Permalänk
Medlem

Fick tag på ett på för riktigt bra pris, ska sälja det vidare och köpa ett 3090 (utan hash bromsning).
Efter lite googlande och tittande så finns det för mig ingen vits alls med TI varianten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Vad jag vet så fanns inte den vid släppet idag, så jag tror inte de har sålt några till det priset. Det förefaller som de svenska datorbutikerna behåller de billiga korten själva till sina färdiga datorbyggen.

Det hade inte förvånat mig med tanke på hur Webhallen använder sig utav medlemsnivå system för att få köpa grafikkort och PS5 också, det är ju även så att dom lagt ihop PS5 med en tv för 15k, vidrigt beteende i mina ögon.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av snowscar91:

Jag förstår ärligt inte hur folk är villiga att betala 19,000+ för ett grafikkort (som nu också är dåliga på att minea). Jag tyckte det var saftigt när man betalade 7000 för ett 3070, och redan då hade de gått upp lite i pris.

Vilka är dessa människor?

Tycker man ser en intressant trend, att förväntningarna på andrahandsvärdet på ett grafikkort idag är ganska höga. Traditionellt sett är ju ett grafikkort en förbrukningsvara som borde förlora värde över tid, ungefär som en bil eller mobiltelefon som tappar ca halva värdet på 3 år.

Det vi ser nu är att istället för att få bättre prestanda per krona, ökar priset på nya kort så att ett kort med samma prestanda kostar lika mycket som du betalade förr i tiden eller till och med mer. Dvs om du jämför nuvarande "budgetkort" som 3060/70 mot tidigare toppmodeller.

Gamla kort säljs för mer än de köptes in för till och med...

Sen har vi mining fenomenet som kan ge en avkastning på kortet som gör att det blir en slags investering som betalar sig själv över tid. Med en helt fenomenal återbetalningstid. Ett kort kan betala sig själv på under ett år, jämför med hur lång tid det tar att få igen pengarna på att bygga ett hyreshus t.ex.

Allt detta betyder att man kan börja motivera att betala ett grovt överpris på korten, egentligen tror jag att priserna skulle kunna gå upp rätt mycket till... Kan du minea lite och sen dessutom sälja kortet dyrare än du köpte det för så är det ju någorlunda rationellt att betala hur mycket som helst för ett grafikkort... Folk hade köpt ett 3080ti för 100 tusen kr om de tror att de kan tjäna 10 tusen på mining och sen sälja det för 110 tusen efter några månader.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Fick tag på ett på för riktigt bra pris, ska sälja det vidare och köpa ett 3090 (utan hash bromsning).
Efter lite googlande och tittande så finns det för mig ingen vits alls med TI varianten.

Ja det är väl inte olagligt att göra så... trist att situationen är så kass att detta är något man kan göra.

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

Jag hade missat att titta upp de aktuella priserna för vardera kort på 3080ti. Blev tilldelat ett Asus Rog Strix OC 3080ti, var inte beredd på 20tkr vs Zotac för säg 15tkr.

Kan jag ge bort min "lott" till någon här på Sweclockers eller är det bara att neka så går det tillbaka till den stora mängden blandat av bottar och folk?

Samma här, en gaming trio för 20,5k, så galet. Förväntade mig mycket lägre. Kommer nog neka offerten från Komplett

Permalänk
Skrivet av Zeppan:

Jag måste medge att så många timmar jag lagt på 3080/3090 trådarna och refresha sidor i snart 8 månader så hade jag gott kunnat jobba mig till de 10-20k extra eller vad det nu blir samt haft bättre spelglädje på köpet över all denna tid

Men det är ju som ett roligt spel i sig som inte kräver ett grafikkort och man kan studera ett superintressant ekonomisk epok på närhåll, det är inte bortkastad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Får hoppas de inte blir några bud och de tvingas sälja med förlust, fast det ser mörkt ut att alla kort tog slut så snabbt, finns säkert folk som är så desperata tyvärr.

Det roliga är att dem inte ens har korten i hand.
Bilderna är från nätet så fysiska komponenter har dem inte.
Vettesjuttom om man får sälja saker man inte har ännu på Tradera...

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Lol, va är det du INTE förstår.
Du får bara ha EN köplats, oavsett om det är 3090, 3080, 3070 osv..
Back to school.

Visa mig vart det står...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SourceCreations:

Visa mig vart det står...

"På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment."

Det där kommer han aldrig acceptera som källa däremot står det under produktbeskrivningen:

https://www.webhallen.com/se/product/335989-MSI-GeForce-RTX-3...

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Korten för ockerpriser 20k, ja. Dom få som fanns att beställa till MSRP runt 13k sålde slut på 1 sekund.

Fanns det kort ute för 13k?
Vilka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ravnit:

Fanns det kort ute för 13k?
Vilka?

TUF icke OC såg jag för 13

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fanns det kort ute för 13k?
Vilka?

aa TUF men alltså sekunden som det stod att den fanns i lager på proshop så fanns ingen "lägg till i varukorg" sen 5 sekunder senare var den borta. Förmodligen bots..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

aa TUF men alltså sekunden som det stod att den fanns i lager på proshop så fanns ingen "lägg till i varukorg" sen 5 sekunder senare var den borta. Förmodligen bots..

Flera tusen som sitter och F5a på det kortet kl 15.00, chanserna är minimala...

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

aa TUF men alltså sekunden som det stod att den fanns i lager på proshop så fanns ingen "lägg till i varukorg" sen 5 sekunder senare var den borta. Förmodligen bots..

Jag lyckades se och trycka på köpknappen för det där mytologiska 13k TUF kortet, men det bara laggade ur ett tag och stog sen att den inte fanns i lager. Får skriva om det i mina memoarer sen alternativt göra en grottmålning i paint.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

"På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment."

Vart plz.

Permalänk
Skrivet av pinkified:

Det där kommer han aldrig acceptera som källa däremot står det under produktbeskrivningen:

https://www.webhallen.com/se/product/335989-MSI-GeForce-RTX-3...

Ser, dock fanns det inte vid release. Och oavsett så är det konstigt då andra lyckats hämta ut flera kort... Dock stod det endast 1 av denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

https://www.webhallen.com/se/product/336650-ASUS-TUF-GeForce-...

Heh jag såg inte ens denna, var d ngn som lyckades köpa MSRP på webhallen? bara hört om proshop hela dagen

Det där fanns inte kl 15, det är jag helt säker på.

Skrivet av Bakwetu:

Vad jag vet så fanns inte den vid släppet idag, så jag tror inte de har sålt några till det priset. Det förefaller som de svenska datorbutikerna behåller de billiga korten själva till sina färdiga datorbyggen.

Nej det fanns inte. Det kanske är det som hänt, att de blivit tilldelade kort till MSRP och sen använt de till sina egna byggen, @Webhallen @Webhallenconfig kanske kan svara på det?

Skrivet av Lagerlöf:

TUF icke OC såg jag för 13

Vart då? Utöver Proshop som jag inte ens bemödar mig att gå in på längre, har aldrig sett någon användare här på SweC lyckats få tag på ett enda av de kort som sålts där till lite billigare priser och kan inte dra någon annan slutsats än att det är bottar som slukar dom korten på en milisekund.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SourceCreations:

Visa mig vart det står...

Bokning/meddela mig räknas som köp

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vart då? Utöver Proshop som jag inte ens bemödar mig att gå in på längre, har aldrig sett någon användare här på SweC lyckats få tag på ett enda av de kort som sålts där till lite billigare priser och kan inte dra någon annan slutsats än att det är bottar som slukar dom korten på en milisekund.

Här är en användare på SweC som köpte sitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för 7990 kr på Proshop, och då klockan var t.o.m. så sent som 15:02 enligt telefonen när jag kom förbi kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här är en användare på SweC som köpte sitt Asus RTX 3080 TUF Gaming OC för 7990 kr på Proshop, och då klockan var t.o.m. så sent som 15:02 enligt telefonen när jag kom förbi kassan.

Härligt att höra!

Jag tänker dock mest på de senaste månaderna när de släppt kort varje dag kl 14, det har ju funnits en del kort ibland till rimliga priser men jag har som sagt aldrig hört om någon som faktiskt fått tag på ett kort.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd

Vore ballt om man faktiskt pratade om 3080Ti i tråden...

så hur fan får man aura att funka på sitt överprisade skitkort?
hämta nyss från webhallen.

Permalänk
Skrivet av CSkurre:

Vore ballt om man faktiskt pratade om 3080Ti i tråden...

så hur fan får man aura att funka på sitt överprisade skitkort?
hämta nyss från webhallen.

Håller med, intressant att du fick tag i ett, få förunnat!, berätta gärna mer om vilket märke fick du tag i och hur gjorde du? Vart det något coil whine osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Härligt att höra!

Jag tänker dock mest på de senaste månaderna när de släppt kort varje dag kl 14, det har ju funnits en del kort ibland till rimliga priser men jag har som sagt aldrig hört om någon som faktiskt fått tag på ett kort.

På releasedagen för 3080 så fick de flera tusen beställningar de första minuterna innan servern kraschade, varav över 700 st bara på TUF Gaming OC, så i mitt fall var det ju ett rent lotto att jag lyckades få tag på ett. Med det trycket som är på marknaden nu kan de inte göra så mycket heller, men de rensade tydligen bort en massa bot-ordrar (flera kort till samma person/adress) manuellt innan de började skicka ut kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loddgrimner:

Håller med, intressant att du fick tag i ett, få förunnat!, berätta gärna mer om vilket märke fick du tag i och hur gjorde du? Vart det något coil whine osv?

jo..
nae jag väntade på kl15 sen sökte jag på 3080ti (webhallen)
valde det dyraste/coolaste då det är minst chans att folk väljer samma + är ganska ekonomiskt oberoende så tänkte whatever.
lägg till i kundvagn, spamma nästa tills det inte går mer.
åka till webhallen och hämta.
så tänkte jag.
rätt simpel process faktiskt.

det blev ett asus strix oc, 3080 ti... ja

såå.... hur får man igång aura sync?
nån som vet?
kortet för nytt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Håller med, intressant att du fick tag i ett, få förunnat!, berätta gärna mer om vilket märke fick du tag i och hur gjorde du? Vart det något coil whine osv?

Det var ju ändå relativt gott om kort så om man bara la en beställning direkt vid kl 15.00 eller 15.01 vilket ju inte bör varit något problem så fick man ju ett kort. Problemet var ju inte att faktiskt få ett utan att de kostade 19k+...

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSkurre:

Vore ballt om man faktiskt pratade om 3080Ti i tråden...

så hur fan får man aura att funka på sitt överprisade skitkort?
hämta nyss från webhallen.

Har du laddat ner Aura sync?

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du laddat ner Aura sync?

givetvis.
armory crate grejen.
är väl det enda som finns nu förtiden
dom fimpade väl vanliga

funkar inte dock
kortet är spyregnbågsfärgat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker man ser en intressant trend, att förväntningarna på andrahandsvärdet på ett grafikkort idag är ganska höga. Traditionellt sett är ju ett grafikkort en förbrukningsvara som borde förlora värde över tid, ungefär som en bil eller mobiltelefon som tappar ca halva värdet på 3 år.

Det vi ser nu är att istället för att få bättre prestanda per krona, ökar priset på nya kort så att ett kort med samma prestanda kostar lika mycket som du betalade förr i tiden eller till och med mer. Dvs om du jämför nuvarande "budgetkort" som 3060/70 mot tidigare toppmodeller.

Gamla kort säljs för mer än de köptes in för till och med...

Sen har vi mining fenomenet som kan ge en avkastning på kortet som gör att det blir en slags investering som betalar sig själv över tid. Med en helt fenomenal återbetalningstid. Ett kort kan betala sig själv på under ett år, jämför med hur lång tid det tar att få igen pengarna på att bygga ett hyreshus t.ex.

Allt detta betyder att man kan börja motivera att betala ett grovt överpris på korten, egentligen tror jag att priserna skulle kunna gå upp rätt mycket till... Kan du minea lite och sen dessutom sälja kortet dyrare än du köpte det för så är det ju någorlunda rationellt att betala hur mycket som helst för ett grafikkort... Folk hade köpt ett 3080ti för 100 tusen kr om de tror att de kan tjäna 10 tusen på mining och sen sälja det för 110 tusen efter några månader.

Jo precis. Folk ojar sig över priset, men vad spelar det för roll om man ändå kan tjäna ihop det igen? Och som grädde på moset kan man ha kul med det ibland också när man spelar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Så där ja, nu är det bekräftat att ett 3080ti är på väg från NoN. Vilket betyder att det kommer att finnas ett bättre begagnat ASUS 3060ti till salu inom en snar framtid.