3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Vad tror ni, är det värt med ett 3070ti för 9000kr eller ser vi 3080 landa på samma pris om ca. 2-3månader?

2-3 månader låter optimistisk i mina öron. Slog själv till på en av de 3070 evga för 8,8 som släpptes på inet. Torde räcka för 1440p gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Vad tror ni, är det värt med ett 3070ti för 9000kr eller ser vi 3080 landa på samma pris om ca. 2-3månader?

Får väl se hur lång tid det tar. Jag hade planerat på ett 3070, men aldrig att jag köper ett för mer än vad 3080 kostade "efter" launch (8990).

Permalänk

Det finns ett 3070ti för 10k hos proshop i lager. Ett exemplar.
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3070-T...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Vad tror ni, är det värt med ett 3070ti för 9000kr eller ser vi 3080 landa på samma pris om ca. 2-3månader?

Jag skulle säga nej. Sett 3080 säljas för 12k och även om det är högt pris så kan det vara mer värt än 3070ti. Ti är ytterst lite bättre än 3070. Tror inte 3080 är nere på 9k fören om ca 6 månader men 10k är nog inte omöjligt om 3 månader.

Men svårt i dessa tider. Priserna kan gå upp igen men som det ser ut nu var toppen i maj.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Vad tror ni, är det värt med ett 3070ti för 9000kr eller ser vi 3080 landa på samma pris om ca. 2-3månader?

Helt seriöst så skulle jag vänta! Men inte på att priserna går ner.

Sommaren är här, njut av vädret och sommaren.
När sommaren är över så är det september månad och du är ännu närmare 4000 serien.

Varför köper du 3080 då för när du kan köpa en 4080 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Helt seriöst så skulle jag vänta! Men inte på att priserna går ner.

Sommaren är här, njut av vädret och sommaren.
När sommaren är över så är det september månad och du är ännu närmare 4000 serien.

Varför köper du 3080 då för när du kan köpa en 4080 😉

Med denna logik kommer man aldrig köpa något nytt hahaha

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Helt seriöst så skulle jag vänta! Men inte på att priserna går ner.

Sommaren är här, njut av vädret och sommaren.
När sommaren är över så är det september månad och du är ännu närmare 4000 serien.

Varför köper du 3080 då för när du kan köpa en 4080 😉

Fast 4080 släpps inte efter sommaren.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ifall Nvidia kommer ha stake att släppa 3000-serien i Super edition nu till hösten trots att folk som väntat sedan release fortfarande inte fått sina kort 😅

Permalänk

Verkar väldigt lätt att få tag på RTX 3070 ti, har kunnat boka 2st men struntat i det samt fått förslag på att byta ett RTX 3070 ti med en mellanskillnad på 500kr emot RTX 3070 ( Strix model ) men tackat nej. Tror som någon nämnt att det kan vara värt med en strix model samt att den ej är LHR. Den största önskan vore ju att få ta på ett AMD kort inom 6000 serien för msrp och hoppas man får se lika stora drops som rtx 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferICC:

Verkar väldigt lätt att få tag på RTX 3070 ti, har kunnat boka 2st men struntat i det samt fått förslag på att byta ett RTX 3070 ti med en mellanskillnad på 500kr emot RTX 3070 ( Strix model ) men tackat nej. Tror som någon nämnt att det kan vara värt med en strix model samt att den ej är LHR. Den största önskan vore ju att få ta på ett AMD kort inom 6000 serien för msrp och hoppas man får se lika stora drops som rtx 3000.

Vart hittar du dom?
Verkar det lätta upp nu snart tro?
Vill ja ett 3070 till nya bf… men känns ju sådär att köpa graffekort mitt i sommaren:)

Permalänk

https://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/datorkomp...

Har ej sett om dessa länkats tidigare m. Finns flera EVGA varianter på Elgiganten. Kommer in 12 juli.

Permalänk
Medlem

Ska vi tacka alla miners för dessa ockerpriser på grafikkort? Helt galet vilka priser som sätts.

Permalänk
Medlem

Ja helt galna priser :(.
Mitt grafikkort har gått sönder och jag tvingades köpa ett 3060 för 6000:- med vettig kylare.

Jag har gått från AMD som jag haft i minst 15 år känns lite konstigt på nåt sätt.
Kommer Nvidia få monopol? Om det också gör att priserna skenar kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Ja helt galna priser :(.
Mitt grafikkort har gått sönder och jag tvingades köpa ett 3060 för 6000:- med vettig kylare.

Jag har gått från AMD som jag haft i minst 15 år känns lite konstigt på nåt sätt.
Kommer Nvidia få monopol? Om det också gör att priserna skenar kanske.

AMD har ju kommit tillbaka starkare än någonsin denna generation och det finns massor av AMD kort att köpa så vet inte riktigt vad du menar när du frågar om Nvidia kommer få monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

AMD har ju kommit tillbaka starkare än någonsin denna generation och det finns massor av AMD kort att köpa så vet inte riktigt vad du menar när du frågar om Nvidia kommer få monopol.

Ok det var inte meningen att starta en AMD vs Nvidia krig det var bara en tanke jag fick.
Antagligen för att jag har haft AMD under så lång tid.
Jag har en Ryzen processor.

Permalänk
Skrivet av Hillzing:

Ska vi tacka alla miners för dessa ockerpriser på grafikkort? Helt galet vilka priser som sätts.

Tror de är en stor del av problemet särskilt att det är så sjukt svårt att få tag i ett kort trots att man hänger på låset osv, det är svårt att tampas med folk som köper kort i industriell skala, med allsköns knep typ bottar och egna deals med distributörer osv. Hade det bara varit brist hade man ju haft en mer sportslig chans om det var mest andra gamers som köpte styck kort. Priset hade nog inte kunnat gå så högt utan dem heller för gamers tror jag inte det finns så många som vill läga över 10k, men miners ser bara en ROI på typ 5 månader och köper loss så mycket de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tror de är en stor del av problemet särskilt att det är så sjukt svårt att få tag i ett kort trots att man hänger på låset osv, det är svårt att tampas med folk som köper kort i industriell skala, med allsköns knep typ bottar och egna deals med distributörer osv. Hade det bara varit brist hade man ju haft en mer sportslig chans om det var mest andra gamers som köpte styck kort. Priset hade nog inte kunnat gå så högt utan dem heller för gamers tror jag inte det finns så många som vill läga över 10k, men miners ser bara en ROI på typ 5 månader och köper loss så mycket de kan.

Priserna och tillgängligheten verkar gå mot det normala nu.
Va på inet förra veckan och då kom det en kille in och spontanköpte ett 3070.

Typ ”tja, har ni några 3070 kort?” Det visade sig att det fanns några och han köpta ett.
Så det verkar som att det finns kort i butikerna som inte finns på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Hur mycket tappar man från ett 3060 TI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Slut på dem förutom ett för 6500kr nu. Men finns flera billiga 1650 och 1660. Hade gärna köpt ett av dem men min order på 3060 på Inet plockas och kan inte göra ändringar nu.

1650 för 1200kr har sålts nu ser jag men några andra kvar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

1650 då är man lång tillbaka, men visst det funkar väl om man är helt utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Priserna och tillgängligheten verkar gå mot det normala nu.
Va på inet förra veckan och då kom det en kille in och spontanköpte ett 3070.

Typ ”tja, har ni några 3070 kort?” Det visade sig att det fanns några och han köpta ett.
Så det verkar som att det finns kort i butikerna som inte finns på hemsidan.

Så har det varit hela tiden. Finns massor av anekdoter över månaderna från folk som spontanköpt ett kort hos Webhallen osv.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 15+ i lager hos proshop för 7690 :-

ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF OC V2 LHR - 8GB GDDR6 SDRAM

Blev ett köp så skall jag lämna tillbaka mitt strix 3070 OC kort som kostade över 9000. I stort sett samma prestanda om man inte räknar mining ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni ha gjort, har möjlighet att köpa ett 3070ti för 9k. Men funderar på om man lyckas köpa ett 3080 för 10k innan nya BF kommer ut?
Tänker att strömförbrukningen mellan 3070ti och 3080 inte skiljer så mycket, men att prestandan är stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Hur skulle ni ha gjort, har möjlighet att köpa ett 3070ti för 9k. Men funderar på om man lyckas köpa ett 3080 för 10k innan nya BF kommer ut?
Tänker att strömförbrukningen mellan 3070ti och 3080 inte skiljer så mycket, men att prestandan är stor.

Tror inte där finns en chans att få tag på 3080 för 10k eller mindre innan dess. Däremot så tror jag att priserna kommer fortsätta bli lägre och lägre på 3070 & 3070 ti, så kan du vänta så hade jag rekommenderat det, sen vet man ju aldrig med hur ostabil marknaden har varit det senaste året men ändå...

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Tror inte där finns en chans att få tag på 3080 för 10k eller mindre innan dess. Däremot så tror jag att priserna kommer fortsätta bli lägre och lägre på 3070 & 3070 ti, så kan du vänta så hade jag rekommenderat det, sen vet man ju aldrig med hur ostabil marknaden har varit det senaste året men ändå...

Hmm joo du har nog rätt, men är så kluven haha! Nog för att 3070ti är lite bättre än 3070 och kostar samma pengar så vore det ändå trevligt med ett 3080. Men min övre smärtgräns för ett kort är 10k 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Hmm joo du har nog rätt, men är så kluven haha! Nog för att 3070ti är lite bättre än 3070 och kostar samma pengar så vore det ändå trevligt med ett 3080. Men min övre smärtgräns för ett kort är 10k 😬

Jo asså i en ideal värld så hade man kunnat köpa 3080 ti för det priset, men girighet från NVIDIA, AIB tillverkare, leverantörer, återförsäljare och främst av allt: SCALPERS har skapat det du ser idag

Man blir riktigt frustrerad av det men inte mer än tålamod kan man ha. Dock i mitt fall så blev det ett 3070 kort för 9k, orkade inte vänta och det ångrar man ju någorlunda nu när priserna börjar gå neråt 😐

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag provade att klicka hem ett 3070 Ti TUF från Inet i torsdags för 10799kr i tron om att jag skulle ställas i kö men i morse fick jag ett meddelande att min order hade plockats och väntas för leverans imorgon runt 14.

Nu håller jag på och ångrar mitt köp då jag känner att priserna samt tillgängligheten kommer lätta inom en snar framtid och att 10k är alldeles för dyrt :/

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag provade att klicka hem ett 3070 Ti TUF från Inet i torsdags för 10799kr i tron om att jag skulle ställas i kö men i morse fick jag ett meddelande att min order hade plockats och väntas för leverans imorgon runt 14.

Nu håller jag på och ångrar mitt köp då jag känner att priserna samt tillgängligheten kommer lätta inom en snar framtid och att 10k är alldeles för dyrt :/

Hade lämnat tillbaka det ifall jag vore du, såg 3070 ti TUF OC på proshop innan idag för 9690kr.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av Yojimbo:

Jag provade att klicka hem ett 3070 Ti TUF från Inet i torsdags för 10799kr i tron om att jag skulle ställas i kö men i morse fick jag ett meddelande att min order hade plockats och väntas för leverans imorgon runt 14.

Nu håller jag på och ångrar mitt köp då jag känner att priserna samt tillgängligheten kommer lätta inom en snar framtid och att 10k är alldeles för dyrt :/

Du kan alltid lämna tillbaka paketet

Hålller med, proshop hade lite såna idag för jag tror 9k, så det vore ju fint om alla vägrade köpa till överpriserna så kan de gå ner till 7k eller något sånt rimligt

Vem vill köpa för 11 om det går att få för 10 nästa vecka liksom...