Permalänk
Medlem
Citat:

*snip*

Ett större problem när service försöker rättfärdiga beslutet. Mvh jobbat på retail och vunnit tävlingar för att leverera högt NPS.

Sen har man sett på swerigs facebook forum där webhallen anställda säljer rtx 3080.
Jävligt bra fälla de gillrade iallafall för att manuellt kunna boka av folks kort de köpt för intropris som de verkar ha hänt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det var ju uppenbarligen ett korrekt beslut dock? Så kändes väl inge konstigt?

Hur är det ett korrekt beslut att avboka order på folk som inte alls fått ett kort? Klart folk sprider ut sina chanser då många är desperata,

Sen kan man inte heller gå med max 1st per person om man bokade innan regeln infördes.

Som sagt, de kanske också ska kolla internt på scalpers som kryllar. Har även screenshots på anställda på facebook som säljer korten vidare.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Ett större problem när service försöker rättfärdiga beslutet. Mvh jobbat på retail och vunnit tävlingar för att leverera högt NPS.

Sen har man sett på swerigs facebook forum där webhallen anställda säljer rtx 3080.
Jävligt bra fälla de gillrade iallafall för att manuellt kunna boka av folks kort de köpt för intropris som de verkar ha hänt också.

Vad är NPS? Nöjdhet per sekund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Vad är NPS? Nöjdhet per sekund?

Net promotion score, mätningen de flesta använder för kundnöjdhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Vad är NPS? Nöjdhet per sekund?

En google sökning visade: "Net Promoter Score is a widely used market research metric that typically takes the form of a single survey question asking respondents to rate the likelihood that they would recommend a company, product, or a service to a friend or colleague."

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Intressant med en ny typ av skurk/syndabock i den stora grafikkortsjakten, onda butiksanställda som ägnar sig åt mörka scalperaktiviteter

Är det verkligen så vanligt dock? Måste väl ändå vara riskabelt att riskera jobbet för att hålla på så? Men onekligen intressant med lite insiderinblick i den världen.

Jag fattar inte riktigt heller varför inte bara alla retaljers justerar upp priserna till en nivå där de precis har ett tunt lager av kort för höga priser. Det känns som att de sätter lite låga priser vilket lämnar utrymme för scalpingproblemet. Det vore ju intressant ifall man körde budgivning på korten direkt i affären till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Uppenbarligen tolkade flera av oss fel. Jag såg inget om att det gällde 3000-serien.
Det enda jag kan läsa mig till är detta och det tolkade jag, och många andra fel:

"Max 1 st per kund av denna produkt."

Dessutom var det inga problev att boka 3080 med flera beställningar..
Så surt detta. Får gå och lugna ned mig på något vis

dom ändrade det för några veckor sedan så inte så konstigt om du missat det 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SourceCreations:

Ser, dock fanns det inte vid release. Och oavsett så är det konstigt då andra lyckats hämta ut flera kort... Dock stod det endast 1 av denna produkt.

Hjälper inte att gnälla, det är ingen rättighet att köpa grafikkort.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Webhallen
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det där fanns inte kl 15, det är jag helt säker på.

Nej det fanns inte. Det kanske är det som hänt, att de blivit tilldelade kort till MSRP och sen använt de till sina egna byggen, @Webhallen @Webhallenconfig kanske kan svara på det?

Vart då? Utöver Proshop som jag inte ens bemödar mig att gå in på längre, har aldrig sett någon användare här på SweC lyckats få tag på ett enda av de kort som sålts där till lite billigare priser och kan inte dra någon annan slutsats än att det är bottar som slukar dom korten på en milisekund.

Vi hade 12 datorer byggda på ASUS TUF OC modellen, något vi gjorde innan vi visste att det skulle vara "MSRP" priser på dessa. Om det var någon support där under intro-perioden (vet ej) så vet jag att datorproduktion ej får ta del av det.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi hade 12 datorer byggda på ASUS TUF OC modellen, något vi gjorde innan vi visste att det skulle vara "MSRP" priser på dessa. Om det var någon support där under intro-perioden (vet ej) så vet jag att datorproduktion ej får ta del av det.

/Patrik

Okej, för såvitt jag kunde se så kom dessa kort aldrig upp till försäljning vilket såklart var lite trisst i och med att priserna på de andra 3080ti startade mer än 30% över dessa.

Jag fattar helt ärligt inte den här grejen med att det är introduktionspris på vissa enstaka kort. Om vi nu tar de här TUF korten som det var den här gången, får ni då dom från Asus och sen ger Nvidia tillbaka en del av pengarna till er eller Asus för att de ska säljas för MSRP? Och vad händer då i det här fallet när ni redan råkat bygga med dom i era Webhallen config? Får ni dom då till MSRP medan vi som slutkund helt blir av med ens möjligheten att köpa dessa kort till det priset?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag måste totalt ha missat en grej, men alltid när jag arbetat på företag som köper in saker för att sälja vidare dessa eller på företag som köper in material för att bygga saker de ska sälja, så betalar företagen för det de ska sälja först eller får åtminstone en bindande offert...
Nu hör jag upprepade gånger om det som Webhallen här ovan skriver... Att de inte visste vad det skulle vara för priser typ!?!?!?
Hur kan man inte veta vad man själv köpt korten för hos ASUS, MSI, Gigabyte o.s.v? Man får väl för fan ett pris när man köper in grejerna!?
Om man köpt in korten för 12.900, så vet man väl att det är MSRP och om man betalat typ 17.000 för korten, så är det inte MSRP...

Näe... Det här köper jag inte utan en tydligare och bättre förklaring

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag måste totalt ha missat en grej, men alltid när jag arbetat på företag som köper in saker för att sälja vidare dessa eller på företag som köper in material för att bygga saker de ska sälja, så betalar företagen för det de ska sälja först eller får åtminstone en bindande offert...
Nu hör jag upprepade gånger om det som Webhallen här ovan skriver... Att de inte visste vad det skulle vara för priser typ!?!?!?
Hur kan man inte veta vad man själv köpt korten för hos ASUS, MSI, Gigabyte o.s.v? Man får väl för fan ett pris när man köper in grejerna!?
Om man köpt in korten för 12.900, så vet man väl att det är MSRP och om man betalat typ 17.000 för korten, så är det inte MSRP...

Näe... Det här köper jag inte utan en tydligare och bättre förklaring

Som jag förstått det med de korten som ska säljas för MSRP (introduktionspriset) så får återförsäljaren tillbaka mellanskillnaden från Nvidia eftersom det är dom som har bestämt att vissa kort ska säljas till detta introduktionspris. Men det är också därför jag känner att vi som slutkonsument blivit "blåsta" om Nvidia nu bestämt att en andel kort ska säljas till MSRP, men så har återförsäljaren istället satt in dom i sina färdigbyggda datorer och således omöjliggjort för oss konsumenter att få korten till detta pris. För jag antar att det inte kommer komma några lanseringspriser på Webhallen config, vilket jag som DIY-entusiast ändå skulle tycka varit rätt usla plåster på såren.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej, för såvitt jag kunde se så kom dessa kort aldrig upp till försäljning vilket såklart var lite trisst i och med att priserna på de andra 3080ti startade mer än 30% över dessa.

Jag fattar helt ärligt inte den här grejen med att det är introduktionspris på vissa enstaka kort. Om vi nu tar de här TUF korten som det var den här gången, får ni då dom från Asus och sen ger Nvidia tillbaka en del av pengarna till er eller Asus för att de ska säljas för MSRP? Och vad händer då i det här fallet när ni redan råkat bygga med dom i era Webhallen config? Får ni dom då till MSRP medan vi som slutkund helt blir av med ens möjligheten att köpa dessa kort till det priset?

Det är alltid tillverkaren som betalar ur egen ficka för "hjälpa" en produkt kosta "typ" som tänkt. Därför vid tex RTX 3080 launchen som ASUS körde på fritt med intro-pris i en månad medans MSI körde på endast innevarande lager vid launch.
Som sagt så har ett kort fått "gottigt" pris så är det inget vi i PC-produktion får gotta in i vår marginal, den supporten ges endast till box-sales (lössälj) Men nu känner jag att jag är ute på lite djupt vatten då jag inte var delaktig i grafikkortslaunchen denna vända så ta mina exempel som exempel om så vore fallet.

Skrivet av Kallamamran:

Jag måste totalt ha missat en grej, men alltid när jag arbetat på företag som köper in saker för att sälja vidare dessa eller på företag som köper in material för att bygga saker de ska sälja, så betalar företagen för det de ska sälja först eller får åtminstone en bindande offert...
Nu hör jag upprepade gånger om det som Webhallen här ovan skriver... Att de inte visste vad det skulle vara för priser typ!?!?!?
Hur kan man inte veta vad man själv köpt korten för hos ASUS, MSI, Gigabyte o.s.v? Man får väl för fan ett pris när man köper in grejerna!?
Om man köpt in korten för 12.900, så vet man väl att det är MSRP och om man betalat typ 17.000 för korten, så är det inte MSRP...

Näe... Det här köper jag inte utan en tydligare och bättre förklaring

Ingen vet vad priserna är förrän Nvidia säger vad priserna är, tillverkarna är blinda till den punkten att de säljer till "höftade" priser bara för att ha något pris att jobba med tills ett officiellt pris finns, gäller även vid nya moderkortlanseringar te.x.
Sen får man en korrigering i efterhand av tillverkarna som löser diffen.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (låååångt och otrevligt sidospår*

Påhopp och häxjakt undanbedes!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det är alltid tillverkaren som betalar ur egen ficka för "hjälpa" en produkt kosta "typ" som tänkt. Därför vid tex RTX 3080 launchen som ASUS körde på fritt med intro-pris i en månad medans MSI körde på endast innevarande lager vid launch.
Som sagt så har ett kort fått "gottigt" pris så är det inget vi i PC-produktion får gotta in i vår marginal, den supporten ges endast till box-sales (lössälj) Men nu känner jag att jag är ute på lite djupt vatten då jag inte var delaktig i grafikkortslaunchen denna vända så ta mina exempel som exempel om så vore fallet.

Ingen vet vad priserna är förrän Nvidia säger vad priserna är, tillverkarna är blinda till den punkten att de säljer till "höftade" priser bara för att ha något pris att jobba med tills ett officiellt pris finns, gäller även vid nya moderkortlanseringar te.x.
Sen får man en korrigering i efterhand av tillverkarna som löser diffen.

Hur trivs du med ditt nya jobb då? kul att höra av dej igen 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Göteborgaren:

Hur trivs du med ditt nya jobb då? kul att höra av dej igen 🙂

Tackar som frågar!
Trivs väldigt bra! Många planer som smids inför framtiden! kommer hända en del nice saker framöver från oss på Config!
Kul att komma närmare komponenterna också, hoppar in och bygger en dator då och då

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi hade 12 datorer byggda på ASUS TUF OC modellen, något vi gjorde innan vi visste att det skulle vara "MSRP" priser på dessa. Om det var någon support där under intro-perioden (vet ej) så vet jag att datorproduktion ej får ta del av det.

/Patrik

Skrivet av Webhallen:

Det är alltid tillverkaren som betalar ur egen ficka för "hjälpa" en produkt kosta "typ" som tänkt. Därför vid tex RTX 3080 launchen som ASUS körde på fritt med intro-pris i en månad medans MSI körde på endast innevarande lager vid launch.
Som sagt så har ett kort fått "gottigt" pris så är det inget vi i PC-produktion får gotta in i vår marginal, den supporten ges endast till box-sales (lössälj) Men nu känner jag att jag är ute på lite djupt vatten då jag inte var delaktig i grafikkortslaunchen denna vända så ta mina exempel som exempel om så vore fallet.

Ingen vet vad priserna är förrän Nvidia säger vad priserna är, tillverkarna är blinda till den punkten att de säljer till "höftade" priser bara för att ha något pris att jobba med tills ett officiellt pris finns, gäller även vid nya moderkortlanseringar te.x.
Sen får man en korrigering i efterhand av tillverkarna som löser diffen.

@Asus.David har ni något att invända? Var det verkligen meningen att dom här MSRP-korten skulle gå till färdigbyggda system?
Tydligen så har både @komplett och @webhallen använt dom till det syftet vilket känns tråkigt för oss DIY-byggare..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

@Asus.David har ni något att invända? Var det verkligen meningen att dom här MSRP-korten skulle gå till färdigbyggda system?
Tydligen så har både @komplett och @webhallen använt dom till det syftet vilket känns tråkigt för oss DIY-byggare..

*Verkar som taggen inte fungerar för Asus.David eller så gör jag något fel*

Som sagt, vi visste inte vid byggtillfället att dessa kort skulle vara MSRP-kort. (vi bestämmer vad vi bygger vad med, så det är helt enkelt olyckligt) Vi är däremot inte överbokade på något kort så nästa TUF batch kommer släppas till vanlig försäljning.
Se min signatur för korrekt taggningstillvägagångsätt

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Som sagt, vi visste inte vid byggtillfället att dessa kort skulle vara MSRP-kort. (vi bestämmer vad vi bygger vad med, så det är helt enkelt olyckligt) Vi är däremot inte överbokade på något kort så nästa TUF batch kommer släppas till vanlig försäljning.
Se min signatur för korrekt taggningstillvägagångsätt

Är de redan färdigbyggda? Eller byggs dem på beställning?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Webhallen
Skrivet av ocr123:

Är de redan färdigbyggda? Eller byggs dem på beställning?

De är byggda och sålde slut för några timmar sedan.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

@Asus.David har ni något att invända? Var det verkligen meningen att dom här MSRP-korten skulle gå till färdigbyggda system?
Tydligen så har både @komplett och @webhallen använt dom till det syftet vilket känns tråkigt för oss DIY-byggare..

Hej!
Vi kan/får inte styra hur butiker väljer att sälja sina kort, det är upp till respektive butik och deras affärsmodell. Både DIY och Config är viktigt för oss och det är såklart väldigt frustrerande att vi inte kan tillgodose båda i dagsläget.
Det vi iaf försöker vara måna om och jobba för tillsammans med butikerna är att korten kommer till gamers och inte till mining och scalpers.
MVH David

ps. det är mer leveranser planerade av samtliga modeller.

Permalänk
Medlem

Borde finnas ett system där varje kund bara kan ställa sig i en helt vanlig kö utan att behöva betala eller binda sig. När man kommer fram i kön kan man välja att köpa eller avstå. Skulle minska på hets och folk som köper flera kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Så där ja, nu är det bekräftat att ett 3080ti är på väg från NoN. Vilket betyder att det kommer att finnas ett bättre begagnat ASUS 3060ti till salu inom en snar framtid.

Fick ett från NoN också, 15:11 eller så. Dock har jag redan haft annons för bristvara här så blir blocket för mitt 6900xt 🙂

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!
Vi kan/får inte styra hur butiker väljer att sälja sina kort, det är upp till respektive butik och deras affärsmodell. Både DIY och Config är viktigt för oss och det är såklart väldigt frustrerande att vi inte kan tillgodose båda i dagsläget.
Det vi iaf försöker vara måna om och jobba för tillsammans med butikerna är att korten kommer till gamers och inte till mining och scalpers.
MVH David

ps. det är mer leveranser planerade av samtliga modeller.

"ps. det är mer leveranser planerade av samtliga modeller."

Till MSRP? Och är det bara none OC som har det billigare priset?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tackar som frågar!
Trivs väldigt bra! Många planer som smids inför framtiden! kommer hända en del nice saker framöver från oss på Config!
Kul att komma närmare komponenterna också, hoppar in och bygger en dator då och då

/Patrik

Okej, skönt å höra att du trivs nice ska bli spännande å se vad som komma skall då 😉👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!
Vi kan/får inte styra hur butiker väljer att sälja sina kort, det är upp till respektive butik och deras affärsmodell. Både DIY och Config är viktigt för oss och det är såklart väldigt frustrerande att vi inte kan tillgodose båda i dagsläget.
Det vi iaf försöker vara måna om och jobba för tillsammans med butikerna är att korten kommer till gamers och inte till mining och scalpers.
MVH David

ps. det är mer leveranser planerade av samtliga modeller.

Klart ni kan styra vad butikerna skall hantera era produkter.
Annars så slutar ni sälja till dem ju, men det är väl den svenska mentaliteten att man vågar inte sägs ifrån och ge straff/sanktioner.

Samtidigt har ju Webhallen gjort rätt för sig genom att erbjuda folk andrakort i den första omgången rtx kort som kom i höstas osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Köttburken:

Klart ni kan styra vad butikerna skall hantera era produkter.
Annars så slutar ni sälja till dem ju, men det är väl den svenska mentaliteten att man vågar inte sägs ifrån och ge straff/sanktioner.

Samtidigt har ju Webhallen gjort rätt för sig genom att erbjuda folk andrakort i den första omgången rtx kort som kom i höstas osv.

Ja men nu gäller det ju att de kort som skulle säljas till MSRP av 3080ti istället sattes in i Webhallen Config datorer och vi som slutkund fick således inte möjligheten att köpa ett kort ens i närheten av det priset som dessa Tuf kort var tänkta att gå till. Istället låg billigaste kort på hissnande 19.000kr, de vill säga mer än 6000kr över de korten som skulle sålts till MSRP.

Att det kommer in nya kort är ju inte till någon större tröst även om de skulle säljas till MSRP eftersom de enda som har tid att sitta och hålla koll på nyinkomna kort hela dagarna är scalpers.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Gissar att ett sms med ordet plockas (Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB VISION OC) betyder att man fick ett .

§9 /mod
Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

Fick sms om att asus 3080ti tuf gaming oc håller på att plockas från inet nu

Permalänk
Medlem

Fick också precis sms från Inet att ett Asus 3080Ti ROG Strix OC håller på att plockas till mig!
Lätt överraskad då det i beställningsbekräftelsen stod förväntad leverans 8 juli! 😃

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0