Här är finalisterna i SweClockers stora mobilfototävling

Permalänk
Melding Plague

Här är finalisterna i SweClockers stora mobilfototävling

Fyra medlemmar får uppdraget att fota med Samsung Galaxy S21 Ultra 5G och chansen att vinna hårdvarudoftande presentkort. Se de vinnande bilderna inför finalen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fundering, vart kan man smidigast se pågående tävlingar? Den här artikeln hittar jag ingenstans utom just om jag går in i forumet under aktiva trådar eller Nyhetskommentarer. Ser den inte bland nyheter, och tävlingsknappen under Artikelarkiv funkar ju inte längre.

edit* Mitt Chrome som verkar ha ballat ur, tävlingsknappen funkar i Firefox

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av macmann1:

En fundering, vart kan man smidigast se pågående tävlingar? Den här artikeln hittar jag ingenstans utom just om jag går in i forumet under aktiva trådar eller Nyhetskommentarer. Ser den inte bland nyheter, och tävlingsknappen under Artikelarkiv funkar ju inte längre.

Om man hovrar över "Artikelarkiv" visas en knapp för sidan med de samlade tävlingarna, är det denna som inte fungerar för dig? Jag har nämligen inga problem med den, och kommer då hit: https://www.sweclockers.com/tavlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Om man hovrar över "Artikelarkiv" visas en knapp för sidan med de samlade tävlingarna, är det denna som inte fungerar för dig? Jag har nämligen inga problem med den, och kommer då hit: https://www.sweclockers.com/tavlingar

Precis, den är tom för mig. Men inser nu att den funkar i Firefox så det är nog något av alla addins i Chrome som ballar ur.

edit* Verkar vara uBlock för mig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men känns det inte lite fel med rubriken "Är du SweClockers bästa mobilfotograf?" när det är tillåtet att använda en systemkamera för att ta sina bilder? Borde inte det vara "Är du SweClockers bästa fotograf som sen kan bli bäst av 3 utvalda när du måste fota med mobil?"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av chrippe7:

Inte för att vara sån, men känns det inte lite fel med rubriken "Är du SweClockers bästa mobilfotograf?" när det är tillåtet att använda en systemkamera för att ta sina bilder? Borde inte det vara "Är du SweClockers bästa fotograf som sen kan bli bäst av 3 utvalda när du måste fota med mobil?"

Vi vill lämna tävlingen så öppen för alla som möjligt och ställer därför inga särskilda krav på utrustningen. I uttagningen bedöms inte heller bilderna för teknisk kvalitet utan på komposition och konstnärlig talang. För en duktig fotograf är utrustningen inte avgörande och det går att åstadkomma mästerverk även med 100 år gamla kameror.

Här är en bild från 1934:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag fångade för egen del förra årets bästa ögonblick. Min sons första baddag i storsjön vid Orrvikens badbrygga 😍 Så mycket glädje den dagen för honom och jag lyckades fånga det på bild.

Grammatiska rättelser
Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Hur ser reglerna ut för naket (smakfullt sådant och absolut inte på fotografen själv )?

Permalänk
Medlem

Well, lägger in några gamla bilder tagna från semestrar för skoj skull.

Sen en nyare bild bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vi vill lämna tävlingen så öppen för alla som möjligt och ställer därför inga särskilda krav på utrustningen. I uttagningen bedöms inte bilderna för teknisk kvalitet utan på komposition och konstnärlig talang. För en duktig fotograf är utrustningen inte avgörande och det går att åstadkomma underverk även med 100 år gamla kameror, bara för att ta ett exempel.

Här är en bild från 1934:

https://static.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2016/07/rare-historical-photos-41-5799fa9a03f02__880.jpg

Känns som du argumenterar något helt annat än det jag pratade om. Har aldrig sagt något huruvida det krävs utrustning för tusentals kronor för att ta bra bilder, den bästa bilden är bilden som blir tagen och det är via kameran man har med sig. Jag personligen använder aldrig min systemkamera längre utan använder allt som oftast min mobil utan min poäng var snarare hur man valde sin formulering Kommer själv skicka in några bidrag och alla är tagna med mobiltelefonen

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DasIch:

Hur ser reglerna ut för naket (smakfullt sådant och absolut inte på fotografen själv )?

Samma regler som för forumet i övrigt. Ladda inte upp någonting som är NSFW.

Skrivet av chrippe7:

Känns som du argumenterar något helt annat än det jag pratade om. Har aldrig sagt något huruvida det krävs utrustning för tusentals kronor för att ta bra bilder, den bästa bilden är bilden som blir tagen och det är via kameran man har med sig. Jag personligen använder aldrig min systemkamera längre utan använder allt som oftast min mobil utan min poäng var snarare hur man valde sin formulering Kommer själv skicka in några bidrag och alla är tagna med mobiltelefonen

Då missuppfattade jag dig. Tävlingen är utformad för att vaska fram duktiga hobbyfotografer från forumet, oavsett vilken utrustning som används. Sedan gäller det att använda Galaxy S21 Ultra för att knäppa bilderna i finalen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
  • Normal bildredigering är tillåten, såsom att justera kontrast och färger. Det är däremot inte tillåtet att förändra motivet eller på annat sätt manipulera bilden.

Innefattar detta även att beskära bilden? För ibland hoppar det in någon tomte i bild som man inte vill ha med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Då missuppfattade jag dig. Tävlingen är utformad för att vaska fram duktiga hobbyfotografer från forumet, oavsett vilken utrustning som används. Sedan gäller det att använda Galaxy S21 Ultra för att knäppa bilderna i finalen.

Härligt! Ska bli kul att se vad för bilder folk lägger upp, alltid spännande med såna här trådar!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av keyser:
  • Normal bildredigering är tillåten, såsom att justera kontrast och färger. Det är däremot inte tillåtet att förändra motivet eller på annat sätt manipulera bilden.

Innefattar detta även att beskära bilden? För ibland hoppar det in någon tomte i bild som man inte vill ha med.

Ja det är ok att beskära. Regeln finns där för att förtydliga att det inte handlar om en Photoshop-tävling. Beskärning är tillåtet förutsatt att det inte förändrar motivet och förfalskar bilden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tog den här bilden i våras när jag var i Borlänge och kastade disc...

https://imgur.com/NuJhuoG

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

Kvällsnöje

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Här kommer en bild som är tagen en sommarkväll när jag skulle ta upp båten. Detta ljusfenomen uppenbarade sig just när vi kom till stranden och det varade i ungefär 5 minuter. Jag hann just ta denna bild med mobilen innan himlen blev vanlig igen. Jag är så glad att jag inte for hem för att hämta en "bättre" kamera för då skulle jag aldrig fått denna bild.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Lite blandade bilder tagna de senaste åren som jag gillar. 2 fotade med "riktig" kamera och 3 med mobil.

Chicago

Malmö (Sveriges Chicago?)

Någon slags mur

Hope (Othello Tunnels) Riktigt risig dag med risig kamera, men ändå en favorit.
Trivia: Uppe till vänster är klippan där John Rambo klättrar runt medans han blir beskjuten från helikoptern i First Blood.

San Francisco

Permalänk
Medlem

Skickar in 4 bilder direkt med olika motiv, så kan jag lägga in en femte sen om jag känner för det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Samsung Sverige

Det blir riktigt kul att se lite alster från Sweclockers grymma fotografer – och det har ju onekligen börjat bra. För den som vill diskutera mobilfoto lite mer specifikt och dela med sig av sina bilder så har vi också en tråd just för det ändamålet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615583-mobilfototrade...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Börjar med den här:

Edit: Bättre version utan ful signatur.

Permalänk
Medlem

Börjar med två bilder...

Lagt till en bild
Permalänk
Medlem

Här kommer fyra stycken så får jag klura på en femte

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Gick till jobbet i höstas och då fick jag denna bild. Har lite andra mysiga jag gillar som jag slänger upp sen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fångade en svan med bra tajming.

Naturfenomen. Jordpyramid

Utsikt.

Skogsbranden i Hälsingland 2008 sett från toppen av en skidbacke en tidig morgon. Kan tyligt se röken bolma upp ifrån vänster i bild.

Tycker jag fick till en bra bild på ett bröllop.

Permalänk
Medlem

Fin bild på vår hund Jasper

Bild tagen med Samsung Galaxy S21 Ultra

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Skickar in 4 bilder direkt med olika motiv, så kan jag lägga in en femte sen om jag känner för det.

https://i.imgur.com/71XlUIn.jpg

https://i.imgur.com/kUpUlJ5.jpg

https://i.imgur.com/hAcWGNk.jpg

https://i.imgur.com/AYH9YtI.jpg

Din bär bild e ju bara grymm`` riktigt bra

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Avstängd

Glad amatör och bilden är tagen på lite för mycket zoom med en iphone 8 men gillar den. Har inte gjort något med bilden.

Öregrundsgrepen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Här kommer mitt bidrag!

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem

Fick lite fina presenter av jobbarkompisarna när jag slutade. Tyckte det blev en riktigt trevlig bild.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B