Permalänk

Hur snabbt internet klara Deco M4?

Hej!

Som rubriken, hur snabbt internet klara Deco M4 att dela. Går det att utläsa? Jag blir knäpp på alla beteckningar. Ska precis byta till 1000mbit istället för 100mbit. Hur vet jag om mitt mesh nätverk klarar den hastigheten?

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk

Med kabel direkt i "routern" lär det funka då den har gigabit port men via wifi blir det nog svårt att klara 1 GB oavsett vilket system du väljer.

Permalänk
Medlem

Deco M4 som jag satte upp hos en vän till mig spottar ut 800-900mbit hos honom utan problem om den är kopplad till Ethernet.
Här hemma har jag bara 250mbit/s och det maxar alla WiFi enheter åtminstone.

Mycket prisvärd mesh-lösning må jag säga!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Okej. Jag kör det mesta via wifi. Går det att utläsa på mesh/router hur mycket dom klarar genom wifi?
Då finns det antagligen ingen anledning att byta mesh-nätverk då?

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av _stuntman_:

Okej. Jag kör det mesta via wifi. Går det att utläsa på mesh/router hur mycket dom klarar genom wifi?
Då finns det antagligen ingen anledning att byta mesh-nätverk då?

Man kollar upp eventuell intressant mesh-system och googlar "<modell> throughput" eller liknande, om det inte redan står i produktbeskrivningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _stuntman_:

Okej. Jag kör det mesta via wifi. Går det att utläsa på mesh/router hur mycket dom klarar genom wifi?
Då finns det antagligen ingen anledning att byta mesh-nätverk då?

Nej du kan bara se en teoretisk maximal länkhastighet men eftersom wifi använder att delat medium så beror farten på hur mycket radiotrafik det finns i omgivningen och om det finns hinder typ väggar.
Är du ute efter hög stabil prestanda är det fasta förbindelser som gäller, mesh är bättre än en repeater, bara lite modernare men lik förbaskat wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snabb googling:
"The Deco M4 is a dual-band AC1200 router, so it can reach speeds up to 1200 Mbps total between its two bands — 5 GHz and 2.4 GHz. This works out to an 867 maximum on the 5 GHz band and 300 on the 2. GHz."

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Tack för svar!
Tror ni det skulle bli stor skillnad om man skulle byta till Deco M9 Plus, eller är det inte värt det.
Upplever nu att hastigheten sjunker fort ju längre bort man flyttar sig.

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!