eller dyrare saker.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har du använt PSU varje dag eller har det legat utan att användas i flera år? Måste du så måste du, annars om du kan/orkar köp ett nytt på en gång, hellre ett nätagg som man vet håller med garanti en att det slår ut diskar eller dyrare saker.

I snitt har det väl använts varannan dag i några timmar kanske. Jaså det kan förstöra fler saker om det går sönder?

Hade du köpt nytt chassi? Det jag har nu funkar ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jaså det kan förstöra fler saker om det går sönder?

Ja, det är nog en av de vanligare metoderna att förstöra sina komponenter på. Nätdelar har normalt ett visst skydd inbyggt för att inte skicka ut överspänning, men det är långt ifrån någon perfekt lösning. Det är svårt att förutse när den eventuellt går sönder också, men 8 år sannolikt är bortom designad livslängd i alla fall.

Chassit spelar ju ingen roll förutom möjligen att det är anpassat för äldre tillbehör (5,25"- och 3,5"-platser t.ex.) och har något sämre luftflöde än modernare chassin, men det lär fungera för din användning utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är nog en av de vanligare metoderna att förstöra sina komponenter på. Nätdelar har normalt ett visst skydd inbyggt för att inte skicka ut överspänning, men det är långt ifrån någon perfekt lösning. Det är svårt att förutse när den eventuellt går sönder också, men 8 år sannolikt är bortom designad livslängd i alla fall.

Chassit spelar ju ingen roll förutom möjligen att det är anpassat för äldre tillbehör (5,25"- och 3,5"-platser t.ex.) och har något sämre luftflöde än modernare chassin, men det lär fungera för din användning utan problem.

Kan du tipsa en novis on ett nätagg som klarat mitt 2080? Inget billigt skit men gärna prisvärt

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6904594/corsair-rm750-750w-2019
Aldrig fel att använda pengar på e bra psu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Kan du tipsa en novis on ett nätagg som klarat mitt 2080? Inget billigt skit men gärna prisvärt

Jag har nog inget att rekommendera på rak arm, men 750W är en populär effekt idag och räcker med god marginal för att driva den datorn ihop med ett RTX 2080. I SweClockers test drog hela systemet 385W från väggen med samma CPU som du har, vilket innebär någonstans kring 355W maxeffekt.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett bra nätagg du har och risken att komponenter skulle ta skada om det går sönder är ganska liten med ett lite bättre nätagg.

Det har dock 8 år på nacken så skulle nog satsa på ett nytt.

Jag kör i min dator ett 750W som räcker gott till mitt system så det kommer räcka gott till det du har också, sen om du vill ta höjd för framtiden kanske du skulle ta ett 800W eller något sådant men lite onödigt.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

I snitt har det väl använts varannan dag i några timmar kanske. Jaså det kan förstöra fler saker om det går sönder?

Hade du köpt nytt chassi? Det jag har nu funkar ok

Hade inte köpt nytt chassi om jag inte hade känt att det är ett low end och köpt ett mycket bättre jag skulle använda i ett flertal byggen. Ja dör PSU kan hela datorn i princip slås ut om du har otur, normalt så dör en hårddisk men sätt folk här/andra forum som fått hela sin dator utslagen av en döende PSU.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Om chassit rymmer de komponenter du har så ser jag ingen anledning till att byta, om du inte är sugen på något nytt.

Nätaggregat byter du ut, det är väl elektrolytkondesatorerna i nätagget man ska se upp med.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Hade inte köpt nytt chassi om jag inte hade känt att det är ett low end och köpt ett mycket bättre jag skulle använda i ett flertal byggen. Ja dör PSU kan hela datorn i princip slås ut om du har otur, normalt så dör en hårddisk men sätt folk här/andra forum som fått hela sin dator utslagen av en döende PSU.

Ofan. Får bli ny psu bara då. Fractal design r3 är väl ändå ett okej chassi med tanke på åldern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ofan. Får bli ny psu bara då. Fractal design r3 är väl ändå ett okej chassi med tanke på åldern?

Risken för att det skulle inträffa är extremt liten. Risken finns alltid oavsett om nätaggregatet är nytt eller gammalt. Det som är mest avgörande är kvalitén på ditt nätaggregat, vilket i ditt fall är mycket god.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Efter så många år skulle jag nog ha bytt ut det.. gjorde så själv när jag bytte från ett 5 år gammal PSU/Chassi.

Nytt chassi gör så mycket tycker jag. Det känns fräschare och så ser man något nytt istället för samma tråkiga chassi.
Speciellt om chassit är lika gammalt.

Du får miljö poäng från mig i alla fall för att återanvänt gamla saker, men kanske dags nu att byta.

Sen är inte speciellt kul om PSU skulle haverera, inget kul att dra om allt om man super petig som jag..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ofan. Får bli ny psu bara då. Fractal design r3 är väl ändå ett okej chassi med tanke på åldern?

Allt beror på vad du behöver eller hur du skall använda chassit men funkar fint för mig. Håller innehållet på en bra temp så är det ju bara utseendet som avgör. Har min i en hurts med öppen baksida har inga problem med kylning eller för mycket damm. har du pengar så köp ett nytt annars spara till annat.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Har själv använt ett gammalt corsair hx650 i minst 11år till 4 byggen. Ser ingen anledning att byta/uppgradera om det fungerar, eller sålänge inte komponenterna kräver mer.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ofan. Får bli ny psu bara då. Fractal design r3 är väl ändå ett okej chassi med tanke på åldern?

Fractal överlag är premium chassin, iallafall dem senaste åren. Den frågan kan tyvärr bara du själv svara på ^^ Tycker du den duger med fläktar, plats, byggkänsla etc.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Agget ser bra ut på pappret. Blås rent det med lite tryckluft. Då du håller fläkten stilla med fingret. Vi vill inte skada lagret.
VARNING: Om du är tillräckligt bra på el öppna den och kolla om kondensatorerna är svullna. Om de är det använde den inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ofan. Får bli ny psu bara då. Fractal design r3 är väl ändå ett okej chassi med tanke på åldern?

R3 är ju OK beroende på vad du vill bygga.
Du begränsar dig ju i kylarhöjd.
Inte heller har du plats för 140mm fläktar.
Och plats för kabeldragning på baksidan är inte modern standard.
Däremot så har du ju 5.25" platser och en hel drös interna 3.5" om det skulle behövas

Permalänk
Medlem

5år är det år det på det agget. trodde det var 7års garanti.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

men 8 år sannolikt är bortom designad livslängd i alla fall.

Livslängden hos nätagg har mer med slitaget än ålder att göra. Komponenterna åldras fortare om du kör vid full last än sitter och idlar i desktop. Sitter man inte och minar/foldar/rendera 24/7 eller liknande så är den mesta av dom 8 åren inkonsekventa slitagemässigt för normala användare. I de allra flesta fall kommer det som rasar först på ett hysat agg att vara fläkten.

Man kan säga mycket om förväntad livslängd från den garantin tillverkarna ger ut. Är den 5 år skulle jag inte ha några som helts problem att använda ett 8 år gammalt agg som använts "normalt" så länge allt mekaniskt verkar va ok (kablar/fläkt osv). Om det var 3 däremot kanske man ska tänka efter om agget använts så länge. För då var det inget direkt kvalitetsagg till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Den serien är förvirrande. Antar att dom skrivit 2019 i namnet så att folk ska förstå att det är skillnad på dom och gamla med bara RM i namnet som fick omdömet "inte tillräckligt bra".

RM kom under åren då Corsair släppte serier som orsakade typiska budget nätaggs fel. Det var först med RMx och RMi (fläktkontroll, dyrare) som Corsair började släppa bra nätagg igen. Nu har dom alltså släppt RM 2019.

Permalänk
Medlem

Är det inte i dessa tillfällen som det passar som bäst att vänta på ett riktigt saftigt extrapris?
Jag menar, iallafall för nätagget så fungerar det men ett byte är ändå motiverat.