Nästan 90 procent av IOS-användare väljer bort datainsamling

Permalänk
Medlem

Bra av Apple!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att Apple gör detta för att vara good guys. Det handlar väl om att tvinga bolagen till att ta betalt för att använda apparna istället, och så att Apple då får mer klirr i kassan. Tycker det är ungefär lika piss på båda extremerna av att tracka allt och missbruka datan som att Apple ska tvinga bra gratistjänster att istället börja ta betalt. Jag har inga problem med att bli trackad av bolag som inte missbrukar datan, tyvärr är det ju svårt att få en inblick i just den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Typ mer "ändra eran företags strategi så ni inte behöver spåra folk"
Om alla typ säger nej så kanske modellen är fel..... 123 tänk om

Inte alls! Du vet väl att kunden alltid har rätt!
I detta fall är det förtagen som köper spårningsdata som är kund, så då måste det vara rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Och resten tryckte fel? 🤔

Resten tryckte bara "fortsätt" antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det vore bra om sajter och appar informerade användare exakt vilka personliga data de köper tillgång till sajten med.

Tänk om det kom en pop-up som sa t.ex.: "För att få tillgång till denna artikel behöver du dela med dig av t.ex. vilket kön du har, hur gammal du är och din historik i nuvarande webbläsare. Vi kommer sedan använda din information till vad vi vill. Klicka här för att se all information som du kommer sälja till oss i utbyte mot att se artikeln."

Jag undrar hur många som skulle dra öronen åt sig och hur många som skulle strunta i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konstigt..

Något jag stör mig på är alla sidor som kräver att man accepterar cookies och de ibland kan vara nästan omöjliga att komma in på utan. Samma sak med sidor som kräver att man avaktiverar adblocker. Och vi pratar ej om skumma sidor utan mer vanliga nyhetssidor som fungerar dåligt med adblockers.

Att en sida inte fungerar om du kör med en adblocker är inte så konstigt - de testar knappast att den fungerar i det läget. Däremot har jag för mig att det inte är tillåtet att blockera funktionen om du tackar nej till cookies, men det är så många som gör det att jag är tveksam.

Skrivet av anon5930:

Något Google borde följa efter. Men när företaget drivs av att sälja sina kunder så lär det aldrig hända.

Jag ser det här som ett första steg i den riktningen.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31916-google-ska-borja-visa...

Dock vill de inte, så de komme rinte att göra det förrän pressen att göra det blir enorm.

Skrivet av MatteN:

Det kan inte vara så att Apple vill sälja informationen själv?

Om de inte samlar in informationen så finns det inget att sälja.

Det är också lite fel att säga att Facebook och Google säljer information om användarna. Det gör de egentligen inte. Annonsören kan välja att visa annonser för användare som matchar vissa parametrar, och Facebook och Google spårar användare för att kunna hitta de som annonsen passar för. De lämnar absolut inte ifrån sig sin dyrbara information, de utnyttjar den för att leverera en tjänst. Med tanke på Apples minimala annonsverksamhet hade de aldrig kunnat göra samma sak.

Skrivet av Dimman:

Jag tycker det är lite tvetydiga alternativ man får:
”Allow” eller ”Ask app not to track”; om jag ber appen att inte samla in data, har den möjlighet att neka min begäran och köra på ändå?

(Mer av en retorisk fråga. Rätt hundra på att Legal varit med här 🙂)

Detta kan kräva en förklaring. Det finns en identifierings-sträng i varje telefon - i princip ett serienummer - som apparna brukade kunna få ut. Folk började använda den strängen för att följa vad användare gjorde i olika appar - om samma sträng syntes i Facebook och i ett spel, så visst Facebook vem det var som spelade det spelet (om de samarbetade med Facebook för reklam). För en massa år sen bestämde sig Apple för att den strängen inte längre skulle gå att få ut, och ersatte den med "IDFA", Identifier for Advertisers. Denna IDFA gjorde samma sak fast med tillägget att användaren när som helst kunde nollställa den - på samma sätt som man kan rensa kakor i webbläsaren. Den nollställdes även om man nollställde telefonen och liknande, så att Facebook inte tror att det fortfarande är jag som använder en telefon jag har sålt.

Ändringen nu är egentligen bara att apparna nu måste fråga innan de får ut IDFA. Får de nej, så blir det ingen IDFA från OSet. Apple skriver så där för att de aldrig kan veta om det finns någon annan läcka som kan användas för att spåra vem som är vem (s.k. fingerprinting), men med tanke på hur Facebook gnäller så är nog skyddet rätt bra just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Har väldigt svårt att tro att Apple gör detta för att vara good guys. Det handlar väl om att tvinga bolagen till att ta betalt för att använda apparna istället, och så att Apple då får mer klirr i kassan. Tycker det är ungefär lika piss på båda extremerna av att tracka allt och missbruka datan som att Apple ska tvinga bra gratistjänster att istället börja ta betalt. Jag har inga problem med att bli trackad av bolag som inte missbrukar datan, tyvärr är det ju svårt att få en inblick i just den biten.

Just att det inte går att enkelt få inblick i det jag fetmarkerade i ditt inlägg gör det ju vanskligt med tracking av personliga data. Det hade varit intressant i teorin att få makt över datan själv och välja exakt vilka data jag vill sälja. I praktiken skulle det bli otympligt, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konstigt..

Något jag stör mig på är alla sidor som kräver att man accepterar cookies och de ibland kan vara nästan omöjliga att komma in på utan. Samma sak med sidor som kräver att man avaktiverar adblocker. Och vi pratar ej om skumma sidor utan mer vanliga nyhetssidor som fungerar dåligt med adblockers.

Det är bara att använda "content blockers" i Safari likt AdGuard, så är det aldrig något problem igen Fungerar nära nog exakt likadant som med uBlock Origin på datorn.

Har däremot inte fått det fungera på Android, men har övergett den plattformen nu pga all spårning. Fler borde göra detsamma!

Permalänk
Avstängd

En massa kommentarer om hur "Jag överväger nu iphone" som tror att detta är garanterat skydd mot datasamling och att inget samlas in i bakgrunden iaf. Apple ghör inget för att vara "snälla" eller "miljövänliga" eller dylikt. Detta är en pengafråga i grunden. På något sätt ska de få in pengarna de "förlorar" på det här. Inte för att nämna allt anti-repair de gör och anti-miljö.

Oavsett vad som är folk snabba att helgonförklara ett företag för minsta lilla grej dfe råkar få rätt.

Detta är självklart bra och det visar också i media att folk gillar steget som tas såklart, så för det stora hela är det en vinst för konsumenter om nu det är precis så som det ska fungera. Kom ihåg att de tidigare gjort fuffens som att försämra äldre iphones bara så folk uppdaterar.

Vill folk verkligen ha bra säkerhet så köper de ngt som de mindre kända märken som faktiskt ger alternativ på riktigt, som att fysiskt stänga av komponenter. Dock inte like "snygga" mobiler.

Permalänk
Medlem

Finns ett sjukt irriterade kryphål?

Appar som Klarna och Hemnet ger mig valen:
- ja
- kanske senare

Det sitter väl nån trött anställd och tycker sig ha kommit på det smartaste sen skivat bröd.

Själv som användare blir jag bara förbannad över att valet NEJ saknas.
Tanken är väl at trötta ut folk till att svara JA tillslut, men stör mig på att Apple tillåter denna metodik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UnkeN:

Det här är faktiskt något som gör att jag kan tänka mig en iPhone som nästa telefon. Faktiskt.

GG Apple!

Ja fixar de USB C nu bara så är vi nära

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas på att vi får något liknande på Andriod.
Kör själv med att manuellt kolla alla behörigheter noga när jag installerar en ny app och kräver den helt orimliga behörigheter i förhållande till vad appen används för så blir det avinstallation direkt.

Och sitter jag hemma på mitt WiFi så blir även mobilen filtrerad igenom min Pi-hole för att spärra alla kända spam och tracker domäner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja fixar de USB C nu bara så är vi nära

Det lär aldrig hända. Tror porten i sig försvinner innan dess. En klen tröst är att laddsladden idag är USB C. Trådlös laddning och överföring är framtiden!

Annars har Apple kört med USB C i MacBook sedan 2015. Mer osäker hur det är med iPads numera, där det främst var Pro-modellerna som hade USB C tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

En massa kommentarer om hur "Jag överväger nu iphone" som tror att detta är garanterat skydd mot datasamling och att inget samlas in i bakgrunden iaf. Apple ghör inget för att vara "snälla" eller "miljövänliga" eller dylikt. Detta är en pengafråga i grunden. På något sätt ska de få in pengarna de "förlorar" på det här.

Apple gör detta för att:

  • De ser det som en konkurrensfördel för dem att de inte spårar. De hoppas sälja flera telefoner, vilket är där de tjänar sina stora pengar.

  • Det är en PR-vinst - något positivt de gör för att visa upp för de som vill reglera företaget hårdare. Enkelt uttryckt, de hoppas komma undan med all skit de gör med App Store genom att skaffa sig pluspoäng här.

  • Det är ett sätt att få de anställda att känna sig stolta. Apple har rekryterat över flera som lämnat Google efter att de tröttnat på företagets attityd, och det här är säkert en del av det.

Tror inte heller att det kostar dem en krona. Däremot retar det upp folk, vilket kan ge dem problem framöver, men det är knappast dyrt i sig.

Citat:

Inte för att nämna allt anti-repair de gör och anti-miljö.

Anti-miljö vet jag inte om jag håller med om, de gör mycket för att återvinna alla gamla telefoner, köra hela bolaget på fossilfri el och minska transportkostnaderna genom mindre lådor. Att inte skicka med laddare är också en miljö-grej. Att man inte kan laga grejerna själv är en annan sak, det bör man vara medveten om innan man köper.

Citat:

Oavsett vad som är folk snabba att helgonförklara ett företag för minsta lilla grej dfe råkar få rätt.

Har någon i den här tråden helgonförklarat dem? Har sett en massa som säger att de skall överväga en iPhone nästa gång, det är inte direkt en helgonförklaring. Alla företag har sina plus och minus, välj ett som du tycker är bra. Det här är ett plus för Apple, bara att hoppas att andra tar efter.

Citat:

Kom ihåg att de tidigare gjort fuffens som att försämra äldre iphones bara så folk uppdaterar.

Knappast av det skälet. De drog ner max turbo för att undvika att telefonen kraschade när batteriet började bli kass och inte längre kunde leverera så mycket ström som krävdes. Felet var att de inte kommunicerade vad de hade gjort så att folk kunde beställa ett nytt batteri istället för en ny telefon, men att de drog ner turbo överhuvudtaget berodde inte på att de vill pressa fram uppdateringar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Annars har Apple kört med USB C i MacBook sedan 2015. Mer osäker hur det är med iPads numera, där det främst var Pro-modellerna som hade USB C tidigare.

Pro och Air har USB-C, basmodellen har Lightning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om facebook reagerar så vet du att du gjort nåt bra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Cudos till Apple!
Men å andra sidan tar de inte del av reklam-kakan så de kan göra detta för att samla poäng

Så det du säger är att de som säljer telefoner kanske inte ska sälja reklam också?
Detta lär ju inte hända på android av exakt den anledningen. De lever ju på att sälja folks data så lycka till att driva privacy där.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Nothing to hide argument

Skrivet av QnoX:

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Ja och det är ju din åsikt att du vill ha lägre pris till kostnad av insamling av personlig information. Om du får ett lägre pris för att ge ut information så borde det rimligen finnas ett alterntiv för att betala ett högre pris för att inte ge ut sin information. Vilket i och för sig har uppkommit nu när man kan välja apple till ett högre pris än en motsvarande android-telefon.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Insamling av data i vinstsyfte är i min värld en affärstransaktion. Får jag ingen ersättning avstår jag därför av ren princip. Det är inte garanterat att jag vill bidra till ändamålet, helt enkelt. Jag har inga problem med att betala extra för att slippa reklam och datainsamling (som generellt sett går hand i hand).

Sedan går det inte att undvika helt och hållet, men jag är nöjd med att få fler möjligheter att själv göra det valet. Om 95% inte vill ha datainsamling kan man ju diskutera vem datainsamlingen egentligen är till för och huruvida det borde vara ett aktivt val i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Just att det inte går att enkelt få inblick i det jag fetmarkerade i ditt inlägg gör det ju vanskligt med tracking av personliga data. Det hade varit intressant i teorin att få makt över datan själv och välja exakt vilka data jag vill sälja. I praktiken skulle det bli otympligt, antar jag.

Ja det är ju definitivt ingen enkel fråga det här. Mina poänger är bara att jag tror man ska vara försiktig att hylla apple som good guys i detta, dom kommer tjäna betydligt mer pengar pga detta move, inget som helst snack om den saken. Samt att det nog hade varit bäst att hitta någon slags middle road i hela privacy diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Ett problem är ju dock att man som användare har begränsad insikt om vilken data företagen samlar in. T.ex. Facebook har otroligt mycket koll på deras användare. Vilka de är och deras familj samt vänner, även fast man som användare inte ens har uppgett den informationen. Om du inte har Facebook och provar att registrera ett nytt konto så kommer de per automatik att rekommendera att du skickar vänförfrågningar till familjemedlemmar och gamla vänner.

Också tänk ett katastrofscenario om informationen om dig råkat läcka ut från Google eller något. Du kanske reser till ett annat land och blir stoppad eftersom de har gjort en bakgrundscheck på dig och det visar sig att du har åsikter/sexualiteter/etc som inte är accepterade där? Just på grund av den data som insamlats på dig utan din vetskap.

På samma sätt som jag tycker det är skönt att stänga och låsa dörren när jag går på toaletten och dra ner persiennerna i vardagsrummet så inte grannarna kan se in, tycker jag också att det är att riktigt skönt att få vara i fred ibland på nätet också (med foliethatten på såklart!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag tycker det är lite tvetydiga alternativ man får:
”Allow” eller ”Ask app not to track”; om jag ber appen att inte samla in data, har den möjlighet att neka min begäran och köra på ändå?

(Mer av en retorisk fråga. Rätt hundra på att Legal varit med här 🙂)

Inte en dum fråga och framförallt väldigt rimlig just med tanke på att legal varit med.

Hade dom varit helt 100 på att appen inte spårar så borde dom rimligtvis säga "do not allow"

Permalänk
Medlem

Hmm visst tänker jag så med men långt ifrån vad jag grundar mina värderingar kring detta ämne i. Är mer inne på att dom kan gärna ta min data och förbättra sina produkter. Om det finns ett värde för dom att sälja det för att få in pengar som generar bättre utveckling/produkt är jag inte emot. Så detta argument i mitt huvud blir från personer som är då princip fasta att om det inte gangnar mig ska ingen få ta del av det. Tror jag bara tänker unikt i denna frågan helt enkelt.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Det handlar ju enbart om att de numera frågar.
Går redan nu att stänga av i både IOS och Anroid, men man får göra det manuellt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

En massa kommentarer om hur "Jag överväger nu iphone" som tror att detta är garanterat skydd mot datasamling och att inget samlas in i bakgrunden iaf. Apple ghör inget för att vara "snälla" eller "miljövänliga" eller dylikt. Detta är en pengafråga i grunden. På något sätt ska de få in pengarna de "förlorar" på det här. Inte för att nämna allt anti-repair de gör och anti-miljö.

Oavsett vad som är folk snabba att helgonförklara ett företag för minsta lilla grej dfe råkar få rätt.

Detta är självklart bra och det visar också i media att folk gillar steget som tas såklart, så för det stora hela är det en vinst för konsumenter om nu det är precis så som det ska fungera. Kom ihåg att de tidigare gjort fuffens som att försämra äldre iphones bara så folk uppdaterar.

Vill folk verkligen ha bra säkerhet så köper de ngt som de mindre kända märken som faktiskt ger alternativ på riktigt, som att fysiskt stänga av komponenter. Dock inte like "snygga" mobiler.

Men en pengafråga är ju precis det jag vill att det ska vara. Är det en pengafråga så har företaget incitament att förverkliga det. Om ett företag hade sagt att de värnar om integriteten men samtidigt tjänat 90% av sina inkomster på att spåra sina användarna, då kommer jag nog förbli skeptisk. Men om jag kan se att ett företag faktiskt kan tjäna på det, då ser jag som att våra intressen är förenade då jag inte har något problem att betala för integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om Facebook kommer kosta pengar så ska jag radera mitt konto utan tvekan.

Än bättre... Tog bort mitt för 7 år sen eller nåt sånt. Inte en sekund har jag saknat det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Insamling av data i vinstsyfte är i min värld en affärstransaktion. Får jag ingen ersättning avstår jag därför av ren princip. Det är inte garanterat att jag vill bidra till ändamålet, helt enkelt. Jag har inga problem med att betala extra för att slippa reklam och datainsamling (som generellt sett går hand i hand).

Sedan går det inte att undvika helt och hållet, men jag är nöjd med att få fler möjligheter att själv göra det valet. Om 95% inte vill ha datainsamling kan man ju diskutera vem datainsamlingen egentligen är till för och huruvida det borde vara ett aktivt val i alla lägen.

Förstår att tanken inte gick åt detta hållet men för mig blir detta rätt egoistiskt. Jag ger gärna min data i utbyte mot bättre produkter och driva utvecklingen framåt. Om det så än skulle vara att företaget säljer mina digitala vanor/liv för att få klirr i kassan som sen kan gå till utveckling av tjänster/produkter. Kan jag bidra lätt gör jag det gärna.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Så... flurry.com har alltså lyckats samla in data om hur många (hur stor andel) som aktivt har valt att inte få sin data insamlad. Är det bara jag som ser luckan i systemet här?

Nej, jag har inte läst vad flurry skriver om sin metodik på sin hemsida, min DNS ger nämligen NXDOMAIN som svar när jag försöker följa länkar till domäner som är kända för att spåra (Adblock i OpenWRT).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aevir:

Också tänk ett katastrofscenario om informationen om dig råkat läcka ut från Google eller något. Du kanske reser till ett annat land och blir stoppad eftersom de har gjort en bakgrundscheck på dig och det visar sig att du har åsikter/sexualiteter/etc som inte är accepterade där? Just på grund av den data som insamlats på dig utan din vetskap.

Intressant detta jag gillar med att dela tankar mellan olika personer jag har inte tänkt på ett sånt här senario alls. Det vore juh väldigt tragiskt. Jag är i tanken att hjälper min data att driva produkter/utveckling framåt så är det väldigt lite effort från mig att dela med mig av den. Även om dom bara säljer den för extra klirr i kassan som många är extremt emot. Bara det att de flesta företagen i min mening gör oftast rätt bra saker med sina investeringar:). Finns extrem exempel såklart men i stora hela.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m