Tillgänglighet på grafikkort ökar i Sverige

Permalänk
Medlem

Fortfarande sjuka ockerpriser. Jag kommer stå över den här generationen och tar i stället sikte på nästa generation. Har de inte löst tillgången till dess så är det nog läge att släppa PC som hobby och gå över helt till konsol.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Går priserna ner till var dom en gång var så kan vi snacka, med 80-100% pålägg kan alla dra dit pepparn växer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Jag vääntar på ett 3080 seedan lååång tid 👴

Jag med, la en beställning i oktober förra året. Har fortfarande inte fått något kort. Dock så fick jag den till MSRP.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Kan inte kalla det för att det börjar lätta innan det ens går att köpa för msrp... Ingen ska rimligtvis betala över releasepris 1 år efter det släpptes... Gpu är en falsk marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wael:

Jag vääntar på ett 3080 seedan lååång tid 👴

Noterade att de flesta finska butiker helt slutat sälja 3080 för tillfället, för att återuppta försäljningen då LHR korten börjat trilla in på riktigt. Antar att ifall man inte fått ett icke LHR kort nu, så kommer man inte heller få ett, utan får snällt ta ett LHR istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fortfarande sjuka ockerpriser. Jag kommer stå över den här generationen och tar i stället sikte på nästa generation. Har de inte löst tillgången till dess så är det nog läge att släppa PC som hobby och gå över helt till konsol.

Känner samma sak.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Lite skadeglädje mot alla scalpers som försöker kränga till grymma överpriser

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Minns ni den gamla goda tiden då det fanns en grupp människor som tyckte att 1080ti korten va dyra.. Ack vilka tider.

Permalänk
Medlem

Betalar MSRP för 3080 annars väntar jag på 5080.

Permalänk
Medlem

Tack för en fin artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Lite skadeglädje mot alla scalpers som försöker kränga till grymma överpriser

De säljer fortfarande, dock till lägre kostnad. Men de är inte mer okej om åf/distributörer tar sjuka överpriser. Som nån tidigare sa, ”professionell scalping”.

Permalänk
Medlem

Håller inte med artikeln om att det finns någon slags rimlighet i dagens priser.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fire_Ice:

Håller inte med artikeln om att det finns någon rimlighet i dagens priser.

Vilken artikel har du läst?
Den jag skrev säger inget om rimliga priser i alla fall däremot att man har en rimlig chans att ens kunna få tag på ett grafikkort.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vilken artikel har du läst?
Den jag skrev säger inget om rimliga priser i alla fall

Du menar i artikeln att om man bygger ett komplett system så försvinner lite av det höga priset i totala kostnaden för bygget?
Eller menar du om man köper färdigbyggt system?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så retailers kommer sitta fast med kort de köpt in för höga överpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Problemet är att momsen är olika i alla delstater, och ibland också inom varje delstat, vilket gör det hart när omöjligt att göra reklam för en pryl om listan över aktuellt pris i princip skulle bli en lista av vad priset är i varje postnummer-område - om det ens går att speca på den nivån. Dessutom var det länge så att säljare som Amazon inte behövde ta ut moms alls (det förväntades man betala in själv, vilket naturligtvis aldrig hände), så amerikaner vande sig vid priserna utan moms.

Inom EU är det för all del olika moms på olika ställen, men den ligger i samma spann, eftersom EU kräver att den allmänna momsen skall vara minst 15% och de flesta ligger runt 20-25%. Det går dock att ha undantag för specifika produkter, som Sverige har för böcker till exempel.

Jo fast MSRP i USA är exklusive moms, så de som bor var de bor vet hur mycket man ska lägga till.

Fast nu sa ju Swec att deras MSRP var från tillverkaren och inkl moms så det blir ännu tydligare.

Skrivet av str8forthakill:

Så retailers kommer sitta fast med kort de köpt in för höga överpriser?

Du menar att de har kvar kort där de inte längre kan lägga på massiva marginaler?

Alla i hela ledet har nog passat på att tjäna in pengar pga komponentbristen, vi ska inte tycka synd om någon där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Bra men jag väntar fortfarande på mitt 3080 Ventus från elgiganten som beställdes sista oktober

Beställde ett 3080 Eagle från EG 18/9.
Jag var initialt orolig över de lösa 8-pin anslutningarna. Men det tanke på att jag aldrig kommer få kortet så behöver jag inte oroa mig längre

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronz:

Du menar i artikeln att om man bygger ett komplett system så försvinner lite av det höga priset i totala kostnaden för bygget?
Eller menar du om man köper färdigbyggt system?

Jag menar inget annat än:
Man har en rimlig chans att få tag på ett grafikkort. (exempelvis för att kunna bygga en ny dator).

Grafikkort finns i lager. Till skillnad från tidigare då det var helt dödsdömt att försöka spontanköpa ett kort.

Helt orelaterat till pris alltså.

Redigerade slutklämmen så att det blev tydligare

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tänk på tiden man kunde få ett bra mellanklass kort för 3000 Kr som sedan dög att spela på i 3 år minst, det var tider det...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag menar inget annat än:
Man har en rimlig chans att få tag på ett grafikkort. (exempelvis för att kunna bygga en ny dator).

Grafikkort finns i lager. Till skillnad från tidigare då det var helt dödsdömt att försöka spontanköpa ett kort.

Helt orelaterat till pris alltså.

Redigerade slutklämmen så att det blev tydligare

Ahh nu blev det tydligare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Joakim Ågren:

Tänk på tiden man kunde få ett bra mellanklass kort för 3000 Kr som sedan dög att spela på i 3 år minst, det var tider det...

1500 för instegsgaming
2500 för bättre mid end
4000 för typ det bästa
6000 typ menlöst dyrt för dem som vill skryta

Nu börjar skalan på 7000 och slutar på 25000 istället 😭

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tänk på tiden man kunde få ett bra mellanklass kort för 3000 Kr som sedan dög att spela på i 3 år minst, det var tider det...

Skrivet av UndaC:

1500 för instegsgaming
2500 för bättre mid end
4000 för typ det bästa
6000 typ menlöst dyrt för dem som vill skryta

Nu börjar skalan på 7000 och slutar på 25000 istället 😭

Mitt HD7970 var coolast på marknaden när jag köpte det, kostade hela 3000kr T_T

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka till lite hur det var förr... när man promenerade in på Microstore i Göteborg för sisådär 16-17 år sedan.

Kartongerna till Grafikkorten hade oftast animerade tjejer, riddare eller andra figurer på förpackningen..

RGB och belysning hade knappt någon existens..

Man kunde gå rakt till kassan och peka på det man skulle ha Goda tider..

Tråkigt att marknaden ser ut som den gör, men magkänslan säger att den kommer att återhämta sig till det mer normala.
Inte över en dag, vecka, månad, men snart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har uppmärksammat detta, nu finns 3060 och 3070 i lager och priserna har halverats och är förhoppningsvis på väg åt normala priser igen.

Är detta konsekvensen av att Kina börjat förbjuda mining och det dumpas ut kort på andrahandsmarknaden samt Nvidia infört "Lite Hash Rate" (LHR)?

Lägger grafikkorten från Kina i nya lådor och säljer sen till oss /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

1500 för instegsgaming
2500 för bättre mid end
4000 för typ det bästa
6000 typ menlöst dyrt för dem som vill skryta

Nu börjar skalan på 7000 och slutar på 25000 istället 😭

Borde leda till att "inbyggd grafik" ala AMD "G-klass" tar mer och mer marknadsandelar?
Sedan kommer väl konsoler ta ytterligare marknad från PC då föräldrar ser det som lite billigare att slänga ~5k på senaste konsolen än 7k för endast ett grafikkorten till ungen (En speldator = 1 Switch + 1 Xbox + 1 PS5 mer eller mindre). Tror AMD och Nvidia får passa sig så de inte lyckas döda sin egen marknad ifall de blir lite väl "lyckosamma" med bristen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte märkt av den här lättnaden som artikeln tar upp, väntar fortfarande på mitt Asus RTX 3080 TUF OC från Elgiganten sen september månad förra året.

Och det värsta av allt, zero kommunikation från återförsäljaren.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De säljer fortfarande, dock till lägre kostnad. Men de är inte mer okej om åf/distributörer tar sjuka överpriser. Som nån tidigare sa, ”professionell scalping”.

Håller med till 100%

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Är det nån här som fått något 3080 levererat från Webhallen senaste halvåret?

Ganska säker på att dom sålt 3080's sen dess. Kanske går långsamt med folk som beställde för ett halvår sen, men andra modeller har jag nog sett.

Permalänk
Medlem

Lite 80-90 tals priser på grejerna nu. Farsan köpte tex en extern hårddisk på 20 MB för 20000kr 86 till familjens MacPlus.
Om vi i framtiden vill slippa kinas dominans måste vi nog vänja oss vid såna priser igen om grejerna ska tillverkas i närområdet.

Kommer vänta på 4k serien innan bygge av ny burk...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att etablerade ÅF tar överpriser för grafikkort men inte de nya konsolerna?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...