Permalänk
Medlem

Skicka grafikkort

Tänkte sälja mitt grafikkort nu och är på jakt efter lite tips då jag aldrig har skickat paket utöver klädreturer.
Grafikkortet kommer givetvis packas och lindas i bubbelplast, men vad är det säkraste man kan fylla tomrummet i kartongen med, mer bubbelplast? Vilket fraktsätt är det bästa? Det är ändå nästan 10 000 kr ömtåligt material som ska komma fram helt så jag blir lite nojig att det ska vara trasigt när det kommer fram.

Kjell har slut på esd-påsar i som är tillräckligt stora o hittar bara conrad.se utöver Amazon som säljer det men det tar emot att betala 70 kr i frakt för en påse för 10kr och ändå behöva vänta till på fredag för att få tag i det. Finns det några andra alternativ?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Tänkte sälja mitt grafikkort nu och är på jakt efter lite tips då jag aldrig har skickat paket utöver klädreturer.
Grafikkortet kommer givetvis packas och lindas i bubbelplast, men vad är det säkraste man kan fylla tomrummet i kartongen med, mer bubbelplast? Vilket fraktsätt är det bästa? Det är ändå nästan 10 000 kr ömtåligt material som ska komma fram helt så jag blir lite nojig att det ska vara trasigt när det kommer fram.

Jag hoppas GPU kommer ligga i en anti-stat-påse, innan du klär in det i bubbelplast?

Det bästa vore om du lade originallådan i en annan låda med packmaterial. Så gjorde jag när jag skickade mitt kort jag sålde.
Tog det visa posten, 165:-

Edit.
Jag köpte ESD-påsar från just konrad. Stora och väl värt det!
https://www.conrad.se/p/quadrios-esd-pase-avskaermande-esd-ko...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag hoppas GPU kommer ligga i en anti-stat-påse, innan du klär in det i bubbelplast?

Det bästa vore om du lade originallådan i en annan låda med packmaterial. Så gjorde jag när jag skickade mitt kort jag sålde.
Tog det visa posten, 165:-

Packas i esd-påse skulle det stå, tänkte på annat när jag skrev inlägget så det slank bort. Org kartong har jag inte kvar men det går ju att göra en lösning med dubbla kartonger ändå.

Edit: en polare hade tydligen kvar ett par esd påsar som delar kommer i, går det att återanvända en sån eller är det engångsgrejer?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Packas i esd-påse skulle det stå, tänkte på annat när jag skrev inlägget så det slank bort. Org kartong har jag inte kvar men det går ju att göra en lösning med dubbla kartonger ändå.

Så länge du har esd-påse och packar det väl är det inga problem. Tänk på att använd mer packmaterial än du tror. Kortet ska ligga stabilt och inte glida omkring.
Posten mfl. är inte kända för att hantera kollin varsamt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

bor du i stockholm kan du ju åka förbi elfa och köpa en stor påse för en billig slant.

Permalänk
Medlem

Jag har skickat flera elektronik komponenter utan ESD påse utan problem. Använt vanliga tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Så länge du har esd-påse och packar det väl är det inga problem. Tänk på att använd mer packmaterial än du tror. Kortet ska ligga stabilt och inte glida omkring.
Posten mfl. är inte kända för att hantera kollin varsamt.

Jadå, jag kommer fylla med bubbelplast så det inte kan röra sig om ingen annan har nåt bättre förslag, sen lägga det i en större kartong som också är fylld med bubbelplast, jag har hört historier från folk som jobbar på posten och har själv fått paket med hål och tryckskador. Går det att få fram någonstans på postnords hemsida vad det kostar att skicka paket spårbart o försäkrat?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clappen:

Jag har skickat flera elektronik komponenter utan ESD påse utan problem. Använt vanliga tidningar.

Mörkertalet är ganska stort när det gäller ESD-skador. Detta då felen inte behöver att uppstå direkt utan kan ligga latent i månader/år. Trevligt att du inte har upplevt några problem, men det är lite som att tipsa om att dammsuga datorn, köra bil utan bälte osv. osv. bara för att man hade turen på sin sida.

Ett par matnyttiga länkar ang. ESD:

Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux.

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden.

Skrivet av Zer0x:

Går det att få fram någonstans på postnords hemsida vad det kostar att skicka paket spårbart o försäkrat?

https://portal.postnord.com/skickadirekt/?toCountry=SE&produc...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Går det att få fram någonstans på postnords hemsida vad det kostar att skicka paket spårbart o försäkrat?

Postnords "Skicka Direkt 3 kg" inkluderar försäkring för upp till 50000 kr enligt dem.

Permalänk
Medlem

Gpun i en ESD påse, rulla runt bubbelplast, ner i en låda, bubbelplast runt den lådan och ner i en större låda.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Mörkertalet är ganska stort när det gäller ESD-skador. Detta då felen inte behöver att uppstå direkt utan kan ligga latent i månader/år. Trevligt att du inte har upplevt några problem, men det är lite som att tipsa om att dammsuga datorn, köra bil utan bälte osv. osv. bara för att man hade turen på sin sida.

Ett par matnyttiga länkar ang. ESD:

Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux.

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden.
https://portal.postnord.com/skickadirekt/?toCountry=SE&produc...

Tack.

Skrivet av TMG:

Postnords "Skicka Direkt 3 kg" inkluderar försäkring för upp till 50000 kr enligt dem.

Läste här på forumet att försäkringen bara gäller nya produkter och i annat fall ersätter dom bara med ett kilopris. Finns det några andra försäkringsbara alternativ?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Läste här på forumet att försäkringen bara gäller nya produkter och i annat fall ersätter dom bara med ett kilopris. Finns det några andra försäkringsbara alternativ?

Kolla Schenkers försäkringsvillkor. Där brukar man kunna köpa till det för några tiotals kronor extra. Har hört att de har varit bra när det gäller skadade paket, men det var 2018 så kanske har förändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Mörkertalet är ganska stort när det gäller ESD-skador. Detta då felen inte behöver att uppstå direkt utan kan ligga latent i månader/år. Trevligt att du inte har upplevt några problem, men det är lite som att tipsa om att dammsuga datorn, köra bil utan bälte osv. osv. bara för att man hade turen på sin sida.

Ett par matnyttiga länkar ang. ESD:

Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux.

ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden.
https://portal.postnord.com/skickadirekt/?toCountry=SE&produc...

Hur stor sannolikhet är det att en komponent går sönder för att du inte skickade den i en ESD påse?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TMG:

Kolla Schenkers försäkringsvillkor. Där brukar man kunna köpa till det för några tiotals kronor extra. Har hört att de har varit bra när det gäller skadade paket, men det var 2018 så kanske har förändrats sedan dess.

Det har funnits en del problematik just kring varuförsäkringar och begagnade produkter och dess värdeminskning. Men det bästa i mina ögon är alltid att packa som att paketet kommer att leva ett väldigt tufft liv, inte chansa. Det ska inte kunna finnas någon tvekan om att det var välpaketerat vid en eventuell reklamation. Och ett bra tips är alltid att ta bilder under packningen av det som skickas.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clappen:

Hur stor sannolikhet är det att en komponent går sönder för att du inte skickade den i en ESD påse?

Det är väl ungefär lika stor sannolikhet som att det går sönder som om du skickar den i en jiffypåse.

Det är lättare att förstå att saker kan gå sönder om man inte har tillräckligt med stoppning runt, även om en hel del tänker snett även när det kommer till det. Risken är dock inte mindre bara för att ESD-skador är svåra att förstå.

Personligen vill jag att en produkt jag säljer ska komma fram hel och fungerande till den person som jag sålt den till. Därför använder jag all tillgänglig kunskap för att kunna packa på bästa sätt. Men skiter man i att sakerna ska komma fram hela så visst kan man strunta i ESD-påse.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är väl ungefär lika stor sannolikhet som att det går sönder som om du skickar den i en jiffypåse.

Det är lättare att förstå att saker kan gå sönder om man inte har tillräckligt med stoppning runt, även om en hel del tänker snett även när det kommer till det. Risken är dock inte mindre bara för att ESD-skador är svåra att förstå.

Personligen vill jag att en produkt jag säljer ska komma fram hel och fungerande till den person som jag sålt den till. Därför använder jag all tillgänglig kunskap för att kunna packa på bästa sätt. Men skiter man i att sakerna ska komma fram hela så visst kan man strunta i ESD-påse.

Jag önskade att det var enklare att köpa ESD påsar, då hade jag alltid skickat dom i det. Men nuförtiden har jag lärt mig att alltid spara alla kartonger/påsar ifall jag skulle sälja något i framtiden.