Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Dags att gnälla på den evinnerliga hetsen med att ta bort synliga menyer från mjukvara och införa allt bakom en jäkla touchscreen-inspirerad "hamburgarmeny".
Det är knappast så att det finns ont om pixlar på moderna skärmar, så det leder bara till att man behöver ytterligare klick för att komma åt vad man behöver.

Amen to that. All denna GUI försämring som sker hela tiden för att det är "modernt".
Funktioner försvinner.
I Firefox måste man klicka för att öppna en undermeny precis som om det vore Win 3.11 man satt med. Det går heller inte att ladda om alla flikar längre utan att markera alla först. Addon purgen....
Vitt, grått, svart, platt, fyrkantigt 🤢
ALLT, PRECIS ALLT SKA VARA SÅ STORT DET BARA KAN. JAG SKA NOG BÖRJA SKRIVA ALLA MINA INLÄGG I CAPS OCH FET STIL FRÅN OCH MED IDAG SÅ DET FÖLJER DEN MODERNA DESIGNENTRENDEN.

Skrivet av FatherOfThree:

För de som kommer körande bakifrån,
visar högerblinkers att du har motorn igång,
men inte är på väg att köra ut på vägen just nu.

Innebär att bakomvarande bör ha en viss beredskap.

Dvs, en bra praxis

Var ganska exakt det han sa och håller med.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Dags att gnälla på den evinnerliga hetsen med att ta bort synliga menyer från mjukvara och införa allt bakom en jäkla touchscreen-inspirerad "hamburgarmeny".
Det är knappast så att det finns ont om pixlar på moderna skärmar, så det leder bara till att man behöver ytterligare klick för att komma åt vad man behöver.

Dom införde ngt nytt telefonsystem på jobbet, trodde det var ngt fel först innan jag hittade menyerna som var gömda i sidorna på skärmen. Kände mig gammal då..

Permalänk
Avstängd

Ett helt nytt gubbgnäll: Jag tog ned senaste versionen av en mjukvara jag måste ha i jobbet, i release notes står det under Known Problems: When using 3 screens not possible to open tables if app on leftmost screen

Inget jätteproblem kanske men hur kan det spela roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett helt nytt gubbgnäll: Jag tog ned senaste versionen av en mjukvara jag måste ha i jobbet, i release notes står det under Known Problems: When using 3 screens not possible to open tables if app on leftmost screen

Inget jätteproblem kanske men hur kan det spela roll?

Dålig design, måste vara lätt att åtgärda. Troligen är det inget man själv upptäckt utan snarare så att man efter release fått rapport från någon slutanvändare, konstaterat att, ja problemet finns och är repeterbart, och att de nu jobbar på att lösa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Dålig design, måste vara lätt att åtgärda. Troligen är det inget man själv upptäckt utan snarare så att man efter release fått rapport från någon slutanvändare, konstaterat att, ja problemet finns och är repeterbart, och att de nu jobbar på att lösa det.

Jo säkert. Undrar om det fungerar med fyra skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo säkert. Undrar om det fungerar med fyra skärmar?

Eller vilken skärm i ordningen det då gäller.
"Please note that if using more than 3 screens then strange things happen!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fastnade för någon diskussion online ganska nyligen som handlade om ifall en korv med bröd är en macka (alltså sandwich). För mig är det verkligen inte det, men jag har ju svårt att förklara varför egentligen. Här kallar man ju inte en hamburgare en macka men i USA är det ju en sandwich som ytterligare ett exempel.

Fanns ju någon reklam för ett antal år sedan för korvbröd där de sade att det borde heta "bröd med korv" istället för tvärt om, eftersom man tar brödet först och lägger korven i det. Fick mig att fundera lite över det. Jag tänker att korven är "basen" i en korv med bröd, brödet är där som ett komplement dels för att det passar bra till men även för att det göra ätandet av korven lite lättare och/eller mindre kladdigt.

Tycker en macka på samma sätt är "bröd med pålägg". Brödet är alltid där, men påläggen är något man har till (eller ja, på), och kan variera. En hel korv är inte direkt ett pålägg, och korv med bröd och macka har olika "bas", så en korv med bröd är ingen macka. Tar du ett korvbröd och smörar och lägger i ost så får du en macka, men då är det givetvis inte längre en korv med bröd. Byter du osten mot skivad påläggskorv är det väl rätt mycket gråzon, men jag tycker iaf forfarande inte det är "korv med bröd", utan en macka

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Fanns ju någon reklam för ett antal år sedan för korvbröd där de sade att det borde heta "bröd med korv" istället för tvärt om, eftersom man tar brödet först och lägger korven i det. Fick mig att fundera lite över det. Jag tänker att korven är "basen" i en korv med bröd, brödet är där som ett komplement dels för att det passar bra till men även för att det göra ätandet av korven lite lättare och/eller mindre kladdigt.

Tror det kom sig av varmkorvgubbarna med sin låda på magen när jag var liten (och kanske senare än så). De sålde mest en korv med senap i ett par papper och ibland inte bara korv utan korv med bröd. Så det vanligaste när man gick på fotboll eller friidrottstävlingar var korv utan bröd. Minns "Snorgunnar" som alltid var röd om sin stora näsa. Då det var han tog vi inte bröd av rädsla för att få det nedsnorat. Var antagligen bara fördomar, tror den röda näsan kom av att det var kyligt framåt kvällen och att han för att hålla värmen tog en hutt då och då och blev ganska dragen innan matchen var slut. Men vi kallade honom Snorgunnar utan att veta vad han egentligen hette.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cadiremar:

Dags att gnälla på den evinnerliga hetsen med att ta bort synliga menyer från mjukvara och införa allt bakom en jäkla touchscreen-inspirerad "hamburgarmeny".
Det är knappast så att det finns ont om pixlar på moderna skärmar, så det leder bara till att man behöver ytterligare klick för att komma åt vad man behöver.

Något jag stör mig på med platt design är att det blir väldigt svårt för nya användare av en mjukvara att veta vad som är en knapp, vad som är en indikator, är den aktiverad eller inte..

Och då ringer de mig som åter igen får förklara att det röda krysset i outlook bara är en del av grafiken, att funktionens status egentligen indikeras av att bakgrunden är en lite annan nyans av grå än övriga ikoner och att när funktionen är aktiverad så betyder det att anslutning till servern är avstängd.

Frågor på det?

Ge mig mina jävla checkboxar och fejk-3d tillbaka, det var åtminstone tydligt.

https://uxplanet.org/buttons-in-ui-design-the-evolution-of-st...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Fanns ju någon reklam för ett antal år sedan för korvbröd där de sade att det borde heta "bröd med korv" istället för tvärt om, eftersom man tar brödet först och lägger korven i det. Fick mig att fundera lite över det. Jag tänker att korven är "basen" i en korv med bröd, brödet är där som ett komplement dels för att det passar bra till men även för att det göra ätandet av korven lite lättare och/eller mindre kladdigt.

Tycker en macka på samma sätt är "bröd med pålägg". Brödet är alltid där, men påläggen är något man har till (eller ja, på), och kan variera. En hel korv är inte direkt ett pålägg, och korv med bröd och macka har olika "bas", så en korv med bröd är ingen macka. Tar du ett korvbröd och smörar och lägger i ost så får du en macka, men då är det givetvis inte längre en korv med bröd. Byter du osten mot skivad påläggskorv är det väl rätt mycket gråzon, men jag tycker iaf forfarande inte det är "korv med bröd", utan en macka

Tja, vad blir en vanlig typ rostmacka med en korv på? Macka eller inte? Om jag äter en korv på en rostmacka så hade jag nog delat den på längden och sannolikt bredden också förstås, men alla är ju inte så smarta.

Korvbrödsbagarn kan vara ganska kreativa i sin marknadsföring, men jag har slutat köpa deras grejer sedan någon köpte deras brioche-bröd till mig som var utan mjölk och ägg.

Skrivet av Aphex:

Något jag stör mig på med platt design är att det blir väldigt svårt för nya användare av en mjukvara att veta vad som är en knapp, vad som är en indikator, är den aktiverad eller inte..

Och då ringer de mig som åter igen får förklara att det röda krysset i outlook bara är en del av grafiken, att funktionens status egentligen indikeras av att bakgrunden är en lite annan nyans av grå än övriga ikoner och att när funktionen är aktiverad så betyder det att anslutning till servern är avstängd.

Frågor på det?

Ge mig mina jävla checkboxar och fejk-3d tillbaka, det var åtminstone tydligt.

https://uxplanet.org/buttons-in-ui-design-the-evolution-of-st...

Jag gillar den platta designen i allmänhet, men det är ju väldigt viktigt med de här små hintarna alltså. Sitter just nu och remotar in till en server där någon har dragit ner på de grafiska detaljerna, och utan skuggor så är det omöjligt att se var ett fönster slutar och ett annat börjar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tror det kom sig av varmkorvgubbarna med sin låda på magen när jag var liten (och kanske senare än så). De sålde mest en korv med senap i ett par papper och ibland inte bara korv utan korv med bröd. Så det vanligaste när man gick på fotboll eller friidrottstävlingar var korv utan bröd.

Intressant. Mamma berättade för inte så länge sedan att hon i sin barndom ofta köpte varmt korvbröd med endast senap när hon åkte skridskor, eftersom hon och hennes kompisar inte hade råd med korven (eller åtminstone inte ville betala för den). Själv gillar jag att göra ostmacka av överblivna korvbröd, så man kan ju använda brödet både till macka och varm macka.

Skrivet av snajk:

Tja, vad blir en vanlig typ rostmacka med en korv på? Macka eller inte? Om jag äter en korv på en rostmacka så hade jag nog delat den på längden och sannolikt bredden också förstås, men alla är ju inte så smarta.

Om du menar en "vanlig" korv, så vet jag faktiskt inte, har nog aldrig ätit det på en macka som en macka. Har dock använt rostbröd som korvbröd som viks runt korven, men då tycker jag det faller inom "korv med bröd" av samma anledningar som i mitt förra inlägg

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Surt att efter senaste uppdateringen av Spotify (på datorn) så ser man inte längre hur många followers man har.
Känns som den är mer lik mobilappen. Gillar't inte...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Om korv med bröd är en smörgås eller inte beror ju på var man befinner sig på the sandwich alignment chart.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Intressant. Mamma berättade för inte så länge sedan att hon i sin barndom ofta köpte varmt korvbröd med endast senap när hon åkte skridskor, eftersom hon och hennes kompisar inte hade råd med korven (eller åtminstone inte ville betala för den). Själv gillar jag att göra ostmacka av överblivna korvbröd, så man kan ju använda brödet både till macka och varm macka.

Korvkiosker säljer väl fortfarande korv utan bröd för några kronor mindre än med, men jag har nog inte sett bara bröd på menyn. Däremot minns jag att en del barn fick ett korvbröd med smör när man var på kalas i barndomen, då fanns det inte så mycket muslimer här direkt men vegetarianer och judar som ju inte äter korv heller.

Citat:

Om du menar en "vanlig" korv, så vet jag faktiskt inte, har nog aldrig ätit det på en macka som en macka. Har dock använt rostbröd som korvbröd som viks runt korven, men då tycker jag det faller inom "korv med bröd" av samma anledningar som i mitt förra inlägg

Det är inte ofta jag gör det men någon gång känner jag för en rejäl macka till frukost på helgen och då tar man ju lite vad man har. En rostad macka med en wienerkorv eller något mer kryddstarkt, vad som blöev kvar från senaste korvmiddagen helt enkelt, delad på längden och på mitten med ett stekt ägg ovanpå funkar bra, rejält mättande. Ett smärre illamående efteråt är att vänta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte ofta jag gör det men någon gång känner jag för en rejäl macka till frukost på helgen och då tar man ju lite vad man har. En rostad macka med en wienerkorv eller något mer kryddstarkt, vad som blöev kvar från senaste korvmiddagen helt enkelt, delad på längden och på mitten med ett stekt ägg ovanpå funkar bra, rejält mättande. Ett smärre illamående efteråt är att vänta dock.

Varför skulle man bli illamående av det?

Min kusin introducerade mig för macka med både ost, skinka och stekt ägg. Jag har tagit det ett steg längre genom att ta ett fryst pitabröd, steka det, sedan steks ägget samtidigt som man smörar pitabrödet och lägger på ost och skinka, sedan ägget ovanpå det. Sjukt gott, får testa att ha på en splittad korv på det också

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Varför skulle man bli illamående av det?

Min kusin introducerade mig för macka med både ost, skinka och stekt ägg. Jag har tagit det ett steg längre genom att ta ett fryst pitabröd, steka det, sedan steks ägget samtidigt som man smörar pitabrödet och lägger på ost och skinka, sedan ägget ovanpå det. Sjukt gott, får testa att ha på en splittad korv på det också

Tja, för mig funkar det inte jättebra med så mycket stekta grejer till frukost, eller alls egentligen. En sån arbetarmacka med falukorv, ägg, pannbiff, stekt potatis och så exempelvis är gott när man äter det men det blir lite mycket fett eller vad det nu kan vara. Inte så att jag ångrar mig efteråt eller något men jag lär inte vara sugen på något liknande på ett tag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, för mig funkar det inte jättebra med så mycket stekta grejer till frukost, eller alls egentligen. En sån arbetarmacka med falukorv, ägg, pannbiff, stekt potatis och så exempelvis är gott när man äter det men det blir lite mycket fett eller vad det nu kan vara. Inte så att jag ångrar mig efteråt eller något men jag lär inte vara sugen på något liknande på ett tag i alla fall.

Äter det till kvällsmat normalt sett, gött när man inte har något annat att tillaga men vill ha något varmt

Edit:
Vi bör nog droppa detta nu, och gnälla lite på... solförmörkelser som man alltid missar! Varför kan inte den nedrans solen hoppa bakom månen när jag är beredd att observera det. Gangsterfasoner!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Fanns ju någon reklam för ett antal år sedan för korvbröd där de sade att det borde heta "bröd med korv" istället för tvärt om, eftersom man tar brödet först och lägger korven i det. Fick mig att fundera lite över det. Jag tänker att korven är "basen" i en korv med bröd, brödet är där som ett komplement dels för att det passar bra till men även för att det göra ätandet av korven lite lättare och/eller mindre kladdigt.

Tycker en macka på samma sätt är "bröd med pålägg". Brödet är alltid där, men påläggen är något man har till (eller ja, på), och kan variera. En hel korv är inte direkt ett pålägg, och korv med bröd och macka har olika "bas", så en korv med bröd är ingen macka. Tar du ett korvbröd och smörar och lägger i ost så får du en macka, men då är det givetvis inte längre en korv med bröd. Byter du osten mot skivad påläggskorv är det väl rätt mycket gråzon, men jag tycker iaf forfarande inte det är "korv med bröd", utan en macka

Det har nog med att man förr kunde få en korv utan bröd. Dvs direkt i pappret.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Intressant. Mamma berättade för inte så länge sedan att hon i sin barndom ofta köpte varmt korvbröd med endast senap när hon åkte skridskor, eftersom hon och hennes kompisar inte hade råd med korven (eller åtminstone inte ville betala för den).

Den känner jag igen. Hade man gott om pengar, och det var sällan på den tiden, då blev det korv med bröd för att glänsa lite och sen var man fattig. Då kunde det bli korvbröd med senap eller inget alls. Ibland kunde man spara lite pengar genom att man fuskade på spårvagnen eller bussen. Man gick fram till någon tant eller farbror som såg snäll ut och sa att man var rädd för att åka själv men att man kanske skulle våga om man fick hålla i handen eller åtminstone vara väldigt nära. Det gick oftast bra att hålla i handen och då tyckte konduktören att man var i sällskap med den personen och så slapp man betala.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Därtill måste väl läggas att vi säkert har lika mycket mikroplaster i oss som alla andra djur, fiskar, insekter, osv, osv, osv.

Garanterat att vi har långt mer mikroplast i oss än något annat på den här planeten*, på grund av att vi lever med så mycket plast runtikring oss hela tiden, inklusive på våra egna kroppar. Bär själv syntetiska strumpor just nu till exempel... (Inte för att jag vill direkt, men skorna jag köpte vill inte passa om jag inte har supertunna sockar så det funkar inte med något annat...)

*Ja, förutom våra egna husdjur då kanske, och då särskilt hundar kan man väl misstänka då de är och krälar på golvet överallt och bökar i och biter på allt som finns typ.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Fast det du hänvisar till är din cherrypickade tolkning.

Inte alls. Men jag ser gärna de domsluten du hänvisade till tidigare. Skulle gärna läsa vilket prejudikat man eventuellt använt. Länk duger, behöver inte ta det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Distordera:

Inte alls. Men jag ser gärna de domsluten du hänvisade till tidigare. Skulle gärna läsa vilket prejudikat man eventuellt använt. Länk duger, behöver inte ta det här.

Ja, jag ska kontakta närmsta domstol för att plocka ut domslut för att göra dig nöjd. Skärp dig. Du säger att bilister alltid får fel och pratar om anpassad hastighet och hänvisar till lagen. Jisses. Med din logik behöver bilar alltid köra otroligt långsamt, för det är enda sättet att aldrig orsaka en olycka. Vi snackar 10-20 km/h för att hinna stanna för någon som vandrar ut mot röd gubbe. Det faller på sin egen orimlighet att bilar ska köra runt i sådana låga hastigheter för att eventuella hinder där folk bryter mot regler kan uppstå. När det i själva verket inte är orimligt att köra i 40km/h där, men då hinner man inte stanna. Man kör på den som går mot rött. Bilen har inte gjort fel, det har fotgängaren.

Enligt trafikbrottslagen kan en gående liksom en fordonsförare dömas för vårdslöshet i trafik. 1kap 4 § trafikförordningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Dom införde ngt nytt telefonsystem på jobbet, trodde det var ngt fel först innan jag hittade menyerna som var gömda i sidorna på skärmen. Kände mig gammal då..

Tele2 växel? Jobbigt för mig som kör gester för navigering på mobilen, måste swipa väldigt försiktigt för att ta fram menyerna istället för att göra bakåtgest.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ok då lugnar alla ned sig och tänk på tonen samt att inte diskutera sönder olika ämnen. Det går utmärkt att starta en ny tråd för det.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Garanterat att vi har långt mer mikroplast i oss än något annat på den här planeten*, på grund av att vi lever med så mycket plast runtikring oss hela tiden, inklusive på våra egna kroppar. Bär själv syntetiska strumpor just nu till exempel... (Inte för att jag vill direkt, men skorna jag köpte vill inte passa om jag inte har supertunna sockar så det funkar inte med något annat...)

*Ja, förutom våra egna husdjur då kanske, och då särskilt hundar kan man väl misstänka då de är och krälar på golvet överallt och bökar i och biter på allt som finns typ.

Då vill jag gubbgnälla på att man i TV4:s nyhetsmorgons bakinslag använder metallverktyg i plastskålar, vilket väl garanterar lite losslitna mikroplastfragment som hamnar delvis i bakverken och delvis i diskvattnet. Har i o f s gubbgnällt på TV4 om det, men då tog jag attityden av en vänlig rekommendation att välja verktyg och skålar så att man inte bidrar till mera mikroplaster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Då vill jag gubbgnälla på att man i TV4:s nyhetsmorgons bakinslag använder metallverktyg i plastskålar, vilket väl garanterar lite losslitna mikroplastfragment som hamnar delvis i bakverken och delvis i diskvattnet. Har i o f s gubbgnällt på TV4 om det, men då tog jag attityden av en vänlig rekommendation att välja verktyg och skålar så att man inte bidrar till mera mikroplaster.

Jag vill gubbgnälla på att TV4:s ”nyhets”morgon är ett enda långt bakinslag med lite plattitydbingo strösslat på toppen. Jag känner mig alltid lite dummare efter att ha tittat på det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Häpnar varje gång jag handlar mat på nätet över hur svårt det verkar vara att göra vettiga sökfunktioner i butikerna och hur klurigt det måste vara att få till knappar så man enkelt kan sortera sitt sökresultat. Men värst är nog lotteriet huruvida de ska gå att komplettera en order. Kan inget om hur man bygger sådana här sidor men kan ju tycka att vi sommaren 2021 borde kunnat få bättre funktionalitet i de stora drakarnas webbshopar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Häpnar varje gång jag handlar mat på nätet över hur svårt det verkar vara att göra vettiga sökfunktioner i butikerna och hur klurigt det måste vara att få till knappar så man enkelt kan sortera sitt sökresultat. Men värst är nog lotteriet huruvida de ska gå att komplettera en order. Kan inget om hur man bygger sådana här sidor men kan ju tycka att vi sommaren 2021 borde kunnat få bättre funktionalitet i de stora drakarnas webbshopar.

Du verkar vara i gott sällskap med de som designat sidorna. De verkar inte heller kunna särskilt mycket om god webshopdesign.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

...De verkar inte heller kunna särskilt mycket om god webshopdesign.

Ett av de värre exemplen på senare tid är SVT's datajournalistik där de presenterar relevant data som både scrollande text OCH scrollande bakgrundsbilder, helt jämra hopplöst att få en överblicksbild av vad det är som presenteras. Jämra "nyckelhålstittande". Säkert jäkla kul att designa men helt värdelöst att ta del av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Intressant. Mamma berättade för inte så länge sedan att hon i sin barndom ofta köpte varmt korvbröd med endast senap när hon åkte skridskor, eftersom hon och hennes kompisar inte hade råd med korven (eller åtminstone inte ville betala för den). Själv gillar jag att göra ostmacka av överblivna korvbröd, så man kan ju använda brödet både till macka och varm macka.

När vi är ute och åker ibland så kan man ta en sväng in på ica och köpa en påse korvbröd och en låda med färdiga köttbullar.
Blir en väldigt enkel och ok lunch att äta även om studsbollarna inte hör till favoriten, anser att man ska ha hemgjorda köttbullar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10