Permalänk
Medlem

Jo i Sverige,

Skrivet av Abbs:

Inte i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Jo i Sverige,

Då borde du ha 5 veckors semester då det är lag på det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

4 Veckors avtalad semester men blir ofta 5

Semesterlagen säger 5 vecker. Den är förvisso delvis dispositiv men inte vad gäller minsta antalet dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då borde du ha 5 veckors semester då det är lag på det.

lol ska såklart vara 5 men brukar bli 6, klockan var mycket och jag var "helt spiknykter igår kväll"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Snyggt. På sjukhus eller? Är också utb undersköterska men jobbar inte som det.

Inom särskilda omsorgen.

Jobbar dock bara natt, och 7/7(jobbar 7, ledig 7).

Pluggar till sjuksköterska på distans, så passar perfekt då man hinner göra allt skolarbete på jobb nätterna och slipper göra sånt på ledigveckorna. Blir en del praktiska ämnen och praktik på sjukhus sen, men ska försöka baka in det i ledigveckorna.

Tänkte dra till Norge och jobba sen när jag är färdig.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Hedersmedlem

*lång OT-urspårning raderad*

Åter till lönesnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

"Du är för bra inne för att jag ska kunna släppa ut dig"

Inte den skickligaste retorikern chefen din om denne uttryckte sig så. Får det att låta som om du är boskap som mjölkar bättre instängd inomhus än utomhus i det fria...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Inte den skickligaste retorikern chefen din om denne uttryckte sig så. Får det att låta som om du är boskap som mjölkar bättre instängd inomhus än utomhus i det fria...

Kan säga att vi inte är värda mer än så heller i hans ögon.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpaan.:

Uppdatering lön: börjar en ny roll i förtid som blir som en sista rotation med skillnaden att jag efter programmet fortsätter i den rollen. Blir en projektbaserad roll inom produktion som jag tror kommer passa mig perfa. Ny lön blir 34500. Lite i lägsta laget tycker jag, men lön efter programmet är schablonsatt. Fördelen är väl att jag får den nya lönen redan nu istället för efter programmet.

Uppdatering igen: får lön justerad upp en tusenlapp så landar nu på 35500 kr + får den retroaktivt sen jag klev på den nya tjänsten i februari. Känns bra och jag är nöjd.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

23600 innan skatt.

Jobbar som utbildare åt Sveriges största ISP och gjort så i 3 år.
Har börjat utbilda mig nu med hopp om en dräglig lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Inte den skickligaste retorikern chefen din om denne uttryckte sig så. Får det att låta som om du är boskap som mjölkar bättre instängd inomhus än utomhus i det fria...

Hehe, jag hade en chef en gång på ett möte som sa något i stil med. "Nu gör vi detta på mitt sätt, passar det inte så dra".

Verkligen pedagogiskt.

Permalänk
Medlem

4.5 år utbildning civ. ing, examineras i höst.
22000 i lön före skatt. Helt horribelt om jag får säga det själv. Har inte brytt mig nämnvärt då jag lönen till trots får vara drivande i större projekt och lär mig mer varje månad än jag lärt mig under hela min utbildning. Tänker att det blir lättare när jag har något års arbetserfarenhet att få en riktig ingenjörslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

4.5 år utbildning civ. ing, examineras i höst.
22000 i lön före skatt. Helt horribelt om jag får säga det själv. Har inte brytt mig nämnvärt då jag lönen till trots får vara drivande i större projekt och lär mig mer varje månad än jag lärt mig under hela min utbildning. Tänker att det blir lättare när jag har något års arbetserfarenhet att få en riktig ingenjörslön.

Och vad jobbar du med?

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

4.5 år utbildning civ. ing, examineras i höst.
22000 i lön före skatt. Helt horribelt om jag får säga det själv. Har inte brytt mig nämnvärt då jag lönen till trots får vara drivande i större projekt och lär mig mer varje månad än jag lärt mig under hela min utbildning. Tänker att det blir lättare när jag har något års arbetserfarenhet att få en riktig ingenjörslön.

Civilingenjörsutbildningen blev femårig 1:a juli 2007. 22 000 låter som en lön från 2007. Om du har den lönen och är civilingenjör så sök dig bort fortast möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

4.5 år utbildning civ. ing, examineras i höst.
22000 i lön före skatt. Helt horribelt om jag får säga det själv. Har inte brytt mig nämnvärt då jag lönen till trots får vara drivande i större projekt och lär mig mer varje månad än jag lärt mig under hela min utbildning. Tänker att det blir lättare när jag har något års arbetserfarenhet att få en riktig ingenjörslön.

22k före skatt som nyutexad civilingenjör och ett relevant kvalificerat arbete? Här måste något blivit fel eller så har du blivit ordentligt lurad.
Har arbetsplatsen kollektivavtal?

22k före skatt tjänar man ju typ på Donken om man jobbar heltid + lite OB.

Som nyexad tycker jag man bör ha minst 30k eller strax syd om det beroende på arbetsplats.
https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/civilingenjor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

22k före skatt som nyutexad civilingenjör och ett relevant kvalificerat arbete? Här måste något blivit fel eller så har du blivit ordentligt lurad.
Har arbetsplatsen kollektivavtal?

22k före skatt tjänar man ju typ på Donken om man jobbar heltid + lite OB.

Som nyexad tycka jag man bör ha minst 30k eller strax syd om det beroende på arbetsplats.
https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/civilingenjor/

ja det är väldigt lite, jag är outbildad och jobbar på ett lager arbete och tjänar 28k innan skatt. borde inte en civ utbildning typ börja på 35k eller liknande.
Det där ska man inte tåla, jag har rätt dålig lön men jag sitter oandra sidan inte på en 5 års utbildning heller.

22k låter väldigt konstigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja det är väldigt lite, jag är outbildad och jobbar på ett lager arbete och tjänar 28k innan skatt. borde inte en civ utbildning typ börja på 35k eller liknande.
Det där ska man inte tåla, jag har rätt dålig lön men jag sitter oandra sidan inte på en 5 års utbildning heller.

22k låter väldigt konstigt

Hade 21k på sommarjobb när jag gick i gymnasiet 🤔

Skrivet av Hiraeth:

4.5 år utbildning civ. ing, examineras i höst.
22000 i lön före skatt. Helt horribelt om jag får säga det själv. Har inte brytt mig nämnvärt då jag lönen till trots får vara drivande i större projekt och lär mig mer varje månad än jag lärt mig under hela min utbildning. Tänker att det blir lättare när jag har något års arbetserfarenhet att få en riktig ingenjörslön.

Det är inte så att det handlar om någon trainee-period eller liknande tills examen? Det låter VÄLDIGT lågt annars.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Och vad jobbar du med?

Just nu med automation och robotar. Så högst kvalificerat arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Civilingenjörsutbildningen blev femårig 1:a juli 2007. 22 000 låter som en lön från 2007. Om du har den lönen och är civilingenjör så sök dig bort fortast möjligt.

Jag vet, därav att jag examineras i höst, har ett halvår kvar på utbildningen. Men jag håller med, lönen är katastrof.

Skrivet av edson:

22k före skatt som nyutexad civilingenjör och ett relevant kvalificerat arbete? Här måste något blivit fel eller så har du blivit ordentligt lurad.
Har arbetsplatsen kollektivavtal?

22k före skatt tjänar man ju typ på Donken om man jobbar heltid + lite OB.

Som nyexad tycker jag man bör ha minst 30k eller strax syd om det beroende på arbetsplats.
https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/civilingenjor/

Nu är jag ju inte nyexad utan tar examen i höst, men allt jämt bör ju jag ha en lön i övre 20, minst.
Jag jobbade i produktion förra året, då drog jag 30k per månad utan problem.
Lurad har jag inte blivit direkt, jag är medveten om andra ställens löner, och jag är medveten om att det är katastroflågt.

Det ska sägas att detta är ett av Sveriges större företag. (Inte för att det skulle göra det bättre).

Vi har kollektivavtal, det är teknikavtalet.

Skrivet av Pamudas:

Hade 21k på sommarjobb när jag gick i gymnasiet 🤔

Det är inte så att det handlar om någon trainee-period eller liknande tills examen? Det låter VÄLDIGT lågt annars.

Upplägget i stort skulle säkert kunna liknas mot en trainee-period, men så känns det som att det skulle varit på alla företag, dvs det tar ett tag att komma in i vad och hur man gör saker på en ny arbetsplats.

Det kanske är "feltänkt", men jag känner personligen att jag borde kunna skrapa ihop i vart fall 33-36 efter examen. Tilläggas bör att jag har en hel del spetskompetens som jag fått på annat håll. Min förhoppning är klart att det blir enklare när examen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Just nu med automation och robotar. Så högst kvalificerat arbete.

Ring närmaste konsultbolag. Kommer garanterat ge dig över 30k. Du är ca 10-13k för lågt i lön.

Vänta på att de ska bli bättre är det dummaste man kan göra. Du tappar så mycket pengar och pensionsinbetalningar.

Är själv ingenjör och bråkat om lön. Byt asap. Man utbildar ju sig för att ha det drägligt efter jobbet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jag vet, därav att jag examineras i höst, har ett halvår kvar på utbildningen. Men jag håller med, lönen är katastrof.

Nu är jag ju inte nyexad utan tar examen i höst, men allt jämt bör ju jag ha en lön i övre 20, minst.
Jag jobbade i produktion förra året, då drog jag 30k per månad utan problem.
Lurad har jag inte blivit direkt, jag är medveten om andra ställens löner, och jag är medveten om att det är katastroflågt.

Det ska sägas att detta är ett av Sveriges större företag. (Inte för att det skulle göra det bättre).

Vi har kollektivavtal, det är teknikavtalet.

Upplägget i stort skulle säkert kunna liknas mot en trainee-period, men så känns det som att det skulle varit på alla företag, dvs det tar ett tag att komma in i vad och hur man gör saker på en ny arbetsplats.

Det kanske är "feltänkt", men jag känner personligen att jag borde kunna skrapa ihop i vart fall 33-36 efter examen. Tilläggas bör att jag har en hel del spetskompetens som jag fått på annat håll. Min förhoppning är klart att det blir enklare när examen är klar.

Jag tog inte ens examen. Fick 28k i lön 2012. Ingenjör inom elkonstruktion så ganska när dig yrkesmässigt. Har bara 3årigt också. Att få examen gör ganska lite.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Yrke: Inköpare
Erfarenhet: 5år+
Lön: 40800:-
Ålder: 30+
Utbildning: ingen
Placering: Övre Norrland
Semester: 6 veckor

Övriga förmåner: flex, arbetskläder, mobil - dator, gratis gym, arbete under eget ansvar m.fl..

Permalänk
Medlem

Då har jag ökat lönen lite till. 29995 -> 34000 + vinstandelar ca 60k om året. Allt före skatt.
Projektledare Six Sigma 60%, Pilot plan utveckling nya produkter 40%.
Sen har vi en dröse med förmåner.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ring närmaste konsultbolag. Kommer garanterat ge dig över 30k. Du är ca 10-13k för lågt i lön.

Vänta på att de ska bli bättre är det dummaste man kan göra. Du tappar så mycket pengar och pensionsinbetalningar.

Är själv ingenjör och bråkat om lön. Byt asap. Man utbildar ju sig för att ha det drägligt efter jobbet.

Skrivet av Implor:

Jag tog inte ens examen. Fick 28k i lön 2012. Ingenjör inom elkonstruktion så ganska när dig yrkesmässigt. Har bara 3årigt också. Att få examen gör ganska lite.

Jättebra feedback! Tack, jag är visserligen maskiningenjör, vet att elingengörerna kan ta lite mer, men hur som helst, jag bör definitivt ha mer. Vet inte om de alltid gör såhär, eller att de tänker de kan hålla mig där då jag ska göra mitt examensarbete där.
För min del är det kvar ungefär 8 veckor arbete, sen 20 veckor examensarbete. Därefter är det rejält höjd lön eller så drar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jättebra feedback! Tack, jag är visserligen maskiningenjör, vet att elingengörerna kan ta lite mer, men hur som helst, jag bör definitivt ha mer. Vet inte om de alltid gör såhär, eller att de tänker de kan hålla mig där då jag ska göra mitt examensarbete där.
För min del är det kvar ungefär 8 veckor arbete, sen 20 veckor examensarbete. Därefter är det rejält höjd lön eller så drar jag.

Ser inte om det framgår, men på mitt jobb (ett av våra stora bolag) får sommarjobbare 22-23k oavsett hur nära de har till examen.
Så rör det sig om ett sommarjobb låter det rätt normalt.
Skulle det bli tal om fortsatt anställning sen så förhandlas lönen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jättebra feedback! Tack, jag är visserligen maskiningenjör, vet att elingengörerna kan ta lite mer, men hur som helst, jag bör definitivt ha mer. Vet inte om de alltid gör såhär, eller att de tänker de kan hålla mig där då jag ska göra mitt examensarbete där.
För min del är det kvar ungefär 8 veckor arbete, sen 20 veckor examensarbete. Därefter är det rejält höjd lön eller så drar jag.

Gå in högt också. Det här att man ska höja ”när man visar vad man går för” fungerar aldrig. Går du in för lågt kommer du aldrig få upp lönen. Bäst att begära vad top 25% har i statistiken.

Just nu är det enorm kompetens brist så är väldigt enkelt att byta. Speciellt i de större städerna.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja det är väldigt lite, jag är outbildad och jobbar på ett lager arbete och tjänar 28k innan skatt. borde inte en civ utbildning typ börja på 35k eller liknande.
Det där ska man inte tåla, jag har rätt dålig lön men jag sitter oandra sidan inte på en 5 års utbildning heller.

22k låter väldigt konstigt

(Sorry för att jag bara quoteade dig Aka, inte något mot dig alls, bara började tänka på det när jag läste ditt inlägg)

Visst kan man tycka att civ utbildning ska ge hög lön direkt.
Men om man inte har någon arbetslivserfarenhet alls på ett nytt jobb så är det svårt att motivera 35k+ i lön till någon.
Särskilt på ett större bolag.

Vi håller på att anställa folk nu och det är ju främst nyexade och unga människor som vi anställer.
De kommer alltid med orimliga lönekrav för att de "läste en artikel på internet att man inte skulle acceptera en lägre lön än 35k om man är utbildad Ingenjör".

Visst är det bra att ha höga mål när det kommer till lön och tro på sig själv. Men blir nästan lite sjukt att man tror att man ska tjäna multum bara för att man tagit sig igenom en utbildning Nästan alltid de som är födda 93 och uppåt som är helt verklighetsfrånvända.

Hade en som var född 94 som var nyexad civilare inte ens jobbat sommarjobb någon gång och gjorde examensjobb på farsans företag. Hade lönekrav på 45k. Högre lön än en själv med 5års erfarenhet och Gruppchef

Men

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jättebra feedback! Tack, jag är visserligen maskiningenjör, vet att elingengörerna kan ta lite mer, men hur som helst, jag bör definitivt ha mer. Vet inte om de alltid gör såhär, eller att de tänker de kan hålla mig där då jag ska göra mitt examensarbete där.
För min del är det kvar ungefär 8 veckor arbete, sen 20 veckor examensarbete. Därefter är det rejält höjd lön eller så drar jag.

Så du är någon form av student-trainee eller? D.v.s. det är ingen fast ingenjörstjänst? I så fall skulle jag inte säga att det är speciellt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Så du är någon form av student-trainee eller? D.v.s. det är ingen fast ingenjörstjänst? I så fall skulle jag inte säga att det är speciellt dåligt.

Det skulle man kunna kalla det. Det är ingen fast ingenjörstjänst, men det är inte heller "bara ett sommarjobb". Utan det är arbete i projektgrupp med arbete precis som de andra heltidsanställda ingenjörerna. Dvs, det är inte något udda case de plockat fram till mig som är lågprio, utan jag jobbar mot samma stora mål. Bra att veta iallafall, då lugnar jag mig ett tag. Tänker som sagt det blir en annan grej när examen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Det skulle man kunna kalla det. Det är ingen fast ingenjörstjänst, men det är inte heller "bara ett sommarjobb". Utan det är arbete i projektgrupp med arbete precis som de andra heltidsanställda ingenjörerna. Dvs, det är inte något udda case de plockat fram till mig som är lågprio, utan jag jobbar mot samma stora mål. Bra att veta iallafall, då lugnar jag mig ett tag. Tänker som sagt det blir en annan grej när examen är klar.

Jag jobbar som mek-konstruktör på ett relativt stort privatägt företag. Kan inte svara för hur lönerna ligger för praktikanter/trainee/sommarjobbare på min arbetsplats, men sett till arbetsuppgifter skiljer vi inte på praktikanter från tekniksprånget (praktik efter gymnasiet, innan de påbörjat högskolestudier), sommarjobbare eller de fast anställda konstruktörerna. Som praktikant förväntas man så klart inte leverera lika snabbt och korrekt som en erfaren konstruktör, men man får jobba med riktiga case och ofta i pågående nyutvecklingsprojekt när det behövs.

Jag skulle inte vara missnöjd med lönen du fått, däremot ska du lämna ett högt löneanspråk om företaget vill anställa dig när du pluggat klart eftersom de känner dig och vet vad du går för. De borde kunna hosta upp några tusen mer än om du inte jobbat hos dem förr. Dessutom har du mer relevant yrkeserfarenhet än någon som är nyexad, även om man lär sig massa bra saker på högskolan så är min erfarenhet att de lär ut alldeles för lite praktik. Sex månaders trainee-program ger långt mycket mer än tre års högskolestudier sett till vad det dagliga jobbet går ut på.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850