Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen aning om vad de har i sina kalkyler i den här frågan, men man kan ha vårdnaden och betala underhåll. Att man har vårdnaden innebär att man har bestämmanderätt kring barnet etc, men det betyder inte att barnet nödvändigtvis bor en enda sekund hos en. Det är två olika saker som inte exkluderar varandra.

Skrivet av Mr_Lazy:

Bra att du förtydligar, det här är ett ganska vanliga misstag/antagande. Att delad vårdnad betyder varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa, men så är det inte.

Absolut, bra med förtydligande kring det.
Jag menar såklart hemmaboende barn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!

Permalänk
Medlem

Hur tidigt brukar ni ringa och påminna/diskutera räntan till banken när bindningstid går ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hur tidigt brukar ni ringa och påminna/diskutera räntan till banken när bindningstid går ut?

När jag ringde 2 månader innan så sa de att de tänkt skicka ut 1 månad innan. Men de vill väl att jag ska ha så lite tid som möjligt att jämföra mot andra banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

När jag ringde 2 månader innan så sa de att de tänkt skicka ut 1 månad innan. Men de vill väl att jag ska ha så lite tid som möjligt att jämföra mot andra banker.

Hehe exakt.
Jag såg nämligen i appen att jag kunde förnya direkt eller låta den gå över på rörlig när den förfaller , Skulle dock få 1.59% om jag låser den igen 1 år. När jag nu har 1.1% 🤷

Så får väl bli ett samtal lite längre fram, går ut sista oktober så ingen stress än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

När jag ringde 2 månader innan så sa de att de tänkt skicka ut 1 månad innan. Men de vill väl att jag ska ha så lite tid som möjligt att jämföra mot andra banker.

Mest sannolikt ja. Det finns dock inget som hindrar dig från att göra klart förarbetet i tid (dvs kontakta andra banker och be om deras bud) och när det är en månad kvar ringa nuvarande bank för att jämföra. Man måste ju inte vänta på deras bud för att dra igång och amorteringsunderlaget är ju inget krav för att ringa runt.

För längre lån kan man låta lånet gå över på rörligt när bindningstiden går ut och byta så fort man är nöjd, jag vet ingen bank som inte tillåter omedelbar lösen på 3-månaderslån. Vanligen tar det bara några veckor att göra klart en låneflytt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Mest sannolikt ja. Det finns dock inget som hindrar dig från att göra klart förarbetet i tid (dvs kontakta andra banker och be om deras bud) och när det är en månad kvar ringa nuvarande bank för att jämföra. Man måste ju inte vänta på deras bud för att dra igång och amorteringsunderlaget är ju inget krav för att ringa runt.

För längre lån kan man låta lånet gå över på rörligt när bindningstiden går ut och byta så fort man är nöjd, jag vet ingen bank som inte tillåter omedelbar lösen på 3-månaderslån. Vanligen tar det bara några veckor att göra klart en låneflytt.

Exakt. Så jag ringde ju min bank samtidigt som jag ringde runt och kollade med de andra, och de verkade bli lite paff att jag var så förberedd.

Permalänk

Jag noterade att SBAB hade sänkt min ränta från 1,59% till 1,29% nu i juni, det är trevligt för nån som jag som inte orkar hålla på och förhandla med banker. Antar att det beror på att de tycker att min belåningsgrad har gått ner för nån generell räntesäkning har det väl inte varit på 3 månadersräntan? Känns bara märkligt att banken gör det utan att man behöver stöta på...

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men hur räknas det så kallade överbryggningslån? Vi ska tillträda före innan vi släpper vår befintliga.

Det nya huset köper vi för 7.300.000 och vi lånar 5.110.000 och att vi har sålt vår lägenhet för 4.300.000.

De har av någon anledning fått fram det till 1.460.000 och vi blir fundersamma.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske dum fråga men hur räknas det så kallade överbryggningslån? Vi ska tillträda före innan vi släpper vår befintliga.

Det nya huset köper vi för 7.300.000 och vi lånar 5.110.000 och att vi har sålt vår lägenhet för 4.300.000.

De har av någon anledning fått fram det till 1.460.000 och vi blir fundersamma.

Det är skillnaden mellan köpeskillingen efter handpenning och lånebeloppet.

7,3-0,73-5,11=1,46

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är skillnaden mellan köpeskillingen efter handpenning och lånebeloppet.

7,3-0,73-5,11=1,46

Gud! Tack! Jag glömde ju självklart att räkna med den betalda handpenningen.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa banken att ta ett första möte om lånelöfte med i er erfarenhet?
Banken som har mest kännedom om min familjs ekonomi eller en annan som har lägst ränta och bäst villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Gud! Tack! Jag glömde ju självklart att räkna med den betalda handpenningen.

Glöm inte att ni ska hosta upp pengar för lagfarten också, plus eventuella nya pantbrev. Det senare bör dock banken ha tagit hänsyn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken är den bästa banken att ta ett första möte om lånelöfte med i er erfarenhet?
Banken som har mest kännedom om min familjs ekonomi eller en annan som har lägst ränta och bäst villkor?

Spelar ingen roll. Ring till båda samma dag, sen när du fått båda underlagen så använder du det för att pressa ner räntan/kostnaderna ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vilken är den bästa banken att ta ett första möte om lånelöfte med i er erfarenhet?
Banken som har mest kännedom om min familjs ekonomi eller en annan som har lägst ränta och bäst villkor?

Glöm inte att kolla löptid vid förhandlingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Glöm inte att ni ska hosta upp pengar för lagfarten också, plus eventuella nya pantbrev. Det senare bör dock banken ha tagit hänsyn till.

Tack verkligen för svar! Tillträdet har varit och vi är där och renoverar, shit va kul det är!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Vi har nu varit och skrivit under lånet hos banken. Redan innan hade vi räntan 1.18% bundet i tre år i huvudet då en annan bank garanterar den räntan oavsett belåningsgrad då vi är ST-medlemmar. Vi hade även stämt av så även banken vi valde att gå med kunde matcha det, och det kunde dom.

Väl på plats så blev rekommendationen istället en uppdelning i tre delar, en rörlig på 1.39%, en bunden i två år på 1.3% och en bunden på tre år på 1.35%. Vi valde att inte följa bankens råd och istället ta det bundet i tre år på 1.18%, dock fortfarande uppdelat i tre delar eftersom jag förstått att det är krångligt att göra i efterhand? Husköp så ingen extra kostnad per del som jag förstod att det skulle vara i en bostadsrätt.

Vi resonerade som så att vi har inte för avsikt att lösa något av lånen i förtid, vi kommer bo i huset minst två år, och blir det inte ett tredje så kommer vi antagligen hyra ut det för kortare vistelse på annan ort. Så jag vet inte exakt vad vi hade tjänat på att gå på bankens förslag, möjlighet att förhandla om räntan tidigare och binda det rörliga om nåt händer? Känns som att 1.18% är helt OK kommande åren. Har vi gjort bort oss och tänkt helt fel? Olika bindningstider känns mest som att det låser in en hos banken. Jag hade på sätt och vis förstått om vi skulle ha bundit en del längre med en låg ränta, för att ha tryggheten, men när det ändå är samma bindningstid..

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack verkligen för svar! Tillträdet har varit och vi är där och renoverar, shit va kul det är!

Renoveringsbehov av en kåk för över 7 miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vi har nu varit och skrivit under lånet hos banken. Redan innan hade vi räntan 1.18% bundet i tre år i huvudet då en annan bank garanterar den räntan oavsett belåningsgrad då vi är ST-medlemmar. Vi hade även stämt av så även banken vi valde att gå med kunde matcha det, och det kunde dom.

Väl på plats så blev rekommendationen istället en uppdelning i tre delar, en rörlig på 1.39%, en bunden i två år på 1.3% och en bunden på tre år på 1.35%. Vi valde att inte följa bankens råd och istället ta det bundet i tre år på 1.18%, dock fortfarande uppdelat i tre delar eftersom jag förstått att det är krångligt att göra i efterhand? Husköp så ingen extra kostnad per del som jag förstod att det skulle vara i en bostadsrätt.

Vi resonerade som så att vi har inte för avsikt att lösa något av lånen i förtid, vi kommer bo i huset minst två år, och blir det inte ett tredje så kommer vi antagligen hyra ut det för kortare vistelse på annan ort. Så jag vet inte exakt vad vi hade tjänat på att gå på bankens förslag, möjlighet att förhandla om räntan tidigare och binda det rörliga om nåt händer? Känns som att 1.18% är helt OK kommande åren. Har vi gjort bort oss och tänkt helt fel? Olika bindningstider känns mest som att det låser in en hos banken. Jag hade på sätt och vis förstått om vi skulle ha bundit en del längre med en låg ränta, för att ha tryggheten, men när det ändå är samma bindningstid..

Jag hade bundna lån tidigare som var uppdelade på 2, 3 respektive 5 år. På den tiden var räntorna runt 4% och dalade ner till ca 2% långt innan bindningstiden var över, så jag ångrade så klart detta. Nu är det så pass låga räntor att du inte behöver ha den oron att det ska sjunka så klart. Dock så separerade jag sedan från min partner som ägde huset med mig och jag kan säga att man inte vill hamna där om du har bundna lån. Att binda ett lån är ju att garantera banken den räntan som det ska ge över den tiden, det vill säga om man ska sälja huset så kostar det att lösa de bundna lånen. Nu kör jag enbart med rörliga lån (3mån) och kommer troligtvis fortsätta att göra det en lång tid framöver, för man vet aldrig vad som händer i livet. Jag hade tur och kunde behålla huset eftersom jag bara hade 1,4 miljoner i lån men sitter man med 4+ miljoner i lån är det ingen självklarhet att man kan behålla det vid en eventuell separation, arbetslöshet, skada eller liknande. För mig är det även skönt att veta att man kan sälja huset när man än vill utan att behöva lösa ut lånen till massa tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erreb:

Renoveringsbehov av en kåk för över 7 miljoner?

Bostadsmarknaden är galen. Har nyss köpt och därför följt marknaden i området. Spelar inte så stor roll om det är topprenoverat eller originalskick från 70-talet. Priserna är rätt lika ändå. Frågan är hur husen kommer må framöver? Dränering, el, stambyten, etc känns inte direkt högprioriterat av köpare idag.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Bostadsmarknaden är galen. Har nyss köpt och därför följt marknaden i området. Spelar inte så stor roll om det är topprenoverat eller originalskick från 70-talet. Priserna är rätt lika ändå. Frågan är hur husen kommer må framöver? Dränering, el, stambyten, etc känns inte direkt högprioriterat av köpare idag.

Jag förstår, man är ju lite naiv när man bor i en by utanför en mindre stad i norra halvan av vårt långa land. Har själv en kåk som jag köpte för 1 milj, renoverat till viss del och har lån på 1,3 idag, huset värderades 2018 till 1,7.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur banker ser på att låna ut pengar till någon som inte är skriven i Sverige? Funderar nämligen på att flytta tillbaka och då blir husköp aktuellt. Det skulle vara skönt att slippa flytta till någon hyreslägenhet först bara för att vänta på att bli skriven i Sverige så att en kreditupplysning kan göras, vilket jag antar är det stora problemet med att få ett lånelöfte.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Någon som vet hur banker ser på att låna ut pengar till någon som inte är skriven i Sverige? Funderar nämligen på att flytta tillbaka och då blir husköp aktuellt. Det skulle vara skönt att slippa flytta till någon hyreslägenhet först bara för att vänta på att bli skriven i Sverige så att en kreditupplysning kan göras, vilket jag antar är det stora problemet med att få ett lånelöfte.

Du behöver inte nödvändigtvis vara skriven här vad jag vet, men du behöver ju ha en inkomst i Sverige för att de skall låna ut pengar till dig. Men har du fått fast jobb och kan visa upp bevis på det bör det inte vara några problem hos de flesta banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Någon som vet hur banker ser på att låna ut pengar till någon som inte är skriven i Sverige? Funderar nämligen på att flytta tillbaka och då blir husköp aktuellt. Det skulle vara skönt att slippa flytta till någon hyreslägenhet först bara för att vänta på att bli skriven i Sverige så att en kreditupplysning kan göras, vilket jag antar är det stora problemet med att få ett lånelöfte.

Danske Bank var hjälpsamma för mig på den punkten när jag flyttade hem från USA. Men då hade jag också skrivit på för jobb i Sverige och kunde visa upp anställningsavtal, och det fanns en blivande chef som banken kunde ringa. Annars är det nog som det skrevs ovan väldigt svårt. Men med det fixat kunde jag få lånelöfte, behövde vara lite med på telefonsamtal mitt i natten lokal tid för att svara på frågor från riskbedömare och liknande. Men allt som allt väldigt smidigt, vann budgivning och skrev på för lägenhetsköp via ombud 5 timmar innan jag klev på planet hemåt, sen var jag ju i landet när själva överlämningen skedde tre veckor senare.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erreb:

Renoveringsbehov av en kåk för över 7 miljoner?

Vi har anpassat listerna, målat väggarna och gjort om lite i planlösningen efter vår dröm bara. Inga konstigheter
Men jag förstår dig annars att det inte ska behövas kan man ju tycka

Skrivet av Shakermaker:

Bostadsmarknaden är galen. Har nyss köpt och därför följt marknaden i området. Spelar inte så stor roll om det är topprenoverat eller originalskick från 70-talet. Priserna är rätt lika ändå. Frågan är hur husen kommer må framöver? Dränering, el, stambyten, etc känns inte direkt högprioriterat av köpare idag.

Ja verkligen, när man var på visningarna för andra hus så såg det ut som att ingen brydde sig om de viktigaste sakerna i huset såsom vatten och komfort. Framförallt var det många yngre par som var där och bara budade helt orimliga siffror.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vi har anpassat listerna, målat väggarna och gjort om lite i planlösningen efter vår dröm bara. Inga konstigheter
Men jag förstår dig annars att det inte ska behövas kan man ju tycka

Ja verkligen, när man var på visningarna för andra hus så såg det ut som att ingen brydde sig om de viktigaste sakerna i huset såsom vatten och komfort. Framförallt var det många yngre par som var där och bara budade helt orimliga siffror.

Instagramrenovering kallar jag det, vem fan vill lägga ut på Instagram att de dränerat runt huset eller bytt inkommande vattenledning? Nä mycket roligare att lägga upp att man bytt kök eller nya golv.
Exakt så var mitt hus när jag köpte det, fuktinträngning i källaren och otätt yttertak.
Åtgärdade de två sakerna och huset värderades upp med ~35% tackar tackar sänkte lånekostnaden med 1300kr/månaden

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt fastighet utomlands och kollat på bolånealternativ för det? Antingen kan jag ju låna det jag behöver på befintlig bostad eller ta lån på den andra fastigheten, har Handelsbanken och de har tydligen kontor i det landet så det skall tydligen gå. Tänkte mer höra om någon annan gjort det och hur de resonerade.

Permalänk
Medlem

Den uppenbara fördelen med att ha en enda bank för båda bostäder är att du ser ut som en bättre kund - såväl lån som säkerhet blir högre. Om du belånar din svenska bostad för att skyffla in pengarna i ett utlandsboende (som banken inte har full insikt i) kommer det förstås att se ut som att du har en sämre skuldkvot.

Å andra sidan (och nu killgissar jag) - du för förmodligen betala en bekvämlighetspremie om du inte ger dig ut och letar alternativ på den lokala marknaden.

Slutligen: stora lån i utländsk valuta bär förstås med sig en valutarisk. Det kan spela in i beslutet om var du vill låna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Den uppenbara fördelen med att ha en enda bank för båda bostäder är att du ser ut som en bättre kund - såväl lån som säkerhet blir högre. Om du belånar din svenska bostad för att skyffla in pengarna i ett utlandsboende (som banken inte har full insikt i) kommer det förstås att se ut som att du har en sämre skuldkvot.

Å andra sidan (och nu killgissar jag) - du för förmodligen betala en bekvämlighetspremie om du inte ger dig ut och letar alternativ på den lokala marknaden.

Slutligen: stora lån i utländsk valuta bär förstås med sig en valutarisk. Det kan spela in i beslutet om var du vill låna.

Ja, problemet med att shoppa runt kring bankerna i landet är väl att vad jag förstått är det svårt ifall man inte har inkomst eller liknande i landet man skall köpa i.

Nackdelen med att belåna bostaden i Sverige är som du säger att skuldkvoten inte blir lika bra på pappret så det kanske man bara gör om man betalar en stor del kontant, men då tappar man ju en del avkastning på pengarna.

Och ja valutarisk är ju en faktor, men den har jag ju iom att tillgångens värde är i utländsk valuta. Om lånet är i samma valuta så bör de i var fall röra sig tillsammans, kan ju bli problem om lånet är i SEK och kronan stärks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du behöver inte nödvändigtvis vara skriven här vad jag vet, men du behöver ju ha en inkomst i Sverige för att de skall låna ut pengar till dig. Men har du fått fast jobb och kan visa upp bevis på det bör det inte vara några problem hos de flesta banker.

Skrivet av Choffe:

Danske Bank var hjälpsamma för mig på den punkten när jag flyttade hem från USA. Men då hade jag också skrivit på för jobb i Sverige och kunde visa upp anställningsavtal, och det fanns en blivande chef som banken kunde ringa. Annars är det nog som det skrevs ovan väldigt svårt. Men med det fixat kunde jag få lånelöfte, behövde vara lite med på telefonsamtal mitt i natten lokal tid för att svara på frågor från riskbedömare och liknande. Men allt som allt väldigt smidigt, vann budgivning och skrev på för lägenhetsköp via ombud 5 timmar innan jag klev på planet hemåt, sen var jag ju i landet när själva överlämningen skedde tre veckor senare.

Tack för svar! Jag se till att ha ett påskrivet anställningsavtal att kunna visa upp och får hoppas på det bästa därefter helt enkelt.

Visa signatur

RIP 780