Mediamarkt skär i personalstyrkan och stänger butiker i jakt på lönsamhet

Permalänk
Medlem

Jag gillar MediaMarkt, men de känns väldigt ofokuserat utbud, typ lite Teknikmagasinet hållet fast i större skala.

Tar man Spelavdelningen så är det bra att dom ofta har konsoler i lager med bra priser, men sen köper om så stora mängder annat av blandad kvalitet, samt aldrig någon personal som kan något om spelprodukter. Då kan man lika bra beställa på nätet!

Varför har dom en hel spelavdelning men aldrig personal som är engagerad eller kan något om prylarna de säljer? Det är ju lixom poängen med en fysisk butik att ha kunniga säljare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon134512:

Deras val till etablering i Sverige är ett affärsbeslut jag aldrig kommer förstå.

Vi får väl helt enkelt tacka för att tyskarna pumpar in pengar i svensk ekonomi.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Mediamarkt i Norrköping har imponerat flera gånger men har inte haft anledning att handla där på länge. De har matchat lägstapriserna mot Prisjakt flera gånger på kameraprylar och gett en del rabatt på tillbehör.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Dom jobbar ju på olika avdelningar, inte fan går man väl till datoravdelningen och frågar angående en dammsugare

Tror du citerar helt fel person

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Mediamarkt i Norrköping har imponerat flera gånger men har inte haft anledning att handla där på länge. De har matchat lägstapriserna mot Prisjakt flera gånger på kameraprylar och gett en del rabatt på tillbehör.

Samma här. Har lagt upp nya produkter och tagit hem när jag har frågat efter det. Bra service.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker detta eller är personalen otroligt okunnig på sina produkter. Så känner jag i varje fall när jag ska handla vitvaror eller hemelektronik.

Jag arbetar som köksmästare och har gjort det i många år nu - jag uppdaterar mig konstant och utvecklar både matlagning och ledningsförmåga.

När jag var yngre hade jag som dröm att få jobba på ON/OFF, Siba, Elgiganten med flera - det jag ser är att säljarna är mer ute efter att sälja än att faktiskt kunna någonting om produkterna. Dom står och läser på sina egna produktskyltar, man känner sig dumförklarad när dom talar om saker man redan vet eller som man kan läsa själv.

Dom ska vara experter på sina jobb. Dom ska älska sitt jobb och lägga ner sin själ i det, tycker jag.

Ja det finns ett och annat stjärnskott - men ärligt - dom är 100 gånger proffsigare på kjell & company och Clas Ohlson.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det bara jag som tycker detta eller är personalen otroligt okunnig på sina produkter. Så känner jag i varje fall när jag ska handla vitvaror eller hemelektronik.

Jag arbetar som köksmästare och har gjort det i många år nu - jag uppdaterar mig konstant och utvecklar både matlagning och ledningsförmåga.

När jag var yngre hade jag som dröm att få jobba på ON/OFF, Siba, Elgiganten med flera - det jag ser är att säljarna är mer ute efter att sälja än att faktiskt kunna någonting om produkterna. Dom står och läser på sina egna produktskyltar, man känner sig dumförklarad när dom talar om saker man redan vet eller som man kan läsa själv.

Dom ska vara experter på sina jobb. Dom ska älska sitt jobb och lägga ner sin själ i det, tycker jag.

Ja det finns ett och annat stjärnskott - men ärligt - dom är 100 gånger proffsigare på kjell & company och Clas Ohlson.

Jag vet inte hur lönen är..jag tror de får provision på extra försäkringar och annat skit? Jag har noll respekt för sånt trams.

Här i Kristianstad har den lokala MediaMarkt butiken blivit allt mindre över åren. Har varit där någon enstaka gång bara, samma grejer som resten har typ. Ser ingen anledning att välja dem direkt, handlar mycket hellre från Inet, Komplett eller Webhallen om priset är detsamma.

Permalänk
Medlem

Handlat på mediamarkt några gånger, när de råkar vara billigast eller ligga bra till geografiskt.
Är ganska neutralt inställd, men känner att jag litar mer på netonnet eller elgiganten om jag tvingas välja.

Är glad att mediamarkt till slut insåg att de skulle ha en hemsida där man kan kolla sortimentet och till och med beställa. Undrar vem som tänkte att det skulle vara en god idé att bara ha ett reklamblad på hemsidan, som det var förr. Upplevde det som ett tveksamt beteende, där man skulle få in kunder med lockvaror och sedan var övrig oannonserad prissättning generellt hög.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det bara jag som tycker detta eller är personalen otroligt okunnig på sina produkter. Så känner jag i varje fall när jag ska handla vitvaror eller hemelektronik.

Jag arbetar som köksmästare och har gjort det i många år nu - jag uppdaterar mig konstant och utvecklar både matlagning och ledningsförmåga.

När jag var yngre hade jag som dröm att få jobba på ON/OFF, Siba, Elgiganten med flera - det jag ser är att säljarna är mer ute efter att sälja än att faktiskt kunna någonting om produkterna. Dom står och läser på sina egna produktskyltar, man känner sig dumförklarad när dom talar om saker man redan vet eller som man kan läsa själv.

Dom ska vara experter på sina jobb. Dom ska älska sitt jobb och lägga ner sin själ i det, tycker jag.

Ja det finns ett och annat stjärnskott - men ärligt - dom är 100 gånger proffsigare på kjell & company och Clas Ohlson.

Rätt dåliga arbetsvillkor och svaga karriärmöjligheter gör att det blir ganska hög personalomsättning. Ledarskap som jobbar kortsiktigt med kostnadsbesparingar istället för utveckling av personal (om de ens har kompetensen själva). Branschen har målat in sig i ett hörn med så låga marginaler så man jagar försäkringar, avbetalningar och annat trams för att kunna bedriva en lönsam verksamhet. Jag generaliserar grovt såklart, men statusen på yrke som säljare inom hemelektronik är inte högre än att jobba på en snabbmatsrestaurang. Inget fel med det, men därför stannar inte driven och kompetent personal länge.

Permalänk
Medlem

Jag gick in men vände lika fort, hög volym på musik som jag hatar här i Uppsala så för mig kan dom försvinna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

Jag gick in men vände lika fort, hög volym på musik som jag hatar här i Uppsala så för mig kan dom försvinna

Förväntar mig att det var den där Gûnther som spelades.

Permalänk
Inaktiv

En kedja som tyvärr saknar existensberättigande, finns för många aktörer. I sällsynta fall har jag gjort någon mindre beställning där, som spel. Rörig sida, dåligt med kampanjer, vad jag själv sett idag. Aldrig besökt butiken men förväntar mig lika lite som med Elgiganten butiker. Ointresserade och okunniga säljare, hög åtgång då det är ett instegsjobb. Dålig prismatchning med egna kedjan och lockpriser.

Skulle MM verkligen vilja satsa så vore det bra. Men så som de gjort sedan lanseringen har uppenbarligen inte funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är inte möjligt att minnas massa speccar på tusentals produkter.

Nej, men de ska kunna tillhandahålla all information om det de säljer iallafall.

Det tycker jag har blivit betydligt sämre överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För mig har det alltid vart en butik för att testa saker men inte köpa.

Har väl hänt att jag har köpte vitvaror.

Jag personligen känner lite skuldkännsla om jag går in i en butik bara för att testa något.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Som fd anställd på mediamarkt så kan jag bara säga att ledningen i princip lurat tyskarna på massa pengar för att skydda sina stolar en lång tid.
Duktig personal och nytänkande har alltid motarbetats av mellanmjölksnissar på huvudkontoret och det kan många fd varuhuschefer säkert kunna intyga.

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenhet av MM köpte en surfplatta till syrras unge som present och fick drulleförsäkring utan kostnad 1år senare så råkade ungen tappa plattan så skärmen sprack så jag for in till MM med plattan för att starta försäkringsärendet så de gav mig en plats med deras dator för att skriva vad som hände.

Efter jag va klar så läste de min version och tyckte att den va inte bra så de omformulerade lite så det skulle bli 100% säkert att det gick igenom försäkringen som inte hade någon självrisk och det gjorde det.

Andra gången va när jag köpte min första 4K tv på balack-friday och tog hemkörning efter 3dagar fick jag mail från MM att de inte kunna erbjuda hemkörning i mitt område för utkörningen gällde bara 08-området så fick tillbaka pengarna för det. Dagen efter fick jag mail om att ge betyg hur nöjd jag va med produkten och kundtjänst så skrev att jag va nöjd för det va bra pris på TV:n men inte för transporten eftersom när jag fyllde i alla mina uppgifter så kunna jag välja hemleverans när det ska uppenbart inte ska gå. Sen kryssade jag i att de får ringa upp mig om de har mer frågor.

Efter det så fick jag fundera på vad som va bästa sättet att transportera TV från ombudet till hem men någon dag efter fick jag samtal från en chauffören att han står utanför med tv:n. Så jag fick hemkörning ändå, men jag va nöjd gratis utkörning. Någon vecka senare ringe de från MM eftersom jag va lite besviken på att man kunna välja hemkörning som inte ska gå. Så de gav mig lite frågor som jag svarade artigt på och jag sade att de borde se över sin sida så det inte blir andra med samma öde som det skulle bli att transportera från utlämningsställe till hemmet för jag hade då ingen bil med det utrymme och jag skulle få släpa på TV:n 1-2km för att komma hem.

Som sista fråga från MM: hur jag löste problemet och jag svarade med ett läande att jag löste transporten på ett annat sätt. 😁😁🤣🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det bara jag som tycker detta eller är personalen otroligt okunnig på sina produkter. Så känner jag i varje fall när jag ska handla vitvaror eller hemelektronik.

Det är ingen fackhandel utan ett varuhus med säljare, ska du ha kunnig personal går du till Elon eller Electrolux Home när det gäller vitvaror. Hemelektronik? Vet inte riktigt... HiFi Klubben? Fast de har ett ganska smalt utbud.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Dom jobbar ju på olika avdelningar, inte fan går man väl till datoravdelningen och frågar angående en dammsugare

Så är det ju. Men när jag jobbade som avdelningsansvarig för vitvaror på en Elgigantenbutik så hade jag ändå minst ett 30-tal diskmaskiner framme, lika många tvättmaskiner, torktumlare, spisar, hällar, inbyggnadsprodukter, dammsugare, kaffebryggare, rakapparater, tandborstar, köksberedare, fläktar och mycket mer. För att inte tala om alla olika hundratals olika delar till köksskåp och hela faderuttan gällande Epoq kök.

Ibland, lite då och då, var det någon som hade kollat och jämfört så mycket mellan två specifika produkter så jag var tvungen att dubbelkolla att den ena faktiskt hade exakt det kunden efterfrågade.

Det är absolut tusentals produkter per avdelning. Man kan inte kunna allt utantill, däremot är det ju viktigt att man vet, förstår och kan förklara en funktion och inte bara rabblar upp saker "som låter bra", vilket tyvärr kan vara fallet ibland.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag sökte upp om honom, och ja, klart han är tysk! Förstår bara inte varför han tränade laget jag var med i 😂 Vi behövde visserligen all hjälp vi kunde få, och inte minst jag själv. Tacka vet jag mitt intresse för elektronik som fick blomma istället (och mer individuell sport som badminton) 👍

Han var väl en gammal Bundesliga-spelare (Tysk fotboll för de som inte hänger med). Vet inte hur han hamnade i Sverige men var "expert" på TV4-sporten för ett par evigheter sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Så är det ju. Men när jag jobbade som avdelningsansvarig för vitvaror på en Elgigantenbutik så hade jag ändå minst ett 30-tal diskmaskiner framme, lika många tvättmaskiner, torktumlare, spisar, hällar, inbyggnadsprodukter, dammsugare, kaffebryggare, rakapparater, tandborstar, köksberedare, fläktar och mycket mer. För att inte tala om alla olika hundratals olika delar till köksskåp och hela faderuttan gällande Epoq kök.

Ibland, lite då och då, var det någon som hade kollat och jämfört så mycket mellan två specifika produkter så jag var tvungen att dubbelkolla att den ena faktiskt hade exakt det kunden efterfrågade.

Det är absolut tusentals produkter per avdelning. Man kan inte kunna allt utantill, däremot är det ju viktigt att man vet, förstår och kan förklara en funktion och inte bara rabblar upp saker "som låter bra", vilket tyvärr kan vara fallet ibland.

Sen är det så att det ganska ofta kommer in nya modeller. Men man kan sälja den gamla fortfarande och ha en ny.

Har varit handlare och vi hade tusentals produkter, om en kund frågar vad priset så är det inte ofta jag kunda svara på rak arm eftersom även priser hoppar upp och ner, och produkterna i sig kan ändras.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På länken verkar det bara vara en butik som ska stänga? Inte "butiker".

Permalänk
Medlem

De har kopierat Elgigantens sida rakt av vilket ger ett dåligt intryck dessutom är den gräslig på kuppen. Nästan fulare än Dustin hur nu det är möjligt.

Vill de ha kunder får de bli kunnigare på produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laars:

Jag personligen känner lite skuldkännsla om jag går in i en butik bara för att testa något.

Jag och min pappa vi har gjort det sen dom öppna i Göteborg, som någon sa till mig kunden har alltid rätt.

Finns inte så många butiker där man kan klämma på saker och se hur bra dom funkar, jag och min kompis vi var och kollade på nästan en hel film där inne i butiken.

Dom som jobbar där var snälla och gillar att prata med mig, men jag köpte inget ändå.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Deras val till etablering i Sverige är ett affärsbeslut jag aldrig kommer förstå.

Det var mer tänkt att dom kunde göra en "amazon", dvs att dem säljer billigare är konkurrenterna tills dem går i konkurs och sedan börja höja priserna

Permalänk
Medlem

Sämsta webbshoppen alla kategorier. Sämsta inloggade läge - man kan inte ens se orderhistorik.

OMÖJLIGT att bli av med deras nyhetsbrev, har tryckt avregistrera 20 ggr - får fortfarande mail.

De flesta säljarna kan inte skilja en dammsugare från ett fotbad

Dessutom så går det ibland runt försäkringsnasare inne i butikerna som ska sälja extra skydd som ofta är sämre än det skydd vi har som konsumenter i Sverige.

// Lazze

Permalänk

Ännu en butik som kommer gå i graven känns det som

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk

Mediamarkt har ett helt oslagbart utbud i affärerna som jättar som elgiganten bara kan drömma om! Älskar deras affärer. Skulle nyligen köpa en surfplatta runt 8 tum. Var först på elgiganten dom hade 2st modeller att välja på. Gick in i mediamarkt 100meter bort dom hade 5-6 stycken och dessutom rea på den lte modellen jag fann bäst. Kanon helt enkelt.

Och typ 20 st modeller av strykjärn om man nu är stryk nörd

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Lade en beställning på ett par lagervaror den 25:e Mars. Kontaktade sedan deras support den 13:e April och fick då reda på att varorna inte fanns i lager, utan att varorna ska skickas efter att de inkommit. Sedan dess har det varit total radiotystnad.

Mediamarkt verkar ha 0-koll på vad som finns centralt samt ute i butikerna.

Kommer inte heller att sörja att de anställda får gå, då servicen i butikerna runt Stockholm är under all kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lade en beställning på ett par lagervaror den 25:e Mars. Kontaktade sedan deras support den 13:e April och fick då reda på att varorna inte fanns i lager, utan att varorna ska skickas efter att de inkommit. Sedan dess har det varit total radiotystnad.

Mediamarkt verkar ha 0-koll på vad som finns centralt samt ute i butikerna.

Kommer inte heller att sörja att de anställda får gå, då servicen i butikerna runt Stockholm är under all kritik.

Mediamarkt har väl inget eget centrallager utan kör bara via distar

Permalänk
Medlem

Vill minnas att svenska butiker innan MM etablering bara hade mockups på telefon och fotoavdelningarna. När MM kom och visade att det gick att ha the real deal framme så ändrades det fort. Det är bara hoppas på att de håller sig kvar hellre än sådana som Netonnet som inte vet vad kundservice är, det märks att Siba fortfarande bakom fronten där.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730