Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Inaktiv

Postnord - en logistisk katastrof

Allt går mot en mer globaliserad värld utan gränser om vi nu vill så eller inte. I denna värld är det ett krav att globala funktioner som brev & paket / logistiktjänst ska fungera ordentligt.

Men nej. Denna uppgift är för mycket för ett bolag som Postnord.

När tror ni vi som Svenskar kommer få ett funktionellt post bolag?

  • Sena transporter.

  • Problem i leveranser.

  • Trasiga paket i leveranser.

  • Ockerpriser på deras tjänster som påtvingas kunden.

  • Onödiga fördröjningar i tull-terminaler.

  • Problem med hemtransport.

  • Dyra kostnader på deras tjänster. (125:- för att läsa tulletiketten???!!)

  • Allmän apati och tröghet från bolagets ledning och anställda och kundtjänst.

Hur hjälper vi detta bolag att gå i konkurs så att konkurrenterna kan köpa upp eller ta över detta bolag?

Skriv förslag här hur man kommer runt Postnord, speciellt med paket som kommer in i landet då jag har tröttnat helt.
UPS / FEDEX / DB SCHENKER kan leverera utan att postnord är involverad i transportkedjan, det vet jag redan och kommer alltid använda då jag inte vill att en enda krona av mina pengar ska gå till postnord.

Detta icke funktionella förlustbolag måste ersättas eller göras om från början.

Hjälp varande i denna tråd att komma runt detta bolag, eventuellt kommer något förändras. Även om det kommer ta väldigt lång tid då bolaget drivs på våra skattepengar till stor del.

Vi kan hjälpa varandra med juridiska tips och erfarenhet från tvister med detta skit bolag.

Tillsammans kan vi göra en ändring. Glöm aldrig bort det.

Förtydligande, trådrubrik
Permalänk
Inaktiv

Postmord har på kort tid slaktat ett flertal paket som skickats till mig. Post försvann och jag fick inte mina räkningar i tid när de organiserade om i Uppsala.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kastar-brevbararen-in-...

Skrivet av Netforce:

Statistik från Postnord visar att antalet klagomål på skadade försändelser har ökat de senaste fem åren, från 5.739 klagomål 2011 till 6.762 år 2015.

Samtidigt har antalet försändelser minskat med 467 miljoner under samma period.

Permalänk
Medlem

lite konstigt ändå, med alla postnords brister och folk som haft så dåliga upplevelser, jag har aldrig någonsin haft någon problem överhuvudtaget med dem, allt har gått perfekt.

kanske bara har tur?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

Har själv aldrig haft några problem med PostNord och mitt utlämningsställe, funkar perfekt.

Sen är appen från PostNord mycket bekväm att använda inkl digital avi

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.postnord.pri...

Mycket nöjd med deras tjänst!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

lite konstigt ändå, med alla postnords brister och folk som haft så dåliga upplevelser, jag har aldrig någonsin haft någon problem överhuvudtaget med dem, allt har gått perfekt.

kanske bara har tur?

Jag har heller inte haft mycket problem med PostNord. 1 gång har pappa haft problem, men annars inte.

@PsychedelicZ För övrigt så är det där med 125:- för tulldeklareringen lika mycket som DHL och UPS tar. TNT tar 300 jävla kronor för det, så skulle inte säga nått överpris, även som det kostar mer än vad man vill.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Tilläggas är att det jag kan reta mig på är puckon på utlämningsstället som drygar sig med att de är tvungen att legitimera sig..... Mycket bra regel som PostNord nu kör med till 100% iaf på mitt utlämningställe.

De här "puckona" verkar inte fatta varför man ska visa legitimation!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har jobbat på en av Postens/PostNords paketterminaler i 8 år. Jag vill gärna tro att majoriteten av oss både försöker och gör ett bra jobb. Det såg åtminstone alltid ut så på diverse mätningar och jämförelser med de andra bolagen.

Whoops, postade innan jag var färdig.
Permalänk
Medlem

Postnord är inte perfekt men det är fan inte något av dom andra alternativen heller...
har postnord ens något att göra med tullen? inte är det väl dom?

Permalänk
Medlem

Det värsta man kan göra är att försöka lösa problemet genom att tvinga fotfolket att jobba hårdare. Ge människor en rimlig lön och en rimlig arbetsbörda. Höj priserna om nödvändigt.

Konkurrensutsättning som mest handlar om att kapa kostnader i de sista leden i distributionskedjan är helt jävla idiotiskt för samhället i stort och allt vad kvalité heter.

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga dom besitter är deras app som är helt suverän. Hittar och lägger till paket automatiskt är otroligt smidigt och bekvämt.
Annars undviker jag dom i största möjliga mån, frågan är väl bara om dom någon gång får ordning på allt skit dom skapat? Miljardförluster samtidigt som cheferna plockar ut mer och cash....
Varför gick man ens över till detta skojföretag? Var helt nöjd med svenska posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

Har jobbat på en av Postens/PostNords paketterminaler i 8 år. Jag vill gärna tro att majoriteten av oss både försöker och gör ett bra jobb. Det såg åtminstone alltid ut så på diverse mätningar och jämförelser med de andra bolagen.

Kan du dela med dig lite insider information om vad som pågår inom Postnord?

Jag pratade 15 min med en vikarie leveranskille som var ganska öppen med information, jag fick också hjälpa honom bära upp mitt eget paket då arbetschefen bokade aldrig in 2 personer på denna transport. Skulle jag inte hjälpa skulle grejerna åka tillbaka och behövas bokas om då det inte gick att lyfta själv.

I-landsproblem med all respekt så klart, men detta bolag är pinsamt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Det enda vettiga dom besitter är deras app som är helt suverän. Hittar och lägger till paket automatiskt är otroligt smidigt och bekvämt.
Annars undviker jag dom i största möjliga mån, frågan är väl bara om dom någon gång får ordning på allt skit dom skapat? Miljardförluster samtidigt som cheferna plockar ut mer och cash....
Varför gick man ens över till detta skojföretag? Var helt nöjd med svenska posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en merger mellan Posten och Daska posten.
På grund av att bägge bolag gick riktig dåligt, nu har vi ett stort bolag som går med miljardförluster.
Skulle vara intressant att se hur mycket detta bolag kostar oss via skatter.

Permalänk
Medlem

Jag hör till skaran som nästan aldrig haft något problem alls med postnord och då tar jag emot en del paket, skickar dock inte lika mycket. Tråkigt att höra att alla inte har samma upplevelse.

Gillar dessutom att de satsar en del på digitalsering, som @Bruce Wayne nämnde är appen fantastisk.

Permalänk
Medlem

@PsychedelicZ:

Jag skulle gärna om jag satt på den sortens information. Det är lite utav ett mysterium för mig med hur ett företag kan ha så otroligt mycket att göra men ändå gå dåligt och inte ha möjlighet att expandera till den grad de uppenbarligen behöver. Sen måste man ha lite förståelse också. Om posten tex sorterar 100 000 paket, per terminal, per dygn så blir verkligheten att om 0.1% av dem går sönder, försvinner eller blir försenade, blir det automatiskt en stor mängd paket vilket är lika med många besvikna kunder och det är synd, men det betyder ändå att man har en 99,9% säkerhet.

Talar för mig själv som privatperson, jag representerar inte PostNord på något sätt.

Permalänk
Medlem

Vi har kanske inte haft några jätteproblem, men vi har också uppmärksammat försenade leveranser som normalt levereras tillsammans men där nu hälften av leveransen fastnar i någon terminal på vägen. Eller hål i förpackningarna m.m. vilket som tur är inte har orsakat skador ännu.

Denna försämring startade i höstas, åtminstone för oss. Tidigare hade vi alltid väldigt snabba leveranser utan skador så långt tillbaka jag kan minnas.

Problemet ligger givetvis främst uppe i ledningen, men man kan också ha tur/otur med att ha idioter som hanterar paketen i ens eget område.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

@PsychedelicZ: Nu ska du få lite insider info.
Jag jobbar på en brevterminal där vi sorterar ca 500.000 brev per natt, självklart fastnar några i en maskinen och självklart kan det hända att något brev åker under något som ingen ser.
Men säg att det kanske är 20 brev per natt det handlar, det blir en väldigt liten procent. Dock självklart inte acceptabelt eftersom vi strävar efter att det ska vara 0.
Men för varje brev som går sönder så tar vi oss tiden att försöka laga det så gott det går och få iväg till kunden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av PsychedelicZ:

Det är en merger mellan Posten och Daska posten.
På grund av att bägge bolag gick riktig dåligt, nu har vi ett stort bolag som går med miljardförluster.
Skulle vara intressant att se hur mycket detta bolag kostar oss via skatter.

Det stod ju lite om detta i tidningarna för inte så länge sedan.
Det är nu den Danska sidan som går rejält uselt, medan den Svenska går med vinst. Som helhet blir resultatet dåligt dock.

http://www.dn.se/ekonomi/runt-1000-tjanster-ska-bort-pa-postn...

Finns en bra bild längst ned i artikeln.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Ett paket inlämnat i Malmö på eftermiddagen passerar Toftanäs- och Örebro-terminalerna och finns att hämta ut på en liten ort i Västmanland dagen därpå just efter lunch. Det tycker jag är tillräckligt.

Jag blir alltid misstänksam mot skribenter som säger att allt är skit. Det finns ett uttryck som säger "tomma tunnor skramlar mest".

Permalänk

Jobbade på PostNord för ca 4 år sedan och såg en del på terminalen i Örebro för paket/pall hantering.
Det jag kan säga är att det en del, procentuellt kan jag inte säga men en del bryr sig inte om hanteringen av pallar och paket.

Det jag vill ha fram är att det handlar om individers förmåga att tänka på hanteringen och även de "nyfikna" som faktiskt öppnar paket och stjäl saker ur paketen ska utan tvekan få uppsägelse med omedelbar verkan.

Det jag observerat under min tid på terminalen i Örebro var slarv med pallar, de kunde köra in gaffeltruckar i pallar med t.ex. hundmat och många påsar var förstörda, detta utan att rapportera "Skada" eller "Reklamation" på pallen, vilket man ska göra för att sändaren ska få ersättning för hanteringen.
Det handlar om mer än hundmat och hanteringen efter var bedrövlig, ibland brydde de sig inte ens om att använda plast för att linda in paketet igen eller säga något till nån, de tittade sig bara omkring och hoppades att ingen såg och fortsatte som vanligt, körde pallen till respektive led och lät det vara.

Jag personligen som var mycket noggrann och har en bra arbetsmoral blev givetvis förbannad, rapporterade men ingen verkade bry sig direkt så kanske, bara kanske hade de dåliga chefer för min nuvarande arbetsplats så är det helt annorlunda.

I det stora hela, PostNord är ett bra företag, det är bara synd att det finns idioter som förstör för dom.

EDIT: Jag har till 99% haft bra att göra med PostNord, inget problem mer än ett försenat brev med ett par dagar.

Rättelse
Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Senaste året har Posten lyckats sortera två paket till mig helt fel så de hamnat på andra sidan stan. Ringer man då Posten för att höra varför blir man dumförklarad. "Vi gör inte fel" följt av "Det är du som angett fel adress" eller "Avsändaren måste ha skrivit fel adress". Sedan när man tagit sig dit och hämtat paketeet så ser man att det visst står rätt adress på dem...

Misstänker dessutom stark att brev inte delas ut alla vardagar. Men det är ju inte helt lätt att bevisa.

Permalänk

Måste ju ändå säga att privat har jag mycket bra erfarenheter av postnord. Tycker allt går förvånansvärt fort. Till och med hemleveransen fungerar utmärkt.

På jobbet är det en annan femma. Är oftast mycket beroende av att få grejerna till en viss tid vilket vi också betalar extra för. Ibland dyker inte pallen upp helt enkelt. Det blir dubbel leverans dagen efter istället och vi är inte riktigt preppade för at ta hand om två pall utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Börjar att skriva att jag inte jobbar hos posten och har ingen bekant som gör det heller men jag gillar posten ändå då Sverige INTE skulle fungera utan posten.

Testa lägg ner postnord sen får vi vilka som väljer att leverera era brev som är en brakförlustaffär för samtliga aktörer som den ser ut idag. Poängen är att DHL/SCHENKER mfl inte vill leverera dina påskkort, julkort, mormors brev, räkningar m.m medans posten har ett krav från staten att leverera just dessa. Tror någonatt posten går plus på att leverera 1st brev till någon som bor 20mil rakt ut i vildmarken? Förstår ni vilket bekymmer och logistikproblem detta är då postförordningen säger att 85% av alla A-brev ska lämnas ut dagen efter?

Den mängden som posten hanterar kontra den mängd tex DHL mfl hanterar är inte ens jämförelsebart. På 10 paket som posten hanterar så hanterar dhl kanske 1 paket.

Sannolikheten att du får ett trasigt paket från postnord är större än att du får ett från schenker just av den enkla anledningen att 99% av just dina paket kommer att levereras av posten. Jag köper väldigt mycket online, ebay mfl och får som jag skriver 99% av fallen dessa av just posten. Handlar även en del från t ex WISH där man från kina får något skickat för 19kr. Tror ni posten får något av dessa kronor för att köra ut för att lämna vid din dörr/postlåda?

Man måste se hela bilden och tyvärr bortse från att man ibland inte får sitt paket helt och hållet. Vill man vara säker på att man får sitt paket helt och försäkrat så får man betala för det helt enkelt. Jag tror även att det så klart finns individer, precis som på alla andra arbetsplatser, som inte bryr sig lika mycket som andra.

Jag har alltså en hatkärlek till posten...

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk

Det jag har haft mest problem med Postnord är förseningar.. 1-2 arbetsdagar när man beställer på måndag natt och så ringer man till deras kundservice på fredagmorgon och blir utkastad ur kön 2 gånger. När man efter många om och men så kommer jag fram och frågar varför det tar sån tid (brukar för övrigt ej ha sådana problem med DHL mm)? Jag citerar vad hon sa till mig "Ja eftersom det är dagen innan helgen så blir det oftast så att man tar det på måndag nästa vecka".

Detta var droppen för min del.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Den mängden som posten hanterar kontra den mängd tex DHL mfl hanterar är inte ens jämförelsebart. På 10 paket som posten hanterar så hanterar dhl kanske 1 paket.

Sannolikheten att du får ett trasigt paket från postnord är större än att du får ett från schenker just av den enkla anledningen att 99% av just dina paket kommer att levereras av posten. Jag köper väldigt mycket online, ebay mfl och får som jag skriver 99% av fallen dessa av just posten. Handlar även en del från t ex WISH där man från kina får något skickat för 19kr. Tror ni posten får något av dessa kronor för att köra ut för att lämna vid din dörr/postlåda?
Jag har alltså en hatkärlek till posten...

Den här killen, grabbar. Sund inställning!

Som ett tillägg vill jag nämna hur extremt tajta marginalerna är rent tidsmässigt. Både privatpersoner och företag vill kunna lämna in paket efter 16:00 och ändå veta att de kommer fram inom 1-2 dagar. Det gör att posten får mindre timmar att sortera dem på. Sen är det så otroligt mycket som ska klaffa för att allt ska gå rätt till. En olycka på motorvägen, en försovning, en sjukanmälning, elaka vädergudar, nyanställda. Saker som påverkar alla företag men i Postens fall kan en händelse motsvara 10 000 paket, eller mindre, eller mer.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att brevbäraren inte kommer vissa dagar i veckan, samt lämnar stora paket halvvägs ner i lådan i ösregn. Jag har också märkt att på senare tid ligger paketen på utlandsterminalen extremt länge.

Jag har lämnat klagomål på deras hemsida flera gånger utan att få svar, jag har lämnat lappar till brevbäraren utan resultat, jag har skrivit till post och telestyrelsen som bad mig skriva till kundombudsmannen hos Postnord. Jag skrev till kundombudsmannen för ett par veckor sedan och bifogade även bilder, men har inte fått svar därifrån heller...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Har fått grannarnas post i min brevlåda ett antal gånger nu. Det är fullkomlig katastrof.

Permalänk
Inaktiv

Värt att nämna att posten fungerar väldigt bra och det är mest paket som är problemet.
De ökade kostnader och problem kan väldigt mycket bero på mergern.

@bjorn_m_eriksson : Det är ju skandal, man kan undra vem som blev rik på den affären och hur det hela ens godkändes.

Permalänk
Medlem

Det är lite olika citat, men det är ungefär samma sak som sägs "ofta" fast med olika ord ...

Skrivet av anon185723:

Postmord har på kort tid slaktat ett flertal paket som skickats till mig. Post försvann och jag fick inte mina räkningar i tid när de organiserade om i Uppsala.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kastar-brevbararen-in-...

Det där är ju egentligen anekdotisk bevisföring.

Men för all del, det är ett nonchalant och ett provocerande beteende att kasta och hantera paket ovarsamt. Hanteringen ska inte vara på det viset. Samtidigt så ska det paketeras så att paket tål hanteringen. D.v.s paket kan hamna längst ned i en transportbur ibland även om de lyfts in en bil istället för att kastas in, paket de ska också tåla att tappas från en viss höjd. (Som exempel bärhöjd, för hur lustigt det än kan låta så är det risk för ganska allvarliga arbetsskador om paket räddas från ett fall.)

Men det här är ju lätt att låtsas glömma bort när det är enkelt att skylla på någon annan parts hantering.

Sen är det också så att postnord ofta får ta konsekvenserna när det gäller kvalitetsbrister från konkurrenten Bring.

Skrivet av Laggzor:

lite konstigt ändå, med alla postnords brister och folk som haft så dåliga upplevelser, jag har aldrig någonsin haft någon problem överhuvudtaget med dem, allt har gått perfekt.

kanske bara har tur?

Leveranskvaliteten, den s.k. budgeterade kan vara mellan 99% till 99,5% på paket och brev. Utfallet varierar mellan 98,5% till 99,5%.
När den största uppmärksamheten var så var kvaliteten nere på 90%-95%. Det är alltså för paket och brev med övernattenbefordran.

Du har inte bara tur, i de allra flesta fall så fungerar det, men det finns ingen anledningen att bli upprörd och protestera när det fungerar heller så det hörs aldrig.

Skrivet av plunn:

Tilläggas är att det jag kan reta mig på är puckon på utlämningsstället som drygar sig med att de är tvungen att legitimera sig..... Mycket bra regel som PostNord nu kör med till 100% iaf på mitt utlämningställe.

De här "puckona" verkar inte fatta varför man ska visa legitimation!

Legitimationen är bra, den är jäkligt jobbig när man själv inte får ut sitt paket. "För alla vet ju vem jag är". Men det förekommer (eller åtminstone förekom relativt många) falskbeställningar, inte bara i namn utan även till ogiltiga adresser. Så det är ju som du skriver bra och är bra både för mottagare och avsändare.

Skrivet av RVX:

Det enda vettiga dom besitter är deras app som är helt suverän. Hittar och lägger till paket automatiskt är otroligt smidigt och bekvämt.
Annars undviker jag dom i största möjliga mån, frågan är väl bara om dom någon gång får ordning på allt skit dom skapat? Miljardförluster samtidigt som cheferna plockar ut mer och cash....
Varför gick man ens över till detta skojföretag? Var helt nöjd med svenska posten.Skickades från m.sweclockers.com

Det är exakt samma företag, samma människor, samma ledning, Det är "bara" ett namnbyte. Posten i sig har alltid varit snabba i förändringsarbetet både på kort och lång sikt. Men ett problem är ju konkurrensvillkoren och kraven på övernattbefordran som inte finns hos andra logistikföretag, bra villkor kostar pengar produktvillkor och anställningsvillkor.

Svenska delen går bra, det är inga miljardförluster där. Den går sämre nu än tidigare. Den Danska delen drar ned lönsamheten rejält och det är där miljonförlusterna kommer ifrån.

Posten eller PostNord, enda skillnaden är stavningen och att det är två olika ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybenos:

Sannolikheten att du får ett trasigt paket från postnord är större än att du får ett från schenker just av den enkla anledningen att 99% av just dina paket kommer att levereras av posten. Jag köper väldigt mycket online, ebay mfl och får som jag skriver 99% av fallen dessa av just posten. Handlar även en del från t ex WISH där man från kina får något skickat för 19kr. Tror ni posten får något av dessa kronor för att köra ut för att lämna vid din dörr/postlåda?

Inte många ören eftersom portokostnaden subventioneras av mottagarlandet då Kina i det fallet räknas som utvecklingsland. Det blir alltså billigare att skicka REK från Kina till Sverige än REK inom Sverige. Så ju mer det beställs från Kina desto dyrare blir det för Sverige, eller nja, de är möjligt att tjäna nått öre om än inte speciellt lönsamma marginaler.

Permalänk
Medlem

Jag kan sträcka mig till att rubriksättningen är ett grammatiskt haveri.