Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om det är mottagaren som väljer fraktsätt och står för fraktsedeln tänker jag mig att det måste vara mottagaren som står för risken om försändelsen försvinner.

Det är köparen av frakten som har avtalet med speditören och således är den enda parten som kan reklamera frakten vid eventuella problem. Köparen av Frakten är ett företag så Postnord fullständigt struntar i samtliga ARN rekommendationer i frågorna, och de erkänner aldrig (trots att det gått tre år) att paketet är borttappat.

Returfraktsedeln är något som återförsäljaren bjuder på, återförsäljaren har inget ansvar att betala för returfrakt. Således har de inte ansvar när speditören tappar bort paketet. Kostnaden skjuts på kunden. I normala fall med Svenska företag är det inga problem.

Jag har inga problem med Delticom även om man kan tycka att ansvaret ligger hos dem, jag pekar bara ut.
Postnord vägrar att erkänna att paket tappas bort, och att deras kundservice rakt av ljuger och hittar på saker är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är köparen av frakten som har avtalet med speditören och således är den enda parten som kan reklamera frakten vid eventuella problem. Köparen av Frakten är ett företag så Postnord fullständigt struntar i samtliga ARN rekommendationer i frågorna, och de erkänner aldrig (trots att det gått tre år) att paketet är borttappat.

Returfraktsedeln är något som återförsäljaren bjuder på, återförsäljaren har inget ansvar att betala för returfrakt. Således har de inte ansvar när speditören tappar bort paketet. Kostnaden skjuts på kunden.

Återigen, köper du av en svensk firma eller företag som riktar sig till Sverige som följer rekommendationer och lagar och de står för frakten vid retur så kan de inte skylla på speditören när grejerna kommer bort utan får stå för förlusten.

Konsumenten får bara stå för förlusten om de själva bokat frakten.

Det är varan vi pratar om inte frakten.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Min tyska är inte bra nog för att jag ska orka kolla om vad som gäller federalt i Tyskland eller lokalt i Niedersachsen. Företag kan dock frivilligt välja att använda sig av de svenska reglerna och normerna när de marknadsför sig mot Sverige och då står företaget för risken. Vill de inte stå för risken är det bara att göra det lätt för sig och låta konsumenten boka frakten själv, vilket i praktiken inte skulle göra returer till utlandet möjliga då det skulle kosta i princip lika mycket som varorna.

Svenska konsumentköpslagen gäller om man köper från en sida som specifikt riktar sig till svenskar, även om företaget finns i utlandet. Dackonline.se har svenskt domännamn, sida på svenska, priser i svensk valuta och kundtjänst med 08-nummer. Det torde vara uppenbart att sidan specifikt riktar sig till svenskar. Alltså gäller svenska konsumentköpslagen. I och med att företaget finns i Tyskland kan du eventuellt även välja att åberopa tyska motsvarigheten till konsumentköpslagen om det skulle vara förmånligare. Konsumentköpslagen bygger till stor del på ett EU-direktiv så svensk och tysk lagstiftning bör säga ungefär samma sak.

Skrivet av str8forthakill:

Returfraktsedeln är något som återförsäljaren bjuder på, återförsäljaren har inget ansvar att betala för returfrakt. Således har de inte ansvar när speditören tappar bort paketet. Kostnaden skjuts på kunden. I normala fall med Svenska företag är det inga problem.

Det spelar ingen roll om återförsäljaren är skyldig att erbjuda returfraktsedeln eller ej. Om återförsäljaren erbjuder en returfraktsedel (eller kräver att man använder ett visst fraktsätt) tänker jag mig att återförsäljaren är skyldig att stå för risken om försändelsen försvinner efter att avsändaren lämnat in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Svenska konsumentköpslagen gäller om man köper från en sida som specifikt riktar sig till svenskar, även om företaget finns i utlandet. Dackonline.se har svenskt domännamn, sida på svenska, priser i svensk valuta och kundtjänst med 08-nummer. Det torde vara uppenbart att sidan specifikt riktar sig till svenskar. Alltså gäller svenska konsumentköpslagen. I och med att företaget finns i Tyskland kan du eventuellt även välja att åberopa tyska motsvarigheten till konsumentköpslagen om det skulle vara förmånligare. Konsumentköpslagen bygger till stor del på ett EU-direktiv så svensk och tysk lagstiftning bör säga ungefär samma sak.

Jag förstår allt detta, men företaget väljer att följa tysk lag och då får du i princip driva saken själv i tysk domstol i Niedersachsen.

Hade de tänkt ett steg längre hade de skrivit att de hänvisar till ARN vid tvist och följer deras rekommendationer och då hade han kunna lösa det hela utan att gå till domstol.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Jag förstår allt detta, men företaget väljer att följa tysk lag och då får du i princip driva saken själv i tysk domstol i Niedersachsen.

Jag tror att tanken är att stämma i svensk domstol och om du får rätt och de inte betalar använder du dig av ett europeiskt betalningsföreläggande i Tyskland för att driva in pengarna.

Permalänk
Medlem

@ddr posten sa till mig att det inte var deras fel att de tappat bort min vevaxel (motordel) för drygt 10'... Tänk även på att deras fraktförsäkring inte gäller om du skickar begagnade grejer (t.ex någonting dyrt på reparation), även då är det ditt eget fel att du anlitat dom, även om paketet försvinner på vägen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har beställt produkter från Apote och sett till att dom sänder med deras minsta paket som är 320x230x7 som kommer in i min postbox men dit kommer inte dom då brevbäraren anser att dessa paket istället ska lämnas ut på något utlämningsställe och dessa paket behöver inget id. Postboxen har måtten 540x300x 15 . Var i kontakt med posten varför jag inte får paketen i boxen. Svaret var att små paket tas inte med om dom måste öppna en dörr......

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har beställt produkter från Apote och sett till att dom sänder med deras minsta paket som är 320x230x7 som kommer in i min postbox men dit kommer inte dom då brevbäraren anser att dessa paket istället ska lämnas ut på något utlämningsställe och dessa paket behöver inget id. Postboxen har måtten 540x300x 15 . Var i kontakt med posten varför jag inte får paketen i boxen. Svaret var att små paket tas inte med om dom måste öppna en dörr......

Så du tycker PostNord ska ha ett register över hur stora postboxar/brevlådor varje enskild mottagare har?

Vad händer om den som skickar till dig anger fel mått, och mäter 15 när det i realiteten är 17?

För att inte tala om miljöaspekten av att göra som Amazon gör. För att inte behöva betala personal som packar, och robotar är värdelösa på att packa effektivt och säkert, så beställer du 7 olika saker från Amazon, så är risken väldigt stor att dom kommer i 7 olika paket..som alla säkert, individuellt går in i din postbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag tror att tanken är att stämma i svensk domstol och om du får rätt och de inte betalar använder du dig av ett europeiskt betalningsföreläggande i Tyskland för att driva in pengarna.

Tveksamt, men vänd dig till ECC Sverige så får du svar.

Om du läser måste du också skicka ansökan om handräckning till Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så du tycker PostNord ska ha ett register över hur stora postboxar/brevlådor varje enskild mottagare har?

Vad händer om den som skickar till dig anger fel mått, och mäter 15 när det i realiteten är 17?

För att inte tala om miljöaspekten av att göra som Amazon gör. För att inte behöva betala personal som packar, och robotar är värdelösa på att packa effektivt och säkert, så beställer du 7 olika saker från Amazon, så är risken väldigt stor att dom kommer i 7 olika paket..som alla säkert, individuellt går in i din postbox...

Brevbärarna känner till hur det ser ut där jag bor då det är närmare 40 bostadshus som har samma utformning när det gäller postboxar i trapphusen , din jämförelse med amazon är endast löjlig då apotea endast har ett lager där allt utgår ifrån. Det är den påhittade regeln att finns det en dörr så tar dom inte med lite större brevförsändelser som jag reagerar på då ibland kommer ett paket fram till min postbox från postnord, lite singla slant

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anton studs:

Brevbärarna känner till hur det ser ut där jag bor då det är närmare 40 bostadshus som har samma utformning när det gäller postboxar i trapphusen , din jämförelse med amazon är endast löjlig då apotea endast har ett lager där allt utgår ifrån. Det är den påhittade regeln att finns det en dörr så tar dom inte med lite större brevförsändelser som jag reagerar på då ibland kommer ett paket fram till min postbox från postnord, lite singla slant

Det kan kanske bero på om det är ett varubrev eller ett paket..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan kanske bero på om det är ett varubrev eller ett paket..

Beror väl på vad brevbäraren känner för? De kan välja bort alla varubrev och andra småförsändelser om de vill, då åker de ut till ombudet istället.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kan förse mig med arbetsmail till en högre uppsatt chef på PostNord? Anledningen är tjänstefel hos brevbärarna, vad som har skett behöver kanske inte offentliggöras.

Åtminstone någon där man kan framföra klagomål istället för deras feedbackforum som ingen i högre echelongen av hierarki bryr sig om att läsa.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Obilic:

Är det någon här som kan förse mig med arbetsmail till en högre uppsatt chef på PostNord? Anledningen är tjänstefel hos brevbärarna, vad som har skett behöver kanske inte offentliggöras.

Åtminstone någon där man kan framföra klagomål istället för deras feedbackforum som ingen i högre echelongen av hierarki bryr sig om att läsa.

Tack på förhand!

Tillsynsmyndighet för Postopereratörerna är PTS. >

Har du inte fått hjälp av postoperatören när du har anmält ditt klagomål kan du göra en anmälan till PTS. PTS kan inte ingripa i enskilda konsumenters klagomål mot postoperatörerna men kan komma att använda klagomålen som grund för tillsynsåtgärder.
Om du vill anmäla ett klagomål till PTS kan du göra det via: e-post: pts@pts.se

https://www.pts.se/sv/privat/post/anmalan-om-klagomal-pa-post...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obilic:

Är det någon här som kan förse mig med arbetsmail till en högre uppsatt chef på PostNord? Anledningen är tjänstefel hos brevbärarna, vad som har skett behöver kanske inte offentliggöras.

Åtminstone någon där man kan framföra klagomål istället för deras feedbackforum som ingen i högre echelongen av hierarki bryr sig om att läsa.

Tack på förhand!

Filma nästa gång liknande händelse inträffar så du har bevis att ta med till polisen så det blir någon boll i rullning.

Bagatellisera inte potentiella brevbärares missbruk av posthantering, framförallt inte myndighetspost.

Jag har "hört" enstaka fall om brevbärare som inte levererat post till gammalt folk inom äldreomsorgen eftersom "de är ju gamla och dör ju när som helst så vad ska de ha dessa brev till".

Jag förstår INTE varför vi bagatelliserar detta med privatpost eftersom "de är ju bara lite papper med bläck på ju!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Stort tack till er båda, ska ta en närmare titt på PTS.

Vad jag förstår så är regeringen överordnade Postnord (då jag läste någonstans att svenska och danska regeringen är "moderbolag"), har även kontaktat regeringen och bett om mailadressen då jag anser att VDns arbetsmail är information som bör falla under offentlighetsprincipen och att de i teorin är skyldiga att tillmötesgå de önskemålen då privatpersoner i egenskap av skattebetalare betalar deras löner.

Att cheferna inte ens vill bemöta klagomål talar för sig självt. För övrigt har PostNord en rejting under Arbetsförmedlingen på Trustpilot och hade jag varit en VD så hade jag tagit en ordentlig funderare.

Nu är det ju så att de har monopol på detta och är statligt subventionerade så jag misstänker att monopolsläget gör att de helt enkelt inte bryr sig.

Önskar er en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Stort tack till er båda, ska ta en närmare titt på PTS.

Vad jag förstår så är regeringen överordnade Postnord (då jag läste någonstans att svenska och danska regeringen är "moderbolag"), har även kontaktat regeringen och bett om mailadressen då jag anser att VDns arbetsmail är information som bör falla under offentlighetsprincipen och att de i teorin är skyldiga att tillmötesgå de önskemålen då privatpersoner i egenskap av skattebetalare betalar deras löner.

Att cheferna inte ens vill bemöta klagomål talar för sig självt. För övrigt har PostNord en rejting under Arbetsförmedlingen på Trustpilot och hade jag varit en VD så hade jag tagit en ordentlig funderare.

Nu är det ju så att de har monopol på detta och är statligt subventionerade så jag misstänker att monopolsläget gör att de helt enkelt inte bryr sig.

Önskar er en trevlig helg!

De har inget monopol och det är bara danska grenen som får tillskott.

Finns ingen större verksamhet där höga chefer kan sitta och svara på klagomål. Gör en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har inget monopol och det är bara danska grenen som får tillskott.

Finns ingen större verksamhet där höga chefer kan sitta och svara på klagomål. Gör en reklamation.

Om jag beställer något från t.ex övriga EU så kan jag inte välja att få posten levererad av någon annan aktör än PostNord. Jag kan i väldigt många fall inte välja bort deras "service".

Ang. chefer - det är det vi skall ta reda på. Tack för ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Om jag beställer något från t.ex övriga EU så kan jag inte välja att få posten levererad av någon annan aktör än PostNord. Jag kan i väldigt många fall inte välja bort deras "service".

Ang. chefer - det är det vi skall ta reda på. Tack för ditt inlägg.

Det kan du visst, du har via säljaren skickat med en speditör som råkar ha avtal med Postnord. Att de är designerad postoperatör för utrikesbrev är inte så intressant om det är från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kan du visst, du har via säljaren skickat med en speditör som råkar ha avtal med Postnord. Att de är designerad postoperatör för utrikesbrev är inte så intressant om det är från EU.

Av 700+ affärer på ebay har jag inte fått posten levererad en endaste gång av en annan speditör. Likaså 100+ på Amazon. Men visst, för nyfikenhetens skull - hur väljer jag speditör?
Kan jag välja att skicka ett julkort med Budbee? Skulle hemskt gärna vilja skicka brev med en annan speditör men jag skulle vilja påstå att samtliga gula brevlådor där man kan lämna av post tillhör PostNord. Iaf där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Av 700+ affärer på ebay har jag inte fått posten levererad en endaste gång av en annan speditör. Likaså 100+ på Amazon. Men visst, för nyfikenhetens skull - hur väljer jag speditör?
Kan jag välja att skicka ett julkort med Budbee? Skulle hemskt gärna vilja skicka brev med en annan speditör men jag skulle vilja påstå att samtliga gula brevlådor där man kan lämna av post tillhör PostNord. Iaf där jag bor.

Väljer du inte vem du handlar ifrån?

Sist jag körde med Ebay Global Shipping Program så levererades det med Bring, men spelar det någon roll vem det är? Ebays garanti gäller oavsett.

Permalänk
Medlem

Ja, global shipping program är en sak och den verkar omfatta länder utanför EU, det var inte riktigt det jag sa. Mindre leveranser och köp inom EU levereras med PostNord, motbevisas gärna med en länk där jag får välja bort dem.

Bara för att påpeka, vi lär inte ändra varandras åsikter om PostNord så här tackar jag för mig, har redan fått svar på vad jag sökte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obilic:

Ja, global shipping program är en sak och den verkar omfatta länder utanför EU, det var inte riktigt det jag sa. Mindre leveranser och köp inom EU levereras med PostNord, motbevisas gärna med en länk där jag får välja bort dem.

Bara för att påpeka, vi lär inte ändra varandras åsikter om PostNord så här tackar jag för mig, har redan fått svar på vad jag sökte.

Ebays köpskydd gäller oavsett speditör.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska duktigt förvirrad för närvarande. Jag beställde en produkt på Amazon.se. Produkten skickades från Frankrike så inom EU. Vald leveransplats på Amazon var mitt lokala ICA och adressen för produkten är ICA. Idag får jag ett sms att den gått i retur. Går in och spårar paketet via postnord och det står att "Kund vägrade leverans"... Alltså... Vägrade Ica att ta emot min vara eller vad händer? Nu är den tydligen på väg tillbaka till Frankrike igen och det är ju fett orimligt. Det är inget tidskänsligt men det är ju fett drygt att ombeställa.

Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är ganska duktigt förvirrad för närvarande. Jag beställde en produkt på Amazon.se. Produkten skickades från Frankrike så inom EU. Vald leveransplats på Amazon var mitt lokala ICA och adressen för produkten är ICA. Idag får jag ett sms att den gått i retur. Går in och spårar paketet via postnord och det står att "Kund vägrade leverans"... Alltså... Vägrade Ica att ta emot min vara eller vad händer? Nu är den tydligen på väg tillbaka till Frankrike igen och det är ju fett orimligt. Det är inget tidskänsligt men det är ju fett drygt att ombeställa.

Någon som varit med om liknande?

Flera i tråden har upplevt samma sak som dig. Man får helt enkelt skriva in sin hemadress och låta fraktbolagen bestämma vilket ombud det ska till, för Amazons system verkar inte vara så bra på det.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Jag är ganska duktigt förvirrad för närvarande. Jag beställde en produkt på Amazon.se. Produkten skickades från Frankrike så inom EU. Vald leveransplats på Amazon var mitt lokala ICA och adressen för produkten är ICA. Idag får jag ett sms att den gått i retur. Går in och spårar paketet via postnord och det står att "Kund vägrade leverans"... Alltså... Vägrade Ica att ta emot min vara eller vad händer? Nu är den tydligen på väg tillbaka till Frankrike igen och det är ju fett orimligt. Det är inget tidskänsligt men det är ju fett drygt att ombeställa.

Var det så att Amazon postade den i Frankrike eller transporterade Amazon den från Frankrike och postade den i Danmark? Om det var det senare skickas returer till Bad Hersfeld i Tyskland, så den går alltså inte tillbaka till Frankrike. Om den postades i Frankrike är det nog Ica som anges som mottagare. Ica har inte beställt varan och vet inte vem som ska ha den, så Ica kan nog inte göra mycket mer än att vägra ta emot försändelsen.

Om det skickas som Postnord Mypack får försändelsen egentligen inte lämnas ut enligt Postnords regler eftersom mottagarens namn verkar saknas på adresslappen. Försändelser får inte lämnas ut om mottagaren inte visar upp legitimation med samma namn som står på paketet och det är förstås inte möjligt om Amazon missat att ange namn. Det finns rapporter om att vissa fått försändelser utlämnade medan andra inte fått det, beroende på vilket ombud försändelserna gått till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det så att Amazon postade den i Frankrike eller transporterade Amazon den från Frankrike och postade den i Danmark? Om det var det senare skickas returer till Bad Hersfeld i Tyskland, så den går alltså inte tillbaka till Frankrike.

Det verkar som att det gått till en Amazon anläggning i Tyskland och skickats därifrån till Danmark. Jag antar att oavsett vart varan går i retur så skickar de helt enkelt bara tillbaka pengarna?

Skrivet av Kommenterande 2:

Om den postades i Frankrike är det nog Ica som anges som mottagare. Ica har inte beställt varan och vet inte vem som ska ha den, så Ica kan nog inte göra mycket mer än att vägra ta emot försändelsen.

Då förstår jag hur det fungerar, det är ju fett orimligt dock och förvirrande. Varför finns det 20 ställen nära mig jag kan som förval skicka saker till ifall det inte går att ta emot varor där xD? Helt orimligt system. Gjorde en ombeställning nu i alla fall och skickade varan till min hemadress istället så kommer den väl hamna på min lokala ICA oavsett.

Tack för info och hjälpen

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Då förstår jag hur det fungerar, det är ju fett orimligt dock och förvirrande. Varför finns det 20 ställen nära mig jag kan som förval skicka saker till ifall det inte går att ta emot varor där xD? Helt orimligt system. Gjorde en ombeställning nu i alla fall och skickade varan till min hemadress istället så kommer den väl hamna på min lokala ICA oavsett.

Postnord har en tjänst där man väljer vilket ombud en försändelse skickas till. Amazon har inte förstått hur den tjänsten fungerar, så Amazon har implementerat tjänsten felaktigt. Om man beställer från en annan butik brukar det fungera; andra butiker vet hur tjänsten ska implementeras.

Permalänk
Medlem

Valde leverans till Postnords paketboxar som öppnas via deras app.
Paketet hamnar fel och går istället till något ombud, de korrigerar sitt misstag och levererar paketet till paketboxen.

Försöker låsa upp paketboxen via appen men den digitala avin är för ombudet som paket först hamnade fel hos.
Ringer kundtjänst och ber de uppdatera avin så att den gäller för paketboxen men den funktionen saknas i deras system.

Är det inte fantastiskt?

Permalänk
Avstängd

Har ett paket från tyskland som jag beställde genom Ebay. Tydligen så kom det fram till Skövde den 2a Juni, först nu så får jag avi om att det finns paket att hämta. Tidigare så var det hämtas senast 9e, vilket har passaret nu står det "hämtas snarast".
Stängt under helgen så får ta det på måndag, om det ens finns kvar.

Brukar inte ha problem men det här är inte OK.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR